• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: no tak což o to: pokud se navzájem občas uvedou kamarádi, kteří jinak i píší tak, že se to někdy dá číst, žádná strašlivá škoda nevzniká. horší je, když někdo uvádí sám sebe prakticky na každém čtení média, kde jeho primární úlohou mělo by být vyhledávat a uvádět jiné. dovedné. jedno období, kdy jsem poněkud povylezl z ulity a dokonce i někdy opustil vinohrady (považte), se mi dělo, že jsem na určitém čtení určitý ksicht vídával téměř pokaždé a debilní veršíky s poznatky až acylpyrinově bolehlavnými slýchával téměř pokaždé, až se mi dotyčná čtení znechutila a prakticky jsem na ně přestal chodit. (nedlouho poté, co jsem začal:)

    a to ti někdy, raději ale stranou, povyprávím zábavnou historku o tom, kterak mistr do podniku, kde já byl štamgastem letitým, zavítal a co z toho (ne)vzešlo :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Zas tak skromná nebyla, ještě v roce 2006 ve Wagonu drze publikovala a na některých čteních rovněž uvedla sama sebe, šikula.
    (Ono to samozřejmě lze vždycky pokrytecky realizovat tak, že se člověk dohodne s kamarádem z jiného časopisu a hezky se podpoří navzájem. Což se zhusta děje, jak nám vypichuje ve svých pichlavých článcích Ondřej Horák.)

    Ale: u knihy, která se tváří jako jakýsi reprezentativní přehled (navíc pro zahraniční trh), by se to dít opravdu nemělo.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: vzpomínám maně na jakousi Jitku Srbovou. tu asi nebudeš znát. roky pořádala autorská čtení a vydávala nějakej almanach a ani jednou neuvedla sama sebe. a to že jsem byl na drtivé většině těch srandiček. škoda, že o ní a jejím přístupu ví tak málo lidí... a to ti, nebudeš mi věřit, mám i pocit, že sama psala tak, že se to někdy dalo číst. ale stejně se neuvedla...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Je zajímavé, kolik pozornosti získá ve skutečnosti zcela nevýznamný post.

    Já bych to uzavřela s tím, že autor se v současné poezii nevyzná, protože by v ní koneckonců našel výtečné příklady sevřených a formálně vybroušených textů (např. Hanus, Malý, zde přítomný PETR36 :), takže jednoduše potřeboval novým hejtem vycpat svůj blog. Netřeba se zneklidňovat.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    CORWEX: Já Ti taky nevím, kam s tím. Každopádně jedinec pořádající antologii libovolného typu by měl neprodleně zapomenout na vlastní publikační touhy v rámci díla onoho. A to i kdyby psal opravdu dobře.
    FIN
    FIN --- ---
    VANEK: můžeme sepsat porovnání přínosu zábrany a těsnohlídka jr. pro českou literaturu. můj odborný vklad:

    "Citáty Jana Zábrany téměř nikde nevídám. Zato ale, když už je někde uvidím, dají se číst a často i souhlasím. Těsnohlídek jr. byl (svého času) vídán prakticky všude. Číst se nedá a když už mi je náhodou, povětšinou sám sebou, přečten, trhám si vlasy z hlavy a dále zvětšuji základ budoucí pleše."

    konec odborného článku :-)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    GRIMALK1N: to se tak sonetům stává, ne?
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Mám pocit, že Zábrana něco psal na každé téma, je to taková moderní bible.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    VANEK: Měl jsem pocit, že Zábrana něco na tohle téma napsal, a taky že jo:

    "Proč dělám ty rýmy? Nemohu s klidným svědomím formu jen tak odhodit, nejdřív ji musím sám pro sebe znehodnotit, zrajtovat jako kobylu, vyzkoušet na krok, na klus i na cval, zkusit, zda by přece nějak nešla. Automobil si mohu koupit, až když se sám přesvědčím, že je kulhavá, slepá a brzo říčná."
    FIN
    FIN --- ---
    GRIMALK1N: doporučuji research na téma "filip sklenář". to se pobavíš. kolega ricarderon by mohl vyprávět a jestli chceš skutečné homo žůžo dobrodrůžo, tak odkazuji na hesse a jeho divoké víno.
    GRIMALK1N
    GRIMALK1N --- ---
    http://www.1000vecicomeserou.cz/753-soucasna-poezie/ - jen tak na okraj, nepřipadá vám ten sonet latentně gay? (Podle článku je autor hetero).

    "kde včera skončil jsem, už nemám ani páru
    trochu se stydím, ale co, člověk je lidský
    svou nevinnost jsem tobě předal v daru"
    ...
    "já v noci objevil jsem sto první věž prahy"
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Jonáš Zbořil via Liberatura | Radio Wave
    čau, umim celkem dobře psát, mám strašný mindráky a baví mě je šířit mezi lidma. patřim mezi tu sortu lidí, co nesnáší kritiky, co nenatočili film a nesložili hudbu, ale hlavně - to neni poezie dyž se to nerýmuje!

    Diskuse už se pěkně rozjíždí: https://www.facebook.com/jonas.zboril/posts/10202553464213304
    FIN
    FIN --- ---
    musíte mě omluvit. strávil jsem včerejší noc tím, že jsem se z vyprávění živého skutečného balkánce učil, jaký je balkán doopravdy a jak se tam vaří, pročež mám takovou rozpustilou náladu :-)
    FIN
    FIN --- ---
    CORWEX: tato velice cudná recenze má do jisté míry téměř dokumentární hodnotu. dobře totiž ukazuje, v čem mj. spočívá "stav současné české poezie", alespoň jak je diskutován na panelech :-) až bude literární scéna natolik zralá, že dokáže poctivě říci "no jo, tak jsme se sekli. píše sračky, aby se zviditelnil, a halt jsme mu to chvíli žrali", bude na té správné cestě :-) protože po "pozorování detailů" je další plus "umět říct pravdu na plnou hubu", byť by třeba byla nelichotivá :-)
    FIN
    FIN --- ---
    WITTGENSTEIN: těsnohlídka jr. jsem poprvé slyšel v roce 2009. je to autor číslo 2 v tomto postřehu. stačil mi jediný pohled, tedy několik pohledů během jediného večera, abych pochopil dvě věci:
    ten člověk neumí moc psát
    a za b) neumí to hlavně proto, že mu především jde o to "zviditelnit sebe", což je hlavní, primární a, jak se obávám, rovněž jediný cíl jeho snažení.

    musím dodnes obdivovat jeho cílevědomost, protože moc jedinců s tak pevně profilovaným a jasným úmyslem dát světu najevo "já jsem básník", jsem neviděl. ani nikdy předtím, ani nikdy potom. což o to, když dojde na to "jak kráčet za svým cílem", je skutečně machr. není ovšem potom těžké si domyslet, jak kvalitní je poezie, která plní funkci nástroje a slouží tomuto cíli. těsnohlídek vtrhl na naši scénu jako bouře a nějakou dobu mu to lidi děsně žrali. mimochodem, přitom jsem se rovněž naučil, jak špatnými pozorovateli detailů - což je imho pro psaní dobré poezie věc zcela klíčová - řada našich autorů je a jak snadno lidé podléhají osobnímu kouzlu a přestávají myslet :-)
    FIN
    FIN --- ---
    CORWEX: jak roztomilé. soukromě mohu dodat jedině to, že mě dodnes těší, že jsem tohle viděl před několika lety při svém prvním (a rovněž posledním) setkání s Těsnohlídkem jr. čtoucím a dokonale mě fascinovalo, jak jsem potom sledoval, jak české scéně trvalo několik let, než na to přišla. Těsnohlídek jr. je rovněž ojedinělý tím, že je to jediný autor, při jehož čtení jsem fascinovaně sledoval (spíš poslouchal, byl u toho tenkrát kolega Jude) nefalšovaný orgasmus prsaté posluchačky, který nám oběma přišel tak neuvěřitelný, že zcela zastínil poezii. (naštěstí, ta byla jen nevalná, orgasmus prsaté posluchačky byl fenomén zcela fascinující a naprosto ojedinělý.)
    CORWEX
    CORWEX --- ---
    WITTGENSTEIN: Těsnohlídka v recenzi pěkně shrnul Jonáš Zbořil, alespoň co se týče jeho předchozí dráhy, k hodnocení poslední sbírky se vyjádřit nemůžu:

    Jan Těsnohlídek je mezi českými básníky dneška unikátní. U čtenářů se těší daleko větší popularitě než většina jeho kolegů, obdivují ho i (trochu vyhaslé) celebrity české alternativní kultury. Ojedinělý je taky tím, že působí, jako by nabízel sebe sama coby produkt, nejen svoje texty. Promofotek má snad víc než básní, rozhodně víc než těch, co by udělaly dojem.
    [...]
    I když pro hodně lidí je Těsnohlídkovo psaní úderné, jeho neustálé zjednodušování dělalo z většiny básní v Rakovině demagogické, klišovité texty o tom, že dnešní svět je opravdu na nic. Všude jsou supermarkety, paneláky, na Balkáně ještě žijou lidi, co zažili válku – a já si od nich koupím zmrzlinu. Jako kdybyste chtěli psát o tom, že dnešní svět je složitý, na dálniční billboardy.
    [...]
    Je to autor, který přiznává, že nerad čte poezii, a který píše hlavně pro lidi, co básně běžně nečtou.
    FIN
    FIN --- ---
    WITTGENSTEIN: heslo na wikipedii si dneska může napsat každý, takže, alespoň u mě, to není až tak relevantní. příkladem budiž tento autor http://cs.wikipedia.org/wiki/Pavel_J._Hej%C3%A1tko což je dokonalý šrotopisec :-)
    FIN
    FIN --- ---
    WITTGENSTEIN: hodnocení se velice různí :-) s důrazem na adjektivum "velice" :-)
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    FIN: Mea culpa, četl jsem nepozorně. Respektive o Těsnohlídkovi mladším jsem nikdy neslyšel. Ale má heslo na wiki, takže bude významný, ne? :))
    FIN
    FIN --- ---
    WITTGENSTEIN: "jedinej autor, kterej je mladší než já a já jsem ochoten ho číst, je Jan Těsnohlídek ml., ale to je holt machr a pověstná výjimka, která potvrzuje pravidlo"
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam