• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Ach jo, tyhle básnířky, pořád by to jen diskutovalo. Tak jestli ti nestačil Tomáš Gabriel et al., tumáš spravedlivě nepochopenou Šrámkovou.
    Vůbec si nemyslím, že by to bylo tak zlé - iTvar
    http://www.itvar.cz/cz/2014/04-2014-sramkova-817.html
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    PETR36: Přece jen, po dlouhé době je to nějaká diskuse.
    PETR36
    PETR36 --- ---
    Moc mě to tu teď baví. Nemám k tomu moc co říct, ale rozhodně mě to baví číst.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Rozumět bylo; ještě promyslím, jestli víc rozpitvat vlastní stanovisko (jestli bych ještě uměla dodat něco, co zatím nezaznělo).
    VANEK
    VANEK --- ---
    Takže, když už jsem si vyzkoušel roli toho rádoby zlatě umírněně uprostřed (kterého rychle začnou srát OBĚ protistrany), ať se jen neschovávám v zákopu a poctivě naopak naseru je, abych si to vyžral do dna.

    IMHO tu jde o 2 roviny. Primo, Jirk Attila říká (jasně že 1000věcovským stylem s jeho nedostatky, slabostmi a mezerami v krytu), že ho nebaví současná poezie, protože je moc moderní/modernistická. Ano, {reply NATASHA|přesně tak} začíná jeho blogísek: "Ten Vrchlický je pecka, děcka. A pak Nezval, jak jinak, a ještě Seifertovi lze prominout/ignorovat Halleyovu kometu atd., protože já tam pořád cítím Maminku; ale u Kainara se ždibcem jazzu to končí, po něm potopa. (I ten MALKEin stařičký Šiktanc se před čáru vejde.)" Že "moderní" poezie (uvozovky z nedostatku ničeho lepšího, a protože zrovna tuhle meritorní plechovku červů bych fakt nerad rozmotával) se v něčem fundamentálně liší od té "klasické" rozvolněností nejenom rýmovou, to je ne-li samozřejmý fakt, pak rozhodně zcela legitimní propozice a dost mě zaráží/rozesmutňuje, že Zbořil to z té formální pěny nedokázal vylovit.

    Samozřejmě na Attilovo odmítnutí jednoho pro druhé (což taky není absolutně nic nového) je spousta neméně legitimních protiodpovědí: např. že v jednadvacátém století prostě nejde psát jako v devatenáctém (předpokládám, že vedle Těsnohlídka by A. - když to byl ten gellnerovec - pochválil např. i Krchovského, ale marná sláva, působí čím dál víc jako přežitek, odvozenost, kuriozita, nicht wahr?). Nebo (ano, tady by bývala slibnější linie tvých výtek, kdyby ses předem poradila se mnou - já nechápu, že to ti lidi nikdy neudělaj) že není úplně fér (kdyby teda člověk toužil po tom ve vší vážnosti vytýkat 1000 věcem, že nejsou fér) srovnávat soudobý provoz s velikány minulosti, které středoškolský intelektuál dostane předvybrané, předpřipravený. Apod.

    Ale tvůj přístup, to bylo -- posunu-li to do metaforiky -- jako na na prohlášení "Na střední škole jsem si navždy zamilovala birdspotting. Ptáci mají tak úžasná pírka! Ale hrozně mě nebaví, jak mě teď všichni zvou na sbírku brouků, nanejvýš trilobitů." odpovědět "Nojo, to přece nesmíš chodit do muzeí a k vitrínám, hmyzí říše ve své nesmírné rozmanitosti teď nejvíc žije v přírodě. Musíš se naučit, který kámen obrátit nebo kůru odloupnout; zažrat se do toho jako my a ujasnit si, jestli máš radši osm nožiček, šest, nebo sto -- vybere si každý. Nebo hele, motýli dokonce taky mají křídla, a někteří vypadají skoro jako kolibřík!"

    Zkrátka mi přijde nesmyslné upírat Attilovi jeho názor (jakkoli sporný) jakožto ne dost informovaný a vyžadující pečlivé studium detailů něčeho, co je mu fundamentálně protisměrné. (To je věčný pat, kolikrát už jsem to zažil: pokud to nečteš stejně zažraně jako my fanoušci, tak to nemáš co kritizovat; a pokud ano, co jsi to za masochistického úchyla?) Jasně že v současné poezii jsou lepší i horší, takoví i makoví, pravidelnější i méně pravidelní; ale pořád to všechno je v rámci, se zkušeností té modernity, té se žádný skutečný básník zprostit nemůže (viz pasus o Krchovském výše). Ano, jistěže by se dalo tím prosívat a vybrat tu část, kde je jí relativně nejmíň a je od toho lumírovského ideálu nejméně vzdálená; ale kdo by to dělal? Prostě bys měla hejt proti "současné poezii" vzít jako kritiku jistého jejího dominantního rysu, a případně se meritorně popasovat přímo s tou, a ne se točit na doslovném výkladu, že NP-úplným postupem lze nalézt i v současnosti vznikající básně, která nastíněnému popisu úplně neodpovídají.

    Musím běžet, bylo mi aspoň trochu rozumět? (Ano, jen načrtávám v rychlosti. Zkuste si tam ty mezery doplnit sami a netočit se na nich.)

    Jo, a závěrem ještě citát z diskuse na FB 100 věcí, který tím pádem nemusel každý vidět a přitom to shrnuje neméně lapidárně než p. Petráň (o Atttilovi, který spotřeboval několik odstavců a mnoho mrzení, nemluvě):

    Ivo Broum:
    RamDam 12
    Svištící mop
    Hoď na něj síť
    Jističku
    Hop! Hop! Hop!
    Nicota
    Teda, jestli toto je poezie, pak já jsem krocaní prdel.
    (C.D. Payne - Mládí v hajzlu)
    Unlike · Reply · 10 · February 24 at 3:32pm · Edited
    Adam Bielawski: Trent Preston, literární legenda :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK:
    1. Dobrá, vyčkám.

    2. Já Ti nevím. Ono se ustavičně kolíkuje, pořádají se různé panely, přednášky aj. Málokdy v tom ale čtu/slyším skutečnou pozornost vůči poezii. Proto se taky zlobím.
    FIKSUPOJKA
    FIKSUPOJKA --- ---
    NATASHA: Myslím, že vše důležité bylo řečeno.
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Ale no tak, vždyť tě všichni známe a milu obdivu si za to Mirka vážíme! I když jistými deficity v argumentaci, resp. interpretaci nebo aplikaci griceovských maxim, zejména vstřícnosti, jsi mě přece jen prve zklamala. Ale zkusím teda sepsat soustavnější expozé, možná z toho přece jen nějaký užitek ještě bude. Stay tuned, give me five - teda spíš I'll take fifteen.

    NATASHA: Už jsem si taky říkal, že by z toho mohla být hezká Liberatura, nebo aspoň zachlastání v Liberálu. (Když se tam můžou řešit takovéhle hermetičnosti http://pozdevnoci.blogspot.co.uk/2014/02/komentar-k-liberature-s-tomasem-cadou.html , je nejvyšší čas, aby mladí Hunové vpustili svěží vítr!)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: no to teda. to si budeme muset vážně pohovořit. taková ošklivý nepěkná věc!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Nu, a teď už nedokážu, že jsem si tu nehájila vlastní píseček.

    Omlouváme se návštěvníkům klubu za snížený podhled, způsobený chuchvalcem trapnosti.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: ty máš dost co vysvětlovat, hele. takže ty ani netušíš, jak se rodí básnický obraz, jo? a to se nestydíš?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Vidíš, o té reakci jsem neměla potuchy; oponovat jejímu autorovi (a oponovat vůbec proti vkusu) ale nebudu: vrátila bych se právě na úvod svých reakcí k tématu blogu, kde jsem záměrně odkazovala směrem Hanus, Malý, Kukal (a jiní), u nichž právě čtenář najde formu pravidelnou, vázanou, a přitom použitý jazyk neopisuje klasiky a témata jsou naprosto současná.
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Já bych to s dovolením ještě doplnil (teda, ilustroval) asi takhle:

    Jitka N. Srbová: Světlo vprostřed těla
    http://www.literarky.cz/kultura/poezie/16862-jitka-n-srbova-svetlo-vprostred-tela
    (Jitka N. Srbová: Světlo vprostřed těla. Dauphin, 110 stran, 228 Kč, ISBN 978-80-7272-466-5. Vychází také jako e-kniha.

    Pečovat

    Pečovat,
    krájet rohlíky
    na kostičky.
    Myšlenky jak záhony v čekání na květ.
    Šňůry prověšené příčinami:
    uvnitř,
    nebo vně?
    ticho s vrněním lednice.
    Noc,
    ve které netiskneš mé tělo k zemi.
    světlo noční práce pode dveřmi.

    Komentářů (1)
    |2014-02-18 14:04:44 Karel Petráň - Co je báseň
    Miluji básně. Bohužel dnešní svět jim nepřeje. To by nebylo nic divného, vždyť sedíme u stolu s tržními mechanismy. Co je horší, dnešní autoři nevědí, co básně jsou, a už vůbec, jak se básně píší. Netuší, jak se rodí básnický obraz, co to umělecký obraz vlastně je. Mrzí mne to, ale Jitka básnířkou rovněž není. Doba Seifertů a Hrabětů bohužel minula.
    FIN
    FIN --- ---
    SHADOWALKER: no vida. toho jsem si předtím ani nevšim. takže se ještě něco nového naučim. super.
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    FIN: Myslím, že by nebylo od věci uvést, že kniha je zařazena v sekci "Naučná literatura".
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIKSUPOJKA: Vida. Nepočítám, že budeš chtít, ale kdybys chtěl svůj blogozápis či zdejší debatu doplnit, uvítala bych to.
    FIN
    FIN --- ---
    některý věci bych sám prostě nevymyslel...
    Posedlí - Robert Sobota | Databáze knih
    http://www.databazeknih.cz/knihy/posedli-193474
    no třeba tohle:
    bývalá foukačka skla, poté barmanka, prostitutka a masérka Johana
    spolu s tou obálkou je to prostě surovorealismus. a závěr?
    v závěru knihy se osudy všech postav protnou a Johanu, Valentýna i další protagonisty svede dohromady hromadná soulož s dramatickým finále - no řekněte sami: není to krásný konec velkého příběhu? skoro jako bídníci anebo oliwer twist...
    FIKSUPOJKA
    FIKSUPOJKA --- ---
    Já děkuju všem. Vždy je milé se o sobě něco dozvědět. Attila, Bič Boží
    VANEK
    VANEK --- ---
    MALKE: Též se obávám, že diskuse, která rychle došla ke konspiračně/konvolučním teoriím že sečtělý milovník Nezvala a Kainara není při běžném styku s literaturou rozlišit tu pravou moderní poezii, která se fskutečnosťy nepolapitelně ukrývá na internetu a trochu na živých čteních, od grafomanů vlastním nákladem (nebo snad kurev převlečených za básníky nákladem respektovaných podniků, s nimiž zrovna nepečem?) zrovna zavezených do velkých prodejen, nemá valného smyslu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    NATASHA: ne, to neříkám, ale nevadí. neplýtvejme tedy písmeny více.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MALKE: Pohleď, debatovat dále je naprostá dojmologie, a navíc zřetelně nemůžeme nikam dospět.

    Já tvrdím, že autor (počítám, že pro napsání článku vyvinul úsilí v řádu minut) neví, co mluví. Ty víceméně říkáš, že má právo říkat si co chce. To jistě má. A já mám zase právo si o tom myslet svoje.
    Neplýtvejme tedy silami.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam