• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    Oslovilo vás něco z Junga? Projevují se jungiánské motivy nějak ve vašem životě? Je pro vás užitečná teorie archetypů? Doporučíte knihu s Jungem či jungiánstvím související?

    Který prezidentský kandidát je nejvíc fuj?

    83 hlasy od 83 respondentů
    • 34.9% / 29 hlasů
    • 8.4% / 7 hlasů
    • 3.6% / 3 hlasy
    • 6.0% / 5 hlasů
    rozbalit záhlaví
    REVAN
    REVAN --- ---
    SPIELMANN: LOOK: KASTA:
    Teda nazvat ženství u ženy "Stín", to mi přijde pěkně devalvující ;) Já bych to nazval Shakti, ale to se dostávám mimo Junga.
    Žena musí mít prostě něco, proč se prožívá jako Ženu, a ani stín, ani já/ego, mi to nevysvětlují. V případě nepřijatého ženství by se to dalo terapeuticky brát jako stín. Ale fenomén ženství v ženě prostě existuje (stejně jako mužství v muži) a důkazem budiž vůbec to, že existují ženy a muži.
    Jak se tak zamýšlím, on to měl Jung vlastně rozatributované: ta Shakti by byla Panna, Matka, Stařena, ..... a asi spousta dalších... a pak by vlastně na tu Animu skutečně spadalo jen působení v muži...
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    LOOK: No jako já si to myslím ale taky, a to jsem žena... Dokonce se kdysi můj psychoterapeut poté, co jsem mu vylíčila jeden sen, dlouze divil, že jestli je prý možný, aby i žena měla animu
    LOOK
    LOOK --- ---
    REVAN: cast zenstvi se kterou se identifikuje spadne do ja/ego, zbytek do stinu.

    "fenomén ženství v ženě prostě existuje" = tva projekce animy:)
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    REVAN: Stín:-)
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    KASTA: O silnem konstelovani animy u muže jako důvodu k zženštilosti nebo homosexualitě píše Jung zde:

    Jung, Carl Gustav: Archetypy a nevědomí: Výbor z díla II. Str.142

    (psal sem to do jedné práce a knihu doma nemám, nemůžu tudíž citovat)
    REVAN
    REVAN --- ---
    KASTA: Já si tedy popravdě také nevzpomínám, že bych to u Junga někde četl jinak než žena-animus, muž-anima. Jenže ten fenomén ženství v ženě prostě existuje. Jak by ho tedy Jung nazval? Co z Jungových archetypů by mu odpovídalo?
    KASTA
    KASTA --- ---
    JEHNECI: to s animou u zeny x animem u muze - ja si uplne nejsem jistej ze to Jung takhle vubec nekde resil - nebo aspon ja to nikde nezaznamenal. Nabizelo by se to napr u homosexuality, ale mam pocit, ze ani tam to nevidel "prohozeny", spis popisoval vseobecne charaktery muzu podle toho jak silne je konstelovan archetyp animy a charaktery zen zase podle toho jak silne je konstelovan animus...
    JEHNECI
    JEHNECI --- ---
    KASTA: hmm, sakra... když na to teď koukám, je možné, že to je o muži. Všude se tam hovoří jen o "snící" a nikde není konkrétně řečeno muž/žena. Byla jsem tenkrát dost unavená a asi jsem se pořádně nesoustředila. Ale i tak to byla přínosná diskuze, bez toho překouknutí by mě ani nenapadlo hledat animu u ženy.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    JEHNECI: původní Jungovo pojetí bylo tak jak píšeš, nicméně Jung své myšlenky během života redigoval a nakonec tvrdil, že muži i ženy jsou formování oběma archetypy.
    Ono obecně, nejen u Junga, ale i Freuda, Lacana a vlastně i jiných myslitelů je dobré se dívat, z jakého období je daná myšlenka, neboť všichni své myšlenky a názory prohlubují a mění a zvlášť třeba u toho Lacana je zajímavé, jak některá pojetí docela dost během svého života změnil.
    KASTA
    KASTA --- ---
    JEHNECI: jen fakticka poznamka/dotaz - je snici z toho citatu opravdu zena, neprekoukla ses? - se mi zda, ze je tam v tom citatu pouzitej muzskej rod "naň" = na něj. Tu knizku jsem necetl, pokud je to opravdu u snici zene, je to zajimavy, muzes sem treba dat nejaky dalsi podrobnosti o ty "pacientce" jestli jsou v knizce zmineny...?
    ACKO
    ACKO --- ---
    YMLADRIS: Nerada bych mistra Junga nejak hrubě zkreslila, ale vpodstatě se blížíš tomu, jak to chápe. Ten poměr animus/ anima je v průběhu lidského života proměnlivý, Jung rozděluje lidský život na 4 etapy po 20 letech. to první období je formování člověka a učení se, příprava na život, ve druhém období převládá právě ta složka animus u mužů/ amima u žen v souvislosti s jejich rolí a životní náplní. Po čtyřicátém roce se role poněkud mění( ženám odrůstají děti a muži cítí syndrom vyhoření ve své roli dobyvatele světa a živitele rodiny), takže i ten poměr animus/ anima uvnitř kažého jedince se přesouvá lehce na druhou stranu. K vyrovnání obou složek osobnosti by pak mělo dojít v rámci " zmoudření" ( záměrně v uvozovkách, neb je to velmi idealizující představa:)) po šedesátém roce života.
    LOOK
    LOOK --- ---
    nechme promluvit odbornika:)
    http://ografologii.blogspot.com/2008/05/anima.html
    http://ografologii.blogspot.com/2008/05/animus.html

    k puvodnimu tematu JEHNECI, REVAN: pouziti anima/animus v tomto vyznamu imho neni caste, ja sam jsem pri cteni junga/jungianu na nej nenarazil. napadl me alternativni vyklad, kdy ta druha zena ve snu neni anima, ale stín.
    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: jo, ta fascinace (hrozně to chce, zamiluje se bezhlavě) "druhým pólem"... to zní archetypálně:))

    uvažuju, kam (jak) se to podělo u mě.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste doplnim ze si to cele predstavuju takhle (system) (to uz mluvi animus)

    Dvoulety clovek zira kolem sebe a deje ktere se mu jevi muze chapat ("chapat se jich chapavym mozkem/chapavym ocasem") jako ze dvema ruznymi zpusoby. Budto systematicky stavet urcite soustavy, konstruovat, formulovat a sledovat pravidla, predpovidat budoucnost = pritomnost si podmanovat tak aby se tvarovala do nejake predem vymyslene budoucnosti. Muze treba stavet hrad z pisku nebo si hrat s necim co muze ridit atd.

    Anebo muze jako by se vic angazovat v jakemsi celostnim pingpongu s tim, co se deje, "aniz by to nutne nekam vedlo", spontanne reagovat na stale se promenujici situaci. Prehravat s panenkama zivotni situace proste pro ten proces samotnej, panenka jde k doktorovi, panenka vari obed, panenka si hodiny povida s jinymi panenkami. [ Nejdou mi napsat dobre priklady, protoze animus toto ani nechape proste. ]

    Casem clovek zpravidla zjisti, ze jeden ten typ aktivit je vice odmenujici pro nej a cim dal vic ho uprednostnuje. V drivejsi spolecnosti kde byly vice rozdelene role ho hafo tlacila i vychova. Nakolik je ta inklinace dana pohlavne, to je nekonecna feministicka ap. debata.

    Problemy jsou, kdyz jeden typ zachazeni se situacemi je nejak extremne potlacen a vyskakuje nejak dramaticky - napr. muz vubec nevi co by to bylo jednat "spontanne, bezcilne, intuitivne, vasnive, ..." a kdyz to vidi u zeny, hrozne to chce a zamiluje se bezhlave. Jung lidem ordinoval protijed ve forme zamerte se na svou protikladnou stranku.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ja jsem lina si zjistovat, jak to presne chapal/ilustroval Jung. (to urcite doplni/zopakuje nekdo kdo je vice systematicky zameren = projevi se animus ;)).

    cili jen tak blabolim, resp. mluvim o tom jak se jakasi polarita jevi mne.

    anima je pro mne napriklad to, co kouka odsud



    pouceni tez uvitam ;)

    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: prostě neumím posoudit, nakolik je psýché propojená s kulturou.
    nevím, jak se dívat na anima/animu dvouletého člověka.

    animu považuju za víc, než individuální koncept ženství (který s ní může být v rozporu)...

    poučte mě, prosím vás:)))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ja to neumim vyjadrit (anima se vzpira ovladnuti animem), ale nejaka tloustka, to mi pripada hrozne prvoplanove. Muze byt anorekticka hubena carodejnice ze ktere bude -anima- tryskat takovym zpusobem ze chlapi pujdou do kolen nebo ji radeji upali

    pro mne to s pohlavni diferenciaci prave uplne nesouvisi, leda by se teda reklo zena = nekorigovana energie, muz = rozum
    ANNA
    ANNA --- ---
    čili by se to dalo shrnout asi tak, že žena ztrácí kontakt se ženstvím, animou, když se ženství, animě vzdaluje.
    anima/animus mi přijdou jako pracovní názvy pro nějaký fenomén, který tak nějak postupně vyvstává s pohlavní diferenciací etc, atp.
    REVAN
    REVAN --- ---
    ARGANNAH: To je dané zcela a pouze, řekněme, civilizačně. Představa štíhlé ženy jako krásné je masově vsugerována médii, propagací anorektických modelek, a vyretušovanými fotkami v časopisech. Není to dokonce ani fyziologické. Nebylo tomu vždy tak, vzpomeňme baroko nebo věstonickou venuši - a to existují venuše, proti nimž je ta věstonická vyhublá :)
    Osobně tento trend považuji za velmi hloupý a nezdravě vyhublé modelky se mi nelíbí. Většina chlapů uzná, že i tlustá žena může být krásná, pokud plně prožívá svoji ženskost.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    (Nebo když se subjektivně cítí ošklivá nebo tlustá)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    REVAN: Na to ani ženská nemusí být "emancipovaná", stačí když je tlustá nebo ošklivá. Protože správná žena je přece mladá, krásná a křehká, že? Ty ostatní moc ženské nejsou.
    REVAN
    REVAN --- ---
    YMLADRIS: Souhlas. Dodám pro JEHNECI:, že v nevědomé manifestaci, k jaké dochází ve snech, se uplatňuje především ta část, kterou má snící méně vědomou, méně integrovanou. Bývá to u mužů anima a u žen animus. Ale jak Ymladris naznačuje, emancipace má za negativní následek to, že mnoho "emancipovaných" žen ztrácí svůj kontakt se svojí ženskostí - a potom se jim anima ozve ve snech.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam