ITCHY: ne všechny mosty měří kilometr... a o tom to je, hrál jsi někdy Transport Tycoon ? pro mosty různých délek ti vychází pro různé typy různé ceny... tam je to samozřejmě zašvindlované, že pak přes mosty vlaky jezdí různou rychlostí, o což nám nejde, ale základ je:
- i dneska pro různé délky a požadované vlastnosti mostů použiješ různé konstrukční postupy
- dá se předpokládat, že tomu tak bude i v budoucnu
- do nákladů se promítá jak cena energie pro výrobu materiálu, tak i cena přepravy
- v budoucnu může prostě optimální konstrukce vyjít něco jiného než dnes - protože se ceny vstupů změní
problém je, že diskutuju s lidma, kteří jsou přesvědčení o lineárním směřování civilizace od horšímu k lepšímu: vše co, děláme dnes, je pro vás absolutně dobře (bez přihlédnutí k dalším okolnostem), a to jak se to dělalo v minulosti, je pro vás absolutně špatně. není v tom žádné ALE, není v tom žádné KDYBY, není v tom žádná možnost evoluce a kombinování toho starého a nového dohromady.
pokud vám někdo nabídne most s předpjatých nanotrubek, tak je to automaticky ok. ale pokud by nedej bože někomu vyšlo, že v
éře drahé ropy může být levnější 10m lávku přes potok postavit z cihel, jako před 100 lety, a ne ze železobetonu - tak je kacíř a hlásá bludy.
a řada lidí je přesvědčena, že nás čeká éra drahé ropy. část si to představuje jako katastrofický zlom, část jako postupný trend, který potrvá řadu let.