• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: dam ti pul roku na to, aby sis trochu prostudoval konstrukce letadel a potom se me zeptej znovu, jestli si do te doby neodpovis sam.

    Jen nezapomen, jak mas ve zvyku, ze to ma mit turbovrtulovy pohon a elektricky pohon napajeny z FV a ma to konkurovat letadlum pro stovky pasazeru, jejich zavazadel a nejake te tuny tuho nakladu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: no ale právě, že vysunovací křídla to jistěj. co je na nich nemožnýho ?
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS:no to bud rad, 300m by byla poradna davka vody na muj mlyn. Ne ze by se to nedalo. Dalo by se to udelat. Jen ne tak, jak si to predstavujes...

    a ano, ta letiste by se musela "krapatko" predelat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: počkej... myslíš, že letadlo s rozpětím 300m principiálně postavit nejde... a nebo by jenom nedokázalo operovat z dnešních letišť ?
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: jenze tohle se ti nikdo nesnazi vyvratit. To, co jsem ti vyvracel, bylo to vice nez stometrove hybridni letadlo s menitelnou geometrii, ktere by melo komercne nekoho prepravovat. A to jsme se hodne vzdalily tem tvym puvodnim 300 metrum.

    Uz na zacatku jsem psal, ze lehla solarni letadla pro osobni potrebu nejsou v podstate zadny neresitelny problem, zvlast ne hybridni. A proc jsem asi tak prisel s velkym kridlem - kvuli mensi spotrebe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tak pozor - co já předpovídám, že se URČITĚ stane ? mě spíš zajímá, co je a není nemožné - resp. co je "silně nemožné" a co je jen "lehce nemožné".

    tak třeba k těm letadlům:
    - letadla nevyžadují energeticky náročnou stavbu železnic a dálnic, kupodivu
    - spotřebu dnešníchletadel by šlo zřejmě snížit až o 70% (mohu doložit)
    - provádějí se první opatrné experimenty s pilotovanými solárními letady (mohu doložit)

    jako s vašim přístupem byste prohlásili, že Fyler bratří Wrightů zůstane jen zajímavá hříčka, protože je to na hranicích dnešní technologie, a nelze si opředstavit, že by někdy takto cestovaly destitisíce lidí na mezikontinentální vzdálenosti.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GRENDAL: neboj, všichni sme si tu tímhle stádiem prošli...

    Chaos si vytvořil svoji velmi specifickou vizi světa, založenou na predikci různejch událostí. Když pak najde nějakou technologii, která by se dala do této vize připojit, tak se pro ní nekriticky nadchne. Ověří si, že technologie splňuje fyzikální limity a zákony A, B a C a pokud to projde, je přesvědčen, že daná technologie by se měla pořádně rozject. Když ho ale někdo upozorní na kolizi s limity D, E, F až Z, tak to přejde s tím, že oponent nemá dostatečnou víru v budoucnost/otevřenou mysl/whatever. Ten pak stráví dalších padesát příspvěků v marné snaze poukázat na tyto limity, než to vzdá.

    Na druhou stranu tu tímto vytváří cca 60%zajímavejch příspěvků, evidentně jak on, tak jeho oponenti s tim nemají problém a vždycky se tu najde nějakej dobrovolník, kterej začne další nový kolo. Show must go on.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    ODAC Newsletter - September 16 2011 | ODAC - The Oil Depletion Analysis Centre
    http://www.odac-info.org/newsletter/2011/09/16
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: tohle je prostě podsouvání něčeho, co není pravda. já si fyzikální realitu uvědomuju... např. síla odporu vzduchu je odvozená od čtverce rychlosti - proto předpovídám post-energetické společnosti výrazné "zpomalení"... které by na druhou stranu nemuselo zcela diskvalifikovat létání.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: naopak podle tvych prispevku se da ta predstava vytvorit naprosto presne, jen ty si neuvedomujes fyzikalni realitu, jako uz ostatne tolikrat, ze ti, co te trochu znaji, tak to o tobe dobre vedi, a tak vi, ze je to to casto marne vysvetlovat, jen ja blbec jsem se jeste dostatecne nepoucil a opet jsem se ti marne snazil otevrit oci...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: no... ano, najít nějaká vhodná optima pro tenhle druh pohonu by asi trvalo dlouho.

    ale posedlý jsem spíš "optimální pomalostí", než rychlostí.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    XCHAOS: Já nechápu tu soudobou obsesi rychlostí... Dobrá plachetnice se soudobým naváděním udělá i 8 uzlů - cca 350 kilometrů za den. Vlaky taky dokážou jezdit 50km/h ... Pomalé letadlo bude křehké, s malou "objemovou hustotou" tzn. hříčka větrů atd. viz.- http://www.nasa.gov/centers/dryden/history/pastprojects/Helios/index.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEVALIER: víceméně souhlasím, ale přeci jen... nové železnice se posledních 100 už moc nestavěly, a rychlosti nad 200 km/h jsou energeticky náročné i na železnici. a plachetnice cestují HODNĚ pomalu... týdny, měsíce (no dobře, vím, že existují extrémní experimenty jako http://en.wikipedia.org/wiki/Hydropt%C3%A8re .a různé oceánské trimarany, apod.... ale příznivý vítr nefouká pořád...)

    "pomalé letadlo", které by energeticky v podstatě "zadarmo" letělo 200 km/h vzdušnou čarou, bude v éře drahé energie relativně konkurenceschopné.

    GRENDAL: naopak - myslím, že naopak ty sis neuvědomil, o čem vlastně píšu, nebo si to nějak neumíš představit.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    Já vůbec nechápu, proč řešíte letadla. Po zemi to jde vlakem a po moři plachetnicí...
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: evidentne sis neuvedomil, co to je ultralehka konstrukce. Kdyz si neuvedomis ani tohle, tak nema cenu uz dal s tebou diskutovat o tom tvojem nesmyslu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: něco mezi :-) chtěl jsem lovit argumenty, ale nakonec jsem musel uznat, že ohrožení v důsledku úniku krokodýla z palubního zavazadla není dobré podceňovat :-)

    vzletová hmotnost je 6.6t chceš říct. to znamená, že můj 14t drobeček by potřeboval silnější motory, ok :-) ale když si jednou ve vzduchu, můžeš tah motorů snížit - akorát začneš padat, když po tom zpomalení nemáš dost velká křídla. o tom to celé je. určitě by se dalo propočítat, při jaké ploše a tvaru křídel je výkon solárních panelů dostatečný, pro danou vzletovou hmotnost.

    máš pravdu, že vyjít z létajícího křídla by mohlo mít význam - ale vysouvání částí plochy křídla až za letu by se mohlo taky ukázat jako klíčové. prostě buď vizionář jsem, nebo nejsem - třetí možnost není :-)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: perfektni a ted tu davas na srovnani letoun ani ne s rozpetim 20m s maximalkou 6,600tum s dvema motory o 560kW


    XCHAOS: tak, tady jde dobre videt, co to znamena ultralehka konstrukce, snad si z toho neco vezmes...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ok, končím offtopic :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    odhad/extrapolace: 200 kW solární letadlo se skládacím křídlem by mohlo naložené vážit možná 14t (B36 Max takeoff weight: 156t). tato hmotnost by se mohla podstatně zvednout, pokud bychom letadlo doplnilo dvěma přídavnými turbovrtulovými motory (podobným např. těm, které používají česká letadla z LETu Kunovice), který by měl zásobu paliva jen pro start a přistání: v letové hladině by se tyto startovací motory vypnuly a letadlo by se pohybovalo jen pomocí svých 200 kW elektrických motorů a panelů.

    pro srovnání opět wiki:
    Let L-410 Turbolet - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Let_L-410_Turbolet
    On August 25, 2010, a L-410 crashed with 20 fatalities in Bandundu, Democratic Republic of the Congo. According to the sole survivor, the crash was caused by a stampede of passengers after a crocodile escaped from a bag in the cabin. The crocodile itself survived the crash, but was killed by rescuers

    .. no dobře, tady jsem se k žádným použitelným číslům nedoklikal, ale přišlo mi to jako docela zásadní informace :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    reálně máme dnes toto:
    Solar Impulse - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse

    Wing area: 11,628 photovoltaic cells: 200 m2
    Loaded weight: 1600 kg
    Max takeoff weight: 2000 kg (rezerva 400 Kč proti loaded weight)
    Powerplant: 4 × electric motors, 7.5 kW each
    Service ceiling: 8,500 m with a maximum altitude of 12,000 metres
    Cruise speed: 70 kilometres per hour

    tedy... letět s něčím,co by mělo "rozvinutou" plochu křídel 1000 m2 a výkon motoru jen 200 km/h, není až TAK nereálné. 70 km/h je ovšem moc pomalé, pro seriózní cestování. 200 km/h je už únosné
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam