• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    není. v čem by to jako mělo být na škodu?
    ve spoustě zemí chodí všechny děti do školy v 5ti letech a nikdo nemá pocit, že jim někdo něco ukradl.
    Sláva Liškovi :-)
    Kéž máme víc takových zákonů, které umožňují větší možnost diferenciace a svobodné volby.
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    Fakt nemám s nadaným dítkem žádnou zkušenost, takže možná jsem teď mimo mísu, ale není to chození do školy dřív trochu na škodu?
    FIFI
    FIFI --- ---
    CHIMERA: do nového PORGU už byly přijímačky, nátřesk je tam ohromný (teď myslím tu základku)
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    CHIMERA: treba tomu porozumis lepe takhle... v teorii (specialni) relativity (porad dbam na to v ktere teorii se pohybujeme, protoze jine teorie se na to divaji jinak, ale v ramci "zdraveho rozumu" je v tomhle Einstein celkem prijatelny) neexistuje rychlost sama o sobe - vzdycky je to rychlost vuci necemu - pozorovateli. A ten pozorovatel pozoruje zmeny (v plynuti casu, v delce objektu atp) na tom pohybujicim se objektu. Jsi-li v tom objektu tak na sobe zadne zmeny nepozorujes (vuci sama sobe se nepohybujes), ale vidis stejne zmeny (jako ten pozorovatel na tobe) na tom pozorovateli (nebot on se vuci tobe pohybuje - a to stejnou rychlosti jako ty vuci nemu)... jasnejsi?
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    YENNEFER: Hawking je moc náročný i pro nadané dospělé :-) Když už, tak Stručnou historii času, ta je poměrně snadná.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    CHIMERA: porid mu nejakou knihu od stevena hawkinga, treba pocatek a osud vesmiru, strucna historie casu, vesmir v kostce... http://knihy.abz.cz/obchod/autor-hawking-stephen-hawking
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZUZKA skvělý! dík za tip, určitě pojedem!
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    CHIMERA: pokud má potomek (a nebo kdokoliv) slabost pro fyziku, určitě stojí za to udělat si výlet do brna do Mendelova muzea na výstavu Komunikujeme . Interaktivní stroje a vůbec si stím smečka bláznivých fyzikálních dokotrandů vyhrála.

    Případně sledovat aktivitiy partičky těch šílených fyziků Údif (úžasné divadlo fyziky)
    http://cirkus.hvezdarna.cz/
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    CHIMERA: nemozne je to v ramci te teorie... kdyz se vzdas nejakeho dusledku teorie, tak musis hledat jiny nastroj na popis toho jevu (i kdyz jak to zatim vypada, tak potud ta teorie funguje a zaver, ze "je to nemozne" bych uplne nezatracoval)... Nicmene je to stale teorie a zustane ji dokud nebude experimentalne vyvracena... vyssi "hodnost" nez "teorie" uz mit ale nebude :)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GRIG no to je těžký, synovi je 7 let. a tomu, co píšeš, já nerozumím - nepřevedu to tedy do obyčejné řeči. dám mu to přečíst. díky.
    TRAVIX o tom, že je něco nemožné, si myslím své. pár vědců už podobnejch teorií prokázalo (na papíře) dost, a když se vyletělo do vesmíru, bylo to jinak. jo... praxe :-)
    no ale díky vám všem, budu se to snažit tlumočit, seč stačím :-)
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Nestane se nic, protože je to fyzikálně nemožné. Byla by k tomu nutná nekonečná energie. Platí vztah, že čím vyšší energie, tím vyšší rychlost (E=1/2 m.v^2), ale pokud se blížíme k rychlosti světla, můžeme cpát energie kolik chceme, ale pouze se RS přiblížíme, nikdy ji nedosáhneme (důsledek teorie relativity).
    Jinak, pokud by se to povedlo, stalo by se plno zajímavých věcí: Jednak by zanikl vesmír. Předmět o RS by totiž měl nekonečnou hmotnost, tedy nekonečnou gravitaci, tedy by do sebe vcucl celý zázrak všehomíra. Pak by neplynul čas - to už bylo řečeno. Dále by došlo ke 100% kontrakci jednoho rozměru - předmět by byl absolutně plochý, dvourozměrný. No a potom... Potom nevím. Určitě je toho hodně, ale pořád je to jen nereálná teorie.
    Pro foton platí trochu jiná pravidla, protože foton má nulovou klidovou hmotnost.

    Vím, že to sem nepatří, ale nemůžu si pomoct :-) Jinak, bylo jednou jedno nadané dítě, které by tohle dokázalo vysvětlit mnohem lépe než já. Jmenovalo se Albert Einstein.
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    CHIMERA: :) nevim kolik synovi je, ale je potreba si uvedomit dve veci
    1) pokud tyhle uvahy vyvstavaji ze specialni teorie reltivity (jakoze asi jo), tak z ni vyplyva, ze zadne teloso o nenulove klidove hmotnosti nemuze rychlosti svetla dosahnout (kdyz je to teoreticky nemozne, nemuzes to tou teorii analyzovat) (ano vyplyva z toho, ze foton ma nulovou klidovou hmotnost, ale jelikoz foton podle tehle teorie numuze byt vudci nicemu v klidu, tak tak klidova hmotnost fotonu neni fyzikalni velicina)
    2) ty zmeny, ktere popisuje dilatace casu jsou relativni - pozoruje je pozorovatel vudci kteremu se ta hmota pohybuje (neexistuje - v teto teorii - absolutni rychlost) i.e. i kdyby ses pohybovala 0.999999999* rychlost svetla (vudci necemu), nebudes pocitovat nic neobvykleho.
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    CHIMERA: řekni mu, že dedukuje správně, ale jedinej komu se to povedlo experimentálně ověřit, je jistý pan Foton. A že jestli má zájem, tak se bude muset stát panem Fotonem...,)
    jinak řečeno něco co je závislé na čase nemůže existovat "mimo" čas, k tomu sou vyvinutý speciální..věci..druhy.."kerý to přežijou".
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TRAVIX psala jsem, že malej prodělal těch testů více a u více psychologů. iq test v rozhodování o přijetí do speciální třídy nehrál roli, byl jen tak mimochodem, když už se testovalo.
    s tou indivindi výukou podle zájmu budu muset brzo začít, protože v některých oborech stačím synově poptávce (humanitní obory), ale někde už zdaleka ne (matika, fyzika, chemie, astronomie) - to si nějak zajistím u kolegů na jiných fakultách, ale rozhodně chci, aby byl ve třídě, kde bude co nejmíň dětí.
    p.s.
    nevíte někdo, jak vysvětlit odpověď na otázku (teď se tím synátor intenzivně zabývá), co se stane s živou a neživou strukturou při dosažení rychlosti světla? prý by měl přestat existovat čas. malej se ptá, jak to vypadá. já to těžko vysvětlím, protože podle mě je čas konstatní jednotka a existuje pořád. i když by se (teoreticky) dosáhlo rychlosti světla a nestárlo, tak si prostě myslím, že když si sednu a vstanu, tak sezení byla minulost, stání současnost a krok bude budoucnost. to je pro mě čas. čili fyzikální čas bude asi něco jiného.
    jenže já jsem gympl nestudovala. fakt si to ani nedovedu představit.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZUZKA kolik je tříd v ročníku, to je mi celkem fuk. ale ve třídě je tady na gymplech (i na Slovanském, který má tu francouzskou sekci, o které mluvíš) 30 a více žáků, což je děs. Gympl, který uvádíš, se mi zatím jeví jako ze zdejších možností nejlepší, ale ty počty mě děsí :(
    když si vezmu, že u malýho ve třídě mají 16 dětí (z toho jedna holčička je víc v Itálii, než tady, takže prakticky 15) a 2 učitelky, takže se dělí na skupiny po 8mi dětech a v těch skupinách pracují, tak něco takového prostě... i na gymplu.
    vypadá to jako bláhový sen, ale ještě mám 3 roky na to, abych pohnula zdejšími ledy :-)
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Dobré by možná bylo sehnat nějakou slušnou školu a pak dítě individuálně zásobovat nějakými kurzy nebo dodatečnou výukou. To má jednu dost zásadní nevýhodu - ztráta volného času a nadměrná zátěž na dítě. Ale já to tak nějaký čas měl a nestěžuju si.

    IQ nepřeceňujte, sice je dost vypovídající, ale jenom o jedné oblasti schopností. Člověk je moc komplexní tvor, aby se nadání dalo vyjádřit pomocí jednoho čísla z jednoho testu.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    S tím že ve státní škole (s výjimkou malotřídek) protě nebude málo dětí, protože by to nezaplatilo učitele. škole kde jsem dělala měla v každém ročníku dvě až tři třídy, jeden rok bylo okolo 18-20 žáků ve třídě, ale protože prostě nevycházely prachy na mzdy (fixní částka), tak se muselo slučovat třídy a snižovat stavy.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Velmi blízká kamarádka (chytrá jak opice) v Olomouci absolvovala francouzký gympl a v podstatě si ho pochvalovala. Netuším kolik jich je ve třídě, ale rozhodně měli prostor pro vlastní názory, kreativtu a spol. Plus možnost odjet na půl až rok do francie. Zároveň po nich ale chtějí práci.

    Pokud hledáš státní střední školu, tak myslím že anglický či fr. gympl by mohl být zajímavý - pokud tvé dítko něco takového bude chtít.
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    CHIMERA: no málo ve třídě to fakt nevim..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam