• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    TRAVIX: já tomu teoreticky rozumím, ale tehdy mě to trochu naštvalo - šlo mi o absolutní umístění (a hlavně s ním spojenou prémii) a za plný počet bodů v sekci nebyl percentil 100.. scio pak uznalo, že konkrétní hodnoty percentilu nad 95-96 jsou už v podstatě o náhodě...

    ten přepočet je ještě komplikovanějí - mám dojem, že u maturantů se počítá i "jak kvalitní konkurence tuto variantu psala"
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Ano, ale to je právě smysl percentilu. Hlavní důvod, proč se používá přepočet na percentil je, že se smažou rozdíly mezi variantami testu. Pokud jsi měla ve druhém testu víc bodů, je možné, že ten test byl lehčí. Ani největší profesionál ti nesestaví dva naprosto stejně náročné testy.
    Proto se používá percentil. Pokud je jeden test těžký, všichni účastníci dostanou méně bodů. Pokud je test lehký, účastníci dostanou více bodů. A určitě uznáš, že by nebylo fér, kdyby přijímali lidi na VŠ jenom proto, že náhodou psali trochu jinou variantu testu. Proto se spočítá percentil - srovnání s ostatními, kteří píší stejnou variantu. Pokud jsi např. lepší než 90% lidí, dostaneš percentil 90, ať píšeš jakkoliv lehký nebo náročný test.
    FIFI
    FIFI --- ---
    QZUZKA: no to je právě ten chaos, lepší percentil, více bodů uáááá z toho by jeden upadl :-)

    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    TANAIS: naučit se dá do určité míry - naučením se zlepší výsledek o pár (nebo třeba deset) percentilových bodů.. ale když má někdo "přirozený výsledek" 40, pravděpodobně se nenaučí na 70...
    a mně loni lepší percentil vyšel z prvního testu, než z druhého (kde jsem zase měla více bodů..)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    Sama za sebe si myslím, že testy studijních předpokladů na vejšku lze nacvičit. Tedy - alespoň já jsem ten případ, který to tak udělal. Stačilo si jich pár projet a v podstatě jsem se "naučila", jak na ně.
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    FIFI: Třeba je bude psát u přijímaček na VŠ... Už dneska je používá asi 50 fakult. A mimochodem, OSP 94% je úžasný výsledek, gratuluji :-)
    ZUZKAOU: Od Gaussovy křivky se odchýlit nemůžou. Pokud by se všichni naučili vyplňovat testy, dostanou víc bodů, ale protože percentil se počítá V POROVNÁNÍ S OSTATNÍMI, na výsledku to nic nezmění.

    Jinak, testy OSP jsou od toho, aby zjistily, jestli umí člověk pracovat s informacemi. Většina VŠ už totiž zjistila, že:
    a) Na gymnáziích vás nenaučí nic, co by bylo potřeba pro praktický život a studium nějakého oboru. (A tudíž se nemůžou psát přijímačky z odborných znalostí.)
    b) Schopnost našprtat se nazpaměť na zkoušku není zas až TAK důležitá.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    třikrát, paní Kudláčková, maximálně třikrát za deset let ;)
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: já tomu SCIU fakt nerozumím, podle mne jsou dost divní :-)
    Kdybych věděla, že kluk u nich bude mít takového výsledky, tak ho snad dám na nějakou školu, kde se to SCIO píše:-)). Podle mne to budou trochu matláci, testy vyrábějí XYZ let a stejně pak udělají chybu v zadání. V těch únorových zkouškách, v sobotu ráno, zjistil ředitel školy, kde se to psalo, že mají chybu v tom jejich zaškrtávacím formuláři, že ho mají pro 500 dětí špatně vytisknutý. Rodčům pak v klidu napíší:

    Vazeni rodice,

    Vase dite se v sobotu 9. unora zucastnilo Narodnich srovnavacich zkousek z OSP, matematiky a ceskeho jazyka. Zkousky z OSP a z matematiky probehly bez problemu. Ve zkousce z ceskeho jazyka se vsak bohuzel vyskytla chyba. Jednalo se o posunute cislovani otazek v zaznamovych arsich ucastniku. Administratori zkousek vydali ihned detem pokyn, jak zaznamove archy vyplnovat a v naproste vetsine pripadu zkousky probehly zcela regulerne, s nepatrnym casovym posunem (1 - 2 minuty). I tak vsak jde o chybu, ktera by se stat nemela (a take se nam nestava), a proto bychom se Vam touto cestou radi omluvili a informovali Vas o zpusobu reseni nastale situace.

    Zaznamove archy vsech ucastniku budou peclive analyzovany s cilem zjistit, zda prece jen nektere z deti nevyplnilo sve odpovedi jako "posunute". V takovem pripade pak samozrejme vezmeme v uvahu odpovedi ditete tak, jako by byly zapsany spravne. S pomoci statistickych metod bude overena objektivita vysledku. Na www.scio.cz si pak budete moci zkontrolovat zaznamovy arch sveho ditete, i to, jak jsme priradili jeho odpovedi. Protoze analyzy preci jen zaberou urcity cas, je mozne, ze se vyhodnoceni zkousek prodlouzi o cca 3 - 4 dny (tj. vysledky na www.scio.cz budou k dispozici az 18. 2. 2008).

    Tiskova chyba nebude mit na vysledek zkousky vliv. Presto musime konstatovat, ze zkousky neprobehly, jak jsme slibili a jak jste pravem mohli ocekavat. Jako omluvu, prosim, prijmete maly darek. Prihlasenim na teto adrese ziskate vstup na 1 mesic zdarma do "Skoly za skolou": www.zaskolou.cz/registrace/nszs (vice informaci o "Skole za skolou" zde www.skolazaskolou.cz/oskole.asp). Verime, ze stejne, jako "zatezova" situace zkousky, bude pro budouci studium Vaseho ditete prinosem i tato sluzba.

    Pokud byste chybu vnimali jako zavaznou (coz je plnym pravem zakaznika), nabizime tyto alternativy:

    1) U Vaseho ditete nebude vyhodnocena zkouska z CJ a bude Vam vracena 1/3 ceny zkousky (tj. 300 Kc). V takovem pripade se, prosime, rozhodnete do 15. unora a do tohoto data (vcetne) nas e-mailem informujte o teto volbe (odpovedi posílejte na e-mailovou adresu scio@scio.cz). V odpovedi, prosime, uvedte jmeno, prijmeni a kod ucastnika zkousky.

    nebo

    2) Nebude vubec vyhodnocena cela zkouska, tj. OSP, MAT a CJ, a bude Vam vracena plna castka (tj. 890 Kc). V takovem pripade se, prosime, rozhodnete do 15. unora a do tohoto data (vcetne) nas e-mailem informujte o teto volbe (odpovedi posílejte na e-mailovou adresu scio@scio.cz). V odpovedi, prosime, uvedte jmeno, prijmeni a kod ucastnika zkousky.

    Pokud od Vas do 15. unora zadnou reakci neobrzime, budeme se ridit tim, ze zkouska Vaseho ditete ma byt kompletne a radne vyhodnocena.

    Dekujeme za pochopeni i za Vasi dalsi prizen

    (něco jako omlouváme se za toto nedopatření, které se stává maximálně jednou dvakrát za deset let:-)))) )
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Nevím jak je to u děcek. Ale u těch testů na výšku se jim to rozhodně hýbe. 2000 brali na FSS MU i ty, kterým vyšel percentil 94 - tj 6% nejlepších.
    Loni bylo potřeba mít více jak 98.4 a to se jim tam hlásí více lidí a dokonce jich i víc berou. Takže mají v háji normální rozložení (gaussovu křivku), protože se uchazeči o studium naučili vyplňovat testy a vypovídá to méně, než na začátku, kdy ty testy používali.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: tak studijní předpokady by měli měřit úspěch při studiu, ne?
    FIFI
    FIFI --- ---
    Doufám, že to chápu správně..já mu spíš vysvětluju, to, co pokazil, ty percentily moc neprožívám :-)

    Ono je to někdy sporný, třeba v tom první testu měli souřadnice bodů - tj. na ose x a y. SCIo se píše v sobotu a už v úterý po SCIU to probírali ve škole :-), takže jak říkám, zaměřujeme se na to, co mu nešlo, co neuměl, co pokazil, co neprobírali, probíráme, co bylo jasné atd..nějaký percentily neprožíváme:)
    FIFI
    FIFI --- ---
    tady: http://www.scio.cz/tvorba_testu/hodnoceni_kvality/percentily.asp

    Co je to percentil?
    Percentil vyjadřuje, jak se jednotlivý účastník umístil v rámci všech ostatních účastníků, nebo jinak vyjádřeno, kolik procent ostatních účastníků dosáhlo horšího výsledku než o­n (např. umístil-li se účastník na 93. percentilu, znamená to, že předstihl 93 % ostatních a jen 7 % ze všech testovaných bylo lepších než o­n). Pokud je znám i celkový počet testovaných, je možné díky percentilu určit i absolutní pořadí účastníka.

    Použití v přijímacích zkouškách
    Při použití několika variant (verzí) testů, které nemají zcela stejnou obtížnost (stejná obtížnost je reálně nedosažitelná), je chybou slučovat bodové zisky testovaných z jednotlivých verzí do celkového pořadí - ze dvou stejně připravených účastníků dosáhne ten, kdo řeší obtížnější verzi, pravděpodobně méně bodů. Co ovšem porovnávat jde, je právě údaj o pořadí, které při různých počtech účastníků v jednotlivých verzích je třeba přepočítat právě na percentil. Účastník, který je na 50. percentilu v obtížnější variantě, bude pak v celkovém pořadí na stejné úrovni s účastníkem v 50. percentilu lehčí varianty (bez ohledu na jejich různý bodový zisk, který způsobila nestejná obtížnost variant).

    Je výpočet s percentilem obtížný?
    Rozhodně není - zvládne jej kdokoliv, kdo alespoň trochu zná práci např. s Excelem. V nejjednoduším případě se percentil stanoví tak, že se pořadí všech účastníků podle dosažené hodnoty skóre přepočítá na stupnici 1 - 100. Pro uvedený výpočet lze použít i vestavěnou funkci Excelu PERCENTRANK.

    FIFI
    FIFI --- ---
    jako musíš ten percentil odečíst od 100 ..alespoň takhle to chápu já..
    FIFI
    FIFI --- ---
    CHIMERA: nééé, že 4 % procenta to napsali tak jako můj syn, tj. že 4% to napsali na úplně bez chyby - když vezmeme tu poslední matiku, kterou měl bezchybně..
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    FIFI co znamená ten percentil? že z toho počtu řešitelů jich 96 procent dosáhlo tak výborných výsledků, jako tvůj kluk? to bych se teda velice divila.
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: můj syn to SCIO teď psal 3x. Na podzim, v únoru a v březnu. Je v páté třídě.

    Výsledky měl tyto:
    Březen:

    Počet řešitelů: 1023 (počet studentů dané varianty testu, kteří se účastnili testování - ze kterých byla počítána percentilová tabulka)



    Předmět Správně Špatně Skóre Percentil
    Matematika 30 0 30 96 - tady měl správně úplně všechno
    Český jazyk 34 4 32.67 91 - tady měl 4 špatně, něco nezaškrtl, nebyl si jistý, kdo to byl jidáš- tak to vynechal, za to se mu nic neodečítá
    Obecné studijní předpoklady 56 2 54.75 94

    Před tím měl ty percentily M 96 ČJ 61 OSP 91 (psaloto 497 dětí) a na podzim: M 93 ČJ 95 OSP 91 (psalo to 598)

    Jenže u přijímaček psát SCIO nebude, to je na tom nejlepší :-))

    On ten percentil nějak souvisí s tím, zda by nemělo dítě mít problém se dostat na VŠ? (Teda asi néééé v páté, někde výš, jak jsi to psala Ty...?)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    HRABALKA: takový názory budou pořád :) Stačí jedna špatná soukromá a hned jsou špatné všechny.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    já nevím, kde se ta lenost v těch chytrých bere.
    fakt nevím.
    já mám iq jenom 129, ale vždycky jsem se ráda učila a ráda jsem taky uměla předvést výsledky učitelům :-) oni měli radost, já měla radost... a škola byla fajn.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Jinak za mých gymnaziálních let OGB se pravidelně umisťovalo velmi vysoko (v první desetině) takových těch srovnávacích testů, teď nevím, jak se tenkrát jmenovali.

    A psalo se to vážně plošně, ne jen vybraní studenti.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    HRABALKA: a o tom jsem psala, že nevím jak teď, ale první tři generace maturantů buďánky byli ti chytří, ale líní, takže procpat se přijímačkami bylo velmi náročné.

    Ostatně mě vyšel nějaý 98 percentil u starého scio testu studijních předpokladů (r. 2000, teď už jim to nevychází na gaussovku, nebo se to všichni naučili dělat) a podle toho bych při studiu na VŠ neměla mít nejmenší problém, že?

    No tak první zkouškové zahrnující drcení se nazpamět pro mě bylo velmi, velmi tvrdý náraz na realitu.

    Současné OGB na tom dle mého bude lépe, neboť že jsme neukáznění a flákači, si všimli pedagogové velmi rychle a došlo jim, že to souvisí se stylem požadavků na studenty ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam