• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BALVAN42Sociologie
    Klub je zaměřen na odbornou diskuzi a výměnu info z oblasti všech paradigmat sociologie, obecné sociologie, dějin sociologie, metodologie, metod a technik výzkumu (popř. i sw, který se při výzkumu používá), organizací a institucí, které mají se sociologií něco společného.

    Vzhledem k tomu, že všechny společenskovědní obory nemají striktně vymezené hranice a ani je z podstaty komplexity "společenského" mít takové nemohou, nemusí se diskuze omezovat pouze a jenom na problémy sociologie. Ale to všichni dávno víme :)
    rozbalit záhlaví
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    KAFKA: jop, asi máš pravdu, pojem sekundární deviace není Goffmanův. Labeling je ovšem chicago interakcionistický , jak goff tak i becker jsou původem chicago. myslil jsem tu sekundární deviaci ve spojení s goff konceptem stigmatizace (diskretizující, diskretizovatelný stigma). když jsem diskreditovatelnej, tak se v interak.rituálech všemožně maskuješ. po odhalení lehce přijímáš očekávání od stigmatu. nebo tak nějak. goff opravdu ale nepopisuje model sekundární deviace :)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    ACHERON: jo, v tom pripade bybch rekl, ze identita je sebeúrezentace, ale opet s lehkym psychologickym dovetkem, ktery je ale v sociologii (asponv te klasicke) myslim legitimni a to ze sebeprezentace zahrnuje i nevedomou slozku, tj. cast chovani vykazujeme vlivem nevedomych popudu. tzn. identita=snaha pusobit na ostani NE, ale identita=sebeprezentace ANO
    moralni rad ma v malyku jak to tak ctu, tady BALVAN
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    to Goff "zrcadlení se v druhejch" má samozřejmě i negativní moment vyjádřenej konceptem sekundární deviace. Tam taky nějak Goff operuje s pojmem morální kariéra self, ale to fakt nevim vo co de.
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    pls, ten system z toho u Goff vynechat.. :)
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    sem si myslil, že psychologismus a sociologismus jsou již překonaný koncepty, že se na to nehraje. ale ja jsem luhmannovec, ja jsem jeblej, ja si netroufnu vymezit "hranice systemu" :))

    A hlavně, teďka tu jde o státnicovou otázku na Goffmana a šichni teda víme, že Self je produkováno sociálně, sebeprezentací v sociálních situacích. Self-image je výsledkem vnitřních a vnějších atribucí se statusem v průběhu interakce v určitym kontextu. Morálka má u Goff podobně tmelící a uchovávající charakter jako u Durk, jenže u Goff je to subtilní strukturka, plná děr a chyb, který interagující v určitý situaci a v určitejch kontextech neustále zaplácávaj. Na určitý kontexty a situace se vážou určitý očekávání ŽÁDOUCÍHO a Self ve snaze uchování sebepojetí v očích druhejch sebeprezentací a v interakčních rituálech (i sebevylepšovánim) se snaží ukazovat to žádoucí atribuovaný nejenom se self, ale i se situací a kontextem. Tak se reprodukuje morálka u Goffmana, je neustále na pochodu, furt se rozpadá a zase se lepí dohromady, je to dynamickej otevřenej systém :) (estli si to dobře pamatuju)
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    DARJEEL: hele jo, ale to do sociologie taháš psychologii, podle mě by to mělo být napadnutelný zevnitř, tady jde o interakce a ne o vnitřní psychický prožitky. jde tam o ten morální řád, ne o čistě o tu redukci.
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    ACHERON: kdyby byl natvrdlej, tak můžeš třeba dát příklad, že jde o zločiny založené na sebeprezentaci (falešné doklady, apod).

    Navíc jsou různé mody sebeprezentace založené na určitých typech kontextů - to je to Goffmanovo jeviště. Takže pak jde ale o identitu, která je multifacetová a takovéto pojetí je dost odlišné od obecného pojetí identity, které je založeno spíše na člověku jako příslušníku jako příslušníku určitého kolektivu (kolektivní identita). Vzhledem k tomu, že hrajeme v různých situacích role, které jsou vzájemně nekompatibilní, musela by pak být vnitřně inkonzistentní i tato identita - nebo to pak stoč k tomu psychologickému zákonu o tý rovnozváze psychického systému a snad už se dál ptát nebude :))
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    LIQUID_SOUND: hele není, dal bych mu příklad profesionálního zločince, kterej celej život podvádí lidi, ale nikdo mu na to nikdy nepřijde :)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    ACHERON: identita podle me zahrnuje krome sebeprezentace (behavioralni projev, divadelni predstaveni) jeste i sebepojeti a dalsi "vnitrni" (psychicky) obsahy, ktery skrze sebeprezentaci spatne odkoukas, respektive nejde je na ni redukovat. imho ale zalezi na pojeti sebeprezentace taky dost...
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    Jsem z toho učení už natvrdlej omlouvám se... :)
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    ACHERON: No skvělý to je otázka kterou na mě přchystal školitel na mgr. státnice a já prostě nevim co na to říct... :/

    A ještě ke všemu nechápu to s tou metaforou :(

    Co bys na to řekl ty? :)
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    LIQUID_SOUND: no na hodně tenký led, to určitě :)

    LIQUID_SOUND: protože METAFORA. je identita redukovatelná na to, jak se snažíme působit na ostatní?
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    A případně kam je to překračuje?
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    ACHERON: Aha pardo, přesně tak!

    ACHERON: Proč?
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    zdá se mi to pochybný. podle mě to překročuje mantinely toho, že ta koncepce managementu dojmů je především metafora
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    LOPIN: no to je asi nejjasnější, co tu padlo, ale tu "základní tezi konceptu morálního řádu"

    aha, už tomu rozumim.

    on vlastně říká, že předpokladem morálního řádu je neoddělitelnost sebeprezentace a identity.

    no to teda je vyrok jak prase
    LOPIN
    LOPIN --- ---
    a to co jsem napsal je uplne mimo nebo co myslis?
    LIQUID_SOUND:
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    LIQUID_SOUND: no zopakoval si mi to co je v tom úryvku, ale co to je ten morální řád interakce a jak by se měl vztahovat k tomu vztahu obraz-identita, to pořád netuším.
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    ACHERON: Mno Goffman tvrdí, že každé chování jedince implikuje určitý obraz a tedy nějakou identitu člověka. Tento obraz nelze od jeho chování oddělit. Podle toho jak se jedinec chová a jaký navodí dojem, jeho okolí vytvoří úsudek o tom jaký je, získají úsudek o naší identitě.

    Měla by to bejt jedna ze základních tezí morálního řádu interakce. Je to tak?

    Jde mi o to, co k tom říct více.... Resp jak to rozpitvat. Může existovat obraz jedince mimo něj? Bez chování?
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    LIQUID_SOUND: moc mi neštimuje dohromady ten "morální řád interakce" a teze o neoddělitelnosti chování a obrazu.

    Co to je "morální řád interakce"? jakože hraní rolí není amorální?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam