Ano ano, intelektuální gymnastika je oblíbený sport - uvidíme co nám řeknou sudí: Aristoteles? "Telos, arché, dynamis, energeia, entelecheia toť ens intentionalis aletheie Herakleitos? Svět je hrající si dítě... Heidegger? "Nämlich eigentliches Sein als besorgendes In-der-Welt-zu-tun-haben charakterisiert ist als Immer.schon-vorweg-sein-bei-etwas. Merleau-Ponty k tomu dodává: "Rozumět znamená uchopit totální intenci" Husserl? Další eidetická variace... Hegel: člověk je sledem svých činů!"
(nevíte, proč většina filozofů o kterých jsem něco četl začíná na H?!?!:o)
No, nyní vážněji - teď prostě je na tahu realita. Máš nějaký mentální konsrukt, teď ho musíš ověřit empiricky. Prostě, zjistit, jestli to funguje a případně k čemu by to mohlo být. Pokud se už bavíme na úrovni, že rozlišujeme Anima a Animu (tedy mužský/ženský princip) je nepochybné, že existuje i něco víc. Hovoří o tom snad všechny mýty o stvoření světa...
Pro konstatovani lidskeho charakteru nami prozivane skutecnosti mozna staci pozornost soustredit k jakymsi metaarchetypum Nestačí. Právě proto, že je lidská individualita tak vyjímečná v každém jedinci, je potřeba co největší možné rozlišení. Žena prostě není totéž co Matka...
Tadle věta je nepovedené salto: jaky jiny duvod by v ryze nekontextualnim vesmiru si lidske stvoreni muze vytvorit prave tak silne polarizovane modely hodnoceni:o)
Rozlišení tady/netady je podle mne pochopitelné z hlediska lidského zrození - jsi v břiše, ale pak se dějí věci, které přichází tam "z venku" (světlo, tma, zvuky, otřesy). Porod je odchod z tady do tam. Jak říkám, tohle už je otázka empirie. A je možné, že úplně první je dělení na je mi dobře/není mi dobře... Vlastně to už psala Ym.
O té funkci vnímání ženského/mužského principu moc hezky píše Chvála s Trapkovou (Rodinná terapie psychosomatických poruch). Fakt doporučuji přečíst!
A co na to Freud?:
V rané autistické fázi orálního stadia (1.měsíc), v níž dominuje biologická jednota dítěte s matkou (primární narcismus), se objevují figury dobrého a zlého objektu, resp. parcelizace objektu na jeho pozitivní a negativní aspekty. K anaklitické či symbiotické fázi (do pěti měsíců), v níž se již formují zárodky ego, náleží fantasmata inkorporace vnějšího a vnitřního odpovídající mechanismům projekce a introjekce. K období uchování objektu (5.-24. měsíc), kde pokračuje další vydělování ego v reakci na separaci, se objevují fantasmata s polaritou přítomnost - nepřítomnost, resp. já - nejá (tj. témata totálního a parciálního).
Sadisticko-análnímu období (2.-3.rok) dominují figury, v nichž polarita mezi aktivitou a pasivitou je vázána na prožitek vypouštění a zadržování stolice (expulze a retence).
Ve falické, resp. oidipovské fázi (3.-5.rok) se objevují figury s polaritou mezi falickým a kleštěným, pregenitální fantasmata intruze a inkluze (pronikání a uzavírání). Ve stadiu latence (6.-9.rok) se vyhrocuje polarita mezi sublimačními tendencemi a tendencemi k desiluzi, ale teprve v prepubertě a v genitálním stadiu puberty (10.-15.rok) se ustalují obrazy intruze a inkluze ve vyzrálé polaritě maskulinity a feminity.
A nakonec, nevím, jestli jem to správně pochopil, ale zdá se, že se míjíme v tom pojmu "nekontextuální vesmír" ... mám totiž pocit, že per definitionem vylučuje svou vlastní existenci:o)))
A poznámka nakonec: Myslím, že v rámci tohoto diskurzu tady všichni píšem ve smyslu: "Ja si myslím, že by to mohlo být tak a tak, ale uznávám, že by to mohlo být i jinak a jinak". Takže tak:-)))