• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    Ma postmoderna koule? (c) Zdenek Vasicek :)
    Anzenbacherova definice: filozofie zkoumá neempirické předpoklady empirického.
    postmodernism: a term coined by jean-francois lyotard to label certain features of contemporary western society 'after modernity'; as a successor to modernism in the arts; and finally, as a philosophy which shares much common philosophical ground with poststructuralism;

    Tento klub by mel slouzit k diskuzim o postmoderni filosofii obecne, autorech, nazorech, myslenkach, a kritice postmoderny (to predevsim :)
    Vice info na home.

    flamy se toleruji :)) uplny offtopicy nikoliv..

    Osobni inzultace a vubec vyjadrovani mimo ramec rozumne diskuse vedene mezi inteligentnimi bytostmi NEJSOU tolerovany, po jednom napomenuti ktere se mine ucinkem bude takovemu ID pravdepodobne omezen pristup do tohoto klubu
    Pokud bude mit nekdo pocit, ze byl takto inzultovan a ja nestihnu zareagovat, at se ozve do posty :)
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOMATSU: no já bych pro začátek vzdělání dělil třeba i podle toho, jaký praktický význam má pro svého nositele, resp. jak s ním ten nositel umí zacházet.

    můžeš být velice kulturní člověk, který díky své obrovské "sečtělosti" postřehne spoustu citací a narážek a parafrází - ale stejně nemusíš být schopen jakéhokoliv praktického užité tohoto vzdělání, a budeš ho používat víceméně jen pro svojí zábavu či útěchu.

    tedy nejde tak docela o "autonomii racionálního subjektu" ale spíše o "interakci s jinými racionálními subjekty". nakonec i když se vzděláváš třeba jen pro zábavu, tak tě pak zajímá, jestli se ostatní smějou na stejném místě filmu, jako ty (protože třeba pochopili nějakou složitou narážku)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    XCHAOS: Tak to Liessmann ani nijak nezpochybňuje, to, o čem mluví/píše, je spíše to, co se dnes vzdělaností myslí a do jaké podoby (dle něj) degeneruje. Píše o jistém paradoxu vzdělanostní/informační společnosti, která navzdory tomu, jak je vědění běžně přístupné, je nevzdělaná, protože tomuto "vzdělání mas" chybí syntetizující prvek a jedná se tak v zásadě o zlomkovité znalosti - jakési eklektické střádání mozaiky vzdělání, které je ve výsledku onou nevzdělaností. Informace tedy k dispozici jsou - a to více, než kdy jindy, otázkou je, jak se s nimi zachází a jak se mění pohled na to, co to vzdělanost a vzdělání vůbec, je. Tím základním, co v tomto smyslu Liessmann zmiňuje, je ona syntetizující síla, základní idea vzdělání - však Liessmann je neohumanista a osvícenec - tedy ona idea je v zásadě renesančně-humanisticky-osvícenská osvěta vedoucí k autonomii racionálního subjektu (možnost smrti rozumu, osvícenství apod. Liessmann v knize vůbec nereflektuje, stejně tak se explicite nezmiňuje vůbec o nějaké postmoderně a vůbec kontextu celé věci - někdo si domyslí pozadí sporu, někdo ne). Postmoderní podoba vzdělání má podobu eklekticky spájených modulů (aspoň tak to prezentuje).
    S Liessmannem však nikterak zásadně nesouhlasím - ostatně při četbě knihy mi leckdy cukaly koutky - nejsem humanista a už vůbec ne osvícenský racionalista, co má v popisu práce boj s mýty premoderních forem myšlení. Co se kritiky osvícenství týče, Frankfurtská škola je dle mého jen slabý a ještě notně přibržděný a příliš konformní útvar. Věc se dle mého soudu má daleko radikálněji...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOMATSU: otázka ale je, zda někdy předtím v historii vůbec lidé mohli mít takový všeobecný rozhled, jaký si dnes můžeš udělat třeba díky kombinaci Googlu, Wikipedie, apod. - a prakticky v jakémkoliv oboru se můžeš bez jakéhokoliv předchozího svolení autorit (studium na VŠ, apod.) poměrně intenzivně "dovzdělávat". a je otázka, zda někdo, kdo se narodil v roce 1953 (jestli jsem si našel toho správného Liessmana, ale počítám ano) může docenit možnosti, které otevírá právě třeba "smrt encyklopedisty" v podobě masové globální účasti na projektu Wikipedie.

    takže kromě teorie polovzdělanosti a nevzdělanosti navrhuji rozvinout ještě "teorii dovzdělanosti": nikdy předtím nemělo tolik lidí takovou možnost se "dovzdělávat", jako dnes - a určitě jí značné procento lidí využije. dříve si pouze úzké elitní akademické vrstvy mohly dovolit odebírat (a najít si čas skutečně přečíst !) třeba odborné časopisy. dneska si o téměř libovolném tématu lze najít na Internetu texty lišící se mírou odbornosti a hloubkou vhledu... ano, odborné časopisy se zatím brání tomu být přístupné všem, ale přírodní vědy mají svůj arxiv.org, který se stává poměrně renomovaným informačním kanálem.... už se tu o tom mluvilo dříve...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TečkaCZ - Liberálně-nihilistická hlubinná ekologie
    http://teckacz.cz/index.php?clanekid=1019
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    BOS: meleš nesmysly.

    a přečti si Platónovu Ústavu, ty významová nuance.
    BOS
    BOS --- ---
    JESSIEATREIDES: řečí významovejch nuancí .)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    JESSIEATREIDES: To je zajímavá otázka. Placení školného by patrně z univerzit vyškrtlo lidi s minimálním zájmem a přispělo tak ke zvýšení úrovně studia (na druhou stranu by patrně vyškrtlo i sociálně slabší, což by se s Liessmannovým neohumanistickým ideálem vzdělání asi příliš slučovat nemělo...). Pokud by to byli studenti, kdo by byli "platili" profesory, pak by se vztah učitel-student vskutku mohl transformovat. Alespoň za předpokladu, že za narušení tohoto vztahu je zodpovědný primárně učitel, což, jak se domnívám, také není nikterak samozřejmé. Narušení tohoto vztahu ze strany studentů ale možná vzniká právě a především u oněch studentů s minimálním zájmem, které by ono školné pravděpodobně vyškrtlo.
    Spíš se ale domnívám, že příčiny bychom mohli hledat v celé společnosti sdíleném přesvědčení, že vzdělání je primárně přípravou na budoucí povolání - tedy na efektivní zapojení do ekonomického procesu...
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    BOS: ty jo, jakou řečí to vlastně mluvíš?

    ale pořád si stojím za tím, že filosofie jako taková v sobě politiku primárně neřeší. je to ale obor natolik širokej, řeší i politiku...



    KOMATSU: byla jsem na přednášce, dala jsem KPL několik otázek a po přednášce se ho ještě zeptala na otázku, která na FFUK vyvolává potřebu telefonovat přinejmenším třem exorcistům najednou:
    Víte, tady to nikdo nechce slyšet, ale není problém, který popisujete (devalvace vzdělávání na předávání - standardizovaného - souboru informací, bez výchovy a dalšího vlivu učitele na žáka, například v otázkách etických, chování, schopnosti kreativně nahlédnout předávané informace, myslet atd.), problémem narušení vztahu mezi učitelem a studentem? A nehraje v tomto narušení svou roli tak trochu i skutečnost, že společnost odmítá školné?

    Liessmann velice potichu řekl - ano, tak trochu hraje...
    BOS
    BOS --- ---
    to máš sice pravdu, ale pořád si stojím za tím, že filosofie jako taková v sobě politiku primárně neřeší. je to ale obor natolik širokej, řeší i politiku - a spoustu dalších témat, vzhledem k tomu, že se jedná o způsob zacházení se světem - což mě vede zpátky k Tvým slovům "zodpovědnost a nelhostejnost ke světu měly cítit i nepolitické subjekty".

    jinak co se role konce dějin týče, zajímavej transsubjektivní pohled, kterej je pro nás jako obyvatele ČR často víc než potřebnej (vzhledem ke stavu českýho dějepisectví a způsobu prezentace dějin a návaznosti dějů), nabízí Dušan Třeštík v knize Češi a dějiny v postmoderním očistci. vřele doporučuju, jeho inteligentní postřehy zajímavě rozšiřujou obzor po dočtení i zde nedávno zmiňovanejch autorů.
    http://www.kosmas.cz/knihy/128517/cesi-a-dejiny-v-postmodernim-ocistci/
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    no nebudu interpretovat, co přesně měl na mysli Stanman, ale říká-li, že mu vadí neurčitost v oblasti politiky, nepochybně míní narozdíl od jiných myslitelů/směrů, které jsou angažovanější či v politických postojích jednoznačnější. Neboť mnoho myslitelů se těmito rovinami zabývá a v dnešní době, kdy je depolitizovaná i samotná politika (vždyť přeci žijeme v období po konci dějin, už se jen dolazují detaily, aby bylo úplně dokonale) je pocit, že by zodpovědnost a nelhostejnost ke světu měly cítit i nepolitické subjekty občanskými hnutími počínaje a jednotlivci konče, víc než oprávněný. A kdo jiný by měl tato témata reflektovat než myslitelé?
    Pak tvrdit, že filosofie obecně není politickou a vyjít z etymologického základu slova jakožto argumentu, no to se na mě nezlob, z těch dvou slov bych si toho moh o filosofii navymejšet...
    BOS
    BOS --- ---
    SEEKER: nebuď jedovatej a radši to rozveď :)
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    BOS: hm, ohromující etymologický vhled, ale jinak je to trošku píčovina což?
    BOS
    BOS --- ---
    JESSIEATREIDES: fílein sofia, tam o politice není zmínka, proto jsem použila slovo "primárně".
    MAFO
    MAFO --- ---
    KOMATSU: tak to si drzme palce ;-)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    DUNAR_: No psal jsem o tom práci pro TOP09, tak uvidíme :))
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    DUNAR_: vypadá spíš, že ne
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    MAFO: leda ze by s tim zahoupaly volby...
    MAFO
    MAFO --- ---
    KOMATSU: nejsmutnejsi je, ze se v RVVI a nasledne na nasich vysokych skolach pracuje dost dusledne na tom, aby se Liessmannova vize naplnila beze zbytku :-(
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    V návaznosti na Adornovu teorii polovzdělanosti stojí za zmínku relativně nová kniha Konrada Paula Liessmanna Teorie nevzdělanosti (Praha: Academia 2009). Liessmann je neohumanista a osvícenec, takže si s postmodernou moc rozumět nebude, nicméně čtenářovým přínosem bezesporu bude pohled "z druhé strany". Já jsem byl například překvapen tím, co všechno postmoderní situace může znamenat, jaké má důsledky a jak hluboce jsou tyto důsledky prorostlé do současné kultury. A jaké mohou být důsledky těchto důsledků...
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    BOS: ne, zcela jistě to není tím, protože to není pravda, že filosofie nezkoumá politiku a neovlivňuje ji.
    BOS
    BOS --- ---
    STANMAN: nemůže to být tím, že filosofie není primárně disciplínou, která by řešila politickou oblast? tu podle mého názoru řeší až sekundárně, na základě určitého chápání světa, jeho struktury - postmodernu nevyjímaje.
    konkrétní změny v politické oblasti už mají na starosti ti, kteří bývají označování za politiky a politology. ale slyšela jsem něco o konkrétní změnách filosofů kladivem :)

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam