• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    NOXNOCTIS: taky si dovolim mirne nesouhlasit :) pokud by bylo nekdy v minulosti prirozene ze by vsichni lidi meli stejny vztah k sexu, velice tezko by doslo ke vzniku nejake deformace. klonim se spis k domnence, ze v urcity historicky moment prevladla jedna skupina s nejakou sexualni preferenci (mysleno spise ve smyslu frivolni vs majetnicky vs stitivy pristup) nad jinou.
    KASTA
    KASTA --- ---
    ALBERTO: jo tak to bych potvrdil
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    citovou neangažovanost - máš pravdu - upřesním: třeba s ní cloumají emoce, cítí se k někomu přitahována, ale jede to přes spodní čakry, a čtvrtá je zavřená. nebo city, úsměvy, předstírá, ale cítí se prázdná.
    KASTA
    KASTA --- ---
    ALBERTO: Souhlas! já se s podobným výrokem (o temném nitru) poslední dobou setkal dvakrát a v obou případech to bylo tohle. Ještě bych dodal, že už ta volba slov ("temné") ukazuje na něco nepřijatýho, vytěsněnýho.

    V jednom případě zněl výrok, že "má v sobě temný místo kam se bojí jít" a ve druhým, se mluvilo o "temným místě, který někdo dokáže vyléčit"

    Jen nevím jak ta "citová neangažovanost" s tím jsem se nesetkal - spíš bych řekl: silné emoce, které jdou proti vědomému zaměření (takže je potřeba je ze všech sil potlačit a tím vznikne jakýsi emoční prázdno)
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    rek bych, ze vetsinou tim zensky myslej tu cast, ktera je sexualne-magicky-manipulativni nebo citove neangazovana nebo si libuje v negativnich emocnich stavech a destruktivnich emoci, diky nimz citi jakoby intenzivneji, ze jsou na zivu. nektery zensky si v teto temnote libujou, jiny ji maj zas naopak vytesnenou ("bila a cerna labut")
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Sabina Spielrein: 'Destruction as the cause of coming into being' - výpisky z této práce: http://ografologii.blogspot.cz/2012/08/sabina-spielrein-destrukce-jako-pricina.html - Otázka by mohla znít, kdo od koho čerpal? Sabina od Junga nebo Jung od Sabiny?
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Takovej prenatalni ulet :-)
    Na stojáka - Lukáš Pavlásek - Cesta zpátky - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=gd7fm16-dKI
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    'temne' bych si v bezne mluve spojila nejspis s agresi a destrukci, krutosti atd
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    charatkeristiky a aktivity, o kterych si mysli, ze je spolecnost povazuje za nezadouci,takze naprosto cokoliv - treba dojida zbytky jidla v kfc. Stin bych do toho netahal, clovek, ktery ma tuseni o svym stinu,by dle meho hovoril jinak.
    BLACKDRAGON
    BLACKDRAGON --- ---
    ak niekto kto necital Junga hovori o svojom temnom ja, asi mysli svoj negativny stin, co ine ako sexualne sa da u zeny pod tym predstavit?
    KAAKA
    KAAKA --- ---
    měla bych dotaz - podívejte se na obrázek v odkazu [ SA_KRA_ @ obrazky, co mne rozstipou - CTI ZAHLAVI !!! (tzn. primárně formou či obsahem nadpruměrné, nikoli vtipné, morbidní a WTF) ]
    setkala jsem se s tím, že takový typ obrázků může působit fobicky
    ne kvůli obsahu (lebka dítěte), ale čistě vizuálně
    jak myslíte, že by takovou reakci interpretoval jung? jak byste to interpretovali vy?
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    Přitom to je poměrně snadno verifikovatelné. Nechť se někdo sebere, odjede do nějaké hluboce matrilineární matrilokální kultury a zkusí tam analyzovat, co se děje s archetypem otce. Jako kulturní determinista mám ovšem (asi předsudečnou) obavu, že se tam s ním děje houby. ;)
    PUKU
    PUKU --- ---
    DIDGENAUT:
    "Mě zajímal pohled biologický, setkal jsem s informací, že archetypy jsou vrozené."

    Vrozené ve smyslu biologicky zapsané- biologické vědy zatím tak daleko nejsou, jde IMHO o názor. V Jungově podání chápu jako kulturně vrozené/zapsané. Jak já ho chápu- existuje dispozice lidského organizmu k archetypálnímu nazírání světa, podobně jako existuje dispozice ke vnímání, učení etc.
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    "Objektivní vysvětlení skutečnosti, kde je podmínkou intersubjektivní verifikovatelnost a falzifikovatelnost" a postmodernistické paradigma se nijak nevylučují, v religionistice nikdo neprosazuje nějakou jednotnou interpretaci náboženství. Nedostupnost ideálu objektivity ještě neznamená, že jdeme špatnou cestou - vyjadřuje to snahu o bezintencionální přístup: nesnažit se náboženství pohanit ani adorovat. Vytváříme modely reality, mapy pro orientaci v ní, které můžou být různě přesné a podle různých měřítek. William Paden: Bádání o posvátnu, viz. např.: Navzdory jakýmkoli výhradám k jungovskému výkladu není zřejmě prohlášení archetypů za „metafyzickou fantazii“ tím nejvhodnějším řešením. Archetypy představují spíše konstitutivní součásti určitého interpretačního rámce, v němž jsou spolehlivě empiricky doložené. V jiném interpretačním rámci samozřejmě mohou působit zase jako metafyzická fantazie. Každý interpretační rámec je konstituován v první řadě nikoli „objektivní pravdou“, nýbrž spíše konsenzem interpretační komunity. Jak poukazuje jeden ze soudobých religionistů W. E. Paden (Bádání o posvátnu s. 142), nemáme žádný neinterpretovaný, „objektivní“ svět, s nímž bychom mohli srovnávat svět interpretovaný a určovat, nakolik interpretace odpovídá „skutečnosti“ a nakolik je interpretační rámec „správný“.
    Mě zajímal pohled biologický, setkal jsem s informací, že archetypy jsou vrozené.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    DIDGENAUT: Aha, tak ona je religionistika pokusem o "objektivní vysvětlení skutečnosti, kde je podmínkou intersubjektivní verifikovatelnost a falzifikovatelnost." No vida, to jsem nevěděla. ;)

    Teď vážně. Religionista, který si namlouvá, že "objektivně vysvětluje skutečnost" a pracuje podle jakéhosi tertium non datur, žije v nějaké hodně velké a hodně smutné iluzi a je odsouzen být vyvrácen, ev. vyvracen, a mít z toho depresi, protože nebude vůbec chápat, proč je kritizován. Kolik lidí, tolik možných interpretací náboženství, které ti lidé vyznávají, v náboženství může být simultánně pravda deset různých, vzájemně se vyvracejících věcí a otázky po objektivní skutečnosti nevyhnutelně končí konstatováním "ten si myslí to a ten zas ono, ale jinak nevíme". Přesně k takovým konstatováním dochází např. i Pascal Boyer, matador to kognitivní "religionistiky" (používám to slovo v souvislosti s ním jen v uvozovkách a s velkým zdráháním).

    A i kdybychom nákrasně zjistili, kde v mozku jsou archetypy "uloženy", co přesně tím zjistíme? Objevíme shluk jader, který je zodpovědný za náboženské myšlení, ale jak nás to posune k lepšímu pochopení náboženství, to mi naprosto není jasné.

    DARJEEL: Hele, je to věru krásně alternativní plamenná řeč, ale nemá smysl posuzovat vědce podle administrativních nároků univerzit na ně, stejně jako nemá smysl posuzovat středoškoláky podle osnov ministerstva školství. ;)
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    DARJEEL: Tak tak, na rozdíl od některých pánů akademiků v slonovinových věžích dokáže s tou mapou konceptů pracovat s vědomím toho, že jde o mapu, a ještě se u toho dobře bavit :)
    WYNDMYLL_238
    WYNDMYLL_238 --- ---
    DARJEEL: totez jsem si taky rikal ;) o to je cela ta kauza zajimavejsi.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    DIDGENAUT: jo no, jenže prej psychologizace v rámci religionistiky je prej pasé :P jsem se včera dozvěděl, teď prej frčej neurovědy, tak asi chápu Tvůj focus... podle mě se Sokal obrací v hrobě, ale mně do religionistickýho přístupu vlastně nic není :)
    WYNDMYLL_238: hm, a? Pro mě to neztrácí na hodnotě a na síle, někdy je ten vtip až moc trefnej a jdoucí do hloubky... nehledě na vtip o vtipu, meta-meta-meta atd. Já vím od začátku, že si Stern z toho dělá prdel jako svině, ale to neznamená, že jsou jeho postřehy méně hodnotné nebo méně vysvětlující...
    WYNDMYLL_238
    WYNDMYLL_238 --- ---
    DARJEEL: mno, toho Sterna bych v tehle souvislosti prilis nevytahoval...

    Byl to jeden velký vtip. Ale neomlouvám se
    http://www.blisty.cz/art/63527.html

    a mene vesele pokracovani zde:

    Když je „humor“ smutný
    http://www.blisty.cz/art/63582.html
    DIDGENAUT
    DIDGENAUT --- ---
    mno on Jung ovlivnil hodně religionistů, např. Eliadeho, jenže např. u něj není tak jasné, nakolik se drží jeho pojetí a nakolik se jím jen volně inspiruje. Jungova psychoanalýza z pohledu religionistiky a jejich styčné body jsou pěkně rozebrány http://www.david-zbiral.cz/Psychinterpr.htm#_ftn40
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam