• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: zas to musíš vidět v perspektivě - za auty, které ten tanker naplní zůstává 1000x více olejových skvrn..

    a ad mazivo, asi špatný gufero na hřídeli, to se ti u auta může stát taky..
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    http://www.renewamerica.com/columns/bloyer/030331

    no nezaslouzi si tento clovek byt "tarred and feathered" aby to okusil na valstni kuzi?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jejich provoz je monstrózně neekologický, najdi si to kdekoliv.

    ano je pěkné, že ty úspory z rozsahu jsou tak obrovské - jenže ten rozsah je tak obrovský, že za těmito loděmi zůstane v moři jedna dlouhá souvislá mastná skvrna.

    popravdě: já jsem se k jedné takovéhle lodi (společnosti Maersk) přiblížil na několik stovek metrů, když jsem na Srí Lance plul na rybářské lodi pozorovat velryby: a pak jsme překřížili její brázdu. můžu ti říct, že to byl fakt humus: a to šlo vlastně jen o kontinuální únik maziva ! (kolik motory těhle lodí propálí nafty, je jiná věc)

    je pěkné, že v přepočtu na přepravený kontejner jsou ta čísla nízká - ale to nic neznamená: to množství nákladu je taky obrovské - a kdyby takovýchto lodí jezdilo míň, tak škody budou výrazně nižší.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    YURD4: představu mám, že ani moc ne. A ty máš předtavu, kolik uvezou?

    ale pánové, spočtěte si to sami..
    YURD4
    YURD4 --- ---
    E2E4: kamionu? mas predstavu kolik tyhle lode spotrebuji jen lubrikantu? o palivu nemluve.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ano, mnohem lepší alternativa než biopaliva, byť má také své externality (hehe, ekologie má taky externality, víme?)

    - hlavně se ty panely - zvlášť ty progresivní tenké filmy se dělají z chuťovek jako Arsenid Galia (jojo, Arsén, fakt jedovatej) nebo sloučenin Germania, které je také toxické..

    - A jaképak je EROEI solárního panelu? Podívej se na http://www.computerhistory.org/semiconductor/ jak se vyrábí monokrystal pro použití v polovodičích..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: kolik % ropy kterou tanker veze spotřebuje na transatlantické trase? pro zjednodušení předpokládej, že tanker jede na ropu a ne na naftu.

    Zemní plyn je jistě fajn, navíc nehoří na škodliviny.. A přejít na něj je jednoduché - BTW včera jsem viděl u kamaráda Mercedes r.v. 1986 - má vedle víčka od nádrže přípravu na ještě jednu díru na nějaké alternativní palivo (CNG, LPG). Kamarád se radoval že to předělá na LPG a nebude muset dělat někam do auta dělat hnusnou novou díru. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: nastuduj si něco o tankerech a vůbec velkých lodí. s ekologičností jejich provozu to není nijak růžové.... a kvůli vysokým cenám ropy nakonec jezdí ještě pomaleji, než na konci 19. století nejvyspělejší plachetnice.

    EROEI konvenční ropy se dnes počítá v řádech desítek, jak si můžeš snadno najít. jenže takovéto ropy je méně a méně.

    nekonvenční ropa může mít EROEI v řádech jednotek.

    ale co je vůbec nehorší a obtížně představitelné je to, že i ropa s EROEI někdo mezi 0.2 a 1 může být pořád perspektivní jako palivo pro mobilní stroje (auta, apod.) - samozřejmě ne jako stacionární zdroj, to dá rozum. dnešní celková účinnost vodíkové ekonomiky je totiž něco kolem 20% - a vodík je přitom pořád pokládán za děsně sexy alternativu.

    co se mě týče, tak asi překlopím co nejvíc věcí na různé formy zemního plynu (CNG, apod.) - protože ten bude docházet výrazně pomaleji, než ropa.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    RAGNAROK: rád bych viděl nějaký výpočty, pokud možno ne z www.peakoildoom.net..

    si nejdřív odhadněte ten tanker, a pak si to spočítejte, možná budete překvapeni..
    OTZ
    OTZ --- ---
    GRENDAL: no tak na tom se shodnem..ale bohužel praxe vypadá, že za chvíli bude všude samá řepka, v Temelíně se postaví další blok a ještě se proloměj těžební limity pro uhlí. Přesto se pro nás energie bude zdražovat, její přebytky prodávat do zahraničí pod cenou a kokoti z ČEZU apod. si budou dál mastit kapsu..snad na ty peníze jednou chípnou.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    OTZ: nikdo prece nechce, aby vse bylo z OZE, ale proc OZE nevyuzivat? Ja jsem velkym zastancem JE, ale to nevylucije to, abych nebyl taky pro OZE, ktere jsou rozhodne velmi perspektivni tam, kde k tomu jsou podminky.

    A ten clanek z velke casti Je dilem mihulky. Jedine, co od Jesse prevzal, bylo nekolik cise...
    OTZ
    OTZ --- ---
    GRENDAL: Jenže tu zásadní práci nepsal Mihulka ale Jesse Ausubel z newyorské Rockefeller University, ředitel tamějšího výzkumného centra Program for the Human Environment. Já bych bral s rezervou spíš právě OZE s jejich malou efektivitou a vysokou náročností na plochu..jako třeba tohle http://osel.cz/index.php?clanek=5078 nevypadá špatně, ale na Zemi místo pro tolik panelů, vrtulí a polí řepky prostě není.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    E2E4:

    tyhle naklady urcite nejsou zanedbatelny imho odhadem 3-5 %. EROI ropy je 5:1 az 30:1 (pred 100 lety byla EROI ropy 100:1 coz je z dnesniho pohledu skoro nepredstavitelna efektivita) s tim ze EROI 3:1 je hranice. na ktery uz se musi zvazovat jine naklady/vynosy pro posouzeni vyhodnosti.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    OTZ: Mihulka je dost rozporuplny predevsim tim, ze v mnohych svych clancich si nedokaze odpustit vysmivaci a utocny styl a obcas je v komentarich dost rozcupovan... Posledne v tomhle http://www.osel.cz/index.php?clanek=5087, takze bych mnohe co napsal, bral se znacnou rezervou...
    OTZ
    OTZ --- ---
    trošku OT ale ne úplně mimo téma:
    Obnovitelné zdroje energie proti přírodě
    Zajímavý názor odvážného odborníka, který varuje před obnovitelnými zdroji a chválí proklínanou jadernou energii.
    http://osel.cz/index.php?clanek=2825
    YURD4
    YURD4 --- ---
    E2E4, ITCHY: chtel sem jen ukazat na vedlejsi efekt zlevnovani energii a zdrazovani lidske prace. samozrejme, ze muzete pak dosahovat vyssich a vyssich vykonu, uzivite vice a vice lidi. pak se uz nic moc neopravuje, protoze je levnejsi, kdyz to masina udela znovu levneji, vede to k vyssi a vyssi spotrebe. pokud sem vas myslenkou udrzitelneho rozvoje (stagnace) urazil, pak se omlouvam a nenechte se rusit v diskusi.

    RAGNAROK: praveze je prilis draha (tedy jak kde samozrejme)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: no a jaký je podle tebe reálný EROEI jakýkoliv ropy? Přečerpáním tuny ropy na 1 km jí spotřebuješ zhruba tak 0.000nic z tý ropy co se přepraví.. Chápeš, tanker uveze nekonečno ropy a má spotřebu jako pár kamiónů.. Úspory z rozsahu..

    a spotřeba toho personálu tam patří, kdyby tam nepracovali tak pravděpodobně ani nebudou existovat :)

    Mimochodem ještě jsem od tebe neviděl žádný výpočet, tak začni třeba tím tankerem, kterej veze ropu ze zálivu do USA, to je docela jednoduchý.. Řekl bych že bude poměrně zanedbatelná, jinak by ropa byla v USA dražší než v Evropě.. Ale počítej. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no tak obvykle se do něj podle mě nezahrnují "fixní" energetické vstupy - třeba že potřebuješ vyrobit nějakou rouru, apod. i toto může zkreslovat, to ano - ale dostatečná životnost té infrastruktury ti umožní to zanedbat.

    co se do EROEI určitě započítat musí, je prostě to, zda nějaký motor (jedno jaký) běží nebo neběží. a to, že když neběží, tak ropa prostě neteče či se nepřepravuje.

    takže do EROEI určitě patří všemožné motory čerpadel, motory tankerů a takovéhle nesmysly.

    a naopak určitě tam nepatří energetická spotřeba personálu: lze předpokládat, že lidi jsou prostě jakási konstanta v systému, a kdyby nepracovali v tomhle oboru, tak stejnou spotřebu energie budou mít i někde jinde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam