• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: priznam se ze tuhle debatu jsem zachytil az nekde uprostred a porad jsem mel problem s uchopenim o cem opravdu je :) takze treba proto jsme se mijeli

    souhlas. taky by me zajimalo, v cem ze je se synchronicitou problem :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: no jedinej muj problem se synchroniciama co mam, je prave ten co se o nem bavime, ze nechapu moc pojem aukauzalni. (resp. ted sem si na to ten model udelala a uz mam klid)

    jinak jaky je se synchronicitou problem? je to proste pointer na neco, co se v tobe deje. normalne by sis nejakeho obrazu ve sve psychice nevsiml/nedal mu takovou dulezitost, ale kdyz si toho vsimnes i skrz nejaky fenomen ve vnejsim svete, tak mas pocit dulezitosti/nalehavosti/pokynu (ci co ja vim) a zameris si na to pozornost. coz je fajn [ vychazime-li z celkoveho predpokladu ze prevadet veci z nevedomi do vedomi je fajn ] . pracujes s tim pak stejne jako se vzpominkou na sen treba

    he?
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: tenhle tvuj model je mi jasny, jen rikam, ze je pouze intelektualni, protoze s nejakou konkretni synchronicitou, ktera se ti treba stane, ti nepomuze. budes ji muset zpracovat jinak.

    REVAN: jj, jung je takova mystika maskovana za psychologii. jeden jungian mi k tomuto memu nazoru rekl, ze 'se ani moc maskovat nesnazi' :)
    REVAN
    REVAN --- ---
    Ymladris, a ostatní: jak se o tom bavime, furt mi to podprahove asociuje astrologii, na kterou ale neverim ;)
    nejen astrologii, ale také alchymii a hermetismus. Proč si k Jungovi nechcete přiznat jejich vliv, když z jeho pozdějších spisů (pozdější=pofreudovský) to přímo čiší. Problém synchronicity je tu prakticky zcela jasný. mohl bych jen zopakovat svůj poslední příspěvek. Prakticky neexistuje Jungův pozdní spis, který by nepodléhal vlivům astrologie, alchymie a hermetismu. To je také hlavní důvod, proč drtivá většina pánů psychologů Junga odmítá.
    TOOM
    TOOM --- ---
    Jasně. Mmch. v klubu " kongitivní vědy" se teď právě řeší problematika asynchronních kauzalit. V těchto levelech je už hodně těžké nemotat do sebe otázky epistemologické s ontologickými. Imo proto, že právě zde začíná " Krakonošovo" :o)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jee to zrovna vubec nezpochybnuju, byl to fakt jen pokus o analogii ;)
    TOOM
    TOOM --- ---
    Imo, když měsíc každý den odtáhne bilióny biliónů tun vody z pobřeží na celém světě, je snadné si představit, že na určitou skupinu vnímavějších jedinců zmíněná gravitační sila také nějak zapůsobí :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: no v te analogii by to bylo spojeni dvou na sobe nezavislych sebevrazd. jedna neni pricinou druhe, obe spoluzpusobil uplnek.

    tak nejak si vysvetluju synchronicity - rada paralelnich jevu ukazuje na nejaky spolecny vliv v nasich psychikach (kolektivnim nevedomi) (ktery je pricinou toho ze se to manifestuje).

    jak se o tom bavime, furt mi to podprahove asociuje astrologii, na kterou ale neverim ;)
    LOOK
    LOOK --- ---
    souhlas s XCHAOS. s tim, ze pricina muze existovat, ale taky nemusi.

    Ymladris: mozna se bavis o tom, ze synchronicita jako celek ma nejakou pricinu, coz jiste muze mit.
    ale ty 2 jevy, ktere se potkaly v synchronicite, mezi sebou evidentne nemohou byt spojeny nejakym beznym kauzalnim zpusobem (jak si treba spojila uplnek a sebevrazdy), tak jsou prozatim zarazeny do skatulky 'synchronicita', ktera nema ve svem popisu vylozene akauzalitu, ale nepritomnost mozneho kauzalniho vysvetleni (soucasnym rozumem/vedou).

    pro hloubavce: http://en.wikipedia.org/wiki/Casuality , uz pri zbeznem pohledu je jasne, ze definic kauzality je hafo nechce se mi tim moc probirat ..

    (ten predchozi post jsem smazal)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: no ano, synchronicity mohou mít příčinu: ale ta je někde mimo kterýkolik v z těch jevů - chci říct. "Něco", o čem nevíme (tzn. je to v našem nevědomí) se děje - a důsledkem tohohle něčeho jsou různé jevy, které se dějou ve stejnou chvíli, ale ani jeden z nich není příčinou toho druhého.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tak jeste jednou. pokud pri uplnku je vyssi pocet sebevrazd, je v tom kauzalni (pricinny) vztah 'uplnek .. psychika lidi .. sebevrazdy'. pokud v urcity den je vyssi pocet urcitych obrazu v psychikach lidi (synchronicita) dejme tomu obrazu Hrdiny, je v tom [ teoretizuji ] pricinny vztah 'v kolektivnim nevedomi je na vzestupu (cti vice lidi oslovuje) Hrdina .. psychika lidi .. jeho obrazy'.

    Nerozumim tomu proc synchronicity = synchronni ukazy v psychice a fyzice nebo v psychice a psychice = nemohou mit pricinny puvod (jsou nasledkem neceho) jako jine jevy

    nesouvisi to s 100% predpovidanim

    nechapu pojem akauzalni?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: jo pak jsem to taky zaznamenala, ze primo jeho citat zacina az za tim, tak kdovi co tim myslela, ok
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: No, tak já tam přesně - na rozdíl od tebe - nevidím, že když nejdou vysvětlit kauzalitou a současně mají možná (= spíše se zdá) co dočinění s archetypickými procesy v nevědomí, tak z toho "logicky" plyne, že archetyp je akauzálního charakteru. :) Navíc ten první odstavec psal(a) autor(ka) knihy - teprve to další jsou Jungovy citace.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: cili predevsim bych se mela ptat, asi, co je to archetypicky proces. Jung pise ze je v tom nejake usporadani, ok, s tim nemam problem. Proste archetypy nejak bublaji a proto svet interpretujeme v urcitem momentu vice dle jednoho archetypu a pak zase dle jineho... a pripada nam ze to, ze "vsude je skarabeus" (nebo co to bylo za brouka na tom okne) je desiva zahada, ktere jung rika synchronicita.

    ale co mini tim "příčina není našimi rozumovými prostředky ani myslitelná" to nevim. Ja dokazu myslet leccos ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: no dyt pise (tvuj citat) Ani jeden ani druhý projev nelze vysvětlit kauzalitou. Spíše se zdá, že souvisejí s archetypickými procesy v nevědomí.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: A já zase nechápu, proč spojuješ kauzalitu a archetyp. Akauzalita se týká synchronicity, resp. o spojení akauzality a archetypu řeč nebyla..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: my nevíme jak fungují - proto nevědomí. nám se to jeví, jako by tam žádná kauzální souvislost nebyla. pokud nějakou kauzální souvislost občas začínáme tušit, tak se tomu říká psychóza.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: kdyz ja to furt nechapu. archetypicke procesy totiz nepodlehaji kauzalite? proc by nemohly. dejme tomu v 60. letech velmi nabyl na sile archetyp Matky/Bohyne atd., vsichni tem hippies se zacal konstelovat mnohem vic nez jejich rodicum z generace valecne atd. Ale proc byl ten archetyp na vzestupu? IMO klidne kauzalne, protoze proste stare (archetypy ktere vladly za Freuda nebo treba za te valky) se vycerpalo a obejvil se prostor pro zmenu.
    Takze pak se dejme tomu mnoha lidem ve stejnou dobu zacaly v psychice objevovat podobne obrazy. A co.

    Pojem 'akauzalni' mi pripada nejak jako ze "proti prirodnim zakonum" a nevim zda to tak Jung minil...

    ???
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    LOOK: Díky.. nicméně já zase mezičasem četl v knize, takže to mám sice "pomaleji", ale zato podrobněji. :) A jsem rád, že jsem se zase až tak moc od pravdy neodchýlil.. ;)

    SYNCHRONICITA
    Je pojem, jejž Jung razil pro vyjádření smysluplné koincidence nebo souvztažnosti: a) mezi psychickou a fyzickou událostí, jež spolu nejsou navzájem kauzálně spojeny. Takové synchronistické fenomény se například vyskytují tehdy, když vnitřní události (sny, vize, předtuchy) mají příslušný souvztažný jev ve vnější realitě: vnitřní obraz nebo předtucha se ukázaly jako „pravdivé“, b) mezi podobnými nebo stejnými sny, myšlenkami atd., které se vyskytují současně na různých místech. Ani jeden ani druhý projev nelze vysvětlit kauzalitou. Spíše se zdá, že souvisejí s archetypickými procesy v nevědomí.
    C. G. Jung.: „To, že jsem se zabýval psychologií nevědomých procesů, mě už před mnoha lety přimělo, abych se poohlédl po nějakém jiném interpretačním principu (vedle kauzality), poněvadž princip kauzality se mi jevil jako nedostatečný pro vysvětlení jistých pozoruhodných jevů psychologie nevědomí. Zjistil jsem totiž zpočátku, že existují psychologické paralelní jevy, mezi nimiž se kauzální vztah vůbec stanovit nedá, nýbrž toto dění musí být v jiném vzájemném vztahu. Připadalo mně, že tato souvislost je hlavně dána faktorem relativní současnosti, proto výraz ‚synchronistický‘. Zdá se mi totiž, jako by čas vůbec nebyl abstraktum, nýbrž spíše konkrétní kontinuum, které obsahuje kvality nebo základní podmínky, jež se mohou relativně současně na různých místech manifestovat v paralelismu, který nelze kauzálně vysvětlit, jako je tomu například v případech současného objevení identických myšlenek, symbolů nebo psychických stavů.“
    „Zvolil jsem termín ‚synchronicita‘ (Synchronizität), poněvadž se mi současnost dvou smysluplně, ale akauzálně spojených událostí jevila jako základní kritérium. Používám zde tedy tento obecný pojem synchronicity ve speciálním smyslu časové koincidence dvou nebo více událostí souvisejících spolu nekauzálně, které mají stejný nebo podobný obsahový smysl. To je v protikladu k synchronismu, který představuje pouhou současnost dvou událostí.“
    „Synchronicita není o nic záhadnější a tajuplnější než diskontinuity ve fyzice. Jen zavilé přesvědčení o všemohoucnosti kauzality působí rozumu obtíže a má za následek, že se zdá nemyslitelné, že by se mohly vyskytovat nebo existovat akauzální události… Smysluplné koincidence jsou myslitelné jako čisté náhody. Čím více se však hromadí a čím větší a přesnější je příslušná souvztažnost, tím více klesá jejich pravděpodobnost a tím více vzrůstá jejich nemyslitelnost, tj. nemohou být již pokládány za pouhé náhody, nýbrž musí být z nedostatku kauzální vysvětlitelnosti chápány jako uspořádání… Jejich ‚nedostatek vysvětlitelnosti‘ nespočívá třeba jen ve skutečnosti, že příčina je neznámá, nýbrž v tom, že tato příčina není našimi rozumovými prostředky ani myslitelná.“


    XCHAOS: Jen jestli to není spíše tak, že těm archetypům nechceš z nějakého důvodu dát ani zemi ani vláhu jen ty. ;) Mimochodem, mám brát metaforu s hydroponií i v tom aspektu, že některé "rostliny" rostou v hydroponických roztocích mnohem lépe než v "hlíně" (částečně zajisté i díky tomu, že hlína může být špatná, nekvalitní)? :))
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    XCHAOS: =]] to je optika nahledu, panecku....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam