• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    KASTA
    KASTA --- ---
    MIMINO: hmm to je ale spis neurochemie ne? Nebo "neuro neco".... trosku jinej pohled nez psychologie, nerikam ze nezajimavej ale pro me ne az tak relevantni...
    MIMINO
    MIMINO --- ---
    no kdyz uz jsme u toho vedomi tak nejfundovanejsi soucasnej pohled na vec bych hledal zde: http://www.quantumconsciousness.org/
    KASTA
    KASTA --- ---
    Tak knizku jsem docetl a jedna z nejzajimavejsich myslenek byly uplne na konci, myslim ze dost vystihuje "o cem byl Jung"

    "Když přemýšlíme o tom, co je vlastně vědomí, hluboce na nás zapůsobí velice podivuhodná skutečnost, že se o nějaké události, která se odehrává kosmu, zároveň vnitřně vytváří obraz, že se tato událost rovněž odehrává takříkajíc vnitřně, a to právě znamená, že se stává vědomou"

    "Naše vědomí přece samo sebe nevytváří, nýbrž pramení z neznámé hloubky. Probouzí se pozvolna v dítěti a probouzí se každého rána z hlubin spánku z nevědomého stavu. Je jako dítě, které se denně rodí z mateřského prazákladu nevědomí"
    KASTA
    KASTA --- ---
    LOOK: jasne, ja jen ze me tohle prehnane relativizovani a "identifikace systemu" proste prijde uplne kontraproduktivni... psyche funguje tak, ze identifikuje vzory, z toho se proste nejde vymanit... takze relativizovani nevede nikam, kdykoliv intelektualne "zavrhnes" jeden system (nebo ho pomoci jeho identifikace izolujes) nahradis ho v mysli automaticky jinym - jinak to proste nejde. Je to jen intelektualni hra intelektu sama se sebou...

    Lepsi je prijmout tuhle skutecnost a najit si cestu ktera mi, dava mi smysl, naplnuje me a posouva dal (podle subjektivniho pocitu)
    KASTA
    KASTA --- ---
    MIMINO: jo to nepopiram, pro me taky Buh neni (pokud ti to tak vyznelo...), nevybavuju si ale zadnou jeho dulezitou teorii, ktera by byla prezitek, urcity veci beru s rezervou (treba alchymii, chapu ze ji pouzil jako system kterym neco popisoval,ale me se do tohohle systemu nechce "ponorit", nebo synchronicitu a parapsycho o kterym on byl stopro presvedcen a ja nejsem), nicmene jeho hlavni teorie o strukture a vyvoji psyche pro me stoprocentne plati a nepotkal jsme nikoho kdo by k nim (v ramci zapadniho svetonazoru) rekl neco vice relevantniho.
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: jiste, borit babovicky. Animus tvorici babovicky je fascinujici, ale protivaha, ktera mu ukazuje limit tech jeho vyrobku, je jeste lepsi. Vecny cyklus konstrukce a destrukce.

    definuj 'nothing', 'is', 'true', 'everything', 'permitted' a pak ti reknu.
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: ha, napadla me dalsi tva mozna motivace: bavi te borit lidem babovicky! :)

    TOOM: neslo mi o letavce, ale o b2spirituv zpusob komunikace

    KASTA: souhlas. je to system, ktery funguje, pokud cloveku sedne a venuje se tomu. zaroven je relativni, je to jen uhel pohledu. jako kazdy system. no a co, nejde o to system 'mit', ale pomoci si pomoci systemu.

    YMLADRIS: mmch kdyz je vsechno relativni, plati podle tebe "Nothing is True and Everything is Permitted" ?
    MIMINO
    MIMINO --- ---
    KASTA: i Jung byl jen clovek co delal chyby a taky se mylil, pochybovat je treba vzdy i on sam to rika....a pak zil taky trochu v jiny dobe a veci i lidi se meni....vetsina imo toho plati stale, ale ne vse a nektere Jungovy teorie jsou prezitek....
    stale je to pro me nej psycholog vsech dob, ale neni to muj buh...
    KASTA
    KASTA --- ---
    tak jsem se tu pred par dny zminil o "synchronicite" zacatku tyhle debaty a okamziku kdy sem se po delsi dobe zase rozhodl cist Junga (ctu ted znovu ten zivotopis od A. Jaffe). Od te doby jsem si parkrat castecky tyhle debaty precetl a mel sem z ni silnej pocit ze se ani nemuzu zapojit protoze mi z myho pohledu prijde uplne o nicem...

    Zacal sem premyslet proc mam tenhle pocit a je to asi takhle - pro me jsou Jungovy teorie vysvetlenim veci ktery jsem poznal a pozoroval pri zkoumani vlastni psyche (at uz dobrovolnym nebo nedobrovolnym.:-))). To co rika je podlozeny myma prozitkama, dobre mi to vsechno vysvetluje a zapada. Vubec nemam potrebu o tom pochybovat, ci to nejak intelektualne realtivizovat, protoze sem s tim zajedno. Stejne napr. nemam potrebu srovnavat (obhajovat) Junga vs. Freud protoze pro me je Freud proste o nicem (neupiram mu v zadnym pripade, ze byl prvni zapadni psycholog kdo do tyhle oblasti vstoupil, nebo spis vtrhnul, ale to je vsechno...:-). To jen obcas me nekdo - ani ne vytoci (Stern) spis vubec nechapu ze to TAKHLE nekdo muze mit...:-)

    Jasne, ze sme kazdej jinej, i psychologie je osobni a kazdymu sedi vic jinej uhel pohledu a zkoumani (viz treba "klasickej" rozopor Adler vs. Freud), treba nekdy objevim nekkoho kdo me "posune" jeste dal nez Jung, momentalne ale nikoho takovyho na zapadni polokouli z zadny casovy roviny neznam. Pro me je Jung nekdo kdo mi mj. dal slovnik k tomu, abych mohl mluvit o hodne slozitych vecech v nitru. Relativizovat ho pripadne se v tomhle smeru poustet do ciste spekulativni intelektualni diskuse je pro me vlastne debata s nekym, kdo ho nepochopil, protoze mu chybi odpovidajici zazitky... taky jsem se do techhle debat nechal parkrat vtahnout, ale je to jako rozhovor o barvach se slepym nebo rozhovor o hudbe s hluchym... protistrane proste chybi prislusny prozitky, na kterych by se dal ten rozhovor postavit....

    asi sem uplne OT ale mel sem potrebu to sem napsat, asi i diyk ty "synchronicite"...
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    TOOM: Ad závěr: Ano. A o nic jiného mi ani nešlo.

    YMLADRIS: Na můj současný vkus jsi až zbytečně radikální (a nejistá?). A také se ti v příspěvcích až příliš často objevují pochyby a zpochybňování. (zpochybnit cemu verili, co bylo tak logicke a rozumne? - proč ne raději přijmout a rozšířit pestrost stávajícího vhledu?) Pravda, co je bez chvění, není pevné. Ovšem tvá relativizace mi přijde až takřka patologická..

    Mimochodem, zapomněl jsem, citáty jsou z diskusí u Tavistockých přednášek, což je kniha, který mi toho - přes svou útlost - o Jungovi hodně prozradila.
    TOOM
    TOOM --- ---
    YMLADRIS: Imo Spiritovi létavci jsou také úplně OK. Alespoň pokud létavci nazýváme nějakou entitu, která nám znemožňuje vnímat věci v jejich absolutních komplexních hodnotách. I jiné významnější filosofie přímo předpokládají existenci takových entit, lhostejno jestli je nazveme ďábly, démony nebo létavci :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: toz kazdej se snazi jak umi. moje zkusenost je, ve velka vetsina utrpeni lidi pochazi z toho ze spolkli nejake usudky aniz by si byli vedomi jejich relativni povahy .... a casem jim to narazilo na dalsi zivotni zkusenost se kterou to konflikti, ale co ted s tim? zpochybnit cemu verili, co bylo tak logicke a rozumne?

    Tak si myslim ze uceni lidi chapat povahu jakychkoliv konceptu - proc je vytvarime, jak nas uklidnuji ale zaroven omezuji - neni nikdy dost.

    Tech, kdo lidem na utrpeni ordinuji konceptualni naplasti, je dost, tak se chapu jako urcita protivaha treba. Je potreba to neustale ucit v praxi, nestaci "vedet" o relativnosti.

    ty urcite podnikas se svym zivotem take neco dle tebe prinosneho, ze jo ;)

    citaty pekne.
    TOOM
    TOOM --- ---
    STEPNI_VLK: Ta Jungova zmínka o úplnosti mě zaujala. Bohužel, stejně jako YM k ní nevidím jinou cestu než onu " dekonstruktivní relativizaci". Ne však ve smyslu relativizace samotných definic, ale spíš v jejich " správném" ( smysluplném) utřídění na hodnotovém žebříčku. Což je imo do značné míry věc individuálních schopností. Resp. musíme vždy počítat s tím, že individuální intepretace jakéhokoli děje bude vždy poněkud zkreslená.
    Z tvého příkladu o rozdílech v konceptech vnímání mezi tzv. západní a východní myslí je zřejmé, že každé ID bude apriori posuzovat takový děj z pozice priorit svého zájmu, aniž by bylo lze možná objektivně posoudit, zdali je v tu chvíli důležitější, proč se tamti lidé scházejí a odkud pocházejí nebo co to znamená.
    A jelikož jde o dynamický proces, tak se každou pikosekundu může jedno hledisko stát podstatnějším než druhé- vztaženo právě k zájmu každého ID.
    Imo tedy jde spíš o metodiku posuzování a taky o povědomí, že vůbec existují i jiné způsoby posuzování- zrovnatak platné jako ty naše.

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: jo to je dobra analogie, mozna bych si mohla usetrit praci a furt jen pastovat "posedl vas letavec neopodstatneneho usuzovani, kriplite se do zuzeneho pohledu na vec"

    ignore to kdyztak resi, ne

    jinak:
    http://www.novinky.cz/clanek/149851-video-zkuste-si-jake-to-je-byt-schizofrenikem.html
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: jsem proste tak udelana, ze jak vidim nejake tvrzeni, celkem bez prace v tom vidim 'proc?' pripadne nejaky slaby mista (ze to muze byt i jinak)

    Mě spíše udivuje, že tu na odiv vystavuješ něco, co by každému psycho-logicky myslícímu člověku mělo být jasné bez zbytečného vrtání se v každé vyřčené větě, resp. jejím zpochybňování. Ostatně, premisa "může to být i jinak" se jako červená nit vine celou teorií člověka, po němž je pojmenovaný tento "diskusní klub" (viz níže - tučně zvýrazněné pasáže mám na svědomí já). A pokud je mi známo, tak i teoriemi všech dalších osvícených hlav.


    Dr. Suttie: Protestuji! Nezajímám se o tu či onu teorii nebo o to, jaká fakta se zjistí či nikoli, ale mám zájem na tom, mít nějaký prostředek komunikace, pomocí něhož každý může vědět, co ostatní myslí a za tímto účelem trvám na tom, že pojmy musí být definovány. Musíme vědět, co myslí druhá osoba určitou věcí, jako je například Freudovo nevědomí. Co se týče slova "nevědomí", stává se každému více méně známým. Má proto určitou sociální nebo ilustrativní hodnotu, ale Jung odmítá uznávat slovo "nevědomí" ve významu, který mu dal Freud a používá "nevědomí" ve smyslu, o němž nabýváme dojem, že je tím, co Freud nazývá "Id".

    Profesor Jung: Slovo "nevědomí" není Freudův vynález. Bylo v německé filozofii známo dávno předtím, znal je Kant, Leibnitz a další a každý z nich podává svou vlastní definici tohoto termínu. Jsem si velmi dobře vědom toho, že existují mnohá rozličná pojetí nevědomí a já jsem se snažil jen skromně říci, co si o tom myslím . Ne že bych podceňoval zásluhy Leibnitzovy, Kantovy, von Hartmannovy nebo zásluhy kteréhokoliv jiného velkého muže včetně Freuda a Adlera atd. Vysvětloval jsem jen, co myslím nevědomím a předpokládám, že vy všichni jste si vědomi toho, co tím myslí Freud. Nemyslel jsem si, že by mělo být mým úkolem vysvětlovat věci takovým způsobem, aby někdo, kdo je přesvědčen o Freudově teorii a dává přednost jeho názoru, byl zviklán ve svém přesvědčení. Nemám úmysl ničit vaše přesvědčení nebo stanoviska. Uvádím jednoduše svůj vlastní názor a kdyby byl někdo v pokušení myslet si, že je tento názor také rozumný, je to vše, co chci. Je mi naprosto lhostejné, co si někdo myslí o nevědomí obecně, jinak bych začal dlouhou dizertací o pojetí nevědomí, tak jak je pojímáno Leibnitzem, Kantem a von Hartmannem.

    ... Myslíme si, že starověké národy byly zpozdilé, ale ony byly tak inteligentní, jako jsme my. Byly to hrozně inteligentní národy a psychologie se nikdy nemůže dost naučit od starých civilizací, obzvláště z Indie a Číny. Bývalý prezident Britské antropologické společnosti se mne zeptal, "Dovedete pochopit, že tak vysoce inteligentní lidé jako Číňané nemají žádnou vědu?" Odpověděl jsem, "Mají vědu, ale Vy jí nerozumíte. Není založena na principu kauzality. Princip kauzality není jediným principem; je pouze relativní."
    Lidé mohou říci: Co je to za blázna, který říká, že kauzalita je jen relativní! Ale podívejte se na moderní fyziku! Východ zakládá své myšlení a hodnocení faktů na jiném principu. My dokonce ani nemáme slovo pro tento princip. Východ má pro něj přirozeně slovo, ale my mu nerozumíme. To východní slovo je tao. Můj přítel McDougall měl jednoho čínského studenta a zeptal se ho, "Co přesně míníte slovem tao?" Typicky západní! Číňan vysvětloval, co tao je a on odpověděl. "Pořád ještě nerozumím." Číňan vyšel na balkón a řekl, "Co vidíte?" "Vidím ulici a domy a procházející lidi a projíždějící tramvaje." "A co ještě?" "Je tady kopec." "A ještě?" "Stromy." "Co ještě?" "Fouká vítr." Číňan rozhodil ruce a řekl, "To je tao."
    Tady to máte. Tao může být cokoli. Používám jiného slova, abych to označil, ale je dost ubohé. Nazývám to synchronicita. Východní mysl, když pozoruje souhrn faktů, přijímá tento souhrn tak, jak je, ale západní mysl jej dělí na entity, malá množství. Pozorujete například toto přítomné shromáždění lidí a řeknete, "Odkud pocházejí? Proč by se měli sejít?" Východní mysl se o to vůbec nezajímá. Řekne: "Co to znamená, že jsou tito lidé pospolu?" To není problém pro západní mysl. Vás zajímá, odkud jste sem přišli a co tady děláte. Ale východní mysl nikoli; ta se zajímá o společné bytí.
    ...

    Profesor Jung: ... Nebyla by to dokonce ani žádná výhoda mít všechny funkce dokonalé, protože takový stav by končil naprostou povznesenou nezúčastněností. Netoužím bláznivě po dokonalosti. Mou zásadou je: nebuďte probůh dokonalí, ale snažte se být za každou cenu úplní, ať to znamená cokoliv.

    Otázka: Smím se zeptat, co to znamená být úplný? Rozvedl byste to více?

    Profesor Jung: Něco musím přenechat také Vašemu vlastnímu duševnímu snažení. Je to určitě svrchovaně zábavné podnikání například cestou domů přemýšlet o tom, co to může znamenat být úplný. Neměli bychom připravovat lidi o požitek z odhalení něčeho. Být úplný (celý) je velmi obrovský problém a vyprávět o tom je zábavné, ale hlavní věcí je být úplným (celým).

    ... Věda je velká. Je to, jako kdybyste očekávali od fyzika, když hovoří o teorii světa, aby zároveň objasnil celou mechaniku. Je to jednoduše nemožné. Psychologie není nějaký úvodní kurs pro chůvy; je to velmi vážná věda a pozůstává z hromady poznatků, takže byste ode mne neměli očekávat příliš mnoho. ...
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: 'mne to tak vyhovuje. snidam, ale zaroven si uvedomuji ze to je konvence.'
    ty delas jeste neco navic, opakovane to tematizujes.
    proc?
    '1) protoze mne to bavi 2) protoze je prijemne znovu a znovu zjistovat jak vsechny ty koncepty rostou z niceho'

    kdybych chtel byt hnusny, oznacil bych to za pokrocilejsi formu b2spirita :) proste prijdes, zrelativizujes a to je vse. ja rikam, ok, to uz jsme parkrat slyseli, mas neco skutecne prinosneho do diskuze?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: tezko rict proc. cely zivot mne zajima podstata jevu okolo mne. treba nejvetsi muj objev za lonsky rok bylo zjisteni, ze v amazonii zije kmen lidi, kterym kulturni tabu zamezuji naucit se zjistovat pocet, takze proste ani po mesicich vyuky nejsou schopni ukonu 1+2 = 3, kdyz jim ukaze 3 ryby, nesrovnaji zda jich je vic nez 4 ryby atd.
    Bomba. Co to rika o tom, jak funguji kulturni tabu vs. to cemu bychom rekli prirozenost, atd.

    Proc vetsinu lidi jsou tito Piraha lidi jen zajimavost, mne to prijde uzasny antropologicky objev, protoze mne na svete zajima, jak je udelanej - co je pevne dany, co neni, co s cim souvisi atd.

    Takze kdyz treba Wilber postuluje nejakou tezi, ze Jungovy archetypy jsou 'subconscious' struktury, zatimco dle Wilbera existuji nejake 'integrative and mystical structures' , ktere stavi jinam/vyse, hned se ptam proc. Jak vi, zda je Bytostne Ja pre nebo post?

    jsem proste tak udelana, ze jak vidim nejake tvrzeni, celkem bez prace v tom vidim 'proc?' pripadne nejaky slaby mista (ze to muze byt i jinak)

    neresim ze je neco "nefer" ani proti nicemu nebojuju.

    driv jsem si myslela ze temi dekonstrukcemi objevim nejakou pravdu, nejake bezpecne misto. ted to delam 1) protoze mne to bavi 2) protoze je prijemne znovu a znovu zjistovat jak vsechny ty koncepty rostou z niceho; nekoho to muze zuzkostnovat ale mi to pripada spis vtipne.

    ad "bez tohoto formování bychom nebyli tím, čím jsme" - treba se zblaznim, kdyz do toho pujdu dostatecne ostre, ja nevim ;). Kazdopadne to nikomu necpu. Klidne at se kazdy necha formovat jak chce.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: Mimino to řekl(a) za mě. Tomu, čemu ty říkáš 'nucení', já říkám socializace. A přestože vím, že se svým způsobem jedná o "násilí" na psychiku každého "neposkvrněného", právě narozeného individua, na druhou stranu jsem si vědom také toho, že bez tohoto formování bychom nebyli tím, čím jsme. Nemluvě o tom, že tento proces nám umožňuje uchovávat a předávat to 'rozumné' a nemusíme to tedy objevovat zas a znovu.

    Pak jsou tady pochopitelně možnosti individua, které tady dost dobře předestřel Mimino. A pokud ti to i přesto připadá nefér, tím spíše připomínáš mimino, která si hlavu staví v momentě, kdy se mu (ve vztahu k ostatním) začínají objevovat hranice jeho individua.

    Tím nechci říct, že je to dobře nebo špatně. Naopak, u toho dítěte je to v podstatě nezbytnou nutností k tomu, aby vůči mase zkušeností, dogmat a zvyků mohlo začít uplatňovat svoje vlastní názory a zkušenosti (a vybojovat si tak šanci k tomu, aby v následujících letech mohlo uplatňovat to, o čem psal Mimino). Čert ví, třebas i ty jsi momentálně v podobné situaci, jen na vyšší pozici spirály.

    Mimochodem, opravdu by mě zajímalo, co je konvenčního na příjímání potravy. :) A pokud ti tedy jde pouze o tu snídani, nutí tě k ní snad někdo ještě i v současnosti? No a když ti to takhle naopak vyhovuje, proč pak - pro Kristovy rány - řešíš, že je to konvenční? Není to tak trochu vymezování se pro vymezování se?
    MIMINO
    MIMINO --- ---
    YMLADRIS: ja si myslim, ze je to uplne jinak...jedna vec jsou dogmata a druha vec empirie....ja snidam jen nekdy, jim kdy potrebuju a co je a neni pro nekoho "normalni" neresim...to jestli je to dobre nebo spatne nebo co je lepsi ukaze az cas popr. praxe nekoho jineho, vetsinou starsiho... takhe zjednodusene si predstavuju analyzu nebo mysleni....je treba neustale (nejlepe kazdej den) zjistovat pravej stav veci s ohledem na momentalni konfiguraci prostredi, kde se to odehrava, jinymi slovy pouzivam osvedcene (dogmaticke) postupy pouze do doby nez najdu lepsi reseni... je to videt i na skupinach mysleni lidi, ti co maji svou hlavu maji vetsinou i svuj styl, konvencni clovek vetsinou podleha trendum vetsiny a nepremysli nad tim jestli je to dobre nebo spatne nebo jestli by to slo i jinak a lepe...a takhle vznikaji dogmata a konzervativni prezitky...
    vse zalezi na tom jak moc se jedinec citi byt individuem a jak moc soucasti stada, jak vlastne chape celou socialni hiearchii lidi a jaka ma meritka hodnot...
    vse je relativni a bez znalosti kontextu a hlubsich souvislosti se neco tezko rozmysli, ale jde to....rikam tomu cesta k rovnovaze, ze vseho si beru to "zajimave a potrebne" a kombinuju osvedcene postupy s experimenty....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam