OMNIHASH: Cest, jak řešit problémy aktivní a pasivní automobilový dopravy je mnoho a města, která ty problémy řeší, většinou kombinují hned několik opatření. Já bych celej ten balík opatření rozdělil na dvě základní skupiny, opatření pozitivní a opatření z nutnosti.
Za pozitivní opatření považuju všechna, která problém řeší aniž by omezovala lidi, kterým to město slouží. Sem by se daly zahrnout stavby okruhů (máme v Praze mít dva, ne jeden, teď už se s motlitbou v hlase mluví jen o "dostavbě okruhu", že by někdy byly hotový oba už si nikdo ani nezkouší představit, to je příliš sci-i...)), stavba parkovišť, zlepšování návazností na MHD etc..
Opatření z nutnosti jsou ta méně příjemná, bohužel se bez nich velká města už neobejdou. To jsou zákazy vjezdu, modré zóny, mýtné poplatky, emisní poplatky, emisní zákazy, carpool etc. Jak píšu, úplně bez těhle opatření větší město už dneska fungovat nemůže, ale má-li ještě pořád sloužit lidem, je potřeba dělat věci uváženě, maximálním možným způsobem nasazovat ta pozitivní opatření a kompenzovat tím ony negativní vlivy do životů lidí ve městě. Ono město je a bylo vždycky především funkčním celkem. Náměstí nevznikla proto, že je to hezké, ale protože byl potřeba velkej plac pro trhy - například.
Problém Prahy je, že by ráda co nejrychleji přijala všechna ta "opatření z nutnosti", bo přináší peníze do rozpočtu a je velice snadné je zavádět - koupí se pár cedulí a je to, žádná větší investice peněz ani činnosti není potřeba. Osobně si myslím, že na zavádění nových zákazů a poplatků Praha nemá nárok, když není ochotna zainvestovat ani blbý záchytný parkoviště u metra. Od doby všemi tak nenáviděného primátora Béma se nenaplánoval jediný pozitivní projekt (plánované nové metro D bez stanic beru jako vtip, ne jako projekt), jen samé nepromyšlené zákazy bez konceptu.
A poslední věc k tématu je - a to osobně považuju za nehoráznou lumpárnu - že se Praha navíc sérií opatření snaží situaci dokonce uměle zhoršovat. Zřejmě to magistrát dělá proto, aby ospravedlnil potřebu těch různých nových poplatků, ale to je potom přeci podvod. Tři konkrétní příklady, ať neříkáte, že si vymýšlím:
Vinohradská třída/Černokostelecká ulice - jedna z hlavních pražských výpadovek, má přivádět i odvádět dopravu z centra a širšího centra směrem k D11, D10 a kutnohorské silnici. Proč jsou tu semafory seřízené na červenou vlnu? Opravdu někomu pomůže, že každé auto se na téhle důležité ulici musí asi osmnáctktát zastavit a znovu rozjet? Nebo se jen snažíme všem ukázat, jak je ta Praha strašně ucpaná?
Příjezd na Smíchov - Jižní spojka - Autobusový pruh má jistě leckde své odůvodnění, ale pokud se to udělá tak, že širokou silnici zúžíme na konci a přidáme 100m autobusového pruhu, kvůli kterému je tam ráno 3km kolony (ve který stojí i ty autobusy), tak je to kurva nahovno práce, ne?? (omluvte mou francouzštinu)
Dejvice - Svatovítská ulice - radnice chce uzavřít výjezd z tunelu, protože má ucpanou Svatovítskou. Ale už nepřizná, že co je přejezd přes trať v Pelléově jednosměrný, U Vorlíků slepá a příjezd ke Kulaťáku staženej do jednoho pruhu, nedá se do celejch Dejvic od Prahy přijet žádnou jinou ulicí, nic, jedna jediná úzká ulice pro celou čtvrť - a teď se na radnici tváří překvapeně? To jako vážně? Nedělaj si z nás prdel? Kdyby to někdo chtěl řešit, bude vymýšlet propojku mezi letenským exitem z Blanky a ulicí Pod Kaštany. To, že je napadne jen další zákaz, je pro mě důkaz o a) nekompetentnosti nebo b) nečestném úmyslu.