GEORGE175:
Reply
Antonio Gramsci, Historicky materialismus a filosofie Benedetta Croceho, Nakladatelstvi Svoboda, 1966;
Kriticky rozumet sam sobe zacina casto az vlivem boje o politickou hegemonii, kterou vedou protikladne smery, a to nejprve v otazkach etickych a potom i politickych, az si konecne vytvori vlastni pojeti skutecnosti, vyssi nez bylo drivejsi. Vedomi, ze patri k urcite vudci sile (to je vedomi politicke) je prvni etapou jeho dalsiho postupneho sebeuvedomovani, ve kterem se konecne sjednoti teorie a praxe. Proto take jednota teorie a praxe neni mechanickym vychozim faktem, nybrz historickym procesem, jeho zakladni a prvopocatecni etapou je schopnost vyhranovat se a "odpoutat" se" od dosavadniho nazoru, a temer instinktivni smysl pro nezavislost. Tento proces pokracuje dale, az se skutecne a uplne dospeje k soustavnemu a ucelenemu svetovemu nazoru. Proto je nutno zduraznit, ze politicky vyvoj pojmu hegemonie znamena velky pokrok filosoficky, prave tak jako politicko-prakticky, protoze nutne vyvolava a obsahuje v sobe intelektualni jednotu a etiku, ktera je v souhlase s pojetim skutecnosti, jez se jiz vymanilo z pout obecneho zpusobu mysleni a stalo se, byt i jeste v omezenem meritku, kritickym (str. 56,57)