• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: vždyť my jsme vlastně tolerantní oba: ty jsi tolerantní, jak sám tvrdíš, tak mně toleruj mé svaté právo říci, že zatímco ty světu oznamuješ, jak jsi tolerantní
    - přičemž tak k mému jistému podivení činíš v debatách v rámci kroužků jedinců poněkud zhrzených tím, že okolní svět je neuznal jejich génia, ale naopak si dovolil jim vytknout jisté chyby, a nezdráhajících se připomínatele chyb označovat za debily (v podstatě) -
    já světu oznámím, kde ti to ujelo a že bys ty anebo kolegové měli na jazyce zapracovat. kde je problém?

    nebude spíš v tom, že se v jistém kroužku považuje za "majoritou opovrhované odvážné experimentátory", pročež to ego neunese natolik, že poslete - pro mě dost komické - do prdele osobu, která se češtinou skutečně živí a je v tom velmi, velmi dobrá? (ne, nemyslím sebe, fakt ne. anóbrž osobu, kterou jsi odpálkoval dneska nebo včera - nebudu zapírat, moc mě to pobavilo.)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no, to se ale jistě nebudeš divit, že pro mě není rozhodující dodatečné sdělení, žes to vlastně myslel úplně jinak, než jak to vypadá, že ne?
    NECECH
    NECECH --- ---
    KEMENTARI: to vim, ale pro me neni rozhodujici, zda to nekdo pochopi tak, jak jsem to myslel
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: milý nečechu, začneme tím, že si srovnáme pojmy a dojmy:
    za nadprůměrného jsi označil ty sám sebe
    [ NECECH @ AUTORSKÁ POEZIE * ]
    a u jedince, který se osobně nezdráhá sám sebe takto označovat, bych skutečně čekal, že když se v rámci debaty přesuneme z jednoho klubu do druhého, nebude míti problém hladce si přečíst poslední řečenou věc a plynule navázat. tak se nediv, že to ve mně vzbouzí lehký údiv.
    já pár nadprůměrných jedinců znám. ve skutečnosti víc. vyznačují se především tím, že sami sebe za nadprůměrné neoznačují, ale počkají, až je tak označí někdo druhý. nejlépe rovněž nadprůměrný. ti skromnější z nich, mezi něž nepatřím, to pak i popřou a začervenají se. ti méně skromní sice ne, ale budiž: někdo na to má právo. ovšem kdo chce sám sebe za nadprůměrného označovat, měl by vykazovat jisté kvality a obratnost. a to v širším slova smyslu. buď a vyvaruji se invektiv. nebo nebuď, ale pak se nediv (nejsi-li, avšak označuješ se za takového).

    na mém dotazu není nic zmateného a nepochopitelného. označil ses za nadprůměrného básníka a když jsem se zeptal, na základě čehos takový dojem nabyl, odvětils, že mj. čtením mých děl. tak jsem tě požádal o ukázky a odkazy na ta má konkrétní díla, z nichž, nějak logicky a jasně, plyne, že ty jsi nadprůměrný člověk. (k tomu jsem tě rovnou upozornil, že jakožto pouhé individuum sotva mohu reprezentovat "české poměry".)

    nevidím na takovém dotazu vůbec, ale vůbec nic zmateného, zavádějícího a k nepochopení byvšího. a domnívám se rovněž, že ani nikdo další neuvidí.

    nuže, smím znát ta svá díla (jakožto i díla jiných "z té naší po rameni se plácající skupiny"), z nichž nějak jasně plyne, že ty jsi nadprůměrný básník?

    osobní poznámka: myslím si, že nic takového není k dispozici, přesto se ale ze zvědavosti ptám.

    ad tolerance: ne, zde se neshodneme. tolerantnější v čem? je-li v tvém pojetí "tolerance" to, čemu my ostatní říkáme "kašlat na pravopis a dělat chyby", tak to ano - to jsi skutečně tolerantnější než já. jenže problém je v tom, že tolerance může být ctností, zatímco dělání chyb (a vymlouvání se na ctnost, jako by ona sama byla dobrým opodstatněním dělání chyb, což není) ctností není.

    chceme-li tedy vůbec nějak rozhodnout, zda jsi tolerantnější nežli já, musíš ty napřed říci v čem konkrétně. jen pak to půjde, dříve ne.

    ano, k chybám nejsem tolerantní - anebo vlastně jsem. mám totiž rozlišovací stupnice. chyby školáka ignoruji - chyby někoho, kdo sama sebe označuje za nadprůměrného básníka, podpírá to odkazem na svůj diplom atd. netoleruji a ve skutečnosti celé ty řečičky o toleranci a vydávaní chybování za ctnost považuji za okecávání urážlivé především pro odkazovanou ctnost. být tolerantní a něco dobře umět jsou dvě různé věci, ta první i dost relativní.

    tvoje originalita navíc (nebudu popírat, že o ní nemám vysokého mínění, ale viz:) vůbec není ve vztahu k umět/neumět=tolerovat? rozhodující - zkrátka když někdo skřípe, tak klidně může skřípat originálně, ale poslouchat se to nedá.

    také bych podotkl, že sama originalita není zárukou kvality - spousta lidí jsou originální volové a člověk se pak už jen diví.

    Komenský kdysi dávno české vlasti své časomíru chtěl dáti.
    Však poézi české se jen smáli zdejší takzvaní literáti.

    nemyslím si nic. prostě verš. veršů jsem za svůj život viděl mnoho. bonmotů taky. obávám se, že i řadu vtipnějších. co bych si měl myslet?

    mohu snad jen říci, že - pokud mi celý život nelhali - některé způsoby veršů zkrátka nejsou pro češtinu vhodné... bla bla bla zde dlouhý rozhovor o odlišných podstatách různých jazyků... což nejspíš skutečně nebudou.
    Základy versologie – část třetí | xBOOK.cz - knihy
    http://xbook.cz/clanky/zaklady-versologie-cast-treti
    takže jestli se ti náhodou podařilo sepsat v češtině verš podle určitého slabičného vzoru, budiž - ale fakt nevím, kde by to z tebe dělalo nutně nadprůměrného básníka anebo to opravňovalo tebe k tomu, aby mi ostatní jsme nad tím křepčili. nekecám, vážně mě to nenapadá.
    KEMENTARI
    KEMENTARI --- ---
    NECECH: Hm. Možná nejsem jediný, kdo to nepoznal.
    NECECH
    NECECH --- ---
    KEMENTARI: kdykoli se stavim do pozice velkeho basnika, je to cista (sebe)ironie
    NECECH
    NECECH --- ---
    NATASHA: dobry postreh, ale myslim si, nase auditko je trochu jine nez to vase a doufam, ze tak i do budoucna zustane
    KEMENTARI
    KEMENTARI --- ---
    NECECH: Pročetla jsem si debatu v klubu AP a jako lingvista musím poznamenat, že česky umíš velice dobře. :) Jako osoba soukromá však dodávám, že je pro mne nepochopitelné, kolik pýchy tvoje příspěvky vyjadřují. Nezdá se mi to jako ironie -- oprav me, pokud se mýlím.
    NECECH
    NECECH --- ---
    VANEK: tak mi nejak pomoz
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: vis co, uz me unavuji tvoje invektiva, takze bud tuhle debatu zacnes vest konstruktivne, anebo si muzes debatovat sam se sebou

    nadprumerny clovek nemuze byt ve vsem, nic takoveho o sobe netvrdim, takze tvuj dotaz na moji vseobecnou nebo technickou nadprumernost (kterou jsem nikde nedeklaroval), povazuji za nedorozumeni

    tvrdim o sobe, ze jsem navzdory svym nedostatkum v pravopise, nadprumerne originalni a tolerantni cesky basnik

    dochazim k tomuto nazoru napriklad cestou srovnani s tebou, tedy s basnickymi texty, ktere publikujes na nyxu

    skutecnost, ze jsem tolerantnejsi nez ty, - chapu-li tvoji otazku spravne - nepopiras

    takze jde predevsim o tvrzeni moji nadprumerne originality, ktere ti zjevne vadi, nebudu spekulovat proc, ale doufam, ze mi to brzy sam reknes nebo napises

    problemem tady je, ze nemame objektivni miru originality, takze zrejme mame jinak nastavena kriteria, podle kterych tuto vlastnost u konkretni textu nebo cloveka hodnotime

    jako priklad zde mohu uvest, ze jsem napsal vubec prvni novodoby cesky anapest, viz nize, ktery jsi ostatne uz cetl (a zavrhl), nicmene skutecnost, ze jsem napsal basnicky text podle zcela novych kriterii samu o sobe uz povazuju za mimoradne originalni

    Komenský kdysi dávno české vlasti své časomíru chtěl dáti.
    Však poézi české se jen smáli zdejší takzvaní literáti.

    tak mi rekni, co si o tom myslis ty (a prosim bez zbytecne polemiky)
    VANEK
    VANEK --- ---
    Taky nějaké stížnosti na Nejlepší české básně 2011: http://www.advojka.cz/archiv/2012/10 (Obsahuje "koncentrovanou poezii Jitky B. Srbové"!)/dorici-ten-pribeh Zdá se, že Král to pojal opravdu svojsky. BTW ten rozhovor Ireny Šťastné je v http://www.itvar.cz/prilohy/68/Tvar10-2011.pdf -- nenacházím tam nic, co by estéta mělo tak zásadně podráždit; a naopak si začínám mlhavě vybavovat, že se mi dost líbila na Lit. soutěži Šrámkovy Sobotky (prozaická sekce), i když už si nepamatuju, co přesně to bylo.

    NECECH:
    ANSWERING ADVERTS
    U R doing it wrong
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: a to si to nedokážeš zkopírovat sám? od někoho nadprůměrného bych takovou drobnost očekával... ale budiž.

    FIN --- --- 16:59:10 15.5.2012
    NECECH: aha. mohl bys mi, prosím, nějak konkrétně doložit mé věci, které dokazují, že ty sám jsi nadprůměrný? moc rád bych to viděl. skutečně. nevzpomínám si totiž, že bych kdy do svých textů vložil co takového :-)

    jen pro pořádek a technicky upozorňuji, že personifikace českých poměrů do mé maličkosti je sice lichotivá, nicméně jsem nucen toto kolosální statistické zjednodušení pro nepoměr cca 1 fin : 10 až 11 milionů lidí v čechách s politováním odmítnout...
    NECECH
    NECECH --- ---
    Vsimnul jsem si na nastence, ze nekdo nabizi Seifertovo Byti basnikem. Tak pls cenovy navrh do posty. Diky
    NECECH
    NECECH --- ---
    Tak jo, uz sleduju treti nebo ctvrty klub o ceskem basnictvi, a jeste pred pul rokem jsem si myslel, ze tohle uz mam za sebou. :-)

    Takze, mily FINe, abych navazal na nasi predchozi debaty z klubu AP, te prosim, abys zde jeste jednou zformuloval svoji otazku a ja ti pak odpovim.
    UBIK
    UBIK --- ---
    WHISPERMOONLITE: chvilku jsem tu nebyl. teď jsem znova poctivě výběr 2011 přečetl...
    neočekával jsem asi nic konkrétního. ovšem první svazek nasadil jistou laťku, které další dva více a více ztrácejí. u textů mi chybí ono "trhnutí". některé jsou duté, jiné přímo vyduté. většinou pokud čtenář odečte manýru, zůstane jen dlouhé (nudné) vrstvení ničeho na nic. i Hruška zklamal prvoplánovou básní. přestávám věřit v takhle masivní výběry i vybíratele.

    k porovnání: náhodou jsem teď (zase po čase) četl sborník Zvláštní znamení z roku 1985. tamější texty Jiřího Formana, Sylvy Fischerové a Ivo Šmoldase (mnojo) hravě ty z roku 2011 překonají. hlavně básně prvního jmenovaného. dost by mě zajímalo, esli později něco vydal. nějak se mi jej nedaří nikde najít. vůbec mi přijde, že kritické výtvory druhé poloviny 80. let pasují na dnešní realitu (k básním např. filmy Kam, pánové, kam jdete? a Vážení přátelé, ano).

    teď se chystám na Šindelku. a jsem zvědavý na Štolbovu recenzi Buddeuse v poslední A2.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    :-)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Ráda bych zde tematicky zmínila "knížete českých inzitních básníků" Václava Svobodu Plumovského, jenž se ve své rodné vísce těšil pověsti obecního blba:

    http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Svoboda_Plumlovsk%C3%BD

    Jeho báseň

    Spadl kameň do voda
    napsal Václav Svoboda


    je věru nesmrtelná:)

    Děkuji Malke za připomenutí tohoto génia. Má své následovníky stejně jako ten patrně fiktivní pán, co si na štít napsal Josef Novák (jméno náhodné, přesné nevím), básník a vydělávání kůží.

    tak tolik pro pobavení při pátku:)

    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    FIN: Díky bohu jsem někde na nástěnce... To se mi ulevilo. A těch ukazovacích zájmen, co máme. Krása.
    FIN
    FIN --- ---
    a pak ten vůl míchá výsostný katolický přístup se svědky a letničáři... bože, kde se taková hovádka berou?
    FIN
    FIN --- ---
    omg... všudypřítomný mentální asfalt kapitalismu... jen to stačí, abych zas poznal, že jsem právě narazil na nějakého pablba.
    VANEK
    VANEK --- ---
    Divoké víno si mění odkazy s Obrysem-Kmenem? (Aha, asi jsem si ho spletl s Psím.)
    A ten takto chválí Petra Kukala: http://www.obrys-kmen.cz/index.php?rok=2012&cis=18&cl=02
    zaujmou už básnické sentence hodné Michala Černíka ... Explicitně křesťanské symboly, jež zhusta nalézáme v předchozí sbírce Orel velmi (Protis, Praha 2008), už sbírce nedominují ... sociální rozměr sbírky (víry) je rovněž nepřehlédnutelný … je Kukalova sbírka dalším dokladem toho, že poezie nezahynula na úbytě kapitalismu, že paradoxně existuje jakoby jemu navzdory a dokonce vyrůstá i pod kamenem, zpod jeho všudypřítomného mentálního asfaltu.
    FIN
    FIN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam