COWBOY: No jo, nejsem učitelský talent. Na druhou stranu, bavíme se o náročném a tařka "komplexním" tématu:o) Na třetí stranu to zamotávám schválně - nemám rád zjednodušování a ta všepojímající tvrzení takhle to je a jinak ne... takže jsem se snažil odkázat i na obecnější rovinu psychoterapie a psychologie vůbec, vzít v potaz i to, že Jungián by ti řekl, že máš mateřský komplex, Freudián že máš Oidipův komplex, behaviorista že máš blbě naučený chování, Rogersiián by ti řekl "hm" a kdo ví co by ti řekli všichni ti neopsychoanalytici, daseinsanalytici, gestaltterapeuté a pod. všichni budou trochu vedle a všichni budou mít částečně pravdu. Je to už jasnější nebo jsem zase udělal guláš? :o)
Otázka vzniku komplexů je dost podstatná, leč odpověd na ni je zatím dost nejednoznačná. Někteří tvrdí, že komplex vznikne jedním traumatickým zážitkem v dětství, druzí že se jedná o sérii menších srážek s realitou. Také je jistá polemika o tom, kdy takový komplex může vzniknout, opět někteří tvrdí že k traumatickému zážitku může dojít již v prenatálním období atd. atd. atd. Nicméně jedno je asi jisté - komplex vznikne v momentu, kdy se vědomé já nepřizpůsobí realitě okolí nebo jinak řečeno, kdy se okolí chová jinak, než jak by "já" chtělo. Samozřejmě tomu tak není vždy, záleží na konkrétní situaci, probíhající emoci a pod.