• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ELDAGrafické techniky - knihtisk, dřevoryt, linoryt, mědiryt, lept, litografie, sítotisk, fotogravura atd.
    ESELVIRA
    ESELVIRA --- ---
    KOUDELKA: taky mi to vrtá hlavou .) Ale třeba se to aplikovalo jako razítka.
    KOUDELKA
    KOUDELKA --- ---
    ELDA: "Šlo o barevné tlače na dřevěné desky pomocí šablon." - Bylo by možno objasnit co je myšleno těmi šablonami? Tisklo se na dřevěné desky? Nemá být z dřev.desky?
    ELDA
    ELDA --- ---
    Svetlicitlivy asfalt

    Syrsky asfalt je svetlocitlivy, i kdyz se jeho citlivost neda srovnat s fotomaterialy. Osvetlena plocha dele odolava rozpoustedlu. Asfalt rozpustime v terpentynu. Sirokym vlasovym stetcem provedeme na desce velmi slaby, naprosto stejnomerny svetlohnedy nater. Nechame zasychat v temnu. Kreslime mekkou litografickou kridou primo, nebo jeste pred kreslenim opatrime desku jemnym akvatintovym zrnem, Vystavime ji pak na nekolik hodin slunecnimu zareni. Potom navlhcime hadrik v benzinu a opatrne pretirame. Pokud byla expozice dostatecna, smyji se neosvicena mista, kdezto osvicena zustanou nedotcena. Kresba je velmi podrobna...
    ELDA
    ELDA --- ---
    Ukijo-e (浮世絵), obrazy prchavého světa, je termín označující obrazy (kresby) s žánrovou tematikou vyráběné technikou japonského deskotisku (někdy nazývaný také dřevotisk) v 17. až 20. století. Použitá technika tisku umožňovala masovou produkci. Šlo o barevné tlače na dřevěné desky pomocí šablon. Námětem byl hlavně venkovský život a zábavní odvětví (zápasníci sumó, kurtizány, umělci apod.) Reprodukce byly dostupné chudším, kteří si nemohli dovolit originální práce mistrů.

    Ukijo-e říká, žij ze dne na den a užívej života osvobozený od všech zcestných doktrín.

    Kacušika Hokusai (葛飾北斎) (původně zřejmě Hokusai Kawamura) (říjen-listopad 1760 Edo – 10. května 1849) byl japonský umělec, malíř a dřevorytec období Edo, kterého nejvíce proslavily jeho dřevotisky žánru ukijo-e.

    Je autorem třináctidílného skicáře Hokusai manga (začal na něm pracovat v roce 1814) a sbírky dřevotisků 36 pohledů na horu Fudži (byla vytvořena v letech 1823–1829). Je považován za jednu z největších postav žánru ukijo-e neboli „obrazů prchavého světa“. Hokusai je též známý díky svým erotickým malbám stylu šunga. Ve skutečnosti byla většina z nich jen reklamami pro veřejné domy a divadla, představení nebo portréty idolů, herců a děvčat z čajoven. Jeho Fukudžusó, série dvanácti tisků oslavujících smyslnost a náruživost, je považována za jedno ze tří největších děl stylu šunga.

    Jeho umění bylo důležitým zdrojem inspirace mnoha evropských impresionistů jako byli Claude Monet nebo amerického umělce Jamese McNeilla Whistlera. Hokusai a Hirošige enormně ovlivnili světovou krajinomalbu. Dnes je Hokusaiovo jméno neodmyslitelně spojeno s Whistlerovou prací.

























    ELDA
    ELDA --- ---
    DIKY:
    MARTYZAN: Kdyz se kouknu na nastenku tak to ma opravdu jine aroma...jste jedni z mala...
    DIKY: taky premyslim jak si to levne zreprodukovat...
    MARTYZAN
    MARTYZAN --- ---
    NEMODLIN: Nejspíš Praha co?
    NEMODLIN
    NEMODLIN --- ---
    31. ledna v 18:00 v galerii Havelka, Martinská 4 má výstavu On the Road... Honza Vičar, jeden z našich nejlepších současných "mladých" grafiků, dělá hlavně velkoformátový lina.....hodně zajímavej týpek
    MARTYZAN
    MARTYZAN --- ---
    ELDA: tyjo super auditko..klobouk dolu;)
    DIKY
    DIKY --- ---
    ELDA: za tu propagandu dik, nektera je fakt ve slusnym rozliseni. premyslim, ze necim takovym by sel dozdobit bejvak ;-)
    ELDA
    ELDA --- ---
    Encyklopedie knihy – knihtisk a příbuzné obory v 15. až 19. století


    Kniha zahrnuje 2 420 biografických, geografických a věcných hesel ze všech oblastí, které souvisely s výrobou a distribucí knihy (papír, písmo a písmolijectví, grafické techniky, knižní dekor a ilustrace, vazba, ilustrátoři a kartografové, tiskaři, knihkupci a nakladatelé, žánry a formy vydání). Nečerpá jen z domácích reálií, ale chápe knihu jako umělecko-řemeslný objekt širšího časového, teritoriálního i mezioborového vývoje. Každé heslo doplňuje bohatý přehled odborné literatury. Text provází na 500 obrazových příloh, z nichž většina je u nás publikována poprvé. Kniha poslouží nejen laickým zájemcům, ale i pracovníkům knihoven, archivů, galerií a muzeí i antikvářům, sběratelům a bibliofilům. Může posloužit i jako učebnice příslušných oborů na univerzitách a vysokých i středních školách uměleckého a grafického zaměření. Kniha získala roku 2006 Výroční cenu Českého literárního fondu za vědeckou literaturu.

    ukazka 65 stran: http://www.libri.cz/data/pdf/421.pdf
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ELDA: Nevadi, nevadi... casu mame dost. :-)
    ELDA
    ELDA --- ---
    GOBERS: tak jsem na dobre ceste se naucit fotogravuru v praxi:)) Zacinam s tim totiz otravovat lidi co jsou tomu oboru opravdu blizko... Az se to naucim tak klidne predam zkusenosti dal...bude to ale nejaky cas trvat...
    ELDA
    ELDA --- ---
    Nebylo by tisku bez Čechů
    Laskavý čtenář jistě promine jistou národnostní nabubřelost výše uvedeného titulku, ale velký kus pravdy na něm jistě je. Abychom vás o tomto odvážném tvrzení mohli přesvědčit, připravujeme na toto místo seriál o historii tisku, který bude v Novinách vycházet po celý rok 2003. Dnes si jen ve stručnosti představme české průkopníky tisku.

    Knihtisk
    Minimálně kdesi hluboko ve vašem podvědomí bude uložena informace, že vynálezcem knihtisku je jistý pan Gutenberg z Mohuče (tedy německý občan). Obecně přijímaný fakt je však historicky nepřesný a například Holanďané by vám toto vehementně vymlouvali. A co teprve za oceánem, kde první japonské noviny byly vytištěny již po roce 650! Ale mnoho nechybělo a pan Gutenberg by byl také spjat s naší zemičkou. O tom ale až níže.

    Litografie
    Prvním z českých praotců tisku byl Pražák Alois Senefelder, muž mnoha profesí. Vynálezce potřeboval ke svému bádání jedinou věc – prázdnou kapsu. Jako autor divadelních her neměl na rozmnožování svých her a proto se rozhodl tisknout sám. A povedlo se! Na kámen nakreslil mastnou tuží zrcadlově obrácenou kresbu a celou plochu poleptal lučavkou královskou. V místech pokrytých tuží zůstaly vyvýšeniny… To jistě znáte sami. Vynález litografie oběhl doslova celý svět a stal se prvním způsobem tisku z plochy.

    Hlubotisk
    Tisk z hloubky, původně zastupovaný mědirytinou, nese také výrazný otisk českého vynálezeckého ducha. První mědirytina nese v rodném listě rok 1452 a je situována do italské Florencie, ale již před rokem 1460 působili na Moravě čtyři mědirytci. Skutečným gigantem v rozvíjení této tiskové techniky však byl Karel Klíč, vídeňský Čech. Nejprve opominul silvestrovské oslavy a na Nový rok 1879 díky okamžitému nápadu vyrobil první dokonalou reprodukci polotónové předlohy – tzv. heliogravuru. Tento úspěch však jeho badatelskou dušičku nenechal poklidnou a po několika pokusech se do historie zapsal nesmazatelně: rotační stírací hlubotisk.

    Tisk z plochy – světlotisk, ofset
    Již jen málokdo bude mít ponětí o existenci v té době významného tiskařského závodu Husník & Haüsler Praha. Přesto jeden z jeho zakladatelů, profesor Jakub Husník, také patří do tohoto sloupce slávy. V roce 1868 pokryl skleněnou desku vrstvou speciálně preparované želatiny, překopíroval na ni fotografický negativ a pak ji koupal ve studené vodě. Po takovémto zpracování se skleněná deska změnila v tiskovou matrici – byl vynalezen světlotisk (fototypie), vynikající reprodukční technika.
    Přestože se o problematiku náhrady litografického kamene zajímali začátkem minulého století mnozí odborníci (jmenujme např. W. Rubela z USA, který zavedl v r. 1905 nepřímý tisk z plochy), také u ofsetu můžeme vysledovat zřetelný otisk stopy českého novátora. Ofsetový tisk zavedl v Německu (potažmo v Evropě) r. 1906 Američan Kašpar Hermann. O rok později v Lipsku dokonce zkonstruoval archový ofsetový stroj Triumph. Princip kotoučového ofsetového stroje si nechal v polovině toho roku také patentovat. Tento Američan se narodil v Kynšperku nad Ohří a většinu života prožil v Německu (kde i skonal).

    Pokud jsme vás ani v nadsázce nedokázali přesvědčit, že Češi tiskovým technikám prošlapávali cestu, vraťme se ještě k "němci" Gutenbergovi. Kdoví, zda vůbec byl německé národnosti! V době národního obrození se čeští učenci vehementně zasazovali o to, že Johannes Gutenberg pocházel z Kutné Hory...
    Karel Líbal
    ELDA
    ELDA --- ---
    Bohuslav Reynek
     
    reynek01.jpg (38618 bytes) Glosa zimní

    Hustě v bezvětří se chumelí.
    Černý sad má z alabastru krov.
    Kdyby všecky vločky uspěly,
    co by úzkostlivých to bylo slov,
    písní kajících a modliteb...

    Pod rukama soustředěných tich
    země v bělostný se mění chléb,
    Zraje na vinici pokornýchkřišťálvý hrozen askeze;
    požehnanou němotu svých úst,
    jatých na bolestí řetěze,
    v perlu úchvatu zří růst.

    reynek02.jpg (36353 bytes) Zátiší

    Telátko v podmraku jeslí.
    Stín je vzal okolo šíje,
    stíny mu zlato snesly
    a lampa odhání je...

    Stín se mu dotýká čela,
    sláma mu šeptá do uší,
    v loktuši
    zlaté jako plášť anděla-

    co, nikdo netuší.

    reynek03.jpg (17193 bytes) Okno v noci

    Dřevo, sklo, šeď koster sirá,
    lotrů přelámané hnáty.
    Oblaku cár, ve skle díra,
    zoufalství květ z luny svátý
    zavírá se, otevírá.

    Vítr, pláč, dech z vlhkých slují.
    Sotva slzy ze skla setru,
    hned zas křivé ruce větru
    hrabou hrob pod samot tújí,
    kostrou zalomcují.

    reynek04.jpg (33872 bytes) Vítr v mracích

    Balvany mračen vítr ohněm omet,
    zápraží domů opuštěných svítí,
    ve změti vraků, kol a komet
    lodičku luny láme vlnobití.

    Noc nahou paží odhrnula z čela
    zemřelým vlasy, do loží a hloží
    rubáše světla rozestřela,
    vztaženou prosí o království Boží,

    noc žebrá o království Boží.

    reynek05.jpg (43745 bytes) Útočiště

    Lišky mají doupata,
    ptáci hnízda, včely úle.
    Únavy tvé odplata,
    záhadný stín dobré vůle,

    nedohledný v západu,
    provází jen v putování.
    Mlčky vodí v zahradu
    s měsícem na smrti strání.

    reynek06.jpg (33567 bytes) Soumrak

    Stmívá se na zemi
    bez naděje.
    Labuť než oněmí,
    nezapěje.

    Jde Josef úpěti
    do cisterny.
    Veden jest k oběti
    kozel černý

    Šat v krvi zčervená.
    Zrada zalká.
    Otcův žal. Ozvěna.
    Mrak a dálka.

    reynek07.jpg (19874 bytes) Povzdech

    Dni všední, kříže, pátky,
    a kde jsou neděle?
    Únava, tíseň, zmatky,
    kdekterý krok je vratký,
    kam prchli andělé?

    Měl Kain už v lůně matky
    znamení na čele
    a osten Abelova vraha?

    Zda Kainům nikdo nepomáhá?

    reynek08.jpg (20905 bytes) Blázen

    Blázen jsem ve své vsi,
    znají mne smutní psi,
    bílí psi ospalí,
    plynoucí do dáli,
    žádný z nich neštěká:
    těší mne zdaleka,
    jsou to psi oblaka,běží a nekvílí.

    Smutkem jsou opilí,
    kam jdeme, nevíme:
    požehnej duši mé.
    Pastýři prastarý
    s hlubokými dary
    měsíci a bdění,
    s trny na temeni
    těžkém, rozbodaném
    jako srdce. Amen



    nar. 31.5.1892 Petrkov (Havlíčkův Brod) - 28.9.1971 Petrkov. Grafik, básník, překladatel.

    Jeho literární dílo zahrnuje 9 básnických sbírek, 2 sbírky básní v próze, množství významných překladů (Novalis, Ch. Baudelaire,T. Corbiére, P. Claudel, F. Jammes, aj.) a zejména expresionistických básníků (G. Trakla, Ch. Péguyho, M. Jacoba aj.). Jeho ženou se 1926 stala francouzská básnířka Suzanne Renaud, jejíž básnické sbírky překládal a v jejíž rodině v Grenoblu pobýval ve 20. a 30. letech každoročně.Soukromá studia kresby a malby v období studia na gymnáziu v Jihlavě (kolem 1910) zhodnotil v portrétní tvorbě, která vedek navázání kontaktu s umělci Osmy a Skupiny výtvarných umělců a později se skupinou Tvrdošíjní. Po 1915 se však intenzivně věnoval vlastníbásnické tvorbě a překladatelství pro Dobré dílo J. Floriana a ve staroříšském okruhu vznikly rovněž kolem 1920 jeho expresionistické linoryty,spjaté již s uměním krásné knihy. Při vydávání Sešitů poesie spolupracoval s J. Čapkem, později s V. Hofmanem.

    Ve 20. a 30. letech paralelně s básnickou tvorbou rozvíjel v souboru kreseb, pastelů a akvarelů (převážně z okolí Grenoblu a Provence)intimní vztah ke krajině a k všední i sváteční skutečnosti, která tvoří zázemí básnické existence.Zaznamenával radosti i smutky prostého každodenního života, naplněného milostí víry.

    V letech 1933-71 vytvořil Bohuslav Reynek v ústraní rodného Petrkova na Českomoravské Vysočině na šest set grafických listů technikou suché jehly nebo leptu, které svou básnickou intenzitou přesahují žánrové východisko zátiší či fragmentu krajiny, a v nichž vstupují do reálného kontextu biblické děje, jež jsou často samostatnými námět výtvarného vyjádření. Reynkova tvorba je zakotvena v křesťanské tradici, prostupující biologickou plodností duchovní významy, odvíjející se z počátku, z Božího slova. Zachovávají a ctí tajemství mystické cesty, obrácené k Zemi, k nepatrné všední skutečnosti, ve které se zrcadlí sláva stvoření. Intimní deníkové záznamy pravních grafik nebo listy s motivem Betléma jsou zároveň ryzími dary přátelům k vánocům, z chudoby, která oplývá bohatstvím duše.Grafické cykly Sníh (1941), Pastorale (1942-47) obracejí pohled k tomu, co těší a obnovuje pokoj duše.

    Z let 2. světové války se datují náměty biblických podobenství a výtvarných metafor Ukřižování, Zapření sv. Petra a zejména Pieta a pašijový cyklus v nichž Reynek tematizuje smutek země a dobovou tragickou existencialitu.

    V letech nástupu komunistického režimu žil ve vnitřním exilu katolického básníka bez možnosti vystavování, jeho petrkovský statek byl zestátněn.

    V 50. a 60. letech vytvořil nejvýznamnější část svého grafického díla, cyklus Job (1948-49, cyklus Don Quijote (1955-60) a množství grafik v nichž vpojuje expresivním rukopisem sakrální významy do tkáně viditelné skutečnosti a posvěcuje jimi domov. V 60. letech do jeho samoty začali přijíždět pražští přátelé z literárního a filozofického okruhu, uskutečnily se první výstavy jeho grafik a poprvé vyšly jeho básnické sbírky. V 70. letech opět stíhaly vystavování jeho díla zákazy a až po 1990 došla jeho celoživotní tvorba satisfakce. Posmrtné hodnocení jeho díla, provázené retrospektivní putovní výstavou, vydáním monografie a sbírek (reedice exilového vydání) jej řadí mezi nejvýznamnější lyrické osobnosti českého grafického umění.
    ELDA
    ELDA --- ---
    Image:John Wilkes Booth wanted poster new.jpg

    Broadside advertising reward for capture of Lincoln assassination conspirators, illustrated with photographic prints of John H. Surratt, John Wilkes Booth, and David E. Herold.
    ELDA
    ELDA --- ---
    Sice malinko OT protoze to neni fotogravura...a netiskne se, ale toho kdo se zajima o fotogravuru rozhodne clanek o popisu vyvolavani fotek podle starych technik pouci...



    Obr. 1 Kyanotypie umělých listů

    Historické fotografické techniky s foto dokumentaci: http://www2.ntm.cz/projekty/fototechniky/
    ELDA
    ELDA --- ---
    Zinkografie
    Více o technice zde.



    Exlibris Hana Bubeníčková zinkografie (1944?), rozměr: 76 x 54 mm signováno v tisku



    Exlibris MUDr. Markéta Zacharníková zinkografie (1971), rozměr: 48 x 80 mm signováno v tisku



    Váchal - Ex libris Jaroslav Červený (1928) - zinkografie



    Paul Gauguin - Ia Orana Maria. Zinkografie. Vnik v Paříži mezi dvěma pobyty na Tahity. Reprodukce obrazu z roku 1891.



    Vítězslav Fleissig : Magické exlibris



    Název: Ex libris Bohumil Hradečný Autor: Baruch Jožka Popis: Zinkografie 7*10 cm
    ELDA
    ELDA --- ---
    Abel Barroso

    Abel Barroso, born in 1971 in Pinar del Rio, Cuba, is a very interesting young artist who has been rapidly gaining international renown for his art which combines printmaking and sculpture in biting and humorous commentary on contemporary Cuban life.

    Using meticulous craftsmanship, he creates playful works that often invite the viewer to interact. The Third World Internet Cafe, Barroso's memorable installation at the 7th Havana Biennial last November, featured computers fashioned out of wood and paper and hand-cranked by the viewer.

    Residents of Tampa Bay had an opportunity to see Barroso's work in the exhibition Contemporary Art in Cuba: Survival and Irony on the Utopian Island, at the USF Contemporary Art Museum in 2001.

    Tabaco con ideologia (Cigars with Ideology) is an authentic cedar cigar box carved by the artist and containing a woodblock print (taken from the carving on the boxtop) and a lithographic scroll inside, hand-cranked by the viewer to reveal a story of Cuba, the United States and cigars. It is "hecho a mano" (handmade) by a Cuban in Tampa – a whimsical and beautifully crafted reminder of the deep historical ties between Tampa and Cuba. The once-thriving cigar industry in Ybor City owed its success to the importation of Cuban cigar workers and Cuban tobacco.




    Tabaco con Ideologia (Cigars with Ideology)
    2001
    Handmade Spanish cedar bas-relief “cigar box” with woodblock print (inside lid) and lithograph scroll-print (inside box) viewed by turning two hand-carved crank handles attached to moveable parts; TEXT by artist
    9" h x 16 3/8" w x 3" d
    Edition: 20, XLV

    $2,500



    Sin Título 1
    Without title 1
    ELDA
    ELDA --- ---
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters

    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    Propaganda Posters
    ELDA
    ELDA --- ---
    TWORBO: Ja bych rekl ze asi ano;) trochu mi ujela ruka...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam