ITCHY: říká část z toho. neříká všechno tohle.
a ropné písky mimochodem nejsou cesta k levné ropě. rozhodně tedy sázím spíše na LNG tankery (zkapalněný zemní plyn), než na těžbu ropných písků, když jsme u toho.
jednoznačné to není ani s tou nemožností udržet mechanizované zemědělství: ano, je zde Zelená revoluce ve 20. století, která proběhla dost tiše - její strůjce nedávno zemřel, ale mluvilo se o něm jakožto o člověku, který zachránil miliardu lidí před hladomorem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Green_Revolution - jenže pozor, toto nebylo tak docela o mechanizaci, nebudu sem dělat copy+paste, protože dlouhé příspěvky nikdo nečte, ale PŘEČTI si pořádně, o co jde, a toto by měl udělat i id DIOD - zelená revoluce 20. století nebyla zdaleka o mechanizace, rozorávání mezí, apod.!
v současnosti není jasné, při jakých cenách ropy se vyplatí přechod k oslí místo dieselové trakce: já to zmínil proto, že v souvislosti s finanční krizí a předchozím růstem cen ropy a paliv v řadě rozvojových zemí i celkem nedaleko od Evropy stoupla poptávka po oslech, protože se prostě některé typy dopravy přestalo vyplácet realizovat motorizovaně. (bohužel se mi teď odkaz na ten článek nedaří vygooglit - nacházím samé konference v Oslu a nebo nadávky "ti oslové", apod... ale skutečně se před rokem či dvěma mluvilo o tom, že chudí lidé v řadě zemí se začali vracet k dopravě pomocí oslů).
popravdě, když dovezeš pytel hnojiva tam, kde je ten pytel potřeba - tak je vcelku jedno, kde přesně je ten moment, kdy ho přeložíš z dálkového náklaďáku na hřbet osla. o tomto musí rozhodnout právě jen lokální místní trh, na základě místních podmínek - a nejspíš se to bude lišit i zemi od země, region od regionu, apod. V určitých oblastech prostě pytel hnojiva z tržiště k sobě na pole poveze zemědělec na oslovi, v určitých na malotraktoru, v určitých na velkém náklaďaku, ještě jinde si ho hodí za sebe na moped (ale toto spíše v zemích, kde je teplo, než v zemích kde pořád prší, apod.) - jinými slovy - NEJDE centrálně naplánovat a shora byrokraticky nadekretovat žádné univerzálně platné řešení, jak se o to snažíš ty.