Mno…porušují cyklisti předpisy častěji, než motiristé? S velkou pravděpodobností ano. Porušují chodci predpisy častěji, než cyklisté? S velkou pravděpodobností ano. Jsou tedy cyklisté větší kokoti než motoristé a chodci větší kokoti než cyklisté? No…ne. Už proto, že drtivá většina cyklistů jsou zároveň jindy motoristé a jindy chodci. Mám spíše pocit, že čím „nebezpečnější“ dopravní prostředek člověk v danou chvíli používá, tím méně si troufne pravidla (~předvídatelnost) porušovat. Věřím, že z pohledu kamioňáků se chovají jako naprostá hovada nerespektující pravidla řidiči osobáků, pro strojvůdce budou naprostá hovada nerespektující pravidla řidiči kamionů, pro dopravní piloty budou naprostá hovada nerespektující pravidla strojvůdci a pro astronauty budou naprostá hovada nerespektující pravidla piloti dopravních letadel :)
Ano, lidi se často chovají jako dementi. Bohužel. Ale tenhle hejt tu na motoristy (vskutečnosti možná cyklisty v autě), tu na cyklisty (vskutečnosti možná motoristy na kole), tu na chodce (vskutečnosti možná motoristy a cyklisty jdoucí pěšky) fakt způsobuje jen další zvyšování arogance a demence na silnicích. Jako ničemu nepomůže cyklista klestící si cestu davem po chodníku, tak fakt ničemu nepomůže motorista, co při předjíždění ostřikovačem oblaží cyklistu jen protože „zkurvenej pumpičkář“.
Z vlastní zkušenosti, kdy se pohybuji často po Praze jak autem, tak pěšky, tak i na kole, je suverénně nejméně příjemným zážitkem to kolo (byť je mi nejbližší a i díky zkušenosti ze zahraničí to považuji v kombinaci s funkční MHD za ideální městský dopravní prostředek). Upřímně mám snad pocit, že spoustu cyklopruhů je dělaná „z trucu“ — nepomáhá ani cyklistům, ani motoristům, jen navyšuje čísla v tabulce „km cyklopruhů v Praze“. Ale procento kokotů vidím ve všech třech skupinách podobné :)
A propos — každý úsek, kde dá cyklista přednost silnici sdílené s motoristy před paralelní stezkou pro cyklisty, je především známka blbě udělané cyklostezky.