GRENDAL: toto není tak jednoznačné: nemocnice jako celek řeší spolehlivost, a ne optimalizaci nákladů. proto je u ní docela jasné, že zvýšení cen energie se přímo promítne do nákladů na provoz nemocnice - třeba o těch 5%. o tom nechci polemizovat. ano, jistě... nějaký úsporný hospodář může začít třeba zateplovat, ale určitě tomu dá menší prioritu, než co já vím - výši odměn za noční pohotovost, apod.
ale spoustu dalšího toho, co nemocnice potřebuje ke svému provozu - třeba od samotné budovy až po léky a samozřejmě po dopravu toho všeho - si už nemocnice kupuje na volném trhu, a zde není důvod, aby ti dodavatelé jednoduše nezačali optimalizovat.
je např. úplně jedno, jestli zaměstnanci nemocnice jezdí do práce individuálně auty, nebo MHD. (nebo jestli se třeba v případě peak oil nepřistěhují blíže k nemocnici a nebudou chodit pěšky - protože jejich platy neklesnou, zatímco platy všech ostatních ano).
je jedno, jestli se léky, obvazy, nebo třeba i potraviny budou do města kde je nemocnice vozit vlakem, a nebo kamionem.
atd., atd. - prostě i dnes většinu nákladů na zdravotní péči tvoří především mzdové náklady všech možných složek - od těch skutečně přímo nepostradatelných až po X dalších levelů různé přídavné zdravotní a organizační byrokracie, která by se pacienta nedotkla ani vidlema. pak následuje specializované vybavení - kde opět, většinu jeho ceny tvoří know-how, a jen zlomek nákladů představuje energie potřebná na výrobu nebo na přepravu. A pak samozřejmě spotřební materiál, atd. - a u něj opět náklady na přepravu jsou směšné: infrastruktura nemocnic fungovala ve velice podobném stylu (i když třeba ne pro takové procento populace) už někdy před sto dvaceti lety, když dopravu kombinovaně zajišťovaly železnice a koňské povozy.
prostě i když je možné, že peak oil se dotkne životního stylu velké části populace, a velké procento lidí to třeba bude (aspoň zpočátku) vnímat jako pokles životní úrovně - tak v nemocnicích se vždycky vždycky topit a svítit (i kdyby se topilo dřevem a svítilo záložním generátorem na bionaftu) a sanitky vždy budou jezdit, i kdyby to mělo být na elektřinu, bionaftu nebo biolíh (protože i při větších nákladech představuje u sanitky prostě palivo zlomek nákladů na sanitku).
pokud k něčemu peak oil povede, tak spíše k novému rozdání karet ohledně povědomí, které lidské činnosti jsou skutečně nezbytné pro přežití civilizace a které jsou v podstatě jen vedlejší produkt životního stylu: tak např. pokud stoupnou náklady na individuální automobilismus, a tento postupně ustoupí nějaké energeticky méně náročné dopravě - tak současně i výrazně ubude dopravních nehod, ke kterým nyní vzlétá vrtulník, nebo vyjíždějí rychlé sanitky ! tudíž poptávka po službách zdravotní pohotovosti při autonehodách v post-peak oil období klesne.
jak říkám: největší problém bude, aby si lidi vymysleli, čím jiným se zabaví (místo toho, co dělají dnes). o ničem jiném to není: půjde o největší krizi životního stylu od neolitické zemědělské revoluce.