• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Ale no tak, vždyť tě všichni známe a milu obdivu si za to Mirka vážíme! I když jistými deficity v argumentaci, resp. interpretaci nebo aplikaci griceovských maxim, zejména vstřícnosti, jsi mě přece jen prve zklamala. Ale zkusím teda sepsat soustavnější expozé, možná z toho přece jen nějaký užitek ještě bude. Stay tuned, give me five - teda spíš I'll take fifteen.

    NATASHA: Už jsem si taky říkal, že by z toho mohla být hezká Liberatura, nebo aspoň zachlastání v Liberálu. (Když se tam můžou řešit takovéhle hermetičnosti http://pozdevnoci.blogspot.co.uk/2014/02/komentar-k-liberature-s-tomasem-cadou.html , je nejvyšší čas, aby mladí Hunové vpustili svěží vítr!)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: no to teda. to si budeme muset vážně pohovořit. taková ošklivý nepěkná věc!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Nu, a teď už nedokážu, že jsem si tu nehájila vlastní píseček.

    Omlouváme se návštěvníkům klubu za snížený podhled, způsobený chuchvalcem trapnosti.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: ty máš dost co vysvětlovat, hele. takže ty ani netušíš, jak se rodí básnický obraz, jo? a to se nestydíš?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Vidíš, o té reakci jsem neměla potuchy; oponovat jejímu autorovi (a oponovat vůbec proti vkusu) ale nebudu: vrátila bych se právě na úvod svých reakcí k tématu blogu, kde jsem záměrně odkazovala směrem Hanus, Malý, Kukal (a jiní), u nichž právě čtenář najde formu pravidelnou, vázanou, a přitom použitý jazyk neopisuje klasiky a témata jsou naprosto současná.
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Já bych to s dovolením ještě doplnil (teda, ilustroval) asi takhle:

    Jitka N. Srbová: Světlo vprostřed těla
    http://www.literarky.cz/kultura/poezie/16862-jitka-n-srbova-svetlo-vprostred-tela
    (Jitka N. Srbová: Světlo vprostřed těla. Dauphin, 110 stran, 228 Kč, ISBN 978-80-7272-466-5. Vychází také jako e-kniha.

    Pečovat

    Pečovat,
    krájet rohlíky
    na kostičky.
    Myšlenky jak záhony v čekání na květ.
    Šňůry prověšené příčinami:
    uvnitř,
    nebo vně?
    ticho s vrněním lednice.
    Noc,
    ve které netiskneš mé tělo k zemi.
    světlo noční práce pode dveřmi.

    Komentářů (1)
    |2014-02-18 14:04:44 Karel Petráň - Co je báseň
    Miluji básně. Bohužel dnešní svět jim nepřeje. To by nebylo nic divného, vždyť sedíme u stolu s tržními mechanismy. Co je horší, dnešní autoři nevědí, co básně jsou, a už vůbec, jak se básně píší. Netuší, jak se rodí básnický obraz, co to umělecký obraz vlastně je. Mrzí mne to, ale Jitka básnířkou rovněž není. Doba Seifertů a Hrabětů bohužel minula.
    FIN
    FIN --- ---
    SHADOWALKER: no vida. toho jsem si předtím ani nevšim. takže se ještě něco nového naučim. super.
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    FIN: Myslím, že by nebylo od věci uvést, že kniha je zařazena v sekci "Naučná literatura".
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIKSUPOJKA: Vida. Nepočítám, že budeš chtít, ale kdybys chtěl svůj blogozápis či zdejší debatu doplnit, uvítala bych to.
    FIN
    FIN --- ---
    některý věci bych sám prostě nevymyslel...
    Posedlí - Robert Sobota | Databáze knih
    http://www.databazeknih.cz/knihy/posedli-193474
    no třeba tohle:
    bývalá foukačka skla, poté barmanka, prostitutka a masérka Johana
    spolu s tou obálkou je to prostě surovorealismus. a závěr?
    v závěru knihy se osudy všech postav protnou a Johanu, Valentýna i další protagonisty svede dohromady hromadná soulož s dramatickým finále - no řekněte sami: není to krásný konec velkého příběhu? skoro jako bídníci anebo oliwer twist...
    FIKSUPOJKA
    FIKSUPOJKA --- ---
    Já děkuju všem. Vždy je milé se o sobě něco dozvědět. Attila, Bič Boží
    VANEK
    VANEK --- ---
    MALKE: Též se obávám, že diskuse, která rychle došla ke konspiračně/konvolučním teoriím že sečtělý milovník Nezvala a Kainara není při běžném styku s literaturou rozlišit tu pravou moderní poezii, která se fskutečnosťy nepolapitelně ukrývá na internetu a trochu na živých čteních, od grafomanů vlastním nákladem (nebo snad kurev převlečených za básníky nákladem respektovaných podniků, s nimiž zrovna nepečem?) zrovna zavezených do velkých prodejen, nemá valného smyslu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: ne, to neříkám, ale nevadí. neplýtvejme tedy písmeny více.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Pohleď, debatovat dále je naprostá dojmologie, a navíc zřetelně nemůžeme nikam dospět.

    Já tvrdím, že autor (počítám, že pro napsání článku vyvinul úsilí v řádu minut) neví, co mluví. Ty víceméně říkáš, že má právo říkat si co chce. To jistě má. A já mám zase právo si o tom myslet svoje.
    Neplýtvejme tedy silami.
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: nicméně to, jak si umělci dávají přes hubu, z tištěného slova poznat nutně není, či ano? když pominu, že se tu bavíme o znalosti textů, ne literárního provozu.

    ad zájem: ani jedna nemáme tušení, co autor toho textů ve skutečnosti četl. dovolím si připomenout, že se nejedná o příspěvek pro vědeckou obec, ale žertovný, relativně krátký útvar, a jako takový nutně vyhrocený, zkratkovitý a neuvádějící všechny informace nebo všechny argumenty. ale i kdyby skutečně neotevřel v knihkupectví víc než deset knih od současných autorů, přesto může říct, že ho to nebaví, a bude to relevantní. kolik lidí je teď "na špičce", děláme-li už ty krysí závody? deset? dvacet? a neviděl tedy ve skutečnosti třeba relativně reprezentativní vzorek?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: To je pěkná příležitost, abych použila moderní frázi: wut? Chceš říct, že je oprávněné kritizovat to, co neznám, na základě toho, co znám?
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: To už je čas na nesmrtelný citát Cyrila Broma „Musím snad neustále žrát hovna, abych si připomínal, že mi chutná vanilková zmrzlina?“?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Inu, když on si celý ten svůj plesnivý hejt post nadepsal Současná poezie, žánop. Tož by se zajímat měl. Jinak by mohl zahájit moc pěkný sluníčkový blogísek příspěvkem "Ten Vrchlický je pecka, děcka".
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Kde přesně ti z premisy "autor má rád poezii" vyplynulo "autor se má zajímat o to, kde je poezie v SOUČASNÉ chvíli"? (Ach, ta dnešní mládež; ta jejich soběstřednost, po nás potopa a před námi sto let opice, tsk, tsk...)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Ono především není žádné jednolité "my". V táboře poezie se to krásně řeže prakticky nonstop.

    Opět se vrátím k premise "autor má rád poezii". Když mám něco rád, tak se o to zajímám. Jdu za tím tam, kde to je. V případě poezie v současné chvíli především v časopisech a na internetu, méně v knihách (dostupných ve smysluplné šíři ve velkých knihovnách, online knihkupectvích a přímo u nakladatelů) a na čteních a ještě méně v knihkupectvích a na veletrzích.
    MALKE
    MALKE --- ---
    VANEK: a tož to ja, já tu koneckonců taky trochu nadsazuju:-)
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: To ale není jiné téma, to je moje otázka: mohl by to najít? snadno? nebo je pocit snadného nalezení způsoben (do určité míry?) tím, že vy hoši spolu chodíte, a jednak tedy víte, kde a co hledat, jednak pěstujete pocit, že to děláte dobře? (pozor, já netvrdím, že neděláte, to dost dobře nemůžu, ale odmávnout ho blahosklonně s tím, že není zasvěcen, je snad přece jen příliš jednoduché. ptám se: co když neděláte? ono se občas v těch správných knihkupectvích přece jenom něco najde.)

    (a třeba JE blbej, jeho vášeň pro Těsnohlídka nechápu, četla jsem několik jeho textů a přišlo mi to jako pozérské bláboly.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam