MATHES: Ohýbat to nechci, ten nepoměr mezi dřív a teď je jasnej, i když člověk zohlední ty věci, na které poukazuju.
1) Je imho relevantní. Ono to není jenom o e-play a rychlým solvingu meta, ale i o rychlosti reakce ze strany WotC (což jsem nezmínil).
Dřív (zde vycházím z článků, já v tý době nehrál) WotC upřednostňovali prodeje před bany (protože papír poškozují víc než e-hraní), dneska už se banů tolik nebojej (a ony jsou taky víc zapotřebí, jak je to celý rychlý). Hráči nehráli tak intenzivně, bylo FNM, vedle toho sem tam s kámošema a jednou za čas turnaj, prostě to nebylo tak, že bys na Tibalt's Trickery v soupeřově decku koukal každej druhej den. Mezi herními dny byly takový pauzy, že to hráči snáz vydejchávali, spolu s non-competitive formáty. Taky se imho WotC chovali k hráčům víc macešsky a nesmlouvavě. OP karta? Ale my ten set prodávat potřebujeme. Za rok ze STD vypadne, tak zatím hledejte anti-deck, čau. To už by jim dneska management Hasbra nedovolil ani omylem - naopak, snaha o to, aby byla herní experience MtG co nejpřívětivější, je v posledních letech strašně moc znát.
O kartách, které měly být banned a nebyly od pamětníka, který o stavu tehdejšího meta píše docela přesvědčivě:
Less Practical Magic: What Should Have Been Banned In The History of Standard?
https://armlx.blogspot.com/2020/08/what-should-have-been-banned-in-history.html
A Zuran mohl hrát (a často i hrál nebo ho měl přinejmenším v sideboardu) každej, ne jenom ten, kdo měl v decku Armageddon, i když tomu to samozřejmě pomáhalo nejvíc. Spíš tím byl ten formát zaplevelenej, s lehkou nadsázkou se dá říct, že všichni hráči měli o 10 hp navíc. IIRC nám to vlastně nikdy nepřišlo moc blbý, z dnešního pohledu je Hymna jasně OP a Strip Mine s Armageddonem otravný, ale tehdy nám přišlo normální to hrát 4x, prostě takový bylo meta a tečka, cry boys na netu ještě neměli takovou sílu jako dneska. :-)
Jiná věc byl takovej Rack nebo Black Vise, ty byly před restrikcí fakt otravný a hrálo se proti nim dost blbě, ty sraly i nás.