• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no já jsem to ve skutečnosti zmínil původně hlavně kvůli životnosti takové stavby... ten železobeton samozřejmě stárne, zvlášť v případě v zimě nevytápěných objektů... v podstatě je zvláštní, že na železobetonovou konstrukci se životností třeba 100 let jsme jako civilizace více hrdí, než na kamennou se životností 1000 let... ale prostě ty seš si jistý, že beton je "nejvyšší stádium vývoje stavitelství" a nic dalšího potom už nebude (podobně mluvili zrovna třeba komunisti, že jsou "nejvyšší stádium vývoje lidstva"... ale to ti asi nemusím připomínat...)
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ne nedovu si představit že by se něco energitický náročnějšího,protože váha +-autobus stejná,aneb nutnost dopravit stejný objem
    ale energeticky dražšího a hlavně na vznik přípravu a dopravu náročnějšího materiálu
    stalo výhodnější.
    prostě vozit třeba karavanou písek a cement +armatury bude vždy lepší než karavanou vozit šutry a ty osekávat růčo fůčo na stavbě
    výkonnost takového sytému bude totiž řádověbnižžší

    méně nároční jedině až ty šutry budou ohryzávat geneticky modifikovaní osly a odpad z opracování jim bude sloužit jako potrava.DO TÉ DOBY ALE NIKDY...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: odpor k tržnímu principu je skryt v tom že neakceptuješ
    to co jsem ti vysvětloval stokrát
    CENA DOPRAVY NENÍ KLÍČOVÁ,JE DŮLEŽITÁ NIKOLIV KLÍČOVÁ, A MÁ SVOJE POLŠTÁŘE-OBROVSKÉ POLŠTÁŘE
    viz
    ITCHY:
    cena dopravy prostě NIKDY NEBUDE KLÍČOVÁ,mimochodem cena dopravy vzrostla od počátku našeho stoleti několikanásobně,díky daním spotřebním daním, poplatkům regulaci,ano mýtné, stk ,povinné výbavy,dhp a spotřební daň ana phm, aneb spoustu vymožeností které od dob pana forda zavedly daněchtivé státy a zvedly náklady na 1km několikanásobně, nicméně přesto tu žádné karavany neputují.
    Proč????Protože náklady nma dopravu výrobce promítne do ceny,přičemž rostoucí ceny tlačí na inflaci čímž se efekt zdražování stírá!!!!!!!!!!!!

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: co zase pomlouváš ?? kde najdeš v mých teoriích jakýkoliv "odpor vůči tržním principům" ? já sám nejvíce opakuju, že úředníci jsou v podstatě nanic, a že věcí, které lze "centrálně" naplánovat, zase až tak moc není (jako samozřejmě takové jsou - i firmy provádějí top-down design jednotlivých výrobků... ale podstatné je, že top-down design společnosti zásadně odmítám...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no nešlo jen o cenu dopravy, ale i o cenu energie. ta je skrytá jak v cementu, tak i v oceli - nejen v jejich přepravě. ale ne všechna přeprava kvůli růstu cen ropy zdraží: nejspíš prostě jen dojde k renesanci železnic, protože tam prostě energie nikdy nehrála a nebude hrát takovou roli, navíc jsou železnici elektrifikované...

    na řezání kamene opravdu expert nejsem, o to se hádat nebudu :-) ale přesto si dovedu představit, že se prostě cenová struktura zdražením energie dost zásadně změní. představ si cenu každé dnešní stavby vyjádřenou mj. i v "kilometrotunách", které musela ujet jak technologie tak i materiál na tuto stavbu: třeba když se beton na stavbu míchá někde jinde (což je dnes běžné) a na místo se vozí automíchačkami betonu, tak prostě každá tuna betonu ujede nějaké množství kilometrů.

    cena "kilometrotuny" v post-peak-oil světě nutně stoupne. jestli to povede spíše k tomu, že se množství staveb sníží, nebo jestli se budou stavby optimalizovat na méně "kilometrotun" - a nebo jestli to bude i tak, i tak (podle toho, jestli bude v dosahu energeticky méně náročná železnice) - to si skutečně netroufám přesně odhadnout.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Toyota plánuje produkciu vodíkového sedanu už pre rok 2015 | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/toyota-planuje-produkciu-vodikoveho-sedanu-uz-pre-rok-2015
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    RAGNAROK: vyprošuji si podobné žvásty
    v tabulce jsou uvedeny pouze těžitelné a využitelné zdroje za použití dostupných tech nologií s rozumným EROI
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BOBASH:
    Kamenný mosty sis vysnil, protože ti betonový přijdou moc industriální a establishmentový a proto je nemáš rád.

    ano to je jádro pudla.,ze stejného důvodu odpor k jaderné energetice a tržních principů vůbec
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: když nevíš tak mlč, vodní paprsek ti šutr prořízne jen pokud dáš řádnou dávku abraziva, to musíš dát ostatně vždy, TA VODA NEŘEŽE,
    přečemž tako vzniklá řezná směs je odpad a tedy i ekologický problém.
    navíc je řwzáni waterjetem pekelně drahé, tzn nevyplatí se
    řezání kotoučem za permanentního chlazení vodou taky nic moc, navíc kotouče jsou pekelně drahé, což ti jistě potvrdí každý průměrný kutil.
    ty jsi ne že možná šlápl vedle, ty jsi vedle a se*** se do oboru v němž je tvá teoretická ale i praktická průprava 0
    nebudeš poučovat o výhodách středověkéhého stavebnictví mě, ktermá se stavařinou bohaté soboní zkušenosti...
    NIKDY NEBUDE CENA DOPRAVY TAKOVÁ aby se místo betonu používaly šutry, navíc kamenolom taky není na každym rohu a jestli máš nevýhodně dopravovat nevýhodný a zastaralý kámen kde tě 1m3 materiálu vyjde energeticky 100x hůř než vozit na stavbu cement a písek z nedaleké cementárny
    cena dopravy prostě NIKDY NEBUDE KLÍČOVÁ,mimochodem cena dopravy vzrostla od počátku našeho stoleti několikanásobně,díky daním spotřebním daním, poplatkům regulaci,ano mýtné, stk ,povinné výbavy,dhp a spotřební daň ana phm, aneb spoustu vymožeností které od dob pana forda zavedly daněchtivé státy a zvedly náklady na 1km několikanásobně, nicméně přesto tu žádné karavany neputují.
    Proč????Protože náklady nma dopravu výrobce promítne do ceny,přičemž rostoucí ceny tlačí na inflaci čímž se efekt zdražování stírá!!!!!!!!!!!!
    Toliko tebou opomíjený tržní aspekt,aneb zas a znovu dokud se nenaučíš chápat věci v širších souvislostech ,neroříříš obzor a budeš krafat neskutečné **** je jakákoliv debata s tebou ztrátou mého času a urážkou mé inteligence...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    OMNIHASH: b je správně...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    BOBASH: na to jsem mu jasně napsal že když nemá energii na přepravu, aneb používáme volské poptahy, nemáme energii na mechanické opracová ní kamene, aneb 100 kameníků ručně tesá šutry a most stavíme 70 let....
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: Jak tě tak poslouchám tak se mi neustále vrací myšlenka - nepracuješ náhodou v reklamě nebo u kompů? Tím by se toho hodně vysvětlovalo, protože tvoje schopnost ignorocat realitu dosahuje neskutečnejch hodnot.
    Můžeš mi prosímtš vysvětlit, jak si představuječ vývoz knoh-how, notabene jeho následnou adaptaci na jiný podmínky?
    Jseš schopnej se tu v deseti příspěvkách rozhoňovat, jak je výroba cementu energeticky náročná, ale pak jseš schopnej strávit stejnej čas obhajobou takovýho úletu, jako je návrat architektury do 18.století. To fakt nepobírám.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    Kolem reky napr otavy se baraky stavely dycky ze sutru a dnes minimalne zakladay.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: hele, já o tom řezání šutrů nevím až tolik... jenom předpokládám, že se to dělá něčím na způsob _nástroje_ a nespotřebovává se při tom _materiál_ (kromě toho šutru, teda ... který se ovšem v řadě oblastí vyskytuje jako místní zdroj).

    proti betonu nemám vůbec nic - dokonce cement je výborně přepravitelný volským potahem :) ale přeci jen - při jeho výrobě spotřebuješ nějaký materiál, který se toho času přepravuje docela snadno... ale časem může cena té přepravy vzrůst.

    moje uvažování se prostě odvíjí od toho, že díky levné dopravě (levné ropě) se vypatilo (ekonomicky - nikdo to nenařídil shora) soustředit technologii na jedno místě - továrny, průmysl - a suroviny i produkty přepravovat po celém světě, na rostoucí vzdálenosti. teoreticky, pokud doprava prodraží - mohlo by se místo toho vyplatit stěhovat speciální vysokou technologii (jako jsou řezačky kamene, apod.) na místo kde je potřeba - a tam zpracovat místní suroviny.

    možná jsem zrovna s těma mostama šlápl vedle - ale základní princip je, že pokud cena dopravy stoupne, tak místo aby know-how bylo stacionární a po světě se vozily hloupé suroviny a hloupé produkty, se na místo místo toho doveze know-how - a tam využije místní zdroje (surovinové, energetické).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Prosímtě, jak to řešíš, když tě svědí za levým uchem? Drbeš se tam pravou nohou? Podle tvejch výplodů to tak vypadá...

    Opět je vidět, že z tvejch teorií mluví mnohem víc fascinace a nadšení pro kombinaci moderní a starodávný technologie než racionalita. Jinak by tě totiž nemohlo napadnout, že energeticky míň náročnou, jednodušší a funkčnější technologii (beton) nahradíme energeticky náročnější, složitou, nepraktickou a zastaralou věcí, jako je stavba z kamene.

    Relativně jednoduchou výrobu betonu a jeho lepší vlastnosti pro stavbu téměř čehokoliv, bys nahradil nesmyslnou kombinací hi-tech postupu (řezání vodním paprskem a podobně) s naprosto nesmyslným low-tech, jako je stavba mostu ze šutrů.

    I kdybys neměl železo, bude jednodušší udělat ten most betonovej než kamennej. A vzhledem k tomu, že železo měl už Brunel (kterej neměl ropu), tak po PO bude železo taky (uhlí apod. zas tak rychle nedojde). A energie spotřebovaná na tu trochu železnejch prutů rozhodně nebude větší než ta, kterou spotřebuješ na přepravu kamenů na stavbu odpovídajícího mostu. On totiž ten kamennej most, aby zvládnul totéž, bude vyžadovat toho materiálu tak třikrát, ne-li víckrát tolik.


    Tvoje teorie nemají nic společnýho s realistickým uvažováním o tom, co by mohlo bejt výhodnější. Tobě se líbí představa, že budou lidi kočovat na kolech se solárníma panelama a sdílet informace přes bezdrátovej internet, nebo že budou orat volama s GPS.
    Ale takhle to fungovat nebude a nemůže. Kdo bude vyrábět ty čipy, bez technologickýho zázemí? Co přivede lidi k tomu, že budou chtít orat volama místo traktorů? Jak tu někdo správně poznamenal, takhle by mohla fungovat snad jedině civilizace postavená na troskách tý naší a za hodně dlouho - poté, co tak 4/5 lidí vymřely.

    Nečekám, že bude civilizace za dvacet let extrapolací tý naší, ale to co tu předvádíš ty je snění. Kamenný mosty sis vysnil, protože ti betonový přijdou moc industriální a establishmentový a proto je nemáš rád.

    To už si spíš dokážu představit most z geneticky modifikovanejch stromů, který budou růst do tvaru toho mostu, než kamennej :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: nedovedu posoudit, jaká je energetická náročnost řezání kamene dnešními technologiemi (vč. např. vodního paprsku pod extrémním tlakem, apod.), vs. energetická náročnost výroby železných prutů do železobetonu (případně předpjatého). a jak je to s dopravou.

    skutečně si to představuju trochu tak, že když lidi zjistí, že jim kameny do požadovaného tvaru může nařezat nějaký stroj obrábějící kameny - a že si tedy stačí ten stroj pronajmout a dopravit ho na místo stavby - tak že se třeba přikloní k jiným postupům, než bylo zvykem ve 20. století. ale je možné, že se mýlím: ale během historie se mosty postupně stavěli stovkami různých postupů (a u každého materiálu se navíc prostřídaly různé designy) - takže bych se dost divil, kdyby se nějaký postup 20. století ukázal trvale nadřazený jakýmkoliv jiným možnostem.

    lidé si nějak v jakékoliv době mají problém připustit, že generace co přijde po nich, prostě BUDE CHYTŘEJŠÍ než ta předchozí: prostě bude mít všechny znalosti té předchozí generace + ještě úplně jiné nastavení celého trhu a světa okolo + ještě bude mít sama pár dobrých nápadů (určitě lepších, než máme teď já... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: problém je, že kydy typu "je mi u prdele" nebo "ekvivalent 10 hodin práce plebsu" nejsou na levelu, který bych na svém e-zinu asi chtěl zveřejňovat :) nemám rád slovo plebs - zvlášť proto, že spousta samozvaných "patriciů" jsou fakt pologramotní idioti (samozřejmě - v původním řeckém smyslu tohoto slova).

    ano, ve spoustě případů se ti vyplatí náklaďák i při 500 Kč/litr nafty (v přepočtu na denšční cenu). jde ale teď o to, co je to ta "spousta případů" ! přesně tam je zakopaný pes - ta spousta bude jiná, než dnes.

    elektrický náklaďák s výkonem podobným těm dnešním a dojezdem < 100 km nebudeš mít velký problém vyrobit. je možné, že vždy ujedeš 100 km a pak budeš dobíjet. a nebo se podél dálnic prostě natáhnou trolejbusové troleje pro krajní pravý pruh. oboje si vcelku dovedu představit...

    ad cyklista vs. náklaďák: já bych řekl cyklista i stezka pro něj je daleko horší cíl pro bombardéry, než náklaďák a silnice pro něj :-) ale podstatné je, že alternativy k masivní automobilové dopravě existovaly a existují... a můžou ti klidně vyhrát válku, nebo zvrátit ekonomický kolaps. ty alternativy tu existují - a mě jde jen o to, aby se na ně nezapomínalo. aby se to nehrálo na takové to "není cesty zpátky".

    Ad beton: ale já proti betonu vůbec nejsem - pokud se "hydraulické vápno" (jakýsi "pracement" ?) mohlo pálit ve starém Římě a potom za Karla IV, tak by asi cement šlo pálit i relativně decentralizovaně, a potom by se používal. já jsem u svých "cihlových a kamenných mostů" vůbec neměl na mysli, že by se v nich nepoužíval cement - a tím pádem i beton. pouze mi přišlo, že s tím, jak se prodraží doprava, bude možné očekávat ústup od honosných dlouhých rozpětí ze železobetonu - a spíš návrat k menším obloukům a většímu využití místních materiálů a zdrojů....

    jinak se asi dá se počítat, že tam, kde bude v dosahu železnice, se bude ocel jako stavební materiál používat i dlouho po peak-oil. ovšem mimo dosah levné dopravy se situace může snadno změnit. pokud by si v nějaké vesnici museli (zcela v souladu s fungováním volného trhu) vybrat, jestli budou mít celou zimu čím topit - a nebo jestli most spláchnutý povodní opraví železobetonem - tak dost možná zůstanou u toho topení.... kdo ví...

    víceméně s pokračujícím rozkladem finančního systému se dá předpokládat, že někdy po roce 2013 do těch regionů žádné peníze za které by si šlo objednat stavbu dalších ocelových mostů a jejich dopravu náklaďáky prostě NEPŘIJDOU. nebylo by je čím pokrýt.

    a pokud se vyrobí nějaká energie v jaderných elektrárnách, tak daleko spíše se s tou energií bude svítit na billboardy, než aby se s ní poháněly nějaké elektrické náklaďáky (možná to bude jinak.. ale já prostě jen vycházím z toho, jak civilizace fungovala v minulosti a jak fungovala dnes.... většinou se spousta energie proplýtvala na objektivně vzato naprosto zbytečné aktivity přinášející vyšší sociální status a konsensus obyvatelstva: pyramidy, chrámy, stadiony, billboardy, apod. ... tzn. na ty volské potahy může na venkově docela dobře dojít.... aniž by si toho lidé ve městech všimli a pořádně pochopili, proč se to děje...)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    BOBASH:
    I obyčejnej beton bez železa je pořád mnohem lepší materiál než šutry. Kámen má mizerný statický vlastnosti, nedá se v patřičný kvalitě těšit všude, je ho potřeba mnohem víc než betonu (což je z hlediska energetický náročnosti docela průser), nedává takový možnosti v konstrukci (zkus postavit jakejkoliv moderní most z kamení)... prostě to že se používal kdysi nebylo tím, že by neměli na beton energii, ale že beton neuměli udělat.

    souhlas...

    Kamen navic musis opracovat a i manipulace s nimi je take nesnadna, oproti tomu takova tvarnice...
    Ano, pokud je nekde dostupny kvalitni kamen, tak i ten by urcite nasel vyuziti, ale ne pro neco hodne masoveho. Dnesni technologie jsou radikalne odlisne, podstatne vyspelejsi a sofistikovanejsi nez to, co tu bylo predtim a tak umime beton pouzivat naprosto bezne a i podomacku, takze zrovna o to, ze beton, zelezobeton ci predpjatybeton prestaneme pouzivat, o to se nebojim. Na stavbu neceho vetsiho, tak krome prepravy prefabrikatu, tu jsou jeraby a pokud bude elektrina, tak se da stavet.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Dialog mimo nyx klidně zveřejni... moje odpovědi na tvoje odpovědi:

    "Dopouštíš se základní chyby, že neustále vracíš do hry peníze. Peníze existují, pouze pokud jsou něčím kryté. Peníze jsou jen organizační pomůcka, která slouží k optimální alokaci zdrojů - ale tam, kde tyto zdroje nejsou nebo jsou vzácné, je pomocí peněz samozřejmě alokovat nelze. Mluvit o nějakých 500 Kč za litr je zavádějící: mluv o tom, kolik bude stát byt a strava pro oslovoda, který ho bude mlátit holí ! Dnes by samozřejmě takové náklady byly neúnosné. V budoucnu nevíš, zda nebudou vítaným vytvářením nových pracovních příležitostí..."

    Ježiši... mluvím samozřejmě o ekvivalentu současnejch 500Kč, je mi vcelku u prdele, jestli budou aktuálním prostředkem směny koruny, eura nebo třeba zaječí ocásky. I kdyby litr nafty stále ekvivalent 500Kč, neboli dejme tomu ekvivalent 10 hodin práce plebsu, pořád se ve spoustě případů vyplatí využít ten náklaďák. A až se to nevyplatí, bude levnější použít náklaďák elektrickej, na elektriku z jaderný elektrárny, kterej bude nejspíš jezdit levnějc než ten současnej.

    "Vietnamci porazili Američany pomocí zbraní, které po tzv. Ho-chi-minově stezce vedoucí skrz Laos pašovali např. i nákladní cyklisté. A vše kupodivu neprobíhalo na základě nějaké komunistické propagand, ale docela tržně: za přepravu toho nákladu byla vypsaná konkrétní finančí odměna, která byla natolik zajímavá, že o ni ti cyklorikšové prý usilovali. Prostě pragmatická Asie."

    Otázka za deset bodů: Proč je v pralese lepší cyklista než náklaďák?

    Ano, xchaosi, přesně tak. Náklaďák pralesem fakt neprojede.

    Tvůj argument je na stejný úrovni, jako kdybys zbytečnost techniky dokazoval tím, že ke stahování dřeva v horách se furt používaj koně a na Everest nosej výbavu Šerpové. Extrémní podmínky, extrémní řešení.

    Ad beton:

    I obyčejnej beton bez železa je pořád mnohem lepší materiál než šutry. Kámen má mizerný statický vlastnosti, nedá se v patřičný kvalitě těšit všude, je ho potřeba mnohem víc než betonu (což je z hlediska energetický náročnosti docela průser), nedává takový možnosti v konstrukci (zkus postavit jakejkoliv moderní most z kamení)... prostě to že se používal kdysi nebylo tím, že by neměli na beton energii, ale že beton neuměli udělat.

    A velkej skok nebyl o tom, že by byl problém dělat železo, ale že je debilita dělat jenom železo. Nic to nemění na tom, že je jen málo technologií tak ne-DIY jako počítačovej čip.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ne běžně se říká lehkovodní přičemž ty se dále dělí na
    VVER/PWR a BWR
    opět jsi přistižen v nedbalkách aneb zase rozporuješ pojem který neznáš, aneb
    to že se mýlím není dáno jak se zřejmě domníváš tím že něco nevíš, víš:-))
    pochopils?:-))
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: wiki tvrdí sice něco jiného
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Uran_(prvek)
    aneb prostě evidentně dochází ke konfrontraci zdrojů, přičemž nevím proč si myslíš že ty tvé katastrofické jsou relevantnější než ty mé
    že by logikou kdo hlásá míň má pravdu???
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam