• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIKSUPOJKA: Hele, když už jsi tady... ;)
    ...ten sonet vůbec nebyl špatný!

    Obecně ale nesouhlasím s Tvými závěry. Těsnohlídka nechme stranou. Nepřu se ani o tu řemeslnou zručnost, ke které se upínáš, ta nikdy neuškodí. Problém vidím jinde.

    Potřeba průlomu a změn v poezii nastala tak trochu proto, že básnící ustrnuli v tepání formy, zatímco obsah tak trochu táhli za sebou. Dneska je toho průlomu a boření možná už zase trošku moc a schová se v tom kdejakej lempl. Občas mám dost podobný pocity při čtení, jako popisuješ Ty. Ale! Ty mám i při čtení leckterý klasiky. Není tam to krásný "chvění". A ono je moc důležitý a v podstatě pramení dost odjinud, než z formy. Že pramení málokdy je jiná věc.

    (Tak to máš místo komentáře na blogu, určitě bych se tam musel registrovat, nebo jinak obnažovat, a to já strašně nerad...) ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIKSUPOJKA: Vida. Nepočítám, že budeš chtít, ale kdybys chtěl svůj blogozápis či zdejší debatu doplnit, uvítala bych to.
    FIKSUPOJKA
    FIKSUPOJKA --- ---
    Já děkuju všem. Vždy je milé se o sobě něco dozvědět. Attila, Bič Boží
    VANEK
    VANEK --- ---
    MALKE: Též se obávám, že diskuse, která rychle došla ke konspiračně/konvolučním teoriím že sečtělý milovník Nezvala a Kainara není při běžném styku s literaturou rozlišit tu pravou moderní poezii, která se fskutečnosťy nepolapitelně ukrývá na internetu a trochu na živých čteních, od grafomanů vlastním nákladem (nebo snad kurev převlečených za básníky nákladem respektovaných podniků, s nimiž zrovna nepečem?) zrovna zavezených do velkých prodejen, nemá valného smyslu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: ne, to neříkám, ale nevadí. neplýtvejme tedy písmeny více.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Pohleď, debatovat dále je naprostá dojmologie, a navíc zřetelně nemůžeme nikam dospět.

    Já tvrdím, že autor (počítám, že pro napsání článku vyvinul úsilí v řádu minut) neví, co mluví. Ty víceméně říkáš, že má právo říkat si co chce. To jistě má. A já mám zase právo si o tom myslet svoje.
    Neplýtvejme tedy silami.
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: nicméně to, jak si umělci dávají přes hubu, z tištěného slova poznat nutně není, či ano? když pominu, že se tu bavíme o znalosti textů, ne literárního provozu.

    ad zájem: ani jedna nemáme tušení, co autor toho textů ve skutečnosti četl. dovolím si připomenout, že se nejedná o příspěvek pro vědeckou obec, ale žertovný, relativně krátký útvar, a jako takový nutně vyhrocený, zkratkovitý a neuvádějící všechny informace nebo všechny argumenty. ale i kdyby skutečně neotevřel v knihkupectví víc než deset knih od současných autorů, přesto může říct, že ho to nebaví, a bude to relevantní. kolik lidí je teď "na špičce", děláme-li už ty krysí závody? deset? dvacet? a neviděl tedy ve skutečnosti třeba relativně reprezentativní vzorek?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: To je pěkná příležitost, abych použila moderní frázi: wut? Chceš říct, že je oprávněné kritizovat to, co neznám, na základě toho, co znám?
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: To už je čas na nesmrtelný citát Cyrila Broma „Musím snad neustále žrát hovna, abych si připomínal, že mi chutná vanilková zmrzlina?“?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Inu, když on si celý ten svůj plesnivý hejt post nadepsal Současná poezie, žánop. Tož by se zajímat měl. Jinak by mohl zahájit moc pěkný sluníčkový blogísek příspěvkem "Ten Vrchlický je pecka, děcka".
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Kde přesně ti z premisy "autor má rád poezii" vyplynulo "autor se má zajímat o to, kde je poezie v SOUČASNÉ chvíli"? (Ach, ta dnešní mládež; ta jejich soběstřednost, po nás potopa a před námi sto let opice, tsk, tsk...)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Ono především není žádné jednolité "my". V táboře poezie se to krásně řeže prakticky nonstop.

    Opět se vrátím k premise "autor má rád poezii". Když mám něco rád, tak se o to zajímám. Jdu za tím tam, kde to je. V případě poezie v současné chvíli především v časopisech a na internetu, méně v knihách (dostupných ve smysluplné šíři ve velkých knihovnách, online knihkupectvích a přímo u nakladatelů) a na čteních a ještě méně v knihkupectvích a na veletrzích.
    MALKE
    MALKE --- ---
    VANEK: a tož to ja, já tu koneckonců taky trochu nadsazuju:-)
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: To ale není jiné téma, to je moje otázka: mohl by to najít? snadno? nebo je pocit snadného nalezení způsoben (do určité míry?) tím, že vy hoši spolu chodíte, a jednak tedy víte, kde a co hledat, jednak pěstujete pocit, že to děláte dobře? (pozor, já netvrdím, že neděláte, to dost dobře nemůžu, ale odmávnout ho blahosklonně s tím, že není zasvěcen, je snad přece jen příliš jednoduché. ptám se: co když neděláte? ono se občas v těch správných knihkupectvích přece jenom něco najde.)

    (a třeba JE blbej, jeho vášeň pro Těsnohlídka nechápu, četla jsem několik jeho textů a přišlo mi to jako pozérské bláboly.)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: To je ale docela jiné téma. V Šiktancově generaci také psalo a následně bylo zapomenuto množství dnes neznámých autorů. V naší se nestane nic jiného. To je normální.
    Moje reakce se týkala pouze toho, že autor blogozápisu prohlašuje, že má poezii rád, a zároveň si stěžuje, že v té současné nenachází cosi, co by v ní snadno najít mohl.
    Jak se dále zdá, jeho zklamání vychází z pohybu knihkupectvími. To je ovšem snadné být zklamán. Zásobenost poezií je v kamenných knihkupectvích zoufalá, což by autor dobře věděl, kdyby...atd. Ergo neví a plká.
    VANEK
    VANEK --- ---
    MALKE: Mně přijdou jak Attilovo nasrání, tak Zbořilovo "například vůbec nevim, co ho na současný poezii štve. vlastně to vůbec nevysvětluje" jako zaslepeně soběstředně vyhrocené protiklady.
    GRIMALK1N
    GRIMALK1N --- ---
    ZUZKAOU: jenže u šejkspíra to byl záměr
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: Opravdu netřeba se zneklidňovat? Jak pohodlné... A co když je to tak, že sice poezii cíleně nesleduje (bodejť, taky co by dělal něco, co ho nebaví), ale pokaždé, když ji potká, touží pouze ji minout? Vypovídá to opravdu jenom o něm, nebo o současné poezii? (Upřímně řečeno, jsem na tom velmi podobně - současnou poezii nesleduju. Co jsem slyšela, mě buď nezaujalo, nebo zaujalo, ale přišlo mi to tak nějak na jedno brdo. Jistě že bych při pozorném studiu, které tomu nehodlám věnovat, objevila rozdíly, kterými se jednotliví básníci od sebe liší, ale při pouhém setkávání vidím "jo, to je docela pěkný, za tejden si nepamatuju, jestli je to Zbořil, Hájek nebo kdokoliv jinej". Když čtu Šiktance, poznám ho na první pohled. Svědčí to jenom o mně? - Dobře, kecám, poznám Zedníka, furt má v ruce kladívko.)
    FIN
    FIN --- ---
    CORWEX: nazařazovat. to si vietnamci zajímající se o českou poezii nezaslouží.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: no tak což o to: pokud se navzájem občas uvedou kamarádi, kteří jinak i píší tak, že se to někdy dá číst, žádná strašlivá škoda nevzniká. horší je, když někdo uvádí sám sebe prakticky na každém čtení média, kde jeho primární úlohou mělo by být vyhledávat a uvádět jiné. dovedné. jedno období, kdy jsem poněkud povylezl z ulity a dokonce i někdy opustil vinohrady (považte), se mi dělo, že jsem na určitém čtení určitý ksicht vídával téměř pokaždé a debilní veršíky s poznatky až acylpyrinově bolehlavnými slýchával téměř pokaždé, až se mi dotyčná čtení znechutila a prakticky jsem na ně přestal chodit. (nedlouho poté, co jsem začal:)

    a to ti někdy, raději ale stranou, povyprávím zábavnou historku o tom, kterak mistr do podniku, kde já byl štamgastem letitým, zavítal a co z toho (ne)vzešlo :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Zas tak skromná nebyla, ještě v roce 2006 ve Wagonu drze publikovala a na některých čteních rovněž uvedla sama sebe, šikula.
    (Ono to samozřejmě lze vždycky pokrytecky realizovat tak, že se člověk dohodne s kamarádem z jiného časopisu a hezky se podpoří navzájem. Což se zhusta děje, jak nám vypichuje ve svých pichlavých článcích Ondřej Horák.)

    Ale: u knihy, která se tváří jako jakýsi reprezentativní přehled (navíc pro zahraniční trh), by se to dít opravdu nemělo.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: vzpomínám maně na jakousi Jitku Srbovou. tu asi nebudeš znát. roky pořádala autorská čtení a vydávala nějakej almanach a ani jednou neuvedla sama sebe. a to že jsem byl na drtivé většině těch srandiček. škoda, že o ní a jejím přístupu ví tak málo lidí... a to ti, nebudeš mi věřit, mám i pocit, že sama psala tak, že se to někdy dalo číst. ale stejně se neuvedla...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam