• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Ne, já Ti věřím.
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Těch jsem si prve ani nevšim a Bělíček je to ještě horší nepodstatný fňukot než Hůlová: "Těžko očekávat bůhvíjaké literární výkony v zemi, v níž [...] nakladatelé inkasují polovinu výdělku z prodané knihy, přestože pro to není žádný racionální důvod."
    Jako v nejhorším ti to můžu napastovat, ale fakt se mi nechce.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: To je trapné, to je trapné. Dobrá, jdu Tvé citrusy retweetovat.

    MMCH Hůlová u mě dobrý.
    A Bělíček/Svobodová? Nepodstatný šum hitlerjugend?
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Tady mě někdo negrepuje na Twitteru!
    Petra Hůlová: Kmen literátů (A2 13/2014) - Pastebin.com
    http://pastebin.com/ciJmhb8q
    Piorecká je nepodstatná nuda.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Přátelé, nemáte někdo přístup do archivu A2?
    Potřebovala bych texty z aktuálního čísla, rubriky Literatura (tedy týkající se Obce, jak předpokládám).
    Editorial a Pioreckého text přístupný je.

    editorial | č. 13 | 2014 | archiv - A2 – zvíře nikdy nespí
    http://www.advojka.cz/archiv/2014/13/editorial
    Invaze diletantů | č. 13 | 2014 | archiv - A2 – zvíře nikdy nespí
    http://www.advojka.cz/archiv/2014/13/invaze-diletantu

    (Já jsem si to číslo nechala koupit, ale dostanu se k němu až příští týden - a potřebovala bych to dnes či zítra.)
    GRIMALK1N
    GRIMALK1N --- ---
    VANEK: Yule je dost ubohá imitace Hlaváčka.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: pouze lidé trefení duc-hovnem. lidé trefení duchovnem píší dnes málo, ale někdy jsou z toho naopak docela skvostné věci :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Lidé trefení libovolným duchovnem píšou bohužel ve většině případů naprosto strašlivé básně. Což mě vlastně dost mrzí.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Já bych uvítala, kdyby vůbec všechny tyto příklady slepých uliček radši odkvačily někam směrem k Nejhorší XY ve vesmíru. Život básníkův je dost těžký i bez nich.
    MALKE
    MALKE --- ---
    TOMASZ: musím říct, že lidské uvažování někdy nechápu. co člověka přiměje říct si Páni, večeře se slečnou "nohy v poloze vítáme vás" za deset litrů, včetně možnosti být popsán jako idiot v dalším díle - toť nabídka, které neodolám! kdyby si koupili kurvu a na tu večeři ji vzali taky, furt je to vyjde laciněji, a ten text je snad tolik oslňovat nemůže...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    RICARDERON: Četl jsi popis těch odměn!? :D
    VANEK
    VANEK --- ---
    RICARDERON: Ale to je offtopic próza, sem patří spíš novopohanská sbírka
    Hithit - Černé básně
    https://www.hithit.com/cs/project/353/cerne-basne
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Vaněk našel i tohle!
    Muži, kteří mě zkazili - Projekty | Startovač
    https://www.startovac.cz/projekty/muzi-kteri-me-zkazili/
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Nejsi nějaká náročná?
    Procházka po duši? Mladá poezie. - Projekty | Startovač
    https://www.startovac.cz/projekty/prochazka-po-dusi/
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    OKEYA: Vydat sbírku básní je dnes obtížné i pro etablované autory. Často čekají celé roky.

    Neznámý autor to má mimořádně nesnadné. V podstatě se musí nějakým způsobem zaujmout, stát se známým, třeba skrze veřejná vystoupení; dále postupně debutují autoři, kteří se pohybují v akademických kruzích, tj. mladší postupně pronikají mezi starší. Někdy pomůže výhra v soutěži, publikování v časopisu; některé ostatně laskavě pomáhají na svět debutům (př. H_Aluze, Psí víno).

    Crowdsourcing mi připadá jako nikoliv alternativní, ale jiná cesta ke knize. (Obvykle) bez síta redakcí, editorů, bez nutnosti obstát literárně volí takový autor spíše cestu obstát lidsky. Někdy jsou to opravdu dojemné příběhy, a dojemný příběh může knihu prodat. Pokud je tak silný, že opravdu vydání knihy zaplatí, proč ne. Nevidím problém v tom, když takové knihy kolují mezi spřízněnci, v jakési "ochotnické" vrstvě. Problém začíná až tam, kde si takový autor náhle začne myslet, že vydáním knihy si automaticky zasloužil respekt, uznání, a začne se ho dožadovat.

    Zároveň, a znovu se vracím na začátek, je situace v kultuře obecně a v poezii zejména už natolik vážná, že brzy bude crowdsourcing vítaným nástrojem pro prakticky každý projekt, tj. i ty, které si hlídají kvalitu přísněji. A samozřejmě jsou autoři, jejichž knihu bych si klidně koupila předem, aby mohla vyjít.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    PETR36: :)
    PETR36
    PETR36 --- ---
    NATASHA: Naprosto souhlasím. Všechno, co jsi napsala, zrcadlí můj pocit tak přesně, že nemám, co jiného bych přidal. Ano. Ano.
    OKEYA
    OKEYA --- ---
    NATASHA: No právě. Taky mě ty texty nepřesvědčily. Proto o tom taky přemýšlím. Jestli vydavatel je ten, kdo přijde, poplácá autora po zádech a řekne mu, ať na tom ještě pracuje... to by asi bylo lepší, než vydat krásnou knihu, která má smysl jen pro pár přátel. Ale já nevím, jak těžké je teď poezii neznámého člověka vydat...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Ona právě ještě vydaná není, ale autor by rád, abychom se na to složili. Ostatní viz níže.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    OKEYA: Způsob vydávání knih (a realizace jiných projektů) to nepochybně je.
    Nicméně u mě u poezie všechno začíná a končí u textu. I kdyby byl výtvarně pojednán sebelépe, i kdyby byl opředen autorovým životním příběhem sebepřesvědčivěji, jen text sám mě povede od stránky ke stránce.

    V tomto případě (přečetla jsem těch několik ukázek) se mi jeví, že ty texty jsou sice hloubavé, ale nepřesvědčují mě. Nejspíš za nimi je autorův prožitek, je v nich snaha cosi předat, ale, po pravdě, nějak z toho příliš trčí mládí. Velká slova, ale výsledek zatím tápavý, nejistý, i mělký.
    Když člověk zalistuje Demlem, například ---
    A jinými. A tak.

    Takže této knize bych zatím místo úspěchu v crowdsourcingu dopřála ještě pár let odpočinku, přemýšlení, škrtání. Hlavně škrtání. Pro dobro autorovo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam