• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: To už je čas na nesmrtelný citát Cyrila Broma „Musím snad neustále žrát hovna, abych si připomínal, že mi chutná vanilková zmrzlina?“?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Inu, když on si celý ten svůj plesnivý hejt post nadepsal Současná poezie, žánop. Tož by se zajímat měl. Jinak by mohl zahájit moc pěkný sluníčkový blogísek příspěvkem "Ten Vrchlický je pecka, děcka".
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Kde přesně ti z premisy "autor má rád poezii" vyplynulo "autor se má zajímat o to, kde je poezie v SOUČASNÉ chvíli"? (Ach, ta dnešní mládež; ta jejich soběstřednost, po nás potopa a před námi sto let opice, tsk, tsk...)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Ono především není žádné jednolité "my". V táboře poezie se to krásně řeže prakticky nonstop.

    Opět se vrátím k premise "autor má rád poezii". Když mám něco rád, tak se o to zajímám. Jdu za tím tam, kde to je. V případě poezie v současné chvíli především v časopisech a na internetu, méně v knihách (dostupných ve smysluplné šíři ve velkých knihovnách, online knihkupectvích a přímo u nakladatelů) a na čteních a ještě méně v knihkupectvích a na veletrzích.
    MALKE
    MALKE --- ---
    VANEK: a tož to ja, já tu koneckonců taky trochu nadsazuju:-)
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: To ale není jiné téma, to je moje otázka: mohl by to najít? snadno? nebo je pocit snadného nalezení způsoben (do určité míry?) tím, že vy hoši spolu chodíte, a jednak tedy víte, kde a co hledat, jednak pěstujete pocit, že to děláte dobře? (pozor, já netvrdím, že neděláte, to dost dobře nemůžu, ale odmávnout ho blahosklonně s tím, že není zasvěcen, je snad přece jen příliš jednoduché. ptám se: co když neděláte? ono se občas v těch správných knihkupectvích přece jenom něco najde.)

    (a třeba JE blbej, jeho vášeň pro Těsnohlídka nechápu, četla jsem několik jeho textů a přišlo mi to jako pozérské bláboly.)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: To je ale docela jiné téma. V Šiktancově generaci také psalo a následně bylo zapomenuto množství dnes neznámých autorů. V naší se nestane nic jiného. To je normální.
    Moje reakce se týkala pouze toho, že autor blogozápisu prohlašuje, že má poezii rád, a zároveň si stěžuje, že v té současné nenachází cosi, co by v ní snadno najít mohl.
    Jak se dále zdá, jeho zklamání vychází z pohybu knihkupectvími. To je ovšem snadné být zklamán. Zásobenost poezií je v kamenných knihkupectvích zoufalá, což by autor dobře věděl, kdyby...atd. Ergo neví a plká.
    VANEK
    VANEK --- ---
    MALKE: Mně přijdou jak Attilovo nasrání, tak Zbořilovo "například vůbec nevim, co ho na současný poezii štve. vlastně to vůbec nevysvětluje" jako zaslepeně soběstředně vyhrocené protiklady.
    GRIMALK1N
    GRIMALK1N --- ---
    ZUZKAOU: jenže u šejkspíra to byl záměr
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: Opravdu netřeba se zneklidňovat? Jak pohodlné... A co když je to tak, že sice poezii cíleně nesleduje (bodejť, taky co by dělal něco, co ho nebaví), ale pokaždé, když ji potká, touží pouze ji minout? Vypovídá to opravdu jenom o něm, nebo o současné poezii? (Upřímně řečeno, jsem na tom velmi podobně - současnou poezii nesleduju. Co jsem slyšela, mě buď nezaujalo, nebo zaujalo, ale přišlo mi to tak nějak na jedno brdo. Jistě že bych při pozorném studiu, které tomu nehodlám věnovat, objevila rozdíly, kterými se jednotliví básníci od sebe liší, ale při pouhém setkávání vidím "jo, to je docela pěkný, za tejden si nepamatuju, jestli je to Zbořil, Hájek nebo kdokoliv jinej". Když čtu Šiktance, poznám ho na první pohled. Svědčí to jenom o mně? - Dobře, kecám, poznám Zedníka, furt má v ruce kladívko.)
    FIN
    FIN --- ---
    CORWEX: nazařazovat. to si vietnamci zajímající se o českou poezii nezaslouží.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: no tak což o to: pokud se navzájem občas uvedou kamarádi, kteří jinak i píší tak, že se to někdy dá číst, žádná strašlivá škoda nevzniká. horší je, když někdo uvádí sám sebe prakticky na každém čtení média, kde jeho primární úlohou mělo by být vyhledávat a uvádět jiné. dovedné. jedno období, kdy jsem poněkud povylezl z ulity a dokonce i někdy opustil vinohrady (považte), se mi dělo, že jsem na určitém čtení určitý ksicht vídával téměř pokaždé a debilní veršíky s poznatky až acylpyrinově bolehlavnými slýchával téměř pokaždé, až se mi dotyčná čtení znechutila a prakticky jsem na ně přestal chodit. (nedlouho poté, co jsem začal:)

    a to ti někdy, raději ale stranou, povyprávím zábavnou historku o tom, kterak mistr do podniku, kde já byl štamgastem letitým, zavítal a co z toho (ne)vzešlo :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Zas tak skromná nebyla, ještě v roce 2006 ve Wagonu drze publikovala a na některých čteních rovněž uvedla sama sebe, šikula.
    (Ono to samozřejmě lze vždycky pokrytecky realizovat tak, že se člověk dohodne s kamarádem z jiného časopisu a hezky se podpoří navzájem. Což se zhusta děje, jak nám vypichuje ve svých pichlavých článcích Ondřej Horák.)

    Ale: u knihy, která se tváří jako jakýsi reprezentativní přehled (navíc pro zahraniční trh), by se to dít opravdu nemělo.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: vzpomínám maně na jakousi Jitku Srbovou. tu asi nebudeš znát. roky pořádala autorská čtení a vydávala nějakej almanach a ani jednou neuvedla sama sebe. a to že jsem byl na drtivé většině těch srandiček. škoda, že o ní a jejím přístupu ví tak málo lidí... a to ti, nebudeš mi věřit, mám i pocit, že sama psala tak, že se to někdy dalo číst. ale stejně se neuvedla...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Je zajímavé, kolik pozornosti získá ve skutečnosti zcela nevýznamný post.

    Já bych to uzavřela s tím, že autor se v současné poezii nevyzná, protože by v ní koneckonců našel výtečné příklady sevřených a formálně vybroušených textů (např. Hanus, Malý, zde přítomný PETR36 :), takže jednoduše potřeboval novým hejtem vycpat svůj blog. Netřeba se zneklidňovat.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    CORWEX: Já Ti taky nevím, kam s tím. Každopádně jedinec pořádající antologii libovolného typu by měl neprodleně zapomenout na vlastní publikační touhy v rámci díla onoho. A to i kdyby psal opravdu dobře.
    FIN
    FIN --- ---
    VANEK: můžeme sepsat porovnání přínosu zábrany a těsnohlídka jr. pro českou literaturu. můj odborný vklad:

    "Citáty Jana Zábrany téměř nikde nevídám. Zato ale, když už je někde uvidím, dají se číst a často i souhlasím. Těsnohlídek jr. byl (svého času) vídán prakticky všude. Číst se nedá a když už mi je náhodou, povětšinou sám sebou, přečten, trhám si vlasy z hlavy a dále zvětšuji základ budoucí pleše."

    konec odborného článku :-)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    GRIMALK1N: to se tak sonetům stává, ne?
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Mám pocit, že Zábrana něco psal na každé téma, je to taková moderní bible.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    VANEK: Měl jsem pocit, že Zábrana něco na tohle téma napsal, a taky že jo:

    "Proč dělám ty rýmy? Nemohu s klidným svědomím formu jen tak odhodit, nejdřív ji musím sám pro sebe znehodnotit, zrajtovat jako kobylu, vyzkoušet na krok, na klus i na cval, zkusit, zda by přece nějak nešla. Automobil si mohu koupit, až když se sám přesvědčím, že je kulhavá, slepá a brzo říčná."
    FIN
    FIN --- ---
    GRIMALK1N: doporučuji research na téma "filip sklenář". to se pobavíš. kolega ricarderon by mohl vyprávět a jestli chceš skutečné homo žůžo dobrodrůžo, tak odkazuji na hesse a jeho divoké víno.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam