• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    OJIRIO: moment! matrix preci neni o neexistenci objektivni reality, ne?


    jinak s tebou souhlasim v tom, ze je zajimave o neexistenci objektivni reality premyslet. uz treba jen proto, ze to ma nejake dusledky. ale trochu vidim rozdil mezi tim o necem premyslet & nebo to predpokladat. skutecne by me zajimaly nejake prakticke dusledky, ktere z takove premisy (neexistence OR) plynou.

    _BENNY
    _BENNY --- ---
    OJIRIO: neboli krok stranou :)) ono to bez nej fakt nefunguje, problem ale je ze s nim dost dobre taky ne. protoze sice muzu rict ze "ja kritizuju jen neco a ne uplne vsechno a to proto abych zabranil totalizujicimu mysleni", ale toto prece muze byt v ocich nekoho jineho vnimano jako vypraveni velkeho pribehu a ne ze ne. a vubec zadnou pojistku proti totalizujicimu mysleni tam nevidim, spis to vidim jako dobrou munici pro lidi kteri mu fandi - "my v tom co rikame mame absolutni pravdu a kritizovat nas nemuzete, protoze pravdu se z vasi kritiky nedozvime, protoze pravda stejne neexistuje. ze si protirecime? i kdepak, predtim jsme se bavili o nasem spolecnem metasvete nasim vlastnim metajazykem a potom teprve o vasem spolecnem nasim spolecnym!" luxusni mindtwist, ktery by ocenil kdejaky diktator.
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    _BENNY: Some argue that Lyotard's theories may seem self-contradictory because The Postmodern Condition seems to offer its own grand narrative in the story of the decline of the metanarrative. Against this it can be argued that Lyotard's narrative in The Postmodern Condition declares the decline of only a few defunct "narratives of legitimation" and not of narrative knowledge itself. It is not logically contradictory to say that a statement about narratives is itself a narrative, just as when Lyotard states that "every utterance [in a language game] should be thought of as a 'move' in a game" his statement is itself a 'move' in a language game.
    Jean-François Lyotard - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Fran%C3%A7ois_Lyotard#Criticism
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    LUBOB: S temi pridavnymi jmeny ktere pouzivas nesouhlasim. Proste je prakticke predpokladat existenci objektivni reality, ale je i zajimave premyslet o jeji neexistenci, ostatne nejspis kvuli tomu se tu o tom bavime a toci se takove filmy jako Matrix a Inception a jsou popularni...
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    OJIRIO: no fajn. konecne jsme se k necemu smysluplnemu dostali. zda objektivni realita existuje nebo ne, nemuzeme rici. punktum.
    & ted prichazi to nejdulezitejsi:
    muzeme bud
    a) predpokladat jeji neexistenci
    b) predpokladat jeji existenci

    to prvni je podle me banalni, trivialni, neprakticke & ve svem dusledku i sebedestrukcni.
    to druhe je mnohem zajimavejsi, vzrusujici, pritazlive & v mnoha ohledech uzitecne + prakticke. umoznuje to totiz onu objektivni realitu modelovat. to ze jsem prave napsal tato slova & nekdo jiny nekde jinde si je muze precist jest toho dukazem :-)

    _BENNY
    _BENNY --- ---
    tak ze bychom se posunuli k otazce napriklad one metanarace, kdyz uz mame objektivni realitu vyresenou? :-)

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Metanarace

    neni postmoderna svym zpusobem dalsim druhem metanarace (kdyz prijmeme slovnik postmoderny)? dovede postmoderna nejak zajistit, aby jeji velke vypraveni nebylo totalizujici? a ma vubec metanarace totalizujici charakter? (to ze vyprofilovany ideovy smer ma problem pojimat nova fakta ktera hovori proti je zrejme, netreba to zastitovat metaramcovanim metaramcu)
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    LUBOB: Ok, ohledne toho dogma jsem to myslel ve vyznamu nejakeho zavedeneho standardu o kterem se nepochybuje. Podle me PM uz z podstaty pochybuje o vsem, z pozice vylozene antidogmaticke. Vyrok "objektivni realita neexistuje" je jen (velmi) nedokonalym pokusem o vyjadreni teto pozice, coz zni opravdu nekonzistentne, kdyz to beres jako nejaky axiom, coz podle me ten kdo to rekl nemyslel. Spis jde o pokus divaka objektivistu posunout smerem k jinemu uvazovani, pouzitim jeho slovniku, avsak to je nejspis odsouzeno k neuspechu, kdyz se to jevi jako dogma.

    Oproti tomu opacna pozice "objektivni realita existuje" je casto opravdu dogmaticka, ale to muze byt jen zmet mojich dojmu z male casti lidi co tohle tvrdi, i kdyz spis verim, ze neni :)

    Jinak pro me taky tyto debaty maji prevazne zabavnou a poucnou hodnotu. Kdyz nekdy vypada ze si neco moc beru, tak vetsinou jde o muj instinktivni pokus ucinit debatu dynamictejsi, zabavnejsi :)
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    OJIRIO: ano. ani ja netvrdim, ze to tvrdis. tvrdili to tu jini, ale kolem toho vznikla cela ta diskuse v jinak napul umrtvenem foru. o nicem jinem to nebylo.

    ostatne, ten nazor, ze nemuzeme rici, zda OR existuje nebo neexistuje tu zaznel hned zkraje, ale zapadl. asi diky tem zapalenejsim :-)

    ps : mimochodem, v tom predposlednim prispevku tvrdis, ze tvrzeni objektivni realita neexistuje neni dogma. podle me je & ja nevidim zpusob, jak to poprit. leda bychom zavedli axiom (cti dogma), ze tvrzeni z pozice postmodernismu nemuze byt [inherentne] dogma. (porad se tocime v tom samem paradoxu, ktery nerozlouskne ani to, ze paradox si nemusi nutne odporovat)

    ale vracet se k tomu nemusime, podle tveho gusta, podle me o nic nejde. mne ta debata prisla zajimava i zabavna. i presto, ze - proti veskeremu ocekavani! - jsem ziskal subjektivni pocit, ze nekteri se me o necem snazi presvedcit. :-)
    (pravda, nekdo sahnul k osvedcenejsi zbrani argumentu ad hominem, jako kdyby sila postmodernistickeho stanoviska mela taky sve slabiny:-))

    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    LUBOB: Jestli jsi prectes diskusi tohoto tydne, tak zjistis ze ja netvrdim ze objektivni realita neexistuje, dokonce naopak trvdim, ze je prakticke timto terminem oznacovat to co vnimame svojimi smysly (jakkoliv omamenymi), jak to dela vetsina lidi, i kdyz je to z hlediska postmoderni filosofie zavadejici.

    To ze jsem v male odbocce hajil logickou konzistenci subjektivisteho nazoru, ze objektivni realita neexistuje, s timto nema nic spolecneho, a vracet se k tomu uz nebudu.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    Proto to neni vubec s rozumem do kytek, to je prave rozumem se dostat tam, kde rozumne vidim, ze je nezbytne rozum odlozit stranou....


    alias do kytek :-)

    LUBOB
    LUBOB --- ---
    STRANGERD: dik!
    STRANGERD
    STRANGERD --- ---
    LUBOB: doporucuju pred vstupem do jakykoliv diskuze o filozofii (nebo spis diskuze vubec) vstrebat aspon zaklady logiky a chapani psanyho textu, dekuji za pochopeni
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    OJIRIO: to je opravdu usmevne. ze existuje, to dogma je. ze neexistuje, to dogma neni.

    ovsem nejlepsi je to zdvodneni. nemuzes to najisto vedet & tudiz to neexistuje (nedogma).
    nekdo jiny to uplne stejne nemuze vedet najisto, & tudiz to existuje. (dogma).

    score for PM :-)

    jeste neco legracniho? (& to jsme se jeste nedostali poradne k postmodernisticke sebetranscendenci & metanaraci)

    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    LUBOB: To neni dogma, ja na zaklade svych zkusenosti nemuzu najisto vedet ze objektivni realita existuje nebo neexistuje, viz epistemologicky solipsismus...

    Dogma naopak je ze objektivni realita existuje, z cehoz se vyvjijeji takove ty rasisticke, sexisticke apod. nazory zalozene na udajnych antropologickych "faktech"...
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    OJIRIO:
    Nepripada mi ze by tento postoj byl nejak vandalsky nebo borici neco, krome dogmat.

    fajn. tak co treba zborit dogma, ze objektivni realita neexistuje? :-)

    _BENNY
    _BENNY --- ---
    AMBIENTIUM: ja ti tvoje prozivani srdcem neberu, taky mam svoje halucinace ;) ale mam proste taky problem s tim zpochybnovanim objektivni reality. od tvrzeni "nemuzeme s urcitosti rict, ze objektivni realita existuje" (coz je pravda, stoprocentne jiste na tomto svete neni vubec nic) je k tvrzeni "objektivni realita je nepravdepodobna nebo neexistujici" (coz uz pravda neni) jen krucek, vsak se okolo toho porad motame.

    mas recht v tom, ze o tomto se da jen mlcet, neni to koncept ktery by se dal sdilet s vetsi skupinou lidi. a PM selhava, protoze se to snazi popisovat. mam za to, ze onen spor jestli vest vedecke badani na zaklade primych (ale nesdilitelnych) zkusenosti nebo na zaklade zkusenosti zprostredkovanych (ac neprozitych) byl vyresen uz pred par tisici lety. PM by to rado vratilo zpet :-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    OJIRIO: staly se mne mnohem vetsi veci nez ze bych si pamatoval neco co bych nemel kam zaradit (pocinaje silnymi halucinacemi v detstvi konce psychedelickymi davkami LSD), presto se mi PM ne a ne hodit :D
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    _BENNY: to nemusi byt cely svet, staci kdyz si pomatujes jedinou udalost o ktere nevis jestli se opravdu stala a hnedle se ti PM hodi :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    JAKKILLER: nakolik je pravdepodobne ze cely svet je jen nejaka moje predstava, kterou ale sam nemohu ovladat? nic nez ja prece neexistuje (tedy ani zadna vnejsi sila ktera by me ridila, na to pozor ;-) a nakolik je pravdepodobne ze ty ostatni figurky v mych predstavach nemaji zadnou vuli a realne neexistuji (kdyz existuje jen to co si myslim ja), prestoze evidentne ovlivnuji muj zivot?

    solipsismus je krasny priklad kam vede extremni subjektivismus. s rozumem do kytek :)
    JAKKILLER
    JAKKILLER --- ---
    _BENNY: To byl (více nebo méně) pouze vtip.
    Ale rozveď to, proč by mě rozřezal na kusy? Nerozumím.
    Podle mě je solipsismus vyborný příklad, zjednodušuje příčiny až na dvě dejme tomu. Tvoje pasivní bytí a nějaká aktivní kreativní síla, která tvoří jsoucno v tvé mysli ať už je to nevědomky či polovědomně atd. ta mysl sama.

    Ale už asi odbočujeme.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam