• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MALEMKRALOVNA: Moderní umělecké směry vzešly z perfektního zvládnutí řemesla. Včetně expresionismu.
    FIN
    FIN --- ---
    MALEMKRALOVNA: technická: je velký rozdíl mezi úmyslným použitím např. nespisovného jazyka za účelem, např. mluva uliční či tovární či podobná jiná, a chybami.
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: Kdesi v textu jsem se dočetl, že podle tvého jsi označován za arogantního pro tvé gramatické pedantství. To se pleteš. Za arogantního jsi považován, protože jednáš s lidmi povýšeně a celý svůj text vystavíš tak, až člověk má pocit, že z něj děláš blba. To zabarvení nemůžeš popřít, ale netvrdím, že je přítomno v každém tvém příspěvku. Myslím, že další věci, kvůli kterým jsi jako člověk nestravitelný, jsme si vysvětlili už v jiné diskuzi.

    Pro příklad: 1) My dva se v podstatě nemáme rádi od té doby, co jsem se postavil proti dohadování se (ne nepodobného tomuto) v AP, a pronesl (neuváženě) poznámku, "zlatí dobří muzikanti", která narážela na to neskutečné hnidopišství. Načež ses ozval ty do zpráv a začal pronášet soudy o Pepovi z depa a tupcích, aniž bys konkrétně už v té době věděl cokoliv o mně a mém intelektu.

    2) Přijdeš k nám do auditka a začneš tam kázat cosi o tom, že je dobře, že existují ostatní kluby, protože potom dávají vyniknout AP. Je třeba špatného, aby mohlo být dobré. Promiň, sám musíš uznat, že to smrdí.

    Takových příkladů by mohlo být víc.

    V té době jsem začal házet zbytek lidí do stejného pytle s tebou. Za to se omlouvám.

    Pokud bych se však měl vyjádřit k té debatě o spisovném jazyku, musím říct, že částečně souhlasím se všemi. Jazyk, forma, téma a hledisko jsou provázané a jedno vychází z toho druhého. Jazyk je podstatný, tím pádem i spisovnost psaného projevu. Nicméně asi záleží na tom, jak to kdo vnímá. Někdo báseň vnímá jako celek a v tom případě si potrpí i na vytříbený jazyk. Někoho však zajímá pouze to sdělení a gramatické chyby mu nijak neubírají na požitku. Proto chápu, že vy si urputně stojíte za spisovností a někdo na to zase kašle. Pokud bych to měl přirovnat, zvolím si příměr z malířství. Někdo ma v oblibě kvalitní řemeslnou práci a proto volí raději realismus, někdo má zase raději téma, případně duši, originalitu a nevadí mu tedy expresionistická mazanice. Já a NECECH jsme ta druhá skupina a vy z AP zase ta první. Nejspíš proto se neshodneme a existují dvě skupiny.
    Na pováženou však je, když někdo postne báseň a jedinou kritikou a důvodem, proč by neměla existovat(nebo je špatná) je to, že v ní jsou tři gramatické chyby (které se dají snadno odstranit). Ještě horší je, když se o tom lidé přou. Opět je to zbytečné hnidopišství.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Máš zřejmě sebevědomí srovnatelné s těmi, co se hlásí do soutěží typu Superstar, a pak končí v "Hvězdné pěchotě". A s rozlišovací schopností a sebekritičností to bude patrně úplně stejné.
    NECECH
    NECECH --- ---
    TOMASZ: rad to predvedu na vasem srazu
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Nedokážeš. Nefandi si. To, že Ti v patřičném klubu není explicitně spíláno, neimplikuje, že bys s tím nedostal přes čenich jinde.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: jako pozor: to, že se naučí někdo pořádně jazyk, vůbec nezaručuje, že bude dobře psát - ale naopak: když neumíš (ten jazyk), jen těžko se ti podaří něco pořádně napsat. jasně, existuje třeba takový eskymo welzel
    Jan Eskymo Welzl - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Eskymo_Welzl
    ale taky si všimni, kdo (a co za jména) ty jeho paměti přepisoval...
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: vase (zrejme dobre minena) kritika patri k tem, ktere mi zatim zadnou radost neudelaly, ale mozna to chtelo opravdu jenom dospet do dalsiho stadia basnictvi a treba v budoucnu najdeme zpusob jak konstruktivne spolupracovat, me by to velmi tesilo
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Hmm, kdyby to vše vyřešila jen znalost gramatiky...
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: po pravde receno nezkousel, protoze ve svem okoli zadneho specialistu na cestinu neznam, ktery by mi tohle nabizel z kamaradstvi / touhy prispet
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: jinými slovy, nenapadlo tě, že "ten náš kruh se plácající po rameni" si navzájem chyby natírá a stírá taky?
    NECECH
    NECECH --- ---
    BUBLINKY: To je zvlastni. Zda se mi to byt az sebedestruktivni postoj. Ja mam radost z temer kazde pochvalne kritiky a z vetsiny dobre napsanych negativnich kritik mam taky velkou radost. Za uspech pokladam napriklad svuj anapest a to, ze temer v libovolnem stavu dokazu napsat freehaiku.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: zajímavé - a zkusils někdy někoho požádat, zda by to pro tebe dělal, protože tolik anapestů mu zase nenasypeš, za pivo a z kamarádství/touhy přispět?
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: Nekteri vzdelani ctenari zjevne moji tvorbu kvuli gramaticko-stylistickym nedostatkum nedokazi prijimout. Existovalo by jednoduche reseni. Schopny redaktor si najme specialistu na cestinu, ktery to opatrne a citlive opravi do perfektniho stavu a pak se to vyda. Jenze za A nemam jeste dost textu na profesionalni vydani a za B bych jako zacinajici autor musel sam neco investovat, coz odmitam. Treba za deset let nebo tak.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: a naopak, rebelanství za každou cenu není vždy zdařilé jen proto, že je rebelanstvím - obráceně to totiž platí taky.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NECECH: Nezažila jsem literární úspěch, ale pokud dostanu k nějakému svému textu pochvalnou kritiku od člověka, jehož si vážím, stydím se a pociťuji nervozitu, pochybnosti.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: ano, názor většiny není nutně správný jen proto, že je to názor většiny - s tím souhlasím. teď už jen musíš přijít na to, jestlipak v tomto daném případě náhodou nemá něco do sebe...
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: Nikdy jsem nerikal, ze to je Finovo spiknuti. Naopak, je to nazor vetsiny. Ale nazor vetsiny prece neni nutne spravny.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no a nezaráží tě, že vzdělaní čtenářové mají s těmi chybami takový problém? a právě oni, protože pepa z depa je dělá taky, a tudíž přehlédne?
    NECECH
    NECECH --- ---
    BUBLINKY: Ja pisu pro vzdelane ctenare, kteri moji tvorbu dokazou ocenit takovou, jaka je. Nez mohu dale odpovedet, mam jednu otazku: Co pro tebe znamena literarni uspech?
    FIN
    FIN --- ---
    FIN: a jak tak zrovna teď koukám, říká ti totéž i ten tomasz
    [ TOMASZ @ Těžký život básníkův ]
    s nímž se ignorujeme, takže... ne, asi to nebude spiknutíčko, myslím to s tím jazykem.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Přiznám se, že jsem to vše přečetla a vstřebala a myslela jsem si, že reagovat nebudu, poněvadž si vystačíte, ale přesto mi to nedá.


    NECECH: Reaguji na poslední odstavec: naše "představy" o Natashe vs. tvé představy se samozřejmě liší, protože většina z nás ji zná osobně.

    Ano, čtenář je důležitý. Pro jaké čtenáře píšeš?
    A pokud bych přijala tvůj názor o (ne)pravidlech, tak bych tedy měla za experimentální báseň považovat vše, co není gramaticky správně? Tím si ji obhájt, a teprve tehdy se zaměřit na obsah, který by byl metrem případné kvality?
    Osobně si myslím, že jakýkoli experiment v jakémkoli řemesle, by měl vycházet z jeho znalosti, a to z výborné znalosti, jen tehdy má experiment šanci na úspěch.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam