• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TRAVIX: ale tak jistě, že jo... xkcd je prostě takový... je to skeptické zpochybnění bez návrhu jasného řešení "jak to tedy je doopravdy".
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Hm, příznačné:
    2040: Díky nanotechnologim se člověk stává nesmrtelným.
    2041: Vyčerpání důchodových fondů.

    Ne, vážně, tohle patří spíš někam... jinam.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: zajímavá souvislost je 14-ostří 78 let po Apokalypse.. To je, pokud je co věřit severoirskému proroku (And the demon shall bear a nine bladed sword. Nine bladed! Not two, or five, or seven but NINE!) jedno ostří za 15 let..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    všimněte si zmínek o tom, kdy dojde ropa...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    BBC News - Food prices: World Bank warns millions face poverty
    http://www.bbc.co.uk/news/business-13086979
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    Wolfram Alpha - slusne s tim pohnuli, uz to zna dost veci. Napr. tam lze najit:

    oil consumption czech republic - Wolfram|Alpha
    oil consumption czech republic - Wolfram|Alpha
    oil consumption czech republic - Wolfram|Alpha
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=oil+consumption+czech+republic

    Nebo napr.
    petroleum of Czech Republic vs Belarus - Wolfram|Alpha
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=petroleum%20of%20Czech%20Republic%20vs%20Belarus&lk=2
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    VSOUKOLOHLOR: V podstate s tebou souhlasim. Treba Saudska Arabie v soucasne dobe ma rozpracovane jedno pole, diky kteremu by si mela udrzet tezbu, ale je to technologicky velmi nakladne, je treba synchronizovat mnoho vrtu na velkem uzemi a pokud udelaji chybu, tak se jim dokonce snizi celkovy objem ropy, kterou by mohli z toho pole vytezit. Takovychto vice ci mene narocnych poli je ted po svete hodne, protoze pred tim se je nemohli dovolit tezit, protoze by se jim to nevyplatilo a i technologicky to byl drive dost problem. Takze pokud recese v Cine bude pusobit podobne, jako nedavna krize, tak se tyhle projekty opet mnohde odsunou na pozdeji a nuzky mezi novou kapacitou a vycerpavajicimi se levnejsimi poli se jeste vice rozevrou. Dusledky asi nemusim popisovat, zvlast pokud SA opravdu uz nyni ma problemy s tezbou.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    GRENDAL: Ano i ne. Předně, dost těžko to posoudit, protože pokles cen bude pravděpodobně prozatimní a bude jen otázkou času, kdy opět půjdou nahoru. Časový horizont návratnosti investic je přeci jen poněkud delší než u očekávaného poklesu ceny. Ale ovlivnit by to mohlo zejména velmi nákladné megaprojekty, u nichž je už teď zjevné, že 1 b vyjde na více než 50 dolarů (viz Petrobras a Santos Basin). Na druhou stranu na tuto negativní zpětnou vazbu upozorňuje v souvislosti s další fázi ekonomickou krize Nicole Foss. Ta se podle ní výrazně podepíše na snížené poptávce po ropě, krátkodobě tak i na poklesu ceny a zejména na výrazném snížení investic do rizikových a velmi nákladných megaprojektů, do snížení investic do terciárních metod těžby a do průzkumu nových, avšak potenciálně nákladných polí. Jinými slovy se domnívám, že tato negativní zpětná vazba platí daleko více u dlouhodobějších výhledů a u drastičtějších poklesů poptávky. U volatility způsobené značnou měrou politickou nestabilitou a spekulacemi přeci jen ta reakce tolik zjevná nebude, zdá se mi.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: rychlost dopravy bude v přelidněném světě konvergovat logicky k průměrné rychlosti chůze: -to je tvá ničímk nepodložená a s prominutím blbá idea,historické zkušenosti a trendy hovoří úplně ale úplně jinak,. opět chčiješ proti větru
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: přeinformovaný zanemná to že dnes je člověk díky vyspělým telekomunikacím zahlcen a zaplaven informacemi jejichž užitná hodnota je pro něj 0 přesto paradoxně hltáme a pojídáme stále víc informačních toků a konzumujeme stále víc informací aniž by to mělo jakýkolvi smysl čímž klademe stále vyšší nárony na komunukační kanály
    původ tohoto iracionálího jednání je v psychice,nicméně to sme nepatří.nicméně trend je jednoznačný ,více všeho a rychleji-opět rychlost po které je poptávckla je iluze že předhoníme vlastnáí smrt,proto se bude člověk vždy chtít pohybovat rychleji, znát a vědět víc
    jestli je to dobře nebo špatně ,je nepodtstané je to prostě tak a jediné jak to můžeš změnit je násilí,proto pokládám tvé teze o dobrovolném návratu k pomalejším způsobům života u většinové společnosti za bláboly
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: "zrychlování internetu při současném zpomalování dopravy" - to je vlastně teze, kterou nastínil film Matrix, když se nad tím zamyslíš :-) ano, jsou jisté fyzikální limity, nad které zrychlování internetu ani zpomalování dopravy nemá smysl :-)

    ale třeba mobilní domy (samozřejmě zasíťované!), pohybující se pomaleji, než je rychlost chůze....? hele, taky jsem četl jednu starou socialistickou ruskou sci-fi, kde po celé Zemi vedly dopravní pásy pro pěší, na které si mohl kdokoliv sednout - a počkat si, až ho někam dovezou... (ve skutečnosti to byla fakt jedna z mála východních "hipísáckých" sci-fi, která reálně řešila mechanismy post-scarcity společnosti a vymýšlela takovéhle úlety - a nebylo to jen hloupě budovatelsky bolševické...)

    jako takový stěhovaný mobilní dům, který na zimu celý putuje do teplých krajin - ovšem ne jako chatrný karavan, ale fakt masivní mobilní dům, jakési "město železnice", které v zimě putuje za teplem, a v létě za chladem a za potravou..... hmmm ... :-) umím i šílené vize... ale musíš uznat, že s turbovrtulovými letadly, decentralizací, OZE, homeworkingem, apod. se ještě držím při zemi.

    rychlost dopravy bude v přelidněném světě konvergovat logicky k průměrné rychlosti chůze: prakticky kdokoliv, kdo bude potřebovat jakoukoliv specializovanou službu, bude mít dřív nebo později po ruce (v dosahu chůze) někoho, kdo tu službu bude schopen nabídnout (aspoň v urbanizovaných oblastech). a stejně tak rychlost internetu konverguje k jakési "průměrné denní dávce zábavy" - nad rámec které si budou dělat "spekulativní zásoby" pouze profesionálové v oboru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: vysvětli mi, jak může být člověk "přeinformovaný", prosímtě :-)

    já bych "přeinformovanost" viděl ve chvíli, kdy někdo věří dvěma vzájemně logicky rozporným a protichůdným ideám současně: např. pokud někdo současně věří na snižování daní i na státní podporu těžkému průmyslu....
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ach jo ,to je jak s tatarem jasně že se nebude jezdit na služební cesty ale tlak na rychlost nesouvisí se služebkamia le s fiktivním nedostatkem času ktrý je produktem dnešní chaotické, přeinfiormované a poněkud hysterické společnosti
    se stále se více propojujícím světem bude tlak na zvyšování rychlosti přepravy nikoliv zpomalování
    aneb zrychlování internetu při současném zpomalování dopravy -to je dorbý blábol a krávovina
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: tak spekulativním snížením těžby ti zisk rozhodně neklesne :-) já dokonce myslím, že prostě nasadili nějakou business inteligence, která jim radí, při jakém objemu těžby maximalizují svůj zisk během co nejdelšího období...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    VSOUKOLOHLOR, VSOUKOLOHLOR: prijde mi, ze obe ty zpravy dohromady, pri soubehu obou techto udalosti bude pro ropne spolecnosti trochu problem investovat do novych nalezist, protoze jim soucasne klesne zisk z tech soucasnych a to vse v nejistote, ze se jim ty investice vrati...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: rozdíl je, že tehdy se ropa skupovala spekulativně, za půjčené peníze. Dnes je díky finanční krizi zvyšování peněžní zásoby pod poněkud přísnější kontrolou...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no já jsem naprosto přesvědčený, že řešením krize bude, že na velké vzdálenosti bude vypraveno ještě menší množství ještě větších strojů.

    a obří pomalé letadlo je přirozený chybějící dílek do skládanky: bude méně namáhané, než letadlo pro větší rychlosti - takže bude reálné ho postavit i z relativně problematičtějších a lehčích kompozitních materiálů. a ty úspory budou skutečně natolik zásadní, že dříve nebo později s tím někdo přijde.

    Jednak jsou tu relativně short-range lety, kde se dnes zbytečně vypravují zbytečně rychlá jumba 747 - přesto, že ten let trvá třeba jen hodinu dvě. Takovéto trasy jsou poměrně běžné hlavně v Asii.... tzn. prodloužení letu ze 2-3h na 4-6h zvládnou všichni, pokud to bude ekonomické.... většinou ti stejně cesta na letiště a odbavení u takových letů zabere víc času, než let samotný. Každopádně podstatných úspor fakt dosáhneš snížením absolutního počtu startů a letů - to není žádná moje fikce, o to se pochopitelně aerolinky snaží už dnes.

    No u těch velmi dlouhých letů, které jsou extrémně nepohodlné už dnes, se o spacích verzích letadel neustále uvažuje i u proudových strojů - jenže v těch je kvůli odporu vzduchu málo místa na opravdu velké kajuty. Ovšem u pomalejšího letadla si můžeš hravě dovolit ještě větší čelní průřez, než u A380 - a pořád si v pohodě. Takže místo na spací kajuty získáš.

    Obloukem bych se vrátil k peak-oil: naprostou většinu energie z ropy nespotřebováváme na pouhé přežití (to je to strašení umělými hnojivy, apod.) - ale na zbytečné spěchání. Skutečně - odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti ! "Zpomalení" celé civilizace na polovinu by neměl být žádný extrémní technický problém - byla by to jen psychologická záležitost - pořád bychom byli závratně rychlejší civilizace, než před 100-200 lety. A přitom by ty úspory byly nečekaně masivní.... nebylo by to žádných 20%, ale klidně po čase 50% (samozřejmě plná výše "úspor ze zpomalení" by se projevila až kdyby se začaly používat méně robustní dopravní prostředky, určené pro nižší rychlosti)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: naopak. Cestovat se bude pořád - ale daleko více za účelem turismu, rekreace, zábavy, případně jako střednědobé přesuny levné pracovní síly apod. - a stále méně se bude jezdit na služební cesty.

    jednoduše kvůli internetu. asi ti to přijde divné- ale za pár let si v e-shopu koupíš klidně celou fabriku na klíč. a na místo dorazí jen lidi co jí pojedou skutečně stavět...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    AMBIENTIUM: tak to je snad jasné už od začátku....
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    Vývoj saudskej ťažby potvrdzuje názor Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC), podľa ktorej nemá tohtoročný prudký nárast cien ropy nič spoločné s rastom svetového dopytu, ale je dôsledkom špekulácií využívajúcich strach z výpadkov dodávok pod vplyvom udalostí v arabských krajinách.

    Saudská Arábia potichu znížila ťažbu ropy - Finweb.sk - Finančný portál Hospodárskych novín
    http://finweb.hnonline.sk/c1-51543660-saudska-arabia-potichu-znizila-tazbu-ropy
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam