• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BATEAUPerličky z překladů
    Narazili jste na zajímavé příklady, které vyplodili někteří lidé a které jsou spíše k zasmání?
    Hoďte je sem. Pokud možno, uveďte původní i přeloženou verzi (a nekdy radeji asi taky spravne prelozenou verzi ;)).
    rozbalit záhlaví
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Když jsem byl nespokojen, obvykle jsi býval proti :-) A podle mé zkušenosti přece jen Argo pořád má nastavené procesy a sjednocenou minimální úroveň, kdy texty dostanou přečíst lidé, kteří jsou schopni ekvivalent Peeping Toms(e?) odchytit. (Občasný kolt v kůlně holt už je jiná liga.)
    Tak jest, pár knih od FANTOM Printu jsem četl; měly konzistentní úroveň opravňující ne-soudy [ WITTGENSTEIN @ O CONech před CONy a o CONech po CONech ] a [ WITTGENSTEIN @ Perličky z překladů ]

    Ale v zásadě nejsme ve sporu. Ty tvrdíš, že koupě knihy od nakladatelství s produkcí nad 150 titulů do roka je sázka do loterie. Já tvrdím, že je to škoda.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    WITTGENSTEIN: ono někdy je taky otázka, zda text vůbec uredigovat lze. Viděla jsem opravdu ošklivé přešlapy ve volbě překladatele.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    VANEK: Od té doby, co Argo vydává 150 titulů do roka, se ta kvalita taky rozmělnila. Už prostě neze říct, že je automatická, těch titulů je mnohem víc, než stihnou interní redaktoři uredigovat. A v tom okamžiku se kvalita překladu odvíjí od kvalit konkrétního minitýmu. (A vzpomeň, kolikrát jsi byl nespokojen.)
    Fantomprint nemohu soudit, protože jsem od nich nečetl jedinou knihu. Ty jo?
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Takže podle tebe třeba Argo a Fantom Print výrazný a rozpoznatelný překladatelský profil nemají, nebo to jsou malá nakladatelství?
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    CLAVEN: Kdybyste viděli, jaké ukázky čtu v posledních dnech... tak byste tomu nevěřili. A tohle auditko by bylo plné na tři neděle... bohužel, nesmím ani naznačovat. :-)
    CLAVEN
    CLAVEN --- ---
    GAARQ: Malazan má neuveriteľne zlý preklad, už som na tú tému popísal mnoho mnoho príspevkov a oflamoval som sa aj s prekladateľkou...
    ale ASOIAF s Hnědodírou a Žaludohradem na tom teda nie je o moc lepšie.
    CLAVEN
    CLAVEN --- ---
    WITTGENSTEIN: jasne, nehovorím, že neexistujú prekladatelia, ktorým bezvýhradne dôverujem - RIP, ty, Kopřiva v komiksoch atď. Ale problém je, že ich spočítam na prstoch jednej ruky a aj keby sa dotyční naklonovali, tak proste nestíhajú prekladať všetko, čo čítam (pretože ja čítam naozaj veľa).

    Keby šlo len o prefiltrovanie iným mozgom, nebudem pyskovať, ale mnohí kolegovia tiežprekladatelia proste svojim "prekladom" regulérne zavraždili kvalitné knihy.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CLAVEN: co je potom překlad malazské kroniky padlých? :) i peklo má své úrovně.
    CLAVEN
    CLAVEN --- ---
    TOOMIX: je to peklo.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    MADIETTA: Tak to záleží... já u divných jazyků, které nejsem plně schopen sám číst v originále (např. japonština, turečtina apod.), beru tak střídavě české, anglické a německé překlady v závislosti na jejich dostupnosti a orientuji se podle osoby překladatele (ono jich ani v tom německém a anglickém světě není zrovna nezměrný zástup). Třeba Petru Kučerovi věřím, že překládá dobře, a co přeloží z turečtiny on, to si rád přečtu česky, ale halt v zahraničí je stejně kvalitních překladatelů více, což znamená víc překladových titulů než může vyprodukovat on při svých jiných závazcích.

    České překlady z jazyků, v nichž jsem schopen číst originál, si pořizuju v podstatě jenom tehdy, pokud mám nějaký vztah ke konkrétnímu českému překladateli (třeba je to někdo z vás, plantážníci...).
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    NELLAS: tak to by to taková hrůza bejt nemusela, ikdyž v originále bych to bez problému dal ;)
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    TOOMIX: Já to v češtině nečetla... ale prý překladatelka v jednom díle ujela s překlady vlastních jmen... a jinak, co to známí četli v češtině, tak si nestěžovali (to jsou ohlasy z pozice lidí, kteří by originál nezvládli).
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    VANEK: Tohle asi jen tak někdo netrumfne.
    TOOMIX
    TOOMIX --- ---
    když už jste to nakously, plánuju se pustit do Písně ledu a ohně a dalších dílů od R.R. Martina. Překládá to Hana Březáková, není to žádný peklo, že ne? :)
    SADAKO
    SADAKO --- ---
    Hm, já si vybírám posledních cca sedm let knihy docela dost podle překladatelů - knihu překládanou neznámým jménem si nekoupím naslepo, nejdřív si ji někde přečtu a teprve pokud mi z ní nekrvácí oči a nestříká mozek ušima, jsem ochotna za ni zaplatit. A rovnou říkám, že vzdor své sockovitosti si za dobře udělanou (tzn. kvalitní překlad i redakce) knihu ráda připlatím - ostatně, k čemu by mi asi tak bylo číst literaturu sice levnou, leč mizerně přeloženou etc.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    CLAVEN: 1) Ty nejsi zdaleka průměrný čtenář. Pokud někdo čte v cizím jazyce zcela lehce, pak zjevně nepotřebuje překlad, tedy text přefiltrovaný dalším mozkem (ergo aspoň v některých detailech zkreslený či prostě jiný než originál, a to z mnoha důvodů). Tvé nároky budou výrazně vyšší než nároky průměrného čtenáře, který angličtinou nevládne; ten dostane ze svého pohledu průměrný produkt, který ho nijak nepohorší.
    Za druhé SF&F je podmnožina literatury; tady jsi své tvrzení značně omezil na jeden brakovější segment. Ale i v něm budou špičková díla přeložena velmi dobře, protože tu máme Richarda Podaného, Petra Kotrleho, Michala Bronce a další. Ti jistě neobsáhnou vše, ale pokud třeba Abnett nebude přeložen tak elegantně jako Nabokovova Lolita, tak mě to teda žíly netrhá, protože jde fakt o vlakové čtivo.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    MADIETTA: Tak určitě, Britové se svými necelými třemi procenty překladové literatury mají mohutnou překladovou tradici...
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    CLAVEN: fakt myslíš, že anglické překlady (tj. z jiného jazyka do angličtiny) jsou kvalitnější? To jako naozaj?
    CLAVEN
    CLAVEN --- ---
    WITTGENSTEIN: verím. Ale pointa je, že keď je dostupný originál v angličtine (alebo anglický preklad), beriem ten, pretože 1) z pohľadu zákazníka by nemalo byť nutnosťou orientovať sa v prekladateľskej scéne, aby som dostal aspoň priemerne kvalitný produkt 2) možno to platí v ťažkej hipstersko-yntelektuálskej literatúre, ale ja som obyčajný tupý konzument fantasy, scifi a podobného braku, a v tej oblasti je naozaj 90% českých prekladateľov úplne, ale ÚPLNE napiču.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    VANEK: Spíš realita. Výrazný a rozpoznatelné (překladatelský) profil můžou mít z logiky věci pouze malá nakladatelství typu Labyrint.
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: Škoda.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    VANEK: Pro BB Art pracuje 130 překladatelů a cca 20 redaktorǔ a korektorů. Neexistuje nic jako jednotná tvář nakladatelství, jen práce konkrétních minitýmů.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    CLAVEN: Obávám se, že jen nemáš přehled o překladatelské scéně. Existuje několik desítek překladatelů, u nichž člověk opravdu nemusí v duchu redigovat. Notabene, ne vždy je jaksi originál v angličtině.
    CLAVEN
    CLAVEN --- ---
    EVYA: njn, u mňa je to tiež profesionálna deformácia...
    EVYA
    EVYA --- ---
    CLAVEN: Mám to stejně, i když to většinou omlouvám profesionální deformací (neschopnost číst překlad aniž bych ho zároveň redigovala). Je to těžká věc, často mě štvou i kvalitní překlady a přitom moc dobře vím, že i v mých překladech se najdou perly hodné tohoto klubu. Mám z toho občas výčitky svědomí, že jsem nekolegiální.
    CLAVEN
    CLAVEN --- ---
    kvôli tomuto už pár rokov nekupujem absolútne nič v českom preklade, obyčajne to nemá ani cenu papiera, na ktorom to je vytlačené
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    VANEK: dobrá, mea culpa. opravuji: jsou-li čtenáři SF otrlí vůči nesmyslnosti textu, čtenáři červené knihovny a thrillerů na tom evidentně nejsou hůř. patrně všichni to čtení jen předstírají.
    VANEK
    VANEK --- ---
    GAARQ: FYI tohle je thriller.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    VANEK: jsou-li čtenáři SF otrlí vůči nesmyslnosti textu, čtenáři červené knihovny na tom evidentně nejsou hůř. patrně všichni to čtení jen předstírají...
    ALADAR42
    ALADAR42 --- ---
    VANEK: To je snad skoro na nasranej mail do BB Artu, tohle bych zvladnul lip i ja..
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    VANEK: No, tohle je síla... nechci ani vědět, jak musí vypadat zbytek knihy.
    VANEK
    VANEK --- ---
    Via Kristian na http://www.okoun.cz/boards/pranyr_prekladu?rootId=1064903167#article-1064904169

    (přepis via Martin Fiala na https://plus.google.com/105458738661717184075/posts/VrRtGsDqxbF :
    Heather, obrácená zády k nim, si rozepnula podprsenku, svlékla si ji, otočila se k oknu a přetáhla si přes hlavu tričko.
    "Napadlo tě někdy, že většina z toho, co děláme, abychom se uživili, by byla nelegální, kdybychom nebyli policajti?" zeptal se Lucas.
    "Máš na mysli takové ty týpky, jako je třeba Peeping Toms?"
    "Jo.")

    John Sandford: Tajuplná oběť, BB Art 2012, http://www.kosmas.cz/prekladatel/17585/irena-palova/

    A originál (v plnosti dostupný na interwebech) via Josef Štěpánek na G+:
    Across the street, Heather, with her back turned, popped her brassiere, took it off, then turned to the window to pull her sleeping T- shirt over her head.
    "Has it ever occurred to you that a lot of what we do for a living would be against the law, if we weren’t cops?" Lucas asked.
    "You mean like stalking people, being Peeping Toms, doing dope deals with them?"

    Ať mi zas někdo vykládá, jak je BB Art solidní nakladatelství (podle výšelinkovaného seznamu tvorby ji do Alpressu nevykopli, nýbrž ji zaměstnávají dál a dál).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam