YMLADRIS: Teď mne napadají dvě věci, které se k tomuto snad hodí.
Pro opravdové konkrétní problémy, průšvihy a utrpení tu má jednak samozřejmě svou analýzu příčin (o tom je celé jeho dílo) a jednak píše o metodě léčení např. nemoci povýšení osobního utrpení do obecně platné situace, která pomůže tím, že se člověk necítí odkázán sám na sebe, v izolaci svého problému a nemoci, že je sám, a bez spojení se světem – ale že je to problém všeobecný, obecně lidský, dokonce pro celý svět významný atd.: viz v jeho 4. Tavoistické přednášce 2. a 3. odstavec:
http://jung.sneznik.cz/tavistock_04.htm
No a ke smíření se svou nedokonalostí říká např. v diskuzi ke 3. a 4. Tavoistické přednášce zhruba toto (víceméně je to zkopírované):
Nikdy nemůžeme dosáhnout dokonalosti. Navíc, kdybychom dokázali rovnoměrně diferencovat všechny čtyři základní funkce, udělali bychom z nich jen funkce vědomě použitelné a pak bychom ztratili nejcennější spojení s nevědomím prostřednictvím nižší, podřízené, méněcenné funkce, která je vždy tou nejslabší; jedině prostřednictvím své slabostí a neschopnosti jsme spojeni s nevědomím, s nižším světem instinktů. Ve své méněcennosti jsme spojeni s lidstvem stejně jako se světem našich instinktů. Nebyla by to dokonce ani žádná výhoda mít všechny funkce dokonalé, protože takový stav by končil naprostou povznesenou nezúčastněností. Snažit se o dokonalost je velký ideál. Ale já říkám: Splň raději něco, co jsi schopen splnit, než abys běžel za něčím, co nikdy nedosáhneš. Můžeme se jen skromně snažit, abychom splnili sami sebe a byli úplnými lidskými bytostmi, jak jen to je možné a i to nám dá dost námahy. Netoužím bláznivě po dokonalosti. Mou zásadou je: nebuďte probůh dokonalí, ale snažte se být za každou·cenu úplní, ať to znamená cokoliv. Člověk se má stát celistvou, úplnou osobností, a to zahrnuje poznání a uznání celé své bytosti a zodpovědnost za celou svou bytost, za své dobré i špatné stránky, své superiorní stejně jako své inferiorní funkce.