• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    ALISTAIR: Ale pomocí dechu vytváříme SLOVO:-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALISTAIR: a jeste ad 'videt animu v sobe': co presne je to, co te tolik dostava, kdyz se ti konsteluje anima v konkretni jine zene?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALISTAIR: No ja jsem to necetla, ale pripada mi, ze i projekce je dobra vec, kdyz se to s ni neprehani.. podle mne muzes videt animu ve sve zene, akorat si toho musis byt vedomy, ... jinak nastavaji problemy.
    ALISTAIR
    ALISTAIR --- ---
    YMLADRIS: Ano, anima se určitě dá prožívat "rozeseta přese všecky tváře" v aktuálních chvilkách (například ve filmových nebo knižních příbězích). Nic z toho se ale nevyrovná intenzitou zážitku se "vtělením" animy do skutečného živého těla... to je mystérium ne nepodobné křesťanskému "a slovo tělem učiněno jest"... jenže je to bohužel iluze :))) ale hustá :)

    Kniha rozhodně radí strhnout závoj iluzí a vidět ženu takovou, jaká je, bez animy... animu máme prožívat "uvnitř" - co to ale je?
    ALISTAIR
    ALISTAIR --- ---
    SPIELMANN: Poznámka etymologa: "vítr" = pneuma (nejvyšší složka v člověku dle gnostiků), logos = slovo, řeč, rozum nemá s větrem nic společného. Naopak kromě řeckého pneumatu má v sobě obsaženou ideu větru nebo vanutí hebrejský nefeš (duše), ruach (duch), sanskrtský átman, latinská anima a naše duše a duch (oboje odvozeno od stejného kořene jako slovo "dech").
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALISTAIR: no, s archetypem hrdiny se taky nemusis nutne setkavat tak, ze bys lovil tygry anebo byl rytirem v kralove rodine. Podle mne muzes zazivat animu a nechat si ji obohatit svuj zivot, ale nemusi te to tak prevalcovavat, ze bys kvuli tomu misto se zenama mel vztahy vyhradne se svyma projekcema. Jak moc ostre to ta kniha rika? Ze nikdy nikde nesmis ve sve zene videt animu, anebo ze problem je, kdyz odmitas svou zenu v momentech, kdy se ti v ni anima zrovna nekonsteluje?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STRYX: ano, ja si myslim, ze archetypy 'animus' a 'anima' se drive vice manifestovaly v nejakych obecnych bytostech 'muz' a 'zena' (bojovnici kmene a krasavice kmene) a ze nebyly tak dulezite rodicovske komplexy - otec plus matka, protoze nebyla jaderna rodina (par vychovavajici konkretni skupinu deti). Dite melo obecnejsi muzsky komplex a obecnejsi zensky komplex, klidne az do podoby nejakych pseudorodicu ('patriarcha rodu' a 'velka pramama'), ale ne tak striktne vazane na jeho biologicke rodice, jako to mame my v nasich monogamnich kulturach. V tom asi nejsme ve sporu.
    Ale fakt o tom nic nevim, jen si to tak predstavuju.
    ALISTAIR
    ALISTAIR --- ---
    STRYX: Chtěl jsem říct, že tu záležitost s dualitou vnímám opačně - Přijde nám podstatné rozlišovat otce a matku a jevy v přírodě okolo sebe z hlediska duality PRÁVĚ PROTO, že naše mysl je duální. Kdyby nebyla (viz např. situace při vyšších dávkách psychedelik), tak nám tato otázka přijde nesmyslná popřípadě libovolná. Všímali bychom si na okolí jiných podrobností a něco tak zanedbatelného (ufon by to jistě přehlédl) jako rozdíl mezi mužem a ženou světlem/tmou by nám nepřišlo na mysl, nebylo by to "téma". Samozřejmě kdyby to někdo tématem udělal, daly by se udělat studie, které by prokázaly rozdíly.
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    STRYX: Jémine, doufám, že to nevypadá, že bych se hádal, chraň bůh. Krom toho, mozkové závity je radno cvičit neb je to asi jediný sval, který na mém zchátralém těle zbyl:o)))

    Jedinec je v ohledu zkoumani podstaty lidstvi nepodstatny myslím, že tohle je nonsens - co tvoří lidství než lidé. Co tvoří lidstvo než člověk? Chápu, že jsme abstrahovali jakýsi obraz člověka, (v kabbale je to myslím Adam Kadmon), ale tento obraz má počátek v člověku jako jedinci, který jej stvořil. Krom toho, Quod est superior est sicut quod est inferior. Individualismus je lidem vlastní od momentu, kdy si začali uvědomovat "JÁ". Krom toho, všechny redukce ty -ismy jsou mi strašně proti srsti:o)

    Jo, už začínám chápat odkud vítr fouká (taky hezký mytologém, vítr = Logos:o) Chybělo mi jednoznačné sdělení, že hovoříme o nekontextualnim vesmiru a jak ho chápeš. Vůbec to nevnímám jako buřičctví, naopak, je fajny nad tím přemýšlet, alespoň si srovnám vlastní myšlenky:o) Krom toho, tyhle úvahy jsou podle mne také Jungovým tématem. Toho Freuda jsem napsal kvůli zmiňované empirii, ale stále je třeba mít na mysli, že je to taky jen nějaká teorie (a tudíž že děcka se mohou vyvíjet úplně ale úplně jinak:o)

    Teď zkusím diskuzi dát Jungiánská korýtka (jsme přeci v klubu o Jungovi, no ne?:-)
    Ta idea nekontextuálního vesmíru mě připomíná gnostický pojem pleromatu, neboli toho místa které bylo před tím, než vznikl svět. viz. Septem sermones ad mortuos. Pravděpodobně by se tak dalo udělat přirovnání ke kolektivnímu nevědomí. Krom toho tvá definice objektivne nedosazitelny svet, ktery se nam prezentuje pouze zprostredkovane( tudiz v jistem smyslu neexistuje) a ve kterem nejsou pritomny lidske projekce vztahu mezi jeho prvky. Tedy svet veci o sobe. se dá použít pro kolektivní nevědomí. Až na ty lidské projekce vztahů - to je totiž asi jádro pudla. Pokud totiž tyto nejspou přítomny, není možné ani rozdělení žena/muž, protože to je taky lidská projekce...
    KASTA
    KASTA --- ---
    pardon pro presnost - Anima se samozrejme nepresouva - presune se ta numinozita nebo neco takovyho - tohle neumim presne popsat - proste to nejdulezitejsi v zivote prestane byt vasnivy zamilovavani se, ale jiny veci (nejcasteji asi vychova deti, ale s timhle zkusenosti fakt nemam..:-))) Ostatne ta numinozita "bozske" projekce Animy je "ukradena" z projekce bozskych bytosti na rodice - takze to je neustaly vyvoj.

    A jeste poznamka: Pokud je nejaky archetyp aktivovany, tak se dotycnemu samozrejme v tu chvili zda, ze prozitky jim vyvolane jsou "to nejdulezitejsi, nejcennejsi, prava podstata zivota a jeho osobnosti....." to je taky ta numinozita :-)))
    KASTA
    KASTA --- ---
    ALISTAIR: Thats the question!!! Co s animou ??? Hehe tak tohle si zrovna resim posledni rok nebo tak nejak...:-))) Jen bych k tomu podotkl - ta volba neni uplne na tobe - proste kdyz Animu "nahlidnes" nebo "zaintegrujes do vedomi" nebo jak chces, uz nemuzes zpatky.... uz se nemuzes zamilovavat tak jako driv !!! Tedy aspon ja ne - zamilovat se samozrejme muzu, ale je to jiny - uz to neni stretnuti s bozkou bytosti, ale pozvolny zamilovavani se do konkretniho clovicka, realnyho. A samozrejme ta intenzita (alespon na pocatku) se neda srovnat...:-))

    Ale ona stejne zustava - Anima neni jen tahle projekce. Presune se jinam a naboj zivota zustava - jen otazka kam ji presunout..... Jo nekde jsem cetl vetu od Junga neco jako: Muz po tricitce (ctyricitce?) uplnou ztratu Animy neunese.... uplne to nechapu ale trochu tusim co tim chtel rict

    Ale tohle nemam jeste uplne jasny - kam se muze vsude Anima presunout - a kam je to zadouci a kam ne.....

    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    SPIELMANN: k tomu Chválovi s Trapkovou bych měl dotaz? existuje nějaká kniha s názvem Rodina jako sociální děloha?
    a též bych chtěl poprosit o radu. uvítám jakýkoli tip na dobrou knihu zaobírající se násilím na dětech v rámci rodiny (především mne zajímá vztah otec-dcera) a z toho plynoucích potíží, resp. eventuelní terapie + (to bude lepší) nějaké osobní zážitky ženského charakteru + (to bude úplně nejlepší) nějaká beletrie.

    btw nedávno jsem (už podruhé - byť poprvé ne úplně) dočetl Anatomii lidské destruktivity od Fromma.. opravdu poučné (hlavně ono rozlišení mezi pudy a vášněmi), byť už místy zastaralé.. a navíc i s částečnou kritikou Freuda a jeho pudu života a smrti, resp. neustálé (a marné) snahy o dualitu..
    STRYX
    STRYX --- ---
    ALISTAIR: To je nadherna reakce. Uprimne receno bych musel odpovedet stejne. Avsak asi bych volil cestu se vasnive zamilovat... ingorance is bliss, ne? :o)

    ALISTAIR: Hm, to je ovsem takove obecne nicnerikajici... Dualita se sice odviji od zakladu naseho mysleni avsak to nevysvetluje kde se vubec bere. Proc zrovna dualita? Mozna je to veskrze marna otazka ;o), ale prislo mi ze ono rodicovske rozdeleni je preci jenom nejprijatelnejsi. Samozrejme ze se v tomto ohledu neomezuje jenom na lidi, ale zahrnuje i zvirata. Proste mi prijde, ze zakladni koplemetnarita v zivote na teto zemi (krome malych mitotizujicich potvor, ktere asi prozivaji neco uzasneho, ale asi nam to nikdy nesdeli) je v komplementarite paru.
    STRYX
    STRYX --- ---
    SPIELMANN: No nejsem tu abych se nejak hadal, spis mi vyhovuje ze kdyz napisu nejake sve postrehy, tak si tim do jiste miry v nich delam poradek a sam vylucuji nektere nevhodne casti atd. Coz je duvod proc jsem se tak rozepsal. Ostatne vitam i kriticke reflexe. A obzvlast me v tomto ohledu zajimaly dalsi napady ohledne dulezitych formujicich skutecnosti, ktere kvituji s povdekem.

    Pro konstatovani lidskeho charakteru nami prozivane skutecnosti mozna staci pozornost soustredit k jakymsi metaarchetypum- Nestačí. Právě proto, že je lidská individualita tak vyjímečná v každém jedinci, je potřeba co největší možné rozlišení. Žena prostě není totéž co Matka... Ja vsak nemluvim o jedinci. Jedinec je v ohledu zkoumani podstaty lidstvi nepodstatny. Zde jde spise o to, jak nalezt shodne vzory pritomne ve vetsine sledovanych pripadu. Skutecne oufam, ze nedelam botu, ale prijde mi ze pokud vezmu vsechny zeny, pak jim bude predevsim spolecny potencial materstvi. Snad proto tedy neni chybou rici, ze zena je predevsim potencialni matka. A nehrajme si zde na nejaky kult individualismu. Ten lidem neni zas tak dlouho vlastni.

    Ono salto bylo spise dotaz nez argument. Nicmene snad obstoji i jako myslenka k uvaze. Co jineho v nekontextualnim vesmiru vytvari duvod koncepce polarity? Ja to nevim nejak jiste, ale tahle otazka me docela silne skadli. Napr: Pritomnost svetla a jeho nepritomnost? Pritomnost je preci lidska kategorie. S povahou nekontextualnich jevu nema nic spolecneho. Jaky mas duvod uvest ji s nepritomnosti do protikladu? Rozumis a tak je tomu se vsim. Snad tim odpovidam i na uvedene prikaldy. Je mi dobre/nedobre jsou opet jenom kontextualni konstrukce. V nekontextualni skutecnosti je mi totiz neustale nijak. (je to trosku gmnastika ;o))

    Jinak diky za vyspani Freuda. Samozrejme mi nejde o nejake buricstvi, ale tohle byly uvahy v trochu jine rovine. Pojmem nekontextualniho vesmiru mam na mysli objektivne nedosazitelny svet, ktery se nam prezentuje pouze zprostredkovane( tudiz v jistem smyslu neexistuje) a ve kterem nejsou pritomny lidske projekce vztahu mezi jeho prvky. Tedy svet veci o sobe.

    A poznámka nakonec: Myslím, že v rámci tohoto diskurzu tady všichni píšem ve smyslu: "Ja si myslím, že by to mohlo být tak a tak, ale uznávám, že by to mohlo být i jinak a jinak". Takže tak:-)))
    Co jineho take ma soudny clovek psat? :o) Uznavam, ze jsme se dostali trochu dal od fakticke citace junga na pole osobnich uvah. Tam se musi normalni clovek, ktery ma alespon trochu sebereflexe, neustale podezirat z toho, ze placa hrozne nesmysly.


    ALISTAIR
    ALISTAIR --- ---
    STRYX: Já bych vůbec nespojoval dualitu s "otcem" a "matkou". Dualita se odvíjí od prazákladů našeho vnímání. Prvotní rozlišování (tj. existence) nutně předpokládá něco/něco jiného. Bez toho není "o čem mluvit" :) Otec a matka tu jsou synchronicitně s tímto prazákladem a jsou tedy svým způsobem pozdější než rozvoj duality v našem vědomí. Kdybychom naše vědomí neměli duální, dost možná bychom ani nepovažovali za podstatné rozlišovat otce a matku a zaostřili bychom svou pozornost jiným směrem.
    ALISTAIR
    ALISTAIR --- ---
    Přečetl jsem nedávno knihu "Věčný příběh romantické lásky" od Roberta A. Johnsona. Četl jste to někdo?

    Kniha se věnuje výkladům o fungování animy na základě Tristana a Isoldy. Závěrem vyplyne, že se ženou nelze navázat smysluplný vztah, pokud si na ni promítáme animu, že třeba ji brát "beze všech iluzí, jako obyčejnou živou bytost". Ok, tohle bylo jasné už předtím. Ovšem i přes snahu to v knize najít se mi nepodařilo odhalit, co tedy s tou Animou? Nesmím ji tedy nechat se projikovat. Ona je ale zatraceně důležitá mrcha a bez ní život ztrácí svůj numinózní náboj. Stojím tedy před sofiinou volbou buďto se do nekonečna vášnivě zamilovávat a časem se vždycky probouzet z iluzí na jedné straně nebo žít obyčejný život bez špetky přesažna a ve čtyřiceti si z toho nesmyslu hodit mašli?
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    Ano ano, intelektuální gymnastika je oblíbený sport - uvidíme co nám řeknou sudí: Aristoteles? "Telos, arché, dynamis, energeia, entelecheia toť ens intentionalis aletheie Herakleitos? Svět je hrající si dítě... Heidegger? "Nämlich eigentliches Sein als besorgendes In-der-Welt-zu-tun-haben charakterisiert ist als Immer.schon-vorweg-sein-bei-etwas. Merleau-Ponty k tomu dodává: "Rozumět znamená uchopit totální intenci" Husserl? Další eidetická variace... Hegel: člověk je sledem svých činů!"

    (nevíte, proč většina filozofů o kterých jsem něco četl začíná na H?!?!:o)

    No, nyní vážněji - teď prostě je na tahu realita. Máš nějaký mentální konsrukt, teď ho musíš ověřit empiricky. Prostě, zjistit, jestli to funguje a případně k čemu by to mohlo být. Pokud se už bavíme na úrovni, že rozlišujeme Anima a Animu (tedy mužský/ženský princip) je nepochybné, že existuje i něco víc. Hovoří o tom snad všechny mýty o stvoření světa...

    Pro konstatovani lidskeho charakteru nami prozivane skutecnosti mozna staci pozornost soustredit k jakymsi metaarchetypum Nestačí. Právě proto, že je lidská individualita tak vyjímečná v každém jedinci, je potřeba co největší možné rozlišení. Žena prostě není totéž co Matka...

    Tadle věta je nepovedené salto: jaky jiny duvod by v ryze nekontextualnim vesmiru si lidske stvoreni muze vytvorit prave tak silne polarizovane modely hodnoceni:o)

    Rozlišení tady/netady je podle mne pochopitelné z hlediska lidského zrození - jsi v břiše, ale pak se dějí věci, které přichází tam "z venku" (světlo, tma, zvuky, otřesy). Porod je odchod z tady do tam. Jak říkám, tohle už je otázka empirie. A je možné, že úplně první je dělení na je mi dobře/není mi dobře... Vlastně to už psala Ym.

    O té funkci vnímání ženského/mužského principu moc hezky píše Chvála s Trapkovou (Rodinná terapie psychosomatických poruch). Fakt doporučuji přečíst!

    A co na to Freud?:
    V rané autistické fázi orálního stadia (1.měsíc), v níž dominuje biologická jednota dítěte s matkou (primární narcismus), se objevují figury dobrého a zlého objektu, resp. parcelizace objektu na jeho pozitivní a negativní aspekty. K anaklitické či symbiotické fázi (do pěti měsíců), v níž se již formují zárodky ego, náleží fantasmata inkorporace vnějšího a vnitřního odpovídající mechanismům projekce a introjekce. K období uchování objektu (5.-24. měsíc), kde pokračuje další vydělování ego v reakci na separaci, se objevují fantasmata s polaritou přítomnost - nepřítomnost, resp. já - nejá (tj. témata totálního a parciálního).

    Sadisticko-análnímu období (2.-3.rok) dominují figury, v nichž polarita mezi aktivitou a pasivitou je vázána na prožitek vypouštění a zadržování stolice (expulze a retence).

    Ve falické, resp. oidipovské fázi (3.-5.rok) se objevují figury s polaritou mezi falickým a kleštěným, pregenitální fantasmata intruze a inkluze (pronikání a uzavírání). Ve stadiu latence (6.-9.rok) se vyhrocuje polarita mezi sublimačními tendencemi a tendencemi k desiluzi, ale teprve v prepubertě a v genitálním stadiu puberty (10.-15.rok) se ustalují obrazy intruze a inkluze ve vyzrálé polaritě maskulinity a feminity.

    A nakonec, nevím, jestli jem to správně pochopil, ale zdá se, že se míjíme v tom pojmu "nekontextuální vesmír" ... mám totiž pocit, že per definitionem vylučuje svou vlastní existenci:o)))

    A poznámka nakonec: Myslím, že v rámci tohoto diskurzu tady všichni píšem ve smyslu: "Ja si myslím, že by to mohlo být tak a tak, ale uznávám, že by to mohlo být i jinak a jinak". Takže tak:-)))
    STRYX
    STRYX --- ---
    YMLADRIS: Myslim ze neni nutne vedet kdo je tvuj biologicky otec. Kazdopadne dospely muz ma ve spolecnosti postaveni, ktere ma urcity zakladni vztah k zenam. Prijde mi, ze kazdy muz v takovem vztahu k zenam muze plnit roli 'otce' pro dite, pokud jsou v nejakem rozumnem kontaktu. Protoze dite dospeje a bud prevezme roli muze/otce a nebo se postavi do role zeny/matky. Dulezity neni az tolik biologicky urcity vztah, ale doba do prerodu z indiferentniho ditete do dospeleho muze/zeny (potencialniho otce/matky) (to jsou vsechny ty ritualy dospelosti). Obzvlast u tech pralesnich kultur mam dojem, ze tohle pohlavni vymezeni je casto dosti silne.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Ja nejsem antropolozka, takze nevim, zda dite zijici v tlupovem usporadani nejak vnima, kdo je jeho biologicky otec. Myslim si, ze nijak zvlast ne (ostatne, otec je vzdy nejisty). To by nam musel rict nekdo kdo jezdi do tech pralesnich kultur atd.
    STRYX
    STRYX --- ---
    YMLADRIS: No tohle asi nevyresime. Prinejmensim ja ne. Ale co te vede k tomu hodnotit cokoliv jako tady a ne tady? Rozumej, na me 'tady-netady' pusobi spise jako vykonstruovana kategorie. Kde by se vzalo v nekontextualnim svete? Chtel bych jenom upresnit, ze v tomto nazoru nevychazim z trendiho nadseni muzsko-zenskymi odlisnostmi ale spis rolemi matky-bohyne zivota a otce-krale/usurpatora/predchudce vlastni role, ktere na jakekoliv zive stvoreni ze dvou rodicu (v tomto konkretnim pripade to vztahuju spise na muze :o) pusobi jaksi automaticky.

    Zivot v tlupe se s timto snad nijak nebije. Nemam na mysli podstatu vztahu otec-matka jako manzele ale jako zploditele. Myslis, ze to porad nehraje?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam