• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: já čtu pozorně. a jsou-li "současní básníci" tím,kdo se rýmů vyhýbá, pak rovnou ani v nejbližším našem milovaném okolí jsi docela netrefil. s přesvědčením :-)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Samozřejmě. Já také ne – tedy pokud svou poznámku vnímám doslovně, smrtelně vážně a bez nadsázky, o níž jsem se pokusil. Nevyšlo to, přiznávám, příště si přilepím delší řasy a budu mrkat ještě usilovněji.

    FIN: Čti pečlivěji - mluvíš o něčem jiném, než co jsem zmínil. Vyjádřil jsem svým nepovedeným opisem pouze přesvědčení, že rýmy (zejména ve spojení s vázaným veršem) jsou prostředkem, kterému se současní básníci často vyhýbají. A ne, číslem to podložené nemám a v lese jsem rovněž nebyl. Ok, mým hříchem je, že jsem chtěl být vtipnější, než se mi povedlo - ale kde je v tom, propána, jaká filipika proti rýmům?!
    MALKE
    MALKE --- ---
    FIN: Doklady doma nemám, přít se nebudu:)
    FIN
    FIN --- ---
    MALKE: peroutka prudil nezvala, a to sice proto, že...
    Ferdinand Peroutka – Sluší-li se býti realistou | Sněhulák v parném létě
    http://snehulakvparnemlete.wordpress.com/2009/02/03/763998-ferdinand-peroutka-slusi-li-se-byti-realistou/
    ... tedy spíše kvůlivá - jak on to viděl - samolibé samoúčelnosti.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Dočtu-li se další perly, doplním.
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: Pozdní lítost za spoluuvedení dekanonizovaného rýmu do české poezie?:c) Kdo ví. (Ostatně, přiznám se, netuším, kdy tuhle filipiku napsal.) Pokud je tam ovšem pouze tohle, spíš bych to považovala za libůstku, je to evidentně jenom jeden typ rýmu. Asi jako když Peroutka prudil poetisty, že jejich tvorba je nemužná:)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Ha!

    A nyní se dostáváme k mým vědomostním průrvám. Považoval se Čapek, když to psal, za básníka?
    Jestli on totiž nepeskoval druhé následkem vlastního prozření... *nadějeplník*
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: Říká ten, který rýmuje roní / do nich, nenapadlo / vpadl, ono / avionů, byly / mělo, kladl / vody či stroužek / neviditelné. Z oblasti grafické pak půvabné v Chartres / na Monmartru. Ďjó, krása slovního kmene:)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: aby ne. čapkovu filipu proti rýmům špatným rozšířil na "proti rýmům" :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: A jinak tedy s Tebou nesouhlasím, jsem zapomněla dodat. Samozřejmě.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Bestie :---)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: No, nebyls v pondělí v Lese.
    FIN
    FIN --- ---
    jako sladký med
    vysoká je věž
    na dolní kane ret
    vzhůru pilně spěš
    nocí temnou leť
    dřímá v ní spáč
    nejlépe hned teď
    zaklet je poněvadž

    doufám, že jsem dostatečně setřel usazeniny a zazářila fonetická krása :-)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: "S přísnou hrůzou se varovati" je už passé. (Téměř) všichni současní básníci přišli na to, že opravdu kvalitní rým je neskutečná dřina, pročež pohodlně rezignovali a utekli se k volnému verši bez rýmů. Ne hrůza, ale lenost je tím hybatelem! Zůstali nám začátečníci, kteří ještě netuší, nadšenci, kteří nečtou Čapka, a Petr K. ;-)

    Ale pěkné to je :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Pořídila jsem si v antikvariátu Čapkovy Poznámky o tvorbě.
    Rozkošné.

    Z kapitoly O řeč:

    Především na vás, básníci, by bylo, abyste ve svých dílech povýšili grafický rozdíl na fonetický; aby vám např. slova "políbil" a "všudybyl" za nic na světě nezněla jako počestný a dovolený rým; abyste s přísnou hrůzou se varovali rýmovati "med" na slovo "ret", nebo "věž" a "spěš", "teď" a "leť", "spáč" a "poněvadž", "bez" a "dnes", "dub" a "lup", "bůh" a "hluch" a tak dále. Neboť jsou to nečisté, šupácké, ledabylé rýmy, rýmy, jež nejsou idealisací zvuku naší mateřštiny, rýmy, z nichž jste neotřeli šedivou usazeninu jazykové pohodlnosti, aby z nich zazářila fonetická krása slovního kmene.

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    A dále připomínám, že toto [ NATASHA @ AUTORSKÁ ČTENÍ A JINÉ LITERÁRNÍ AKCE A UDÁLOSTI ] je dnes a že vás tam ráda uvidím.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Mimochodem, v novém Tvaru (s Borkovcem na obálce, což ostatně je rozhovor, který jistě stojí za přečtení - čekala jsem ovšem větší rozsah, hmmm, konec závorky) nalézá se pochvalná recenze Stöhrovy poslední sbírky Smích ze snu, a sice od Jakuba Chrobáka.
    Je přímo nadšená, po pravdě. Kniha se tu dokonce označuje za událost.
    Četli jste?

    Chovám vůči kladným recenzím na jedince pevně spojené s výraznými nakladatelstvími sympatie, není snadné je psát, a málokdo je vůbec může psát, aniž by se obviňoval z leštění klik.
    PETR36
    PETR36 --- ---
    NATASHA: Děkuju, Natasho, zkusím tedy HOST.
    PETR36
    PETR36 --- ---
    VANEK: Děkuju, pane Vaňku. Napsal bych sem víc, ale po tom, co tu obvykle předvádím (a co o Vás píšu v Deníku :-) by to působilo krajně teatrálně a nevěrohodně. Moc děkuju!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: A nyní, po plném dočtení: podívejme, nevybavuji si, že bych Tě kdy slyšela tak jásat.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Aha, hezky Tě opakuji. Zas píšu dříve, než čtu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam