• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Namítal tady někdo něco proti říčnímu člunu?

    Řeknem ti, že GPS navigovaný krávy jsou blbost a ty se začneš bránit, že říční člun je super.

    He?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: hele, jde třeba o to, že zboží má různou životnost, a dnes je potřeba ho dopravit různě rychle.

    tedy, vzhledem k úsporám rozsahu a dostatečné rychlosti dnes převládajících druhů dopravy (které často závisí na ropě) byly ty pomalejší způsoby s nepředvídanými výkyvy ve spolehlivosti a rychlosti vytlačeny. jenže s růstem cen ropy ta výhodnost úspor z rozsahu prostě nemusí být dostatečná. a když k tomu připojíš růst nezaměstnanosti... hergot to je tak těžké představit, že někoho prostě třeba bude BAVIT život na říčním člunu (i s celou rodinou, a samozřejmě připojeném k Internetu :-), místo aby se živili třeba jako hráč na burze nebo dealer hypotékového bydlení, nebo tak něco ? :-)

    třeba nákladní čluny na thajských řekách mají všechny vzadu takové domečky, kde bydlí nějaký správce i s celou rodinou...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: no výborně, já netvrdím, že všechno se musí vozit na oslu či na volském potahu.

    ale jsem přesvědčen, že kdyby se to nějak pořádně zanalyzovalo do hlobky, tak se ukáže, že volský potah má pro přepravu nákladů do hmotnosti cca 500 kg na vzdálenost max. třeba 10 km zdaleka nejlepší EROEI - a že tím pádem jsou volové v podstatě biopaliva 4. generace....
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Chaosi tipni si, proč byla ta doprava výrazně dražší v dobách kdy se používali ty spřežení a výkřikem techniky byla nákladní plachetnice..
    Neříkám, že půlka z těch věcí o kterých píšeš, nejsou úplný nesmysly - třeba pivo můžeš i dneska rozvážet klidně s koňským povozem (když máš nadšence co se ti o ty koně bude skoro zadarmo starat) ale masivně se to už nevrátí nikdy.. Stejně jako abakus už nikdy nenahradí kalkulačky..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Nikdo netvrdí, že se všechno musí vozit dieselovým náklaďákem, a většina z těch variant o kterejch jsi mluvil je použitelná. Kromě volů a oslů.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: překlepy neřeš ,jakožto samouk při osaní více prsty jich mam dicynky plno...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: fajn, ale to seš na míle daleko od původní vize oslího světa
    já bych se ale stejně dopmníval ýe bude použito zcela jiného prostředku než dnes či v minulost
    minimálně v městech se dá daleko lépe použít setrvačníkový motor, rozhodně lépe než osli..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: eh, přístavu, ne "přístavku" :-) překlepy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: no ale já jsem osel uvedl jenom jako příklad alternativního způsobu dopravy vůči ropě. musíš si toho osla představit jako proměnnou.

    za tuto proměnnou můžeš kromě osla dosadit široké spektrum něčeho, co se dnes nepoužívá, i když to know-how ovládáme: říční člun, trolejový říční člun (sic!), nákladní tramvaj, nákladní trolejbus (sic!), nákladní kolo, nákladní plachetnici, koňská a volská spřežení... no a samozřejmě nákladní, které dnes jsou na ústupu. to vše byly způsoby dopravy, které se používaly, v době, kdy ta doprava byla výrazně dražší, než je dnes.

    nicméně osli bych rozhodně nediskriminoval: dovedu si představit venkovské oblasti, které se k nim skutečně v souvislosti s růstem cen ropy vrátí. a to třeba i v Evropě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH:
    ITCHY: ale vy si furt představujete, že ti osli mají nahradit plnou vzdálenost dopravy španělských rajčat celých 2000 km, nebo celou vzdálenost dopravy chemických hnojiv až na pole... (aspoň stovky km...). ale to je naprostý omyl.

    prostě jestliže cena paliva stupne, tak ČÁST dopravy začne být realizována alternativními způsoby, protože se to prostě začne vyplácet. a pochopitelně překlenuté vzdálenosti by odpovídaly tomu druhu dopravy: tedy ne na oslu tisíce km, ale na oslu z nejbližšího nádraží nebo z přístavku na pole (tedy jednotky km).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Ano, železnice. Ne osli.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no mluvil jsem pravda spíše o konci 19. století. masivní růst měst těch umožnila železnice - ne dieselové náklaďáky... ty v té době ještě neexistovaly.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    OMNIHASH: tak nějak, on má prostě utkvělou představu anehneš s ním..
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Plachetnice opět trochu mimo - na kontejnerovou loď se vejde nákladu asi tak jako na sto plachetnic.. Doba převozu není podstatná - rychle nejedou jen kvůli tomu, aby ušetřili za ten mazut nebo na co to jezděj.. Víc času než samotná plavba zabere vyclení, manipulace a čekání než ti kontejner vůbec na nějakou loď nacpou..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ne, tady jde o to, co uděláme my v Praze, pokud si nebudeme moci dovolit naftu do kamiónů, které nám vozí španělská rajčata.

    já tvrdím, že dovozeme španělská rajčata do námořního přístavu plachetnicí, a z přístavu říčním člunem (a nebo spíše tedy vlakem... člunem by to bylo levnější, ale hodí se to spíše na nějaké zboží s větší trvanlivostí, jako je třeba francouzské víno, apod.), a ve městě to z přístavu či nádraží můžeme rozdistribuovat třeba i nákladními tramvajemi (zvládli jsme to za 1. světové války, tak proč by se k tomu nešlo vrátit ?) a z velkých krytých tržišť a supermarketů připojených na tramvajovou síť si to do večerek už rozvezou vietnamci na nákladních kolech (když nebudou mít peníze na naftu pro dodávky.. to by jim samozřejmě asi přišlo smutné, když z toho Vietnamu zdrhli právě proto, že tady mají na dodávky a nemusí šlapat :-) ale to je život...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ale chápej, to je naopak... nikdo nemůže mít zájem na zaoslování shora ! oslí trakce je obtížně kontrolovatelná či zdanitelná, špatně se u ní vykazuje kniha jízd, neodvádí spotřební daň za naftu..... osli jsou přirozenými nepřáteli úředníků všeho druhu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: ad čekání na vítr: ve skutečnosti, vzhledem k nutnosti šetřit pohonné hmoty, už dnes kontejnerové lodi nejezdí svojí maximální konstrukční rychlostí - a tudíž jim cesta trvá déle, než nákladním plachetnicím na přelomu 19. a 20. století.

    přitom nákladní plachetnice s automatizovaným plachtovím by dnes vystačily jen se zlomkem posádky, která byla potřeba před těmi sto lety (a ostatně nevím jestli jsi slyšel, že už i poslední postavené nákladní plachetnice měly parní takeláž, a obešly se jen s minimální posádkou - v podstatě šlo o řešení, které svou dobu předběhlo o sto let... jednou se možná naši potomci budou divit, proč se lidstvo nevydalo zrovna touto cestou a budou celé 20. století pokládat za slepou uličku podobnou středověku....)
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ad železnice, proč si myslíš že je železnice nergeticky méně náročná levnější a ekologičtější????
    protože to tvrdí zelení jejich technické znalosti končí u mrkve co biomasy?
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: no jo celý svět je propojen tramvajovými linkami,víš svět nekončí za přeškrtnutou cedulí s nápisem Praha
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: já si zas nedokážu představit dobrovolné zaoslování jinak než shora
    notabene když můžu mít energie zejména díky jádru habaděj...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam