• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: ano, názor většiny není nutně správný jen proto, že je to názor většiny - s tím souhlasím. teď už jen musíš přijít na to, jestlipak v tomto daném případě náhodou nemá něco do sebe...
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: Nikdy jsem nerikal, ze to je Finovo spiknuti. Naopak, je to nazor vetsiny. Ale nazor vetsiny prece neni nutne spravny.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: no a nezaráží tě, že vzdělaní čtenářové mají s těmi chybami takový problém? a právě oni, protože pepa z depa je dělá taky, a tudíž přehlédne?
    NECECH
    NECECH --- ---
    BUBLINKY: Ja pisu pro vzdelane ctenare, kteri moji tvorbu dokazou ocenit takovou, jaka je. Nez mohu dale odpovedet, mam jednu otazku: Co pro tebe znamena literarni uspech?
    FIN
    FIN --- ---
    FIN: a jak tak zrovna teď koukám, říká ti totéž i ten tomasz
    [ TOMASZ @ Těžký život básníkův ]
    s nímž se ignorujeme, takže... ne, asi to nebude spiknutíčko, myslím to s tím jazykem.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Přiznám se, že jsem to vše přečetla a vstřebala a myslela jsem si, že reagovat nebudu, poněvadž si vystačíte, ale přesto mi to nedá.


    NECECH: Reaguji na poslední odstavec: naše "představy" o Natashe vs. tvé představy se samozřejmě liší, protože většina z nás ji zná osobně.

    Ano, čtenář je důležitý. Pro jaké čtenáře píšeš?
    A pokud bych přijala tvůj názor o (ne)pravidlech, tak bych tedy měla za experimentální báseň považovat vše, co není gramaticky správně? Tím si ji obhájt, a teprve tehdy se zaměřit na obsah, který by byl metrem případné kvality?
    Osobně si myslím, že jakýkoli experiment v jakémkoli řemesle, by měl vycházet z jeho znalosti, a to z výborné znalosti, jen tehdy má experiment šanci na úspěch.

    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: ale hlavně si všimni jedné věci: to, zda se náhodou my dva shodneme, vůbec není důležité - vždyť tentýž názor o jazyce a jeho zvládnutí ti říkají i lidé nekonečně diplomatičtější a sociálně přijatelnější, než jsem já: natasha, maeror, soňa... takže, velice zjednodušeně, i když mě a mé hulvátství škrtneš, to o tom jazyce pořád zůstane a tentokrát už se toho navíc skrze to škrtání hulvátství nezbavíš :-)
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: ale můžeme. stačí na to tlačítko/funkce ignore. jestli tou tolerancí myslíš, abych přestal mít názory, jaké mám, tak, promiň, ale ne. svoboda říci, co si myslím, je pro mě nekonečně důležitější nežli to, zda mě ostatní budou mít v oblibě a rádi.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: bohuzel verejny prostor - i ten virtualni - je omezeny, takze se nemuzeme 100 procentne ignorovat, navrhuju proto zkusit najit modus operandi, jak spolu vyjit bez zbytecne polemiky, co ty na to?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Dost bylo otrazonu! Tohohle androida nějaký obzvlášť vyšinutý replikant přeprogramoval, aby nás týral...
    NECECH
    NECECH --- ---
    MAEROR: sorry nestiham, priste - zacina to tu byt opravdu zajimave :-), pokud v tom nekdo vidi trochu ze se to zacina podobat flame war, tak at to prosim dela jako Natasha a nelejje dalsi olej do ohne, snazim se o totez, diky
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Ne, neplatí, "neuznávat pravidla" nemá týž význam jako "nepoužívat pravidla", "popírat pravidla" a "bránit se pravidlům". Ale co já bez lingvistického vzdělání a diplomu toto dokazujícího o tom mohu vědět, že. Zřejmě ani není nutné mít mozek, stačí mít dobré (= ještě mnohem hloupější) čtenáře.
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: to klidně můžeš. jenže já nejsem literární kritik, pročež nejsem nikomu zavázán, povinován a tak. já si jen říkám, co chci, proto taky, jak chci, a ty to v klidu můžeš ignorovat. to je na tom to nejlepší.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: taky jsem se dlouho zivil jako prekladatel, ale jako full time job me prace s textem nebavi, ja musim mluvit s lidma, takze pracovne-profesionalne pred tebou mam velky respekt, na druhe strane te vnimam jako jednoho z nejhorsich literarnich kritiku, ktere znam
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NECECH: Neplatí, bohužel.

    NECECH:
    napsal jsi text --- bylo ti mnohými řečeno, že text není dobrý, protože: a), b), c) --- mnoho energie a času bylo věnováno nikam nevedoucím snahám vysvětlit ti ten názor --- co víc (co jinak) od konstruktivní kritiky čekáš?
    NECECH
    NECECH --- ---
    TOMASZ: autor nepotřebuje umět dobře psát, stačí najít dobré čtenáře - krásně řečeno, to si zarámuju, diky

    ta synonymnost jinak plati jen v pripade syntaktickeho spojeni se slovem "pravidla"
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: umět jazyk, ten svůj vlastní, český, a to pořádně, je něco, co dneska neumí minimálně 80 % lidí. proto se můžu živit jako překladatel - ne proto, že umím anglicky, ale hlavně proto, že umím česky... a můžeš mi věřit, že to je v současnosti obrovský problém. i na technické věci se už shánějí lidé se zkušebními texty, aby dokázali, že umějí česky. teď. protože už se přišlo na to, že sice chápou, někteří, smysl anglického textu, ale česky píšou jak vopice, pročež výsledek je velice tristní. nejen, že dělají elementární pravopisné a stylistické chyby, ale ještě píší metodou piš-jak-slyšíš/čteš, čehož produktem jsou vyjádření upomínající massa boba z mayovek. (a to někdy i horší.)

    hlavní chyba je v tom, že - což je mi vytrvalou záhadou - si bůh ví proč kde myslí, že ten jazyk pořádně umět nemusí anebo že jej, naopak, "umí od přírody", snad proto, že dejchá nebo co... hrubý omyl. jenže zatímco když neumíš s nástroji, tak se pořežeš a rychle uznáš, že neumíš, neumět jazyk tě nepořeže - tak snad proto jsou lidé tak natvrdlí a neustále opakují, že to mysleli upřímně a kdesi cosi. no to mohli. jenže to taky nestačí.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NECECH: konstruktivní kritik nicméně nesmí vytknout chybu, alébrž pochválit originální zvěčnění mnohdy banální myšlenky, že...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Neuznávat není synonymem k nepoužívat, ani jedno není synonymem k popírat a to samé platí pro bránit se. Ale to je pak těžké, když rozlišovací schopnost otce scholastika nestačí na takovéhle hrubé významové rozdíly.

    A tohle je také skvělý postřeh: autor nepotřebuje zjevně umět dobře psát, stačí najít "dobré čtenáře".
    NECECH
    NECECH --- ---
    MAEROR: dobrý čtenář = konstruktivně kritický čtenář
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam