• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    TOOM
    TOOM --- ---
    YMLADRIS: Imo Spiritovi létavci jsou také úplně OK. Alespoň pokud létavci nazýváme nějakou entitu, která nám znemožňuje vnímat věci v jejich absolutních komplexních hodnotách. I jiné významnější filosofie přímo předpokládají existenci takových entit, lhostejno jestli je nazveme ďábly, démony nebo létavci :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: toz kazdej se snazi jak umi. moje zkusenost je, ve velka vetsina utrpeni lidi pochazi z toho ze spolkli nejake usudky aniz by si byli vedomi jejich relativni povahy .... a casem jim to narazilo na dalsi zivotni zkusenost se kterou to konflikti, ale co ted s tim? zpochybnit cemu verili, co bylo tak logicke a rozumne?

    Tak si myslim ze uceni lidi chapat povahu jakychkoliv konceptu - proc je vytvarime, jak nas uklidnuji ale zaroven omezuji - neni nikdy dost.

    Tech, kdo lidem na utrpeni ordinuji konceptualni naplasti, je dost, tak se chapu jako urcita protivaha treba. Je potreba to neustale ucit v praxi, nestaci "vedet" o relativnosti.

    ty urcite podnikas se svym zivotem take neco dle tebe prinosneho, ze jo ;)

    citaty pekne.
    TOOM
    TOOM --- ---
    STEPNI_VLK: Ta Jungova zmínka o úplnosti mě zaujala. Bohužel, stejně jako YM k ní nevidím jinou cestu než onu " dekonstruktivní relativizaci". Ne však ve smyslu relativizace samotných definic, ale spíš v jejich " správném" ( smysluplném) utřídění na hodnotovém žebříčku. Což je imo do značné míry věc individuálních schopností. Resp. musíme vždy počítat s tím, že individuální intepretace jakéhokoli děje bude vždy poněkud zkreslená.
    Z tvého příkladu o rozdílech v konceptech vnímání mezi tzv. západní a východní myslí je zřejmé, že každé ID bude apriori posuzovat takový děj z pozice priorit svého zájmu, aniž by bylo lze možná objektivně posoudit, zdali je v tu chvíli důležitější, proč se tamti lidé scházejí a odkud pocházejí nebo co to znamená.
    A jelikož jde o dynamický proces, tak se každou pikosekundu může jedno hledisko stát podstatnějším než druhé- vztaženo právě k zájmu každého ID.
    Imo tedy jde spíš o metodiku posuzování a taky o povědomí, že vůbec existují i jiné způsoby posuzování- zrovnatak platné jako ty naše.

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: jo to je dobra analogie, mozna bych si mohla usetrit praci a furt jen pastovat "posedl vas letavec neopodstatneneho usuzovani, kriplite se do zuzeneho pohledu na vec"

    ignore to kdyztak resi, ne

    jinak:
    http://www.novinky.cz/clanek/149851-video-zkuste-si-jake-to-je-byt-schizofrenikem.html
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: jsem proste tak udelana, ze jak vidim nejake tvrzeni, celkem bez prace v tom vidim 'proc?' pripadne nejaky slaby mista (ze to muze byt i jinak)

    Mě spíše udivuje, že tu na odiv vystavuješ něco, co by každému psycho-logicky myslícímu člověku mělo být jasné bez zbytečného vrtání se v každé vyřčené větě, resp. jejím zpochybňování. Ostatně, premisa "může to být i jinak" se jako červená nit vine celou teorií člověka, po němž je pojmenovaný tento "diskusní klub" (viz níže - tučně zvýrazněné pasáže mám na svědomí já). A pokud je mi známo, tak i teoriemi všech dalších osvícených hlav.


    Dr. Suttie: Protestuji! Nezajímám se o tu či onu teorii nebo o to, jaká fakta se zjistí či nikoli, ale mám zájem na tom, mít nějaký prostředek komunikace, pomocí něhož každý může vědět, co ostatní myslí a za tímto účelem trvám na tom, že pojmy musí být definovány. Musíme vědět, co myslí druhá osoba určitou věcí, jako je například Freudovo nevědomí. Co se týče slova "nevědomí", stává se každému více méně známým. Má proto určitou sociální nebo ilustrativní hodnotu, ale Jung odmítá uznávat slovo "nevědomí" ve významu, který mu dal Freud a používá "nevědomí" ve smyslu, o němž nabýváme dojem, že je tím, co Freud nazývá "Id".

    Profesor Jung: Slovo "nevědomí" není Freudův vynález. Bylo v německé filozofii známo dávno předtím, znal je Kant, Leibnitz a další a každý z nich podává svou vlastní definici tohoto termínu. Jsem si velmi dobře vědom toho, že existují mnohá rozličná pojetí nevědomí a já jsem se snažil jen skromně říci, co si o tom myslím . Ne že bych podceňoval zásluhy Leibnitzovy, Kantovy, von Hartmannovy nebo zásluhy kteréhokoliv jiného velkého muže včetně Freuda a Adlera atd. Vysvětloval jsem jen, co myslím nevědomím a předpokládám, že vy všichni jste si vědomi toho, co tím myslí Freud. Nemyslel jsem si, že by mělo být mým úkolem vysvětlovat věci takovým způsobem, aby někdo, kdo je přesvědčen o Freudově teorii a dává přednost jeho názoru, byl zviklán ve svém přesvědčení. Nemám úmysl ničit vaše přesvědčení nebo stanoviska. Uvádím jednoduše svůj vlastní názor a kdyby byl někdo v pokušení myslet si, že je tento názor také rozumný, je to vše, co chci. Je mi naprosto lhostejné, co si někdo myslí o nevědomí obecně, jinak bych začal dlouhou dizertací o pojetí nevědomí, tak jak je pojímáno Leibnitzem, Kantem a von Hartmannem.

    ... Myslíme si, že starověké národy byly zpozdilé, ale ony byly tak inteligentní, jako jsme my. Byly to hrozně inteligentní národy a psychologie se nikdy nemůže dost naučit od starých civilizací, obzvláště z Indie a Číny. Bývalý prezident Britské antropologické společnosti se mne zeptal, "Dovedete pochopit, že tak vysoce inteligentní lidé jako Číňané nemají žádnou vědu?" Odpověděl jsem, "Mají vědu, ale Vy jí nerozumíte. Není založena na principu kauzality. Princip kauzality není jediným principem; je pouze relativní."
    Lidé mohou říci: Co je to za blázna, který říká, že kauzalita je jen relativní! Ale podívejte se na moderní fyziku! Východ zakládá své myšlení a hodnocení faktů na jiném principu. My dokonce ani nemáme slovo pro tento princip. Východ má pro něj přirozeně slovo, ale my mu nerozumíme. To východní slovo je tao. Můj přítel McDougall měl jednoho čínského studenta a zeptal se ho, "Co přesně míníte slovem tao?" Typicky západní! Číňan vysvětloval, co tao je a on odpověděl. "Pořád ještě nerozumím." Číňan vyšel na balkón a řekl, "Co vidíte?" "Vidím ulici a domy a procházející lidi a projíždějící tramvaje." "A co ještě?" "Je tady kopec." "A ještě?" "Stromy." "Co ještě?" "Fouká vítr." Číňan rozhodil ruce a řekl, "To je tao."
    Tady to máte. Tao může být cokoli. Používám jiného slova, abych to označil, ale je dost ubohé. Nazývám to synchronicita. Východní mysl, když pozoruje souhrn faktů, přijímá tento souhrn tak, jak je, ale západní mysl jej dělí na entity, malá množství. Pozorujete například toto přítomné shromáždění lidí a řeknete, "Odkud pocházejí? Proč by se měli sejít?" Východní mysl se o to vůbec nezajímá. Řekne: "Co to znamená, že jsou tito lidé pospolu?" To není problém pro západní mysl. Vás zajímá, odkud jste sem přišli a co tady děláte. Ale východní mysl nikoli; ta se zajímá o společné bytí.
    ...

    Profesor Jung: ... Nebyla by to dokonce ani žádná výhoda mít všechny funkce dokonalé, protože takový stav by končil naprostou povznesenou nezúčastněností. Netoužím bláznivě po dokonalosti. Mou zásadou je: nebuďte probůh dokonalí, ale snažte se být za každou cenu úplní, ať to znamená cokoliv.

    Otázka: Smím se zeptat, co to znamená být úplný? Rozvedl byste to více?

    Profesor Jung: Něco musím přenechat také Vašemu vlastnímu duševnímu snažení. Je to určitě svrchovaně zábavné podnikání například cestou domů přemýšlet o tom, co to může znamenat být úplný. Neměli bychom připravovat lidi o požitek z odhalení něčeho. Být úplný (celý) je velmi obrovský problém a vyprávět o tom je zábavné, ale hlavní věcí je být úplným (celým).

    ... Věda je velká. Je to, jako kdybyste očekávali od fyzika, když hovoří o teorii světa, aby zároveň objasnil celou mechaniku. Je to jednoduše nemožné. Psychologie není nějaký úvodní kurs pro chůvy; je to velmi vážná věda a pozůstává z hromady poznatků, takže byste ode mne neměli očekávat příliš mnoho. ...
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: 'mne to tak vyhovuje. snidam, ale zaroven si uvedomuji ze to je konvence.'
    ty delas jeste neco navic, opakovane to tematizujes.
    proc?
    '1) protoze mne to bavi 2) protoze je prijemne znovu a znovu zjistovat jak vsechny ty koncepty rostou z niceho'

    kdybych chtel byt hnusny, oznacil bych to za pokrocilejsi formu b2spirita :) proste prijdes, zrelativizujes a to je vse. ja rikam, ok, to uz jsme parkrat slyseli, mas neco skutecne prinosneho do diskuze?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: tezko rict proc. cely zivot mne zajima podstata jevu okolo mne. treba nejvetsi muj objev za lonsky rok bylo zjisteni, ze v amazonii zije kmen lidi, kterym kulturni tabu zamezuji naucit se zjistovat pocet, takze proste ani po mesicich vyuky nejsou schopni ukonu 1+2 = 3, kdyz jim ukaze 3 ryby, nesrovnaji zda jich je vic nez 4 ryby atd.
    Bomba. Co to rika o tom, jak funguji kulturni tabu vs. to cemu bychom rekli prirozenost, atd.

    Proc vetsinu lidi jsou tito Piraha lidi jen zajimavost, mne to prijde uzasny antropologicky objev, protoze mne na svete zajima, jak je udelanej - co je pevne dany, co neni, co s cim souvisi atd.

    Takze kdyz treba Wilber postuluje nejakou tezi, ze Jungovy archetypy jsou 'subconscious' struktury, zatimco dle Wilbera existuji nejake 'integrative and mystical structures' , ktere stavi jinam/vyse, hned se ptam proc. Jak vi, zda je Bytostne Ja pre nebo post?

    jsem proste tak udelana, ze jak vidim nejake tvrzeni, celkem bez prace v tom vidim 'proc?' pripadne nejaky slaby mista (ze to muze byt i jinak)

    neresim ze je neco "nefer" ani proti nicemu nebojuju.

    driv jsem si myslela ze temi dekonstrukcemi objevim nejakou pravdu, nejake bezpecne misto. ted to delam 1) protoze mne to bavi 2) protoze je prijemne znovu a znovu zjistovat jak vsechny ty koncepty rostou z niceho; nekoho to muze zuzkostnovat ale mi to pripada spis vtipne.

    ad "bez tohoto formování bychom nebyli tím, čím jsme" - treba se zblaznim, kdyz do toho pujdu dostatecne ostre, ja nevim ;). Kazdopadne to nikomu necpu. Klidne at se kazdy necha formovat jak chce.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: Mimino to řekl(a) za mě. Tomu, čemu ty říkáš 'nucení', já říkám socializace. A přestože vím, že se svým způsobem jedná o "násilí" na psychiku každého "neposkvrněného", právě narozeného individua, na druhou stranu jsem si vědom také toho, že bez tohoto formování bychom nebyli tím, čím jsme. Nemluvě o tom, že tento proces nám umožňuje uchovávat a předávat to 'rozumné' a nemusíme to tedy objevovat zas a znovu.

    Pak jsou tady pochopitelně možnosti individua, které tady dost dobře předestřel Mimino. A pokud ti to i přesto připadá nefér, tím spíše připomínáš mimino, která si hlavu staví v momentě, kdy se mu (ve vztahu k ostatním) začínají objevovat hranice jeho individua.

    Tím nechci říct, že je to dobře nebo špatně. Naopak, u toho dítěte je to v podstatě nezbytnou nutností k tomu, aby vůči mase zkušeností, dogmat a zvyků mohlo začít uplatňovat svoje vlastní názory a zkušenosti (a vybojovat si tak šanci k tomu, aby v následujících letech mohlo uplatňovat to, o čem psal Mimino). Čert ví, třebas i ty jsi momentálně v podobné situaci, jen na vyšší pozici spirály.

    Mimochodem, opravdu by mě zajímalo, co je konvenčního na příjímání potravy. :) A pokud ti tedy jde pouze o tu snídani, nutí tě k ní snad někdo ještě i v současnosti? No a když ti to takhle naopak vyhovuje, proč pak - pro Kristovy rány - řešíš, že je to konvenční? Není to tak trochu vymezování se pro vymezování se?
    MIMINO
    MIMINO --- ---
    YMLADRIS: ja si myslim, ze je to uplne jinak...jedna vec jsou dogmata a druha vec empirie....ja snidam jen nekdy, jim kdy potrebuju a co je a neni pro nekoho "normalni" neresim...to jestli je to dobre nebo spatne nebo co je lepsi ukaze az cas popr. praxe nekoho jineho, vetsinou starsiho... takhe zjednodusene si predstavuju analyzu nebo mysleni....je treba neustale (nejlepe kazdej den) zjistovat pravej stav veci s ohledem na momentalni konfiguraci prostredi, kde se to odehrava, jinymi slovy pouzivam osvedcene (dogmaticke) postupy pouze do doby nez najdu lepsi reseni... je to videt i na skupinach mysleni lidi, ti co maji svou hlavu maji vetsinou i svuj styl, konvencni clovek vetsinou podleha trendum vetsiny a nepremysli nad tim jestli je to dobre nebo spatne nebo jestli by to slo i jinak a lepe...a takhle vznikaji dogmata a konzervativni prezitky...
    vse zalezi na tom jak moc se jedinec citi byt individuem a jak moc soucasti stada, jak vlastne chape celou socialni hiearchii lidi a jaka ma meritka hodnot...
    vse je relativni a bez znalosti kontextu a hlubsich souvislosti se neco tezko rozmysli, ale jde to....rikam tomu cesta k rovnovaze, ze vseho si beru to "zajimave a potrebne" a kombinuju osvedcene postupy s experimenty....
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STEPNI_VLK: muze byt. dite nechape proc by nejaky system hodnot mel byt platny, napr. proc ma snidat zrovna ted. postupne vsak adoptuje to co mu rikaji vsichni okolo, zacne chapat, ze je to 'rozumne'.

    mne to tak vyhovuje. snidam, ale zaroven si uvedomuji ze to je konvence.
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: ad neda se urcit, jestli je to a ono vhodne pro kazdeho: to jsou ty omezujici podminky. napr. pro krovaka je naprosto liche zabyvat se jungem, protoze nema psychiku evropana, dokonce ji ma z urciteho pohledu zdravejsi nez evropan :) ale jestli evropan franta z horni dolni ma studovat aristotela a marka z dolni horni kanta, v tom uz se moc vrtas. maji prece vlastni hlavu, ne? a predstav si, ze bys to (nejak) poznala, co bys delala, pokud by se marka nezajimala o to, o co by dle tebe mela?

    ne, ty imho zamenujes 'low-end' psychologicke pomahaci techniky s 'high-end' spiritualnimi systemy. pomahaci techniky se daji pouzit podle nejake sablony, napr. symptomu nemoci, ale opravdova spiritualita jde mimo jakekoliv sablony a kolikrat to nejhorsi je to nejlepsi. a dalsi paradoxy. neda se tomu dat intelektem rad.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: Řekl bych, že tady relativizuješ možná až zbytečně moc. Připomíná mi to období prvního vzdoru dítěte, kdy se bouří takřka vůči čemukoli..
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS: je to urcita mozna hierarchizace nebo mapa nejakejch vyvojovejch stadii, nic vic. ja v tom zadny posouzeni ze neco je vyhodnejsi pro "realizaci" nevidim.
    kazdopadne du venovat energii necemu jinymu. seeya :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TADEAS: muzu jen opakovat "jak to muze vedet". autor z pdf-ka je uzivatel, kteremu frci tucne signifikantni odstavce, dela mu to hafo orgasmy a Prazdnotu, ok.

    ale stejne tak muze byt uzivatel, ktereho odstavce jenom namotavaji a do Prazdnoty se dostane nejlip tak, kdyz obcuje s jednotlivymi 26 pismenky, takovej trip do pismene T, treba.

    zobecneni, ze post-racionalni faze psychiky je nutne "vyhodnejsi" pro realizaci, nemusi byt platne. imo to vyjadruje intosskou zkusenost Wilberu ap., ale jak muze vedet, ze to je vseobecne platne?
    ja jsem s zadnyma lidma s archaickym (pre-racionalnim) uvazovanim nemluvila. Treba jejich spiritualni socialni trida je tak daleko, ze bysme se nestacili divit.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    YMLADRIS: pricemz to konceptualni je v duchovnim systemu imho to min podstatny (oproti praxim). pokud jenom konceptualne zpracovavas to, co ti haze tvoje stabilnejsi (hardwerovy) naprogramovani, tak to porad neni ono :)

    v jednom pdfku jsem nasel toto, muze se ti hodit: The final instruction of hierarchology is asymmetry. “There are first letters, then words, then sentences, then paragraphs, but not vice-versa.” And this statement is crucial. At no point is this a privileging of levels. To say that paragraphs are more valuable is absurd. One has to realise the distinction between fundamental and significant. Letters are more fundamental than paragraphs but paragraphs convey deeper (an increase in integrative capacity for) meaning than words and are thus more significant.

    z toho pohledu mi prijde ze neni "pre=trans", protoze je tam ta asymetrie... trans pre zahrnuje a presahuje, naopak ne.

    a jeste:
    Wilber states that ‘the linear’ is a metaphorical application to the stages of growth in a hierarchical reality. The charge of linearity comes from the habit of cause and effect thinking. But the stages of growth in a system are not necessarily linear in the manner charged, they are “interdependent and complexly interactive.”
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: kdyz si vypujcim analogii konceptualni system jako software ci virus osidlujici/napadajici lidskou CNS, tak muj pohled je, ze se neda rict, ktery software je obecne ten nejlepsi. da se statisticky zjistit, ze kdyz ruzne mnoziny uzivatelu pouzivaji ruzny soft, vykazuji pak nejake jevy, napriklad zvladaji vice prace, projevuji vice lasky nebo naopak pachaji sebevrazdy atd. Ale ty 'omezujici podminky', ze by se udelal test DNA nebo nejaky osobnostni test atd. a z toho se dalo rict hele Franto tobe bude nejlip slapat Freud ale ty Marusko na Freuda zapomen, na tom by sis ujela nekam do kytek, se rict neda. Mozna zatim.

    Moje stavajici (velmi limitovane) pochopeni principu "duchovnich konceptualnich systemu" je, ze obsahuji 1) nejake memy aby se jedinec oprel, nebal se, mel zazitek jsem na ceste/drzim se za ruku systemu 2) princip poddani se necemu nad cim nemame moc / surrender

    pripadne by se daly psat dalsi body, ale boli mne hlava

    Konkretni koncepty/napln te bodu uz je esteticka zalezitost, dle vkusu. Indicie: existujici tisice (? mozna teda stovky) mytologii a kosmologii, ktere v ruznych kulturach fungovaly naprosto dopohody, nikdo tam neresil "ten nas rohaty buh kdyz se nechal ojet od ruzoveho pavouka tak to je trapny, meli bychom mit neco lepsiho" atd. Protoze o ty slova nakonec nejde, dulezity je to, co "duchovni konceptualni system" cloveku zprostredkovava v zivote.

    Vim ze te dalsi davkou sve relativizace nepotesim, ale co nadelame.
    KASTA
    KASTA --- ---
    to je pekna synchronicita... asi po pul roce jsem zase otevrel (cca pred hodinou) knizku od Junga a zacal cist... ted se pripojim a koukam ze se tu prave rozbiha po delsi dobe debata....:-)))
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: ja to beru tak, ze se pochopeni proste vyviji. freud neco nacnul, jung opravil, pak treba v necem weber opravil junga, a dnes jsme zase nekde jinde. umyslne nerikam dal. protoze treba stern junga nebere a misto toho modernimi poznatky updatuje freuda. samozrejme, ze kazdy autor da svuj pohled nahoru, jinak by ho prece nevytvarel, pokud by si myslel, ze nejaky jiny je hodnotnejsi. v idealnim pripade pak da omezujici podminky(axiomy), pri kterych podle nej plati, pak muze existovat vic systemu 'vedle sebe'.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALISTAIR: ja si cim dal myslim ze jakekoliv pokusy hierarchicky klasifikovat "duchovni zivot/pokrok/realizaci" jsou odsouzeny k chabemu vysledku. asi vsechny hierarchie co jsem videla tak vlastne slouzily na podporu autorova nazoru, ze jeho cesta je nejlepsi, nejrychlejsi, atd. (umistil ji proste na vrsek)

    ono to bude nejak podstatne vtipneji, neee linearni struktura fyzika-psychika-spirit

    coz ale plyne z meho sklonu ocenovat rafinovana reseni a z meho relativismu takze jsem na tom podobne jak ti autori
    ALISTAIR
    ALISTAIR --- ---
    YMLADRIS: Nojo, Jung ma styl, to se musi nechat.

    YMLADRIS: S pre-trans-fallacy v pripade Junga souhlasim a nesouhlasim zaroven. Ano, je pravda, ze Jung je prirozena antiteze Freuda, takze prehani veci do druhe krajnosti. Na druhou stranu koncept pre-trans je do urcite miry vadny vyplod dualistickeho smysleni. "Primitivni" stavy a problemy (jidlo, sex, strach ze tmy atd.) maji vzdycky svou vyssi slozku, uz proto, ze jsou to proste "prsty Jineho", ktere hraji na "strunu" cloveka jakozto celku. Clovek se k nim tedy (pokud neni fakt nejaky nemocny) nemuze nez vztahovat celkem sve osobnosti: fyzicky, psychicky, spiritualne. Oddelovani tehle rovin je dobry sluha, ale spatny pan. Tvori strom s koreny, kmenem a korunou. Koruna nezije bez korenu, proto pre=trans.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam