• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: a kde pisou že s tankerů musí unikat olej?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: s argumentací "moje ropná skvrna je větší než tvoje" zkus jít za Obamou :-)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: tos neviděl ropnou skvrnu z mýho tlumiče :)

    ale jinak to s koncentrací chápu, ale ještě mi chybí nějký odkaz na téma "z tankerů teče motorový / převodový olej, protože jsou tak postavené".

    Mimochodem, dnešní oleje se dělají i bioodbouratelné. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_fluid#Biodegradable_hydraulic_fluids:)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: no ale koncentrace toho znečištění je v případě toho tankeru daleko větší... a koncetrace je to, co se počítá... negativní vliv často souvisí právě s "měrnou hnusnotou" dané negativní externality...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: to moc nechápu proč - můžeš poslat nějaký odkaz.. tak jako tak, 550000 tun ropy co ten tanker uveze stejně svým spálením a úniky oleje z aut, poháněných tímtéž olejem, nadělá o řád víc znečištění..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTZ: jo, se sluncem je nějaká velká story, to se ví. jisté je, že ji nezavinil člověk... ale popírači i tak popírají, že se něco děje :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ne. u těch obřích lodí je to feature, ne bug. úspory z rozsahu přestávají pomáhat, když ten rozsah je prostě už i tak moc velký.
    OTZ
    OTZ --- ---
    no tak nevim jestli ma smysl resit nejakou ropu a uz vubec oteplovani vlivem CO2

    http://www.newscientist.com/article/mg20627640.800-whats-wrong-with-the-sun.html&sl=en&tl=cs&hl=&ie=UTF-8
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: zas to musíš vidět v perspektivě - za auty, které ten tanker naplní zůstává 1000x více olejových skvrn..

    a ad mazivo, asi špatný gufero na hřídeli, to se ti u auta může stát taky..
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    http://www.renewamerica.com/columns/bloyer/030331

    no nezaslouzi si tento clovek byt "tarred and feathered" aby to okusil na valstni kuzi?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: jejich provoz je monstrózně neekologický, najdi si to kdekoliv.

    ano je pěkné, že ty úspory z rozsahu jsou tak obrovské - jenže ten rozsah je tak obrovský, že za těmito loděmi zůstane v moři jedna dlouhá souvislá mastná skvrna.

    popravdě: já jsem se k jedné takovéhle lodi (společnosti Maersk) přiblížil na několik stovek metrů, když jsem na Srí Lance plul na rybářské lodi pozorovat velryby: a pak jsme překřížili její brázdu. můžu ti říct, že to byl fakt humus: a to šlo vlastně jen o kontinuální únik maziva ! (kolik motory těhle lodí propálí nafty, je jiná věc)

    je pěkné, že v přepočtu na přepravený kontejner jsou ta čísla nízká - ale to nic neznamená: to množství nákladu je taky obrovské - a kdyby takovýchto lodí jezdilo míň, tak škody budou výrazně nižší.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    YURD4: představu mám, že ani moc ne. A ty máš předtavu, kolik uvezou?

    ale pánové, spočtěte si to sami..
    YURD4
    YURD4 --- ---
    E2E4: kamionu? mas predstavu kolik tyhle lode spotrebuji jen lubrikantu? o palivu nemluve.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ano, mnohem lepší alternativa než biopaliva, byť má také své externality (hehe, ekologie má taky externality, víme?)

    - hlavně se ty panely - zvlášť ty progresivní tenké filmy se dělají z chuťovek jako Arsenid Galia (jojo, Arsén, fakt jedovatej) nebo sloučenin Germania, které je také toxické..

    - A jaképak je EROEI solárního panelu? Podívej se na http://www.computerhistory.org/semiconductor/ jak se vyrábí monokrystal pro použití v polovodičích..
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: kolik % ropy kterou tanker veze spotřebuje na transatlantické trase? pro zjednodušení předpokládej, že tanker jede na ropu a ne na naftu.

    Zemní plyn je jistě fajn, navíc nehoří na škodliviny.. A přejít na něj je jednoduché - BTW včera jsem viděl u kamaráda Mercedes r.v. 1986 - má vedle víčka od nádrže přípravu na ještě jednu díru na nějaké alternativní palivo (CNG, LPG). Kamarád se radoval že to předělá na LPG a nebude muset dělat někam do auta dělat hnusnou novou díru. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: nastuduj si něco o tankerech a vůbec velkých lodí. s ekologičností jejich provozu to není nijak růžové.... a kvůli vysokým cenám ropy nakonec jezdí ještě pomaleji, než na konci 19. století nejvyspělejší plachetnice.

    EROEI konvenční ropy se dnes počítá v řádech desítek, jak si můžeš snadno najít. jenže takovéto ropy je méně a méně.

    nekonvenční ropa může mít EROEI v řádech jednotek.

    ale co je vůbec nehorší a obtížně představitelné je to, že i ropa s EROEI někdo mezi 0.2 a 1 může být pořád perspektivní jako palivo pro mobilní stroje (auta, apod.) - samozřejmě ne jako stacionární zdroj, to dá rozum. dnešní celková účinnost vodíkové ekonomiky je totiž něco kolem 20% - a vodík je přitom pořád pokládán za děsně sexy alternativu.

    co se mě týče, tak asi překlopím co nejvíc věcí na různé formy zemního plynu (CNG, apod.) - protože ten bude docházet výrazně pomaleji, než ropa.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    RAGNAROK: rád bych viděl nějaký výpočty, pokud možno ne z www.peakoildoom.net..

    si nejdřív odhadněte ten tanker, a pak si to spočítejte, možná budete překvapeni..
    OTZ
    OTZ --- ---
    GRENDAL: no tak na tom se shodnem..ale bohužel praxe vypadá, že za chvíli bude všude samá řepka, v Temelíně se postaví další blok a ještě se proloměj těžební limity pro uhlí. Přesto se pro nás energie bude zdražovat, její přebytky prodávat do zahraničí pod cenou a kokoti z ČEZU apod. si budou dál mastit kapsu..snad na ty peníze jednou chípnou.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    OTZ: nikdo prece nechce, aby vse bylo z OZE, ale proc OZE nevyuzivat? Ja jsem velkym zastancem JE, ale to nevylucije to, abych nebyl taky pro OZE, ktere jsou rozhodne velmi perspektivni tam, kde k tomu jsou podminky.

    A ten clanek z velke casti Je dilem mihulky. Jedine, co od Jesse prevzal, bylo nekolik cise...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam