|  |  | Bohuslav Reynek | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Glosa zimní Hustě v bezvětří se
    chumelí.Černý sad má z alabastru krov.
 Kdyby všecky vločky uspěly,
 co by úzkostlivých to bylo slov,
 písní kajících a modliteb...
 
 Pod rukama soustředěných tichzemě v bělostný se mění chléb,
 Zraje na vinici pokornýchkřišťálvý hrozen askeze;
 požehnanou němotu svých úst,
 jatých na bolestí řetěze,
 v perlu úchvatu zří růst.
 | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Zátiší Telátko v podmraku jeslí.Stín je vzal okolo šíje,
 stíny mu zlato snesly
 a lampa odhání je...
 Stín se mu dotýká čela,sláma mu šeptá do uší,
 v loktuši
 zlaté jako plášť anděla-
 
 co, nikdo netuší.
 | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Okno v noci Dřevo, sklo, šeď koster
    sirá,lotrů přelámané hnáty.
 Oblaku cár, ve skle díra,
 zoufalství květ z luny svátý
 zavírá se, otevírá.
 Vítr, pláč, dech z vlhkých slují.Sotva slzy ze skla setru,
 hned zas křivé ruce větru
 hrabou hrob pod samot tújí,
 kostrou zalomcují.
 | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Vítr v mracích Balvany mračen vítr
    ohněm omet, zápraží domů opuštěných svítí,
 ve změti vraků, kol a komet
 lodičku luny láme vlnobití.
 Noc nahou paží odhrnula z čelazemřelým vlasy, do loží a hloží
 rubáše světla rozestřela,
 vztaženou prosí o království Boží,
 noc žebrá o království Boží. | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Útočiště Lišky mají doupata, ptáci hnízda, včely úle.
 Únavy tvé odplata,
 záhadný stín dobré vůle,
 nedohledný v západu,provází jen v putování.
 Mlčky vodí v zahradu
 s měsícem na smrti strání.
 | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Soumrak Stmívá se na zemibez naděje.
 Labuť než oněmí,
 nezapěje.
 Jde Josef úpětido cisterny.
 Veden jest k oběti
 kozel černý
 Šat v krvi zčervená.Zrada zalká.
 Otcův žal. Ozvěna.
 Mrak a dálka.
 | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Povzdech Dni všední, kříže, pátky,a kde jsou neděle?
 Únava, tíseň, zmatky,
 kdekterý krok je vratký,
 kam prchli andělé?
 Měl Kain už v lůně matkyznamení na čele
 a osten Abelova vraha?
 Zda Kainům nikdo nepomáhá? | 
  
    |  |  | 
  
    |  | Blázen Blázen jsem ve své vsi,znají mne smutní psi,
 bílí psi ospalí,
 plynoucí do dáli,
 žádný z nich neštěká:
 těší mne zdaleka,
 jsou to psi oblaka,běží a nekvílí.
 Smutkem jsou opilí,kam jdeme, nevíme:
 požehnej duši mé.
 Pastýři prastarý
 s hlubokými dary
 měsíci a bdění,
 s trny na temeni
 těžkém, rozbodaném
 jako srdce. Amen
 | 
nar. 31.5.1892 Petrkov (Havlíčkův Brod) - 28.9.1971 Petrkov.
Grafik, básník, překladatel.
Jeho literární dílo zahrnuje 9 básnických sbírek, 2 sbírky básní v próze, množství významných překladů (Novalis, Ch. Baudelaire,T. Corbiére, P. Claudel, F. Jammes, aj.) a zejména expresionistických básníků (G. Trakla, Ch. Péguyho, M. Jacoba aj.). Jeho ženou se 1926 stala francouzská básnířka Suzanne Renaud, jejíž básnické sbírky překládal a v jejíž rodině v Grenoblu pobýval ve 20. a 30. letech každoročně.Soukromá studia kresby a malby v období studia na gymnáziu v Jihlavě (kolem 1910)  zhodnotil v portrétní tvorbě, která vedek navázání kontaktu s umělci Osmy a Skupiny výtvarných umělců a později se skupinou Tvrdošíjní. Po 1915 se však intenzivně věnoval vlastníbásnické tvorbě a překladatelství pro Dobré dílo J. Floriana a ve staroříšském okruhu vznikly rovněž kolem 1920 jeho expresionistické linoryty,spjaté již s uměním krásné knihy. Při vydávání Sešitů poesie spolupracoval s J. Čapkem, později s V. Hofmanem.
Ve 20. a 30. letech paralelně s básnickou tvorbou rozvíjel v souboru kreseb, pastelů a akvarelů (převážně z okolí Grenoblu a Provence)intimní vztah ke krajině a k všední i sváteční skutečnosti, která tvoří zázemí básnické existence.Zaznamenával radosti i smutky prostého každodenního života, naplněného milostí víry. 
V letech 1933-71 vytvořil Bohuslav Reynek v ústraní rodného Petrkova na Českomoravské Vysočině na šest set grafických listů technikou suché jehly nebo leptu, které svou básnickou intenzitou přesahují žánrové východisko zátiší či fragmentu krajiny, a v nichž vstupují do reálného kontextu biblické děje, jež jsou často samostatnými námět výtvarného vyjádření. Reynkova tvorba je zakotvena v křesťanské tradici, prostupující biologickou plodností duchovní významy, odvíjející se z počátku, z Božího slova.  Zachovávají a ctí tajemství mystické cesty, obrácené k Zemi, k nepatrné všední skutečnosti, ve které se zrcadlí sláva stvoření. Intimní deníkové záznamy pravních grafik nebo listy s motivem Betléma jsou zároveň ryzími dary přátelům k vánocům, z chudoby, která oplývá bohatstvím duše.Grafické cykly Sníh (1941), Pastorale (1942-47) obracejí pohled k tomu, co těší a obnovuje pokoj duše.
Z let 2. světové války se datují náměty biblických podobenství  a výtvarných metafor Ukřižování, Zapření sv. Petra a zejména Pieta a pašijový cyklus v nichž Reynek tematizuje smutek země a dobovou tragickou existencialitu.
V letech nástupu komunistického režimu žil ve vnitřním exilu katolického básníka bez možnosti vystavování, jeho petrkovský statek byl zestátněn.
V 50. a 60. letech vytvořil nejvýznamnější část svého grafického díla, cyklus Job (1948-49, cyklus Don Quijote (1955-60) a množství grafik v nichž vpojuje expresivním rukopisem sakrální významy do tkáně viditelné skutečnosti a posvěcuje jimi domov. V 60. letech do jeho samoty začali přijíždět pražští přátelé z literárního a filozofického okruhu, uskutečnily se první výstavy jeho grafik a poprvé vyšly jeho básnické sbírky. V 70. letech opět stíhaly vystavování jeho díla zákazy a až po 1990 došla jeho celoživotní tvorba satisfakce. Posmrtné hodnocení jeho díla, provázené retrospektivní putovní výstavou, vydáním monografie a sbírek (reedice exilového vydání) jej  řadí mezi nejvýznamnější lyrické osobnosti českého grafického umění.