• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    A pokud jde o praktičnost - tento přístup je právě poměrně značně praktický. Například vím, že nelze prosazovat (násilím...) něco, co se mi jeví jako objektivní pravda. Pozbývají pak smyslu veškeré rozbroje, což je velmi dobrý praktický důsledek pro život.


    tohle je ovsem velmi komicke. jako kdyby nasili potrebovalo nejakou objektivni pravdu (& jako kdyby se vetsina nasili v lidske historii neodehravala prave presne z opacneho duvodu). & co kdyz je potreba se nasili branit? pujdes si sednout nebo na sobe nechat spachat krevni mstu za cin, ktery jsi nespachal? nebo nechas sadistickeho vraha, ktery znasilnil & rozctvrtil tvoji dceru proste jit po svem, i presto, ze jsi to videl na vlastni oci?


    & jaky zivot vlastne vubec? ten virtualni neb zadny jiny neni?


    kdyz se postmodernista octne v horicim dome, zacne utikat, nebo zacne rozebirat diskurs atomu kysliku & ionizovaneho plazmatu?


    ten nihilismus je zcela namiste. opravdu nevidim, kde by mela byt objektivni & neprekrocitelna hranice, za kterou uz se neda do postmoderni singularity spadnout. & jestli takova je, tak s ni pada i cely postmodernismus.


    myslim, ze poctivejsi je rict, ze postmodernisticky pristup je velice sikovny politicky nastroj, jak tvrdit vpodstate cokoliv (& pachat nasili!!). jen by me zajimalo, jaky je rozdil mezi cokoliv rikat & cokoliv delat :-)

    MAFO
    MAFO --- ---
    _BENNY: jazyk ani metajazyk nemuze "existovat jen subjektivne" (viz Wittgenstein a problem privatniho jazyka)

    relativismus naopak stavi na to, ze existuji intersubjektivni (meta)ramce - ale neda se skrze ne nijak dostat k objektivite...

    (BTW, neni "konstruktivni pristup" proti objektivismu? jako objektovista bys mel prosazovat spis "reflexivni" pristup, ne? ;-) )
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    AMBIENTIUM: jeste bych asi dodal, ze vubec neni potreba aby metajazyk objektivne existoval, klidne muze existovat jen subjektivne nebo jakkoliv jinak nebo snad i neexistovat vubec, dulezite ale je ze se pouziva proto aby se zamezilo sebereferenci, tzn. situaci kdy nejakym prostredkem popisujeme prostredek samotny. viz napr. paradox lhare ("vsichni kretane jsou lhari, ja jsem kretan").

    problem v nasem vykonstruovanem pripade je imho v tom, ze vymyslet metaramec uz vyzaduje nejaky konstruktivni pristup, coz nihilismus/relativismus prilis neumoznuje.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    AMBIENTIUM: rekl bych, ze se seredne mylis. muzes namitnout, ze ne. ale tim spachas postmodernistickou sebevrazdu :-))
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    AMBIENTIUM:
    Pouze zde hovoříme o nepoznatelnosti objektivního světa

    ne, ne & jeste jednou ne. o tom tvrdosijne celou dobu hovoris ty. ja hovorim o jeho existenci. s blahovou nadeji, ze nejenze rozpoznas rozdil mezi temito, ale jeste blahovejsi, ze naznas, ze neexistence jednoho neimplikuje kategoricky neexistenci toho druheho.

    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Očekávám krok zpátky do objektivismu...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    ocekavam cimrmanovsky krok stranou :))
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    AMBIENTIUM: to jsi se ted ale prave pozitivne vymezil. ma tedy tvuj vyrok vubec smysl brat vazne?
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    AMBIENTIUM: on chce po mne abych mu popsal neco o cem si on mysli ze je bullshit v jazyce o kterem si mysli ze je bullshit. ano, to pochopitelne nemuze vest vubec k nicemu konstruktivnimu, pokud se neshodneme na zakladnich pojmech, nemame se o cem bavit. nicmene, on je zde ten kdo se pta na neco co je podle nej nesmysl, nikoliv ja.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    KOMATSU: synonymum ti nestaci a rad bys vykladovy popis v jazyku slovy, o jejichz definici se hodlas prit, tedy bez metajazyka se zrejme neobejdeme. dej mi jeho pravidla ktera nebudes dale rozporovat a ja ti to byti/existenci/nalezeni do objektivni reality treba i popisu.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    _BENNY: Na to nepotřebuješ žádný metajazyk, stačí se pouze nedomnívat, že "bytí" je triviální pojem.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    KOMATSU: co to znamena vedet o cem mluvim?

    podivej, pokud nejsi spokojen se synonymem, pak mi nejdrive rekni v jakem metajazyce si prejes abych to popsal, definuj mi jeho pravidla, syntaxi atd a ja se tim pak zacnu zabyvat.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    _BENNY: To je, když o něčem mluvíš, tak víš, o čem mluvíš.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    KOMATSU: a co to znamena znamenat?
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    _BENNY: Tak tedy, co to znamená "být"?
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    AMBIENTIUM: potom je tvoje filosofie odsouzena k neuspechu ;-)
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    MAFO: tys to nerekl, ale kolem toho se to tu celou dobu toci.

    pokud jde o prakticnost, tak v totalnim nihilismu nevidim zadnou.
    & vvvoovooo tom to je :-)

    MAFO
    MAFO --- ---
    LUBOB: to jsem ale ja nerekl! ;-)
    jen mi prijde praktictejsi nezavadet neco, k cemu se neda dostat...
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    MAFO: pojdme nejdriv zodpovedet to, co tu zaznelo jako prvni - tedy 'jak vis, ze to neexistuje?'.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    KOMATSU: definuj, co znamena "definovat"
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    OJIRIO: cele toto byl predpoklad LOOKa, ja virtualni realitu povazuji za nepravdepodobnou a povazuji za zbytecne tam pridavat nejaky clanek ktery jev nepopisuje o nic lepe (z Matrixu se stejne neproberem, tedy je zbytecne hledat zelvu a resit v jake realite se nachazi).
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    _BENNY: Tak to bys mel zacit uvazovat o tom jestli nemas chybne predpoklady ;)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    OJIRIO: pokud jinou spolecnou realitu nejsme schopni poznat (nejsme schopni mimo nasi objektivni realitu napriklad rozpoznat tu zelvu ktera drzi cely nas versmir na svem krunyri), pak musime jako objektivni realitu povazovat tu kterou tu mame a vsichni objektivne vnimame. za predpokladu ze by se tech objektivnich realit naslo vic, mohli bychom je cislovat, ale to jaksi nepredpokladam ;-)
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    _BENNY: Kdyz objektivni realita je jendou to a jednou tamto tak tomu nemuzes rikat objektivni realita podle me.
    Ale ano, souhlasim ze je to ping pong with the words, ale jak jsem rikal, par postu zpet, tak je to prakticky se vsim, a neznamena to ze to je k nicemu :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    OJIRIO: nikoliv. rikam ze pokud neni v silach rozumu prekonat tuto virtualni realitu, pak je holt objektivni realita spolecny virtualni prostor, ktery objektivne existuje bez ohledu na nas. jak by rekl Einstein Cimrmanovi, je to jen ping pong with the words ;-)
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    _BENNY: Takze uznavas ze objektivni realita je zalezitosti konsensu, perspektivy a souhlasis s nami, diky ze jsi to v podsate rekl sam :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    LOOK: no, a pokud je kazdy zivocich ve skutecnosti napojeny na matrix ktery je zcela mimo nase tuseni a zije si ve sve virtualni realite, ve ktere ovsem sdili spolecny prostor s ostatnimi (a ta spolecna realita existuje nezavisle na tom co si o ni ten ktery Neo mysli), pak holt vychazejme z toho ze objektivni realita o ktere se bavime, je ten spolecny virtualni prostor, ktery se nam vsem promita a neni v nasich silach s nim hnout.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    LOOK: abych o tom mohl uvazovat, potrebuji znat jednu informaci: uznavas occamovu britvu? ze snu jsem se totiz vzdycky probudil. sen jsem dovedl ovladat samotnou vuli, realitu samotnou vuli nezmenim. rad poznam cloveka ktery mi ukaze ze to dovede.

    k vypocitani pravdepodobnosti ti staci historicka data, ktere znas. pravdepodobnost se ti meni v zavislosti na tom jaka data tam sypes. drive treba bylo krajne nepravdepodobne ze je zeme kulata, dnes je to tutovka ze tomu tak je.
    LOOK
    LOOK --- ---
    _BENNY: jestli se ti VR zda nepravdepodobna, tak si predstav sen. a ze v nem premyslis jak premyslis ted, vidis ve snu subjekty, komunikujes s nima o tom co vnimaji, z toho neco vyvozujes o realite atd. a vysledek je spatne.

    ad pravdepodobnost.. jak ji zjistis? jak zjistis pravdepodobnosti možností, o kterych ani nevis?
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    _BENNY: Jo ale ten krok stranou je nutny. Je to paradox, paralelni k tomu Godelovu teoremu akorat aplikovan na celou domenu byti, existence, pravdy. "Jedina opravdu jista vec je, ze tento vyrok je jedna jista vec" :)

    Oni i postmodernisti mezi sebou o tom vedou diskuse, napr. tohle je zajimave pocteni: http://caae.phil.cmu.edu/Cavalier/Forum/meta/background/rorty_habermas.html
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam