BIDAK: ok, ten kyslík je problém.. ale existovala pístová i turbovrtulová letadla koncipovaná pro lety v těch vyšších letových hladinách (moje hypotetické "úsporné letadlo" by pochopitelně mělo přetlakovou kabinu)
už letová hladina okolo 8000-9000m ti AFAIK umožňuje vyhnout se naprosté většině vlivů počasí: a do vyšší (méně ekonomické) letové hladiny by bylo možné vystoupat jen v případě potřeby (na druhou stranu - tropické bouře nad Atlantikem občas dosahují až do výšky 20 km, jak ukázala nehoda Airbusu Air Frace, a to stejně nepřeletíš ani dnešními tryskáči).
co je důležitá informace pro post-peak-oil éru je, že rychlovlaky okolo 500 km/h jsou neekonomický a neekologický nesmysl - dávají smysl možná pokud chceš udat levnou elektrickou energii z jaderných elektráren. ale proti letadlům o stejné hmotnosti je celý systém (vlak + trať pro takovouto rychlost) zoufale neekonomický: odpor vzduchu máš jako u letadla, ale musíš stavět novou, přímou trať, na to spotřebuješ tuny betonu a oceli, potom řešíš hluk (nejen u letiště, ale po celé trase) - a celé je to na houby. Pokud se někdo rozhodne řešit peak oil pomocí rychlovlaků, bude to cesta do pekel.
(vlaky okolo 200 km/h pohybující se po existujících tratích z 19. století jsou proti tomu enviromentálně, ekonomicky i energeticky naprosto ok)
Výhody velkých pomalých letadel:
- pořád rychlejší, než vzducholodě nebo zaoceánské parníky
- ekonomičtější, než rychlovlaky o srovnatelných rychlostech
- žádný nový zábor zemědělské půdy oproti rychlovlakům o srovnatelných rychlostech
- žádný kšeft pro spojené betonárny, ocelárny a jaderné elektrárny
- minimum nových pracovních míst v hnusném těžkém průmyslu
- použiješ existující infrastrukturu letišť, bez velkých změn pro cestující i personál
- větší letadla podnikající méně (delších, pomalejších, přímějších) cest znamenají méně startů a přistání