• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: škoda, s tebou se dalo polemizovat celkem rozumě...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    VSOUKOLOHLOR: copak, to už se tu nedrží jednomyslná tryzna nad koncem světa vadí???
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    ITCHY: Ty oline, od té doby, cos tady začal ouřadovat, to tady jde do kopru, takže se s váma loučím, pánové, a všem přeju veselé diskutování.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    ITCHY: jo a abych nezapoměl, kamenný most je lepší a to proto protože po něm nesmí jezdit auta,v případě karlova dokonce ani osobní o nákladních
    ani nemluvě
    nosnot je taky parametr k prdu
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    LOPIK: open source auto je good joke, stk by měly radost, pojišťovny taktéž
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: sakra nemel ,nemel,cihla bude dražší,mezi dopravou písku a cementu či cihel nevidím rozdíl,tzn NEOKECÁŠ TO JE TO KRAVINA....
    a po stomiliónté, nikod neřeší lineární posun vpřed či vzad ,dějiny určitě lIineárně neposouvaly k lepššímu,všichni řeší efektivitu a náročnost na zdroje.TO JE ALFA A OMEGA VŠEHO.BETONOVÝ MOST JE LEPŠÍ PARAMETRICKY, ODOLNĚJŠÍ A MÉNĚ NÁROČNÝ NA STAVBU JAK MATERIÁLNĚ TAK HLAVNĚ FINANČNĚ.....
    A TO NEZMĚNÍ ANI ROPA 300USD ZA BAREL,160 UŽ BYLA PŘESTO SE BETON VYRÁBÍ DÁL, ŽE???

    PS>v tycoonu to bylo pro dekorativnost ,nikoliv z praktického hlediska, aneb milovníci mašinek si stavěly jen párovky a kamenné mosty
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ACH JO,ALE ONO TO Z CIHEL PROSTĚ LEVNĚJŠÍ BÝT NEMŮŽE,CHÁPEŠ TO NEMŮŽE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ne. ale jeho výroba stojí určitou energii. a tato energie bude dražší. potom se cement i písek přepravují. ovšem hlavně se přepravuje ta ocel - ta se nevyrábí decentralizovaně ani trochu.

    i cihly se pálily a přepravovaly.. ale celé to bylo hodně decentralizované a optimalizované. nevím jak jsou na tom cihly energeticky ve srovnání s betonem.

    je docela možné, že dražší ropa těmi čísly zamíchá - hlavně třeba kvůli ceně dopravy - a že cihlové mostky začnou být najednou zase výhodnější, než betonové. pokud máš problém si to představit, tak máš prostě problém. soudím, že to bude souviset s tím, že se potřebuješ rozhodnout pro jednu konkrétní budoucnost - a "uvěřit" tomu, že tak to prostě bude, a že ty máš absolutní pravdu a kdo si myslí něco jiného, tak je blbec a mýlí se.

    já si naproti tomu dovedu představit, že to s určitou pravděpodobností bude nějak, a s určitou jinak. a právě to, že mluvím i o těch variantách, u kterých lze jen stěží říct, že jsou 100% jisté - právě to vás tak irituje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ne všechny mosty měří kilometr... a o tom to je, hrál jsi někdy Transport Tycoon ? pro mosty různých délek ti vychází pro různé typy různé ceny... tam je to samozřejmě zašvindlované, že pak přes mosty vlaky jezdí různou rychlostí, o což nám nejde, ale základ je:

    - i dneska pro různé délky a požadované vlastnosti mostů použiješ různé konstrukční postupy
    - dá se předpokládat, že tomu tak bude i v budoucnu
    - do nákladů se promítá jak cena energie pro výrobu materiálu, tak i cena přepravy
    - v budoucnu může prostě optimální konstrukce vyjít něco jiného než dnes - protože se ceny vstupů změní

    problém je, že diskutuju s lidma, kteří jsou přesvědčení o lineárním směřování civilizace od horšímu k lepšímu: vše co, děláme dnes, je pro vás absolutně dobře (bez přihlédnutí k dalším okolnostem), a to jak se to dělalo v minulosti, je pro vás absolutně špatně. není v tom žádné ALE, není v tom žádné KDYBY, není v tom žádná možnost evoluce a kombinování toho starého a nového dohromady.

    pokud vám někdo nabídne most s předpjatých nanotrubek, tak je to automaticky ok. ale pokud by nedej bože někomu vyšlo, že v éře drahé ropy může být levnější 10m lávku přes potok postavit z cihel, jako před 100 lety, a ne ze železobetonu - tak je kacíř a hlásá bludy.

    a řada lidí je přesvědčena, že nás čeká éra drahé ropy. část si to představuje jako katastrofický zlom, část jako postupný trend, který potrvá řadu let.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: jo, cerment se vyrábí z ropy
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    a vůbec ,je pod moji úroveň podobné pí*** vyvracet
    protože když popřeš osly,. mosty tak zas vymyslí jinou bejkárnu a já nemám sílu vysvětlovat kolem dokola zjevná fakta, že mechanizace a automatizace znamenala pokrok a návrat k lidské či zvířecí síle je obrovský krok zpátky a snížení produktivity práce, tzn TRH,tzn i my, ale hlavně naši zaměstnavatelé budou tlačit na její udržení, tzn tlak na investice do nových technologií umožňující úroveň udržet nebo dokonce zvýšit.
    Kokotiny o tom že to světová elita spjatá s rozvojem technologí, burzou,výrobou mezinárodním obchodem obecně zabalí, protože nám dochází lehká ropa a pár
    NYX individuí v rozporu s geology tvrdí že jiná ropa už není,čímž přenechají planetu karavanám a pastevcům, nehodlám poslouchat....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: myslím, že v energetických vstupech cementu bude určitý háček (přesná čísla by mohl doplnit někdo, kdo tomu rozumí...)
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    LOPIK: ty to nechápeš, ale beton jmůže být drahej, hergot až přijde pak peak písek,peak voda a hlavně pak oil, tz nebudeš mít ropu aby to mohl mícht, chápeš tak ten šutr bude levnější notabene kdfyž ho budou tahat karavany oslů...je mi líto že to musím tk hrotit ale to jsou slova zhuleného magora, mimo realitu světa
    copak tohle někdo může vůbec myslet vážně???????
    kamenný most a jeho konstrukce ya Karla IV je lepčí než současné několikakilomterové zemětřesení odolné železobetonové,pohyblivé konstrukce ????????
    Stejě tak blábol o tom že bude levnější orat 200 buvoly a 200 oráči by hand než 1 traktorem protože cena ropy bude tak vysoká.....to jsou hrozný nesmysly a fantasmagorie
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: nech mosty ,mostama, evidentně jsi v tomto oboru zcela mimo mísu
    teze že kameený most je kvalitnější a odolnější neý současné moderní železoberonové konstrukce je známkou naprostého diletantví
    opakuji kamenný most nepřeklene vzdálenost několika kilometru nepřeklene horu ani údolí...
    životnost železobetonového mostu 100 let??? Jak si na to přišel??
    Ostatně kamenný most, kterým se oháníš, třeba zrovna ten karlův už nemá s původním mosten společého skoro nic, eroze a odvětrávání působí na kámen stejně možná hůř než na ošetřený beton a většina kamenů mostu už je dávo vyměněna a to několiktát,
    kamenný most se opravuje stej ně jako železobetonový
    ad ocel, no a je to tady, enejnom ropa ,panáčkovi už vadí i spotřeba oceli, řekni to na rovinu že jsi fanatim a co není ekokoko, mejd by osli ovce, vítr slunce déšť je špatně a dolování čehokoliv ze země je krádež provedená na matce gaye a drancování bohatství a bude vědět s kým mám tu čest.
    Ostatně nerostné bohatstvíí které nezužitkujeme není bohatství a nepoužívat suroviny jeno m proto že jsou omezené a schovávat si je nevím z jakého důvodu do foroty je logka kterou jsem nikdy nepochopuil a připadá mi jako pomatená...
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Jsi naprosto mimo... beton nebude nikdy dražší než kamen - to je totiž písek, kterej nabereš klidně lopatičkou + voda + cement.. Kamen musíš dost pracně vylámat ze země, nesmí se ti u toho zlomit.. Těma odkazama na nějaký licence tomu už dodávaš naprosto absurdní přístup.. Napiš nám ještě o tom open source autě něco prosím, ať se pobavíme..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: ty jo, toto řeší open source přístup.. jednou vydáš nákresy mostu pod GNU-FDL licencí, a každý pak přispěje své drobné zlepšení.

    beton ti přijde levný teď - protože levná energie. přijdou ale časy, kdy dojde zase i na cihlu nebo kámen (možná ještě spíš na tu cihlu...). ovšem nebude to středověk - protože dnes prostě uvažujeme jinak.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Chaosi to jsou hrozný fantazie, co tě napadaj - třeba ten most, kromě toho, že kamen prostě nemá ani zdaleka vlastnosti železobetonu, ani kdybys to navrhnul na nejlepším počítači světa, tak to bude třeba taky milionkrát dražší.. Schválně se koukni kolik stojí kubík tý tvý žuly a kolik betonu, nemluvě o opracování - beton naleješ do díry, nařezat kamen dá trochu víc práce..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jj, tenhle osel je geneticky modifikovaný, tak :-) ten jsem myslel.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: tak tohle si opravdu myslí málokdo. většina lidí ti tady řekne, že dnešní těžba ropy je na maximu, světová poptávka přitom stoupá, a donekonečna těžbu zvyšovat nepůjde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jako tyhle ty lokomobily, jak se jím říkalo, byly rozhodně zajímavý směr, no... jenže trochu to souviselo s tím, že parní stroj byl těžký a tedy měl tendenci dávat nejlepší výkony jako stacionární stroj... naproti tomu, traktor není tak těžký, aby něco navíjel.. takže fakt nedovedu odhadnout, jestli budoucnost orby patří lokomobilám.

    orba je vůbec ošemetná věc, hraničící spíše s náboženským rituálem, než nějakou racionalitou... třeba na Papui Nové Guinei se misionáři chytali za hlavu, že tam domorodci ořou kolmo ke svahu, a učili je orat správně evropsky vodorovně po vrstevnici: jenže ouha, ty přívalové tropické deště jim v kombinaci s vrstevnicovými brázdami okamžitě celé pole spláchli ! oni tam ořou už 5000 let kolmo ke svahu a funguje jim to. takže výsledek byl podobný, jako metr hluboká hlubinná orba těžkými pásovými traktory pod vedením Nikity Chruščova na Ukrajině - která ovšem vedla k tomu, že kvalitní černozem skončila metr pod zemí - a na hlušině z hloubky 1 metr pak nerostlo pro jistotu vůbec nic :-)

    takže já si troufám říct, že zemědělcům fakt nemá cenu nějak dekretovat, jak mají změnit svoje postupy kvůli růstu cen ropy: faktem je, že dotace budou fungovat jen do nějaké úrovně, a když by tu úroveň překročily, tak míra neefektivity v systému skutečně může překročit všechny meze, a systém se zhroutí....věřím, že rozumná kombinace starých a nových postupů určitě lidem nějak pomůže vymyslet, jak zemědělství udržet. ale to pastevectví v tom fakt nějakou roli sehrát může...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no tak třeba kamenné mosty bychom dneska byli schopni vyprojektovat daleko kvalitnější, než v tom středověku.. takže tohle jsem myslel vážně.

    nedělali bychom to metodou "pokus a omyl" zkombinovanou s okoukáním toho, jak to dělají u sousedů. dnes známe přesné vlastnosti jednotlivých druhů kamene, dokážeme ten kámen strojově obrábět (včetně např. vrtání různých otvorů, což bylo nad možnosti středověku), dokážeme udělat projekt toho mostu v počítači - jinými slovy, nejspíš bychom dokázali postavit úplně jiný kamenný most, než ve středověku, s daleko lepšími parametry. a jeho energetická náročnost by se dokonce mohla ukázat nižší, než když se místo toho postaví průměrný ošklivý železobetonový most.

    jenže problém je, že v téhle době lidé nevěří v budoucnost, jako třeba koncem 19. století.... chybí jim taková ta touha předvést, že udělali něco originálně, navíc jsou tady úředníci a jejich předpisy a ani není jasné, jestli by někdo takový kamenný most zkolaudoval, a pořád je naživu generace důchodců, kterým by kamenný most přišel jako krok zpátky, zatímco železobeton jim pořád přijde cool a trendy jako zamlada.

    prostě možnosti tu jsou... ale důvody, proč nejsou zahrnovány do celkových úvah, jsou různé. prostě si někdo spočítá, že potřebujeme tolik a tolik nových mostů, a na ně tolik a tolik oceli a tolik a tolik betonu a odvézt to tolika a tolika náklaďákama - a bum, z toho vyvozují různé věci: DIOD třeba usoudí, že té ropy pro ty náklaďáky nebude dost a civilizace se zhroutí, Paroubek s Grégrem zase usoudí, že ovšem té oceli na všechny ty mosty bude potřeba tolik, že abychom si mohli dovolit ocel ještě na jaderné reaktory, tak bude potřeba určitě zvýšit daně, atd. atd.

    v podstatě je tu možnost uvažovat, zda místo železobetonového mostu se životností 100 let nepostavit třeba kamenný most se životností 500 let: protože dnes máme za sebou 1000 let zkušeností s kamennými mosty a víme, jak se chovají při povodních, víme jak se chová ten materiál když je starý 500 let, víme že pískovec není úplně ono, ale třeba žula (kterou dnes už umíme opracovat), by mohla dát velice zajímavé výsledky... ale problém je, že se opravdu v tomto chováme jako ty bakterie, jak je napsáno v záhlaví... a že se nám nechce uvažovat 500 let dopředu. (a to zvláště ne, když energie zdražuje).

    (ale třeba za 50 let přijde lidem v nějaké obci zajímavé, že si postavili most, který má životnost 500 let místo 100 let... kdo ví... třeba jim to bude pak připadat jako dobrý nápad... zatím jsme ovšem ponořeni po uši v konzumu... a všichni k tomu přistupují tak, že až most přestane fungovat, tak se prostě zahodí a postaví se nový, že jo... a z toho pak vyplývají všechny ty extrapolace, jak se civilizace nutně zhroutí...)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: co se týče technologie orby, uvědom si, jak velký pokrok byla už parní oračka - nejezdilo to po poli, akorát to mělo parní naviják, a po poli jezdilo jenom rádlo.. http://www.starestroje.cz/stroje.parni.orba.php

    též elektrické traktory ve francii v 19.století (!!) a v SSSR - http://web.archive.org/web/20080126133306/http://www.sciencenews.org/articles/20071027/timeline.asp

    Already -- by 1879 in fact -- French engineers were plowing with electricity, adapting that power to the well-established British steam cable plowing system, utilizing two motors, one on each side of the field, to power windlasses alternately winding up steel cable and drawing a two-way plow to and fro between them."[from "Early Uses of Electricity in American Agriculture", Clark C. Spence, Technology and Culture, Vol. 3, No. 2. (Spring, 1962), p. 143.]



    zemědělství nepotřebuje ropu

    to já jen tak mimochodem..

    BTW stává se tu z toho trochu bezduchý chat, ne? :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam