• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: popravdě - toto může i nemusí být pravda.

    pokud je jedním z kritizovaných problémů např. nadměrné znečištění, devastace, nadprodukce odpadků, zbytečná přeprava zboží na zbytečně velké vzdálenosti, apod. - pak v podstatě i prostý náraz na strop možností (prostě už nejde sehnat více energie, aby mohly negativní trendy dále růst) je v podstatě možné vnímat jako pozitivní jev, jako zlepšení kvality životy.

    zatím mi nikdo nevysvětlil, proč by pokles HDP nebo Peak Oil (ať už bude směr kauzálity jakýkoliv, mezi těmito dvěma jevy) nutně měl být katastrofa a neměl vyústit ve snížení kvality života.

    vezměme si, že jedním ze způsobů, jak mohlo růst HDP, mohlo být třeba spekulativní předražování pozemků, které byly následně nabízeny na hypotéku: ekonomikou tedy nuceně protékalo více peněz nikoliv proto, že by reálně někdo něco vyprodukoval - ale jen proto, že někdo usoudil, že se mu (např. skrze reklamu a obratný marketing či získání dominantního postavení na trhu v nějaké oblasti) podaří říci si o více peněz místo o méně peněz... tedy, aniž bych chtěl nějak socialisticky budovatelsky místo HDP zavádět měření kvality života v tunách betonu a oceli, tak přeci jen: nemyslím si, že život na dražším (tedy myslím dražším díky nějakému spekulativnímu zásahu) pozemku musí být nutně kvalitnější, než na levnějším. nebo že cestování autem s větší spotřebou vede k větší kvalitě života, než cestování úspornějším autem. (nebo dokonce, že výroba úspornějšího auta musí být nutně energeticky náročnější, než výroba méně úsporného auta)

    prostě souhlasím s většinou peak oil tezí - až na to, že to v mých očích nemusí být katastrofa - a to i přesto, že úspory formálně vzato nejsou dobrovolné (co z lidských aktivit vlastně je OPRAVDU dobrovolné, a ne vynucené jinými okolnostmi ? na meze svých možností přece lidstvo naráželo odjakživa.. spíše posledních cca 100 let bylo vyjímečných tím, že se chvíli zdálo, že zde žádné meze nejsou...)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: je podstatny rozdil, jestli se ten negativni trend, konzum, zacne vytracet kvuli zmenan ve spolecnosti z vule te spolecnosti - z prirozene spolecenske zmeny, nebo jestli je k tomu ta spolecnost donucena a to navic v relativne kratke dobe.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    a jeje, dalsi technooptimista...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Když vidím, jak rychle se situaci přizpůsobuje automobilovej průmysl, kterej je na ropě asi nejvíc závislej ze všech, tak bych to nijak černě neviděl...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    k tomuhle bych doporucoval si vyhledat, co na tema PO uvedl Rimsky klub, z jejihoz stanoviska vychazim a ktery mluvi o celych desetileti trvajici hluboke krizi.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: obří kontejnerové lodě je možné přestavit na osobní zaoceánské parníky i na nákladní plachetnice. a mohou vozit klidně bambus...číňani už si nějak poradí, co k nám vyvážet :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: v posledních letech se ropou plýtvalo natolik, že pokles těžby prostě nemůže znamenat katastrofu už z principu.

    jak jsme tady rozebírali už dříve: pokles spotřeby ropy je z mnoha důvodů v podstatě žádoucí, je to pozitivní trend. nelze být SOUČASNĚ kritikem konzumní společnosti a neustálého růstu spotřeby - a SOUČASNĚ k tomu navíc být vyděšený, pokud se tento negativní trend začne vytrácet... vidím tu velký vnitřní rozpor, který čím dál tím více bije do očí: prostě kritici společnosti by ve chvíli, kdy se tolik kritizované negativní trendy začínají lámat, měli pozastavit svojí kritiku a zamyslet se, zda není čas na to na chvíli změnit tón - a povšimnout si, že teď už se něco dělá lépe...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    BOBASH: to ještě nemusí znamenat, že je závislý HDP na spotřebě ropy

    Ale my tu mluvime o jejim nedostatku...

    Nebo jsme se nepoucili z minulosti, co se stalo kdyz ropy nebylo tolik, kolik bychom chteli, potrebovali?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GRENDAL: Závislost spotřeby ropy na HDP je jasná, ale to ještě nemusí znamenat, že je závislý HDP na spotřebě ropy. Na HDP je určitě závislá i spotřeba spousty jinejch věcí, třeba norkovejch kožichů nebo kaviáru - a vyhynutí norků ani nedostatek kaviáru asi HDP nepotopí ;)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    RAGNAROK: ta korelace tam je v tom, ze pokles, ci narust rustu HDP je doprovazen narusten, ci poklesem rustu spotreby ropy. Cim vice se ekonomice dari, tim vetsti je rust poptavky po rope a naopak, kdyz se ekonomice moc nedari, tak je rust poptavky po rope nizsi, az zaporny. Zkratka to ukazuje, jak uzce je okonomika s ropou spojena.

    Prave protoze je to tak moc provazane tak PO vyvola hospodarksou krizi,
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    GRENDAL:



    Nevim jestli tento obrazek o necem vypovida, protoze do HDP se pocita i obchod se samotnou ropou. Tkaze zdanliva korelace muze byt mnohem mene do oci bijici.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL: Jo, blog Saši Ače stojí za to sledovat. Mimochodem, Saša se teď chystá do Států na konferenci ASPO, kde vystoupí vskutku zajímavý řečníci ( http://www.aspousa.org/worldoil2010/agenda.cfm - vizte též pravý sloupec), čili dozajista přinese zajímavý referát z cesty.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    http://ac.blog.sme.sk/c/240744/Ropny-zlom-vysvetleny-v-dvoch-minutach.html

    ten posledni graf je velice zajimavy (ale ne prekvapujici) a objasnuje, proc rikam, ze toho ty obri kontejnerove lode nebudou nejakou dobu po PO moc co vozit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Kombinace kterou popisuješ, se jmenuje plug-in hybrid (dobíjecí hybrid) a je to samozřejmě ideální řešení do doby, než budou plně použitelný elektromobily - nicméně zatím to nikdo nedělá a ještě bude trvat tak rok nebo dva, než to někdo prodávat začne.

    Takže ty dotace podporujou klasický hybridy (benzínovej motor + elektromotor, kterej mu "usnadňuje práci" a využívá energii získanou rekuperací ke snížení spotřeby), který jsou drahý, složitý a zhusta míň úsporný i ekologický než normální auta.

    I když je pravda, že dostat dotaci/daňovou úlevu na nákup hybridního Chevroletu Suburban by se mi docela líbilo :-))))
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Spotřeba benzinu a nafty klesla jako ještě nikdy v historii Česka | Ekonomika.iHNed.cz -
    http://ekonomika.ihned.cz/c1-46388860-spotreba-benzinu-a-nafty-klesla-jako-jeste-nikdy-v-historii-ceska
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH:Tak účel tohodle není úspora paliva, ale zmírnění znečištění vznikajícího z automobilové dopravy ve městech. Původní plán byl elektromotor na popojíždení po městech + spalovací motor na občasný delší jízdy mimo město.
    MESK
    MESK --- ---
    BOBASH: tak treba v Madridu uz maj taxikari a MHD zakazano kupovat naftovy motory... kvuli znacnymu zvyseni NOx
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Největší prdel je, že pokud někde dotujou hybridy jako takový, tak tím lidi podporujou i nakupování takovejch zázraků jako je Lexus RX450h, což je dvoutunový SUV, baštící vesele deset na sto, nebo LS600h, což je luxusní sedan, kterej žere ještě víc (ale jede 270 :)).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: Jo a pokud jde o ty čísla, tak na takovouhle spotřebu můžeš s Insightem klidně zapomenout. K těm 4.6l/100km ve městě se asi přiblížíš, ale mimo město to bude žrát tak 7.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    XCHAOS: A co by dotovali jinýho než normální hybridy? Žádnej sériovej plug-in hybrid neexistuje, asi nejblíž je Chevy Volt, ale i ten se začne prodávat nejdřív za rok.

    A auto který pojede za 3l mimo město a za 4l ve městě se dá postavit snadno. Jen ho nikdo nechce a nepotřebuje, protože ropy je zatím dost a palivo je tudíž levný i v Evropě, kde naprostou většinu jeho ceny tvořej daně.

    Když může obyčejnej Focus s pár vylepšeníma (stop-start, regenerativní brzdění, resp. odpojování alternátoru při akceleraci a zvýšenej účinek při brzdění, delší kvalty, jiný gumy, nepatrně jiná aerodynamika, jinej software) a malým dieselem žrát 4 litry v kombinovaným provozu, nemůže bejt problém postavit auto, který bude žrát tři. Jenomže bude nabízet totéž jako ten Focus a bude třeba o půlku dražší, což za něj nikdo nedá, dokud benzín/nafta nebude stát pade za litr.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBASH: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight#Fuel_efficiency_2 na mě ta čísla taky dojem moc nedělají, to je pravda... nevím čím to je, to auto se nejeví nějak extra těžké, podle těch datasheetů.

    dneska by neměl být problém postavit auto, které mimo město jede za 3l, a ve městě či na dálnici za 4l. asi by to bylo trochu na úkor bezpečnosti (ovšem proč nedat daňové úlevy právě autu, které je nebezpečnější za cenu úspor ?).

    ve městě mají význam plug-in hybridy, jestli Nizozemsko dotuje i ne-plugin hybridy, tak je to trochu bug v té jejich podpoře - protože pokud se generování elektřiny z paliva nahodí hned od začátku, tak pak mizí hlavní výhoda, kterou má být těch prvních 10-20 km bez emisí a nezávisle na ropě...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam