THE_MIRACLE: ještě jinak a přesně naopak: pojem "volný trh" skutečně znamená trh nerozlišený na šedý, černý a oficiální: prostě buď na tom trhu jsi a nebo nejsi, nic jiného. Neexistuje zdanění, řeší se jen bariéry při vstupu na trh (doslova např. mýto, které zaplatíš při průchodu městskou bránou při vstupu na trh). V tomto chápu, jak to Klaus kdysi myslel, ty svoje provokativní výroky z 90tých let... tedy, z hlediska trhu je neetické právě klást lidem překážky při vstupu na trh (doslova při vstupu do města, ve kterém trh je).
více o tomto jsem psal třeba sem (ano - snažím se hrát ve vztahu k liberalismu na to, čím byl např. Bondy ve vztahu k marxismu...)
TečkaCZ - xChaos: @marek:17782 nejsem přímo historik... ale nesmíš vše posuzovat podle fenoménu "hlavního města"... ano, jistě hlavní město tvoří lidé specializovaní na poskytování služeb pro členy panovníkova dvoru.
http://teckacz.cz/-/17790
Problém pochopitelně je, že na trhu může docházet ke směně, která je zcela v rozporu s jakoukoliv morálkou.
Morálka je fenomén popisující nějaká kolektivní pravidla, popisuje jak a v čem musí nebo nemusí jednotlivec brát na ostatní lidi kolem sebe.
Trh je fenomén popisující uspokojování individuálních potřeb skrze směnu s ostatními lidmi kolem sebe.
Trh a morálka jsou ortogonální pojmy, a dost možná dokonce mimoběžné - čímž pochopitelně provokativně polemizuju např.
[ Lokální alternativní, etické a demokratické ekonomiky ] - ale ve skutečnosti jen částečně: "ekonomika" není synonymum pro "trh", a evidentně - v demokratické ekonomice nebude o 100% fungování ekonomiky rozhodovat trh.
Nejsem protržní fanatik, ale upozorňuju, že některé historické mechanismy byly i horší, než trh - všechny ty chrámové oběti, otroci nahnaní násilím na stavbu egyptských pyramid nebo stalinových továren, apod. Trh alespoň otevřeně, bez pokrytectví přiznává základní mimo-morálnost individuálních potřeb jednotlivce a ptá se: tak co s tím uděláme? To není pro začátek málo - a právě proto si libertariány rozhodně nedávám do ignore, ale snažím se s nimi vést racionální diskuzi.
Ale i na straně demokracie a morálky se najdou lidi, co se ptají "tak co s tím uděláme"? A tohle je to, co mi přijde zajímavé a klíčové - udržet moment, kdy je vůbec možné ptát se "tak co s tím uděláme", tedy kdy je možné ještě doufat v konstruktivní řešení. Opakem je odprodej svého volného místa v záchranném člunu na Titanicu (ano, je to legitimní sázka na to, že třeba záchrana dorazí a já budu bohatý - ale je to v rostoucí míře zoufalá sázka...).