• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EDISNParní mašinky
    Líbí se vám parní mašinky? Tak to jste ve správném klubu! Vkládejte sem obrázky, zajímavosti patřící k parním lokomotivám.
    Další diskuze s příbuznou tématikou: Klub o modulové železnici N , Klub o modelové železnici HO a TT ,
    Klub o skutečné železnici , Blues starejch kolejí , Klub o parních strojích
    rozbalit záhlaví
    VACA
    VACA --- ---
    RSZ: S1 měla hodně svých "nej". VACA
    Ale taky to souviselo s tím, že to něprojelo někerý oblouky... Vlastně to nebylo moc použitelný v praxi. A myslim že to ani nebyl moc spolehlivej stroj...
    PRR měla ale obecně fascinující monstrozity: VACA

    Ale T1 je takovej můj favorit, přijde mi mocná po stránce designu. Jakoby z ní vyzařovala ta rychlost a síla:D Ale i výkonama to byl mocnej stroj.
    Tohle sleduju příležitostně cca od toho roku 16, a jako pomalu, ale postupujou. Doufám že se toho dožiju.
    Mj. s tím chtějí potvrdit neoficiální rychlostní rekord, kterej tahle lokomotiva údajně držela.
    Traduje se, že s tím fírové jezdili i 220+km/h, když doháněli spoždění...
    Nikde to není oficiálně potvrzený, že by to jako někdo měřil, prostě spíš měli předpisi asi trochu na háku. Jedna indicie že se tyhle věci děli ale je, sice když dostali pokutu za to že projeli mezi dvěma stanovišti na dráze v čase, ze kterýho vyplývalo brutální překročení rychlosti:)
    VACA
    VACA --- ---
    PRR S1 1939 přezdívaná “The Big Engine”




    Údajně nejdelší lokomotiva pro osobní vlaky, o celkové délce 42,7 metrů. Největší jednolitej odlitek kterej kdy byl při konstrukci lokomotiv použitej: 23,5m metrů dlouhej, 44 tun těžkej základní rám.. hmotnost locomotivy potom 275 tun. Díky své délce nemohla projíždět velkou část oblouku v síti.
    V roce 1941 šasopis "Popular Mechanics" v nějakém článku uvedl že s lokomotivou absolvovali 214.7 km/h. Jsou nějaké zvěsti že jindy s tim prej valili 251 km/h, za což byla společnosti správou železnice uložena pokuta. Na tom se zakládá tohle tvrzení, že v signalizačních domcích se schodli na rychlosti překonání ůseku, ale není to podloženo žádnou dokumentací.

    Každopádně je to pěknej stroj :)









    a pracoviště
    VACA
    VACA --- ---
    PS: tušíte někdo proč měli ty tendry vzadu tu kabinu?
    VACA
    VACA --- ---
    A jestli to nevadí že to tady tapetuju, tak přidám i předchůce, Q1 Celkem pěkný dobový fotky...




    a ještě interiér:)


    ale zdaleka ne tak úspěšnej stroj. Mnoho problémů, prejže kola z osobní lokomotivy problém a ty obrácený písty vzadu u topeniště taky problém.
    VACA
    VACA --- ---
    Mě sem k vám vlastně přivedlo... Já nejsem vlaky kovanej, v povědomí jsem měl akorát takový ty "mainstreamový" mašiny profanovaný, co zná každej. Dílem náhody jsem teď ale narazil na stroje o kerejch jsem neměl tušení, a celkem mě to zaujalo:)

    Třeba tohle: 1944 PRR Q2


    280tun, s tendrem pak 475.. Wiki řiká, že to prej byla největší "neartikulativní" lokomotiva všech dob, a nejvýkonější co se podrobila statický zkoušce: 7,987 hp (5,956 kW)
    26kusů vyrobeno, 1951 všechny vyřazeny.
    Zajímavý mi přijde že to mělo nějakej anti-prokluzovej systém. Celkově to prej byla nejvychytanější duplexová lokomotiva. Ale kdo ví, i když aktivní antiprokluzovej systém....
    Dále prý dokázala utahnout 125 nákladních vozů rychlostí 80km/h (bohužel nemam tušení kolik vážil takovej nákladní vůz, a jestli aždej jinak a nebo je nakládaly všechny na stejnou hmotnost...)
    Ze služby to šlo že diesel byl mnohem levnější na údržbu...



    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    3MZ: Zcela přesně, díky za doplnění.
    VACA
    VACA --- ---
    3MZ: há myslím že je to takhle v pořádku, v podstatě je to to, na co jsem se ptal. Děkji/eme
    3MZ
    3MZ --- ---
    Omlouvám se, správně je to odpověď pro: PISKVOR:
    3MZ
    3MZ --- ---
    VACA: Ano dá se také brzdit přestavením reverzní páky na zpětný chod, ale používalo se to ve výjimečných případech, protože pokud regulátor a šoupátko nebylo pro to uzpůsobeno, mohlo dojít k destrukci. Uměli to hlavně staří "fírové" s citem pro páru. Musí se ve správném poměru nastavit časování šoupátka a množství páry.
    OT: (Elektriky vrací výkon buď rekuperací zpět do troleje a nebo jej maří v odpornících)
    Miloš
    MELOP
    MELOP --- ---
    Counter steaming je docela už extrém - i když jsou situace, kdy se uplatní (ale nejde to všude a u všeho).

    Normálně se i na páře brzdí klasickou vlakovou brzdou, jsou to prakticky bez výjimky variace na toto téma:
    Samočinná tlaková brzda – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Samo%C4%8Dinn%C3%A1_tlakov%C3%A1_brzda
    VACA
    VACA --- ---
    PISKVOR: S tim me teda napadá ještě jedna věc: on tam pak využívá jen přirozenou kompresi teh pístů, (řikám si že ta komprese musí bejt zanedbatelná v porovnání s hnotnostma teh souprav) nebo tam s citem pouští tlak nějak z "druhý strany"

    Možná povidám nesmysly, nemám o tom povědomí..
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    VACA: Tak v zásadě jo, podle konstrukce - v podstatě jako u spalovacích, pokud přenášíš sílu "opačně," z dvojkolí na píst, tak brzdíš "motorem", neboli konáš práci *proti* expanzní fázi.
    VACA
    VACA --- ---
    Tak vám děkuju za osvitu.

    A to bych se teda ještě zeptal když na to přišla řeč. Jaký způsoby brždění má takovej parní vlak k dispozici?
    Je tam taky něco jako "motorová brzda"? Že by třeba ty písty udržovali nějakej tlak aby kladly odpor..
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    MELOP: Yup, klasický problém parní trakce v tunelech. Proto je taky londýnská "podzemka" v nejstarších sekcích (Circle Line) vedena spíš v zářezech.
    MELOP
    MELOP --- ---
    PISKVOR: Jenže tam to snad pak už začali řešit elektrikou, mám ten pocit, protože v alpských tunelech šlo i o to, že vlivem použití "kvalitního" uhlí občas pršela ze stropu tunelu pro jistotu rovnou kyselina sírová... sice zředěná, ale...
    MELOP
    MELOP --- ---
    VACA: Dlouhý a pomalý... jestli tam někdo vyloženě "zařval" to netuším, pár otrav z toho prý bylo a když si zkombinuju, že Donner Pass má dlouhé tunely a poměrně jedovatá stoupání, tak mi z toho vychází, že není úplně neideálnější, aby mašina vyjela z tunelu s přiotrávenou posádkou, zejména při jízdě z kopce, kde to v podstatě je permanentně o brzdách (všech možných, co na vlaku jsou), což vyžaduje plnou pozornost, protože zrovna tady je co rozbít, když se to nepovede.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    PISKVOR: (jinak lokomotivy jsou standardně stavěny na obousměrný provoz, ale u parních bývá jeden ten "obvyklý.")
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    VACA: Tak nejdelší tunel byl přes půl století ve Švajcu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Gotthardsk%C3%BD_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_tunel . Jinak obvykle nešlo o smrtelnou otravu (to by v tom tunelu museli nějakou dobu *stát*), ale ani trochu přidušenej fíra není taky žádná sranda, zejména když to má jezdit denně: nemoci z povolání, zhoršená pozornost a tak.
    VACA
    VACA --- ---
    MELOP: Paráda, to jsem netušil, takže tam asi byly nějaký hodně dlouhý tunely? A co se stalo posádkám, jakože třeba i zkapali a vlak jel bez posádky, jo?

    Hele a je možný že jsem viděl něco podobnýho, ale mělo to kotel obráceně (vlastně standartně "ve směru jízdy"), takže asi na tuhá paliva, a stanoviště to pak mělo na obou koncích..
    Jedno mezi tendrem a kotlem, standartně, a druhý pak ve předu ve stejnym stylu jako na tom obrázku od tebe teď...
    MELOP
    MELOP --- ---
    VACA: Byly a bylo jich tolik, že si Southern Pacific nechala udělat speciální lokomotivní řadu "Cab Forward", aby se jí nedusily posádky v četných tunelech v Donnerském průsmyku (Donner Pass).



    Ovšem tyhle byly dělané na kapalná paliva, což umožnilo, aby měly kabinu úplně vepředu. Jinak za ní je nejpíš EMD F7 (ale to tipuju jen na základě popularity tohoto typu) rovněž patřící společnosti Southern Pacific.
    VACA
    VACA --- ---
    MELOP: To jsem nevěděl s tím komínem, že to bylo kvůli splodinám v tunelu.
    Myslel jsem si že to má co dočinění s tou kombinací komponent, parní kotel, turbína, generátory, condensátory, dc motory....

    A při tom množství teh lokomotiv s komínem v předu byly nějaký takový případy?

    Jj co jsem se dozvěděl tak on se ten baldvin works tomu konci parní éfy nedokázal adaptovat, že za sebou už měli jeden krach jsem netušil.
    Ale jinak jsem četl že ve zlatym parnim věku to byl velmy úspěšný a snad jeden z největších, ne-li největší výrobce lokomotiv...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam