• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    NEKONECNY PRIBEH:

    Možné interpretační roviny Nekonečného příběhu:

    1) Sociologická rovina: Poselství o hrozícím nebezpečí - lidé přicházejí o schopnost vytvářet vize a tvořivě myslet.

    2) Psychoanalytická rovina: Cesta k uzdravení tatínkovy duše - nebo obecně duše jakéhokoli dospělého - který se odřízl od své duše a ztratil smysl své existence. Děj ve Fantázii v první polovině knihy odráží to, co se děje v tatínkově nevědomí. V druhé polovině jsme svědky Bastiánovy neurotické touhy po moci a slávě, která vyplává z nedostatku pocitu bezdpomínečného přijetí, který se odhalí až když "pyšná bublina" narcistického sebezbožštění zplaskne: Pak se Bastián dostává ke svému pravému přání - pocítit opravdovou, nepodmíněnou lásku. (Paní Ajúola). Obě poloviny knihy jsou tak metaforou procesů léčení dospělého i dítěte, kteří se vypořádávají ze ztrátou maminky. Horník Your může představovat psychoanalytika, který umožňuje dávno zasuté nevědomé vzpomínky a obrazy vynést na světlo.

    3) Psychologická rovina přání a potřeb: Bástián si nejprve snaží naplnit přání být hrdinou, odvážným a slavným, do té míry, že se mu jeho přání vymkne z ruky a chce se nechat korunovat na císaře celé Fantázie. Touha po uznání a respektu představuje čtvrté patro Maslowovy pyramidy potřeb. Teprve když se tento nemožný sen zhroutí, uvědomí si nenaplněnou základnější potřebu (třetí patro) - rovinu přijetí a lásky. Když si tuto hlubší potřebu naplní, ozve se volání roviny páté: volání po sebeuskutečnění - najít svou pravou vůli - jak mu radil lev Graógramán. Podobným procesem, kdy předimenzované potřeby čtvrtého patra (respekt a uznání) kompenzovaly nedostatek na hlubší úrovni (láska a přijetí) najdeme u Hitlera nebo Mussoliniho. Teprve uspokojení všech základních potřeb (první čtyři patra Maslowovy pyramidy) člověku otevírá dveře k páté příčce: tzv. růstovým potřebám - "touze stát se tím, čím by člověk mohl a měl být". (Maslow)

    4) Filosofická (Heideggerovská) rovina: Příběh o návratu "domů", návratu k autenticitě svého bytí, z žití mimo sebe sama, z upadání, z pobytu u věcí, způsobu života "ono se", jak žijí "všichni ostatní". K tomuto návratu je člověk volán tichým hlasem svědomí, které představuje v druhé polovině Átrej s Falcem.

    5) Mystická rovina: Auryn jako symbol nekonečného vědomí, božství, jehož je možné dosáhnout, až když už člověk nemá žádné přání, respektive: pak je pro něj člověk dosažitelný, dostupný, protože prožil všechna svá přání a žádné už mu nezbývá, vzdal se všeho. Ve chvíli, kdy vstupuje do této vyšší roviny, si současně uvědomuje, že tento poklad si s sebou nesl po celou dobu Velkého hledání ve svém srdci: Měl jej u sebe od prvopočátku, ale kdyby nevyrazil do velkých dálek, možná by jej nikdy nenašel.

    6)Motiv propojenosti celku a jednotlivce: Uzdraví-li jeden člověk svoji duši, uzdraví tím i celý svět (Vody života).

    ( http://ografologii.blogspot.com/2008/05/michael-ende-nekonecny-pribeh.html )
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    THLASPI: kamarad prave psal nejakou praci o teorii memu - ktere se "chteji" replikovat. TO je jiny pohled na tutez problematiku. Zkusim ji taky prdnout na svuj blog.
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Vyborne... :-) tak o tomto tematu hodne premyslim a prijde mi to tak pruhledne ("byt jedinecny skrze "znacku"), ze nechapu, jak na to nekdo skoci. Tyka se to take archetypu persony, ktera dava cloveku iluzi o vlastni jedinecnosti, zatimco pouze nasleduje kolektivni vzor. Jaktoze tuto iluzi clovek tak casto nenahlizi?
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Pokud na mem blogu neni uvedeno jmeno jineho autora, tak jsem to psal vzdycky ja. Nekonecny pribeh: asi uz tam byl, ale nezaradil jsem ho jeste do skatulky "archetypy". Jeste ted tam neco pripisuju (Zaver - mozne interpretacni roviny). Urcite si to precti, treba objevis neco, co by nikoho jineho nenapadlo, a das tak Cisarovne sve vlastni jmeno :-)
    TOOM
    TOOM --- ---
    THLASPI: Lol
    DAW
    DAW --- ---
    „AURYN ti dá velkou moc“, říká Caíron Átrejovi, „ale ty ji nesmíš nikdy použít. Neboť ani Dětská císařovna svou moc nikdy nevyužívá. AURYN tě bude chránit a vést, ale ty nesmíš nikdy zasáhnout, i kdybys viděl cokoliv, neboť tvůj vlastní názor od této chvíle nerozhoduje. Proto se musíš vydat na cestu beze zbraní. Musíš nechat věcem volný průběh. Všechno pro tebe musí být stejné, zlo i dobro, krása i ošklivost, hloupost i moudrost, jako je to stejné pro Dětskou císařovnu. Smíš jen hledat a ptát se, ale nesmíš soudit podle vlastního uvážení. Nikdy na to nezapomeň, Átreji!“

    Woa.. to musi bejt naadherna kniha.. pri prvni prilezitosti prectu ;-)
    DAW
    DAW --- ---
    ALBERTO: A kdo je autorem tech eseji? To jsi napsal ty?
    DAW
    DAW --- ---
    DAW: Hele.. predtim jsem si ho vubec nevsim a on tam je uplne na zacatku.. to tam byl uz odpoledne?
    DAW
    DAW --- ---
    ALBERTO: Tyjo to je parada.. Ja jsem se o rozstepenem archetypu taky docetl docela nedavno, ale krasne to zapadlo cele skladanky tajuplneho sveta lidske duse, tak jak ji vidim ja ;-) .. Hrozne rad bych se o tom taky dozvedel neco vic, tak jestli na neco narazis, urcite to sem hod.. treba aspon odkaz.. Na nekonecny pribeh se jdu podivat..
    THLASPI
    THLASPI --- ---
    Zdravim, dneska sem se výborně pobavil, jedu takhle domů a čtu si z junga:

    "Člověk má schopnost, která kolektivnímu záměru nejvíce prospívá a individuaci nejvíce škodí: je to nápodoba. Psychologie společnosti se bez nápodoby vůbec neobejde, bez ní by nebyly masové organizace, stát a společenský řád prostě možné; vždyť pořádek ve společnosti nedělá zákon nýbrž nápodoba, a tento pojem zahrnuje i sugestibilitu, sugesci a duševní infekci. Zároveň však každodenně vidíme, jak se mechanismus nápodoby používá či spíše zneužívá k osobnímu odlišení. Člověk prostě vynikající osobnost, vzácnou vlastnost nebo činnost napodobí, čímž se sice ve vnějším vzatu od nejbližšího okolí odliší, ale jeho podobnost s duchem okolí, která přesto existuje, jej takto s okolím nevědomě ještě více a s větším tlakem svazuje - skoro by se řeklo za trest. Z pokusu o individuální diferenciaci, zfalšovaného nápodobou, zbude póza a člověk zůstává na úrovni, na které byl předtím, jen o několik stupňů sterilnější než dříve..."

    no a přijedu dom, vemu do ruky noviny a čtu článek na titulní straně:

    "Chcete se zařadit mezi jedinečné?
    stačí si pořídit tetování. Zájem o něj stále roste.
    Doba si žádá individualisty. Tetování představuje jednu z možností,
    jak se odlišit, jak se učinit jedinečným."

    omlouvám se za dlouhou citaci, ale mě to prostě hodně pobavilo.....:)
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Ahoj Daw... Diky za reakci a postreh. Jsem si vedom toho, o cem pises. On zadny popis archetypu nemuze byt vycerpavajici, a ten muj rozhodne neni. Zacinam teprve jakoby od prvnich kamenu stavet skladanku. Nejlepe se ony polarity archetypu odrazeji v nejakem pribehu. Neco z toho jsem se pokusil ukazat v Nekonecnem pribehu. Moje stranky jsou v neustalem rozvoji a diky ze jsi me na to upozornil, zkusim na to v budoucnu zamerit svou pozornost. Zobrazovat archetypy ve vztazich a protikladech je rozhodne dulezite. Oni teprve tak "ozivaji". Rozhodne si nemyslim, ze o tom vim vsechno. Pokud bys ty sam, nebo nekdo jiny, chtel neco o tom napsat, velmi rad to na svem blogu budu publikovat, stejne jako jakekoli jine prispevky, ktere se nejak dotykaji psychologie a veci kolem. Chci, aby moje stranky slouzily poznani vsech a pro vsechny a kdokoli se muze zapojit, dam mu prava k publikovani. Staci se ozvat na mail aridsun@seznam.cz.
    DAW
    DAW --- ---
    ALBERTO: Moc pekny stranky, ale rek bych, ze ti v tom neco schazi.. Nechci tady pusobit, jako nekdo, kdo tomu rozumi lip, ale divam se na to zase z jineho pohledu a ten mi tam chybi.. Z tohoto pohledu jsou archetypy, ktere popisujes neuplne a vnitrne rozstepene.. Archetyp moudreho starce je vnitrne provazan s archetypem zvidaveho neznaleho zaka, archetyp matky s archetypem ditete a tak dale... To se oznacuje jako zdvojeny archetyp.. kazdy totiz v sobe obsahuje i svuj protiklad ... Lidske vedomi hleda jednoznacnost a je pro nej tezke zkloubit zdanlive protiklady do jednoho obrazu.. ale ten obraz bez toho nikdy nebude uplny..
    LADYWAVE
    LADYWAVE --- ---
    ALBERTO: dobré :)
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Vážení příznivci C.G.Junga, dovoluji si vás pozvat na své stránky, kde se věnuji interpretaci archetypů jako je anima, animus, persona, stín, koré atd. (které samozřejmě už dobře znáte) s ilustracemi se světa umění. Možná vás budou zajímat další články související s psychologií, grafologií a uměním. :-) http://ografologii.blogspot.com/search/label/Archetypy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ok, syncka na psyčku (mám neodbytné dejá-vu, že už jsem to někam psal, ale nevidím to tady): v tom hipísáckym pseudohradu kde se to konalo byly jedny schody v přízemí vyskládané mozaikou na povrchu a tak jako nějak prostorově organicky, nepravoúhle tvarovaný, tak povídám "ty jo, to je úplnej Gaudí" - a ráno jdem, a na jedný zaparkovaný dodávce je nápis Gaudí s.r.o. :-) mírně intelektuální synchronicita - že když jsem byl v pátek u zubaře, tak tam z neznámého důvodu mezi reklamami na pasty na zuby visela fotka chrámu Sagrada Família (od Gaudího), to je už zcela mimo :-) (inu, některé memy člověka poznamenají nadosmrti :-)

    ok, další konkrétní synchronicita: čtu si tuhle v posledním Gibsonovi (Spook country) jak střílej do nějakýho kontejneru (čím a co v něm je a za jakým účelem tam dělají ty díry je offtopic) a popisujou, jak se okolo těch děr z toho dovnitř ohnutýho plechu oloupe barva - a ten samý den jedu na kole, vidím dopravní značku prostřílenou z nějaký pořádný bambitky (díry jak hrom) - a okolo děr oloupaná barva, přesně jak to líčil Gibson.

    tyhle dvě synchronicitky mají tu výhodu, že vůbec nic neznamenaj, takže se o nich snadno mluví. navíc je to takový typ synchronicity, kdy jeden "konec" té spojitosti je vlastně v nějakým textu (ať už nápis na autě, nebo nějaká kniha...), takže to vlastně není "pravá" synchronicita... podle mě...

    FIDEL: seš nějak mimo, tyjo. nejvíc jetý trosky (obou pohlaví) sem teda fakt vždycky viděl na jiných akcích... :-) oholit se vždycky nakonec může každý (a je to občas fajn, popravdě :-) ), ale některý lidi na sobě provádí jaksi, ehm, celkem nevratné změny, které ehm, jsou docela hodně vidět.... jinak rozjíždět tu flame o preferovaných formách kalby je asi offtopic... shrnul bych to tak, že až reklamy na psy akce uvidím ve zprávách na Nově, tak na ně asi jezdit přestanu.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    FIDEL: roven bohu se jeste necitim, ale dik za kompliment... a ted uposlechni bozsky prikaz a padej plevelit jinam...
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    boze ty si hlupak, uz ani zasmat se na ucet hipizackyho psycka clovek nemuze...vis co ja se budu smat cemu chci a na co chci budu i reagovat a kdyz mi neco prijde blbe, tak to nebudu skryvat... ty see venuj tomu aby ses dal do poradku;)
    krom toho(jen pro tve info) v tom xchaosove prispevku nic k reakci nebylo(doslova:) a kdyz se tu nic nedelo tak ja nakroutil par dratu;)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    FIDEL: hovno ideova policie, ale nevim, proc kdyz XCAHOS pise o synchronicitach na psysku, tak si z toho vyberes ten psy a pak jeste nahodis svuj, v tomto priapade, jalovej komentar o hodnote nula cela nula...
    sam ses sobe policajt....
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    spelling nazi! for president
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    boze, ideova policie uz i tady, to je naka nemoc na nyxu, za chvili vsici jen sleduji dodrzovani a nedodrzovani netikety a podobnych zhuverilosti...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam