• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CHIMERAMimořádně nadané děti
    Vše okolo vzdělávání a výchovy mimořádně nadaných dětí. Hledáme všechny druhy nadání!

    Čtěte prosím nástěnku! Jsou tam podstatné informace!

    „Mnoho nadaných a talentovaných dětí, jestliže se jim nedostává odpovídající podpory, upadá a nerozvíjí své nadání, které by je mohlo dovést k vědeckým objevům, umělecké tvorbě, umožnilo by jim stát se vůdčími osobnostmi nebo prostě jen šťastnými lidmi, s přiměřenou sebedůvěrou. Ignorováním talentů ztrácí i společnost. Ztrácí tvořivé vůdčí osobnosti ve vědě, umění, politice a získává frustrované odpadlíky ze škol, společnosti, veřejného života a někdy i ze života vůbec.“ (Erica Landau, zakladatelka Institutu pro nadané a talentované děti, Tel Aviv)
    rozbalit záhlaví
    LE_JOUEUR
    LE_JOUEUR --- ---
    jsem si tu dala vyfiltrovat "budanka" ..
    UNDERWORLD: jestli te jeste neco zajima, tak napis
    ZOFI: houska je zakladatel budanky, nejakou dobu byl reditelem.. pak zel odesel a ted by ho to tam potrebovalo (uz par let) jako sul
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    http://www.baraka.cz/baraka/Baraka/b_3/b_3_jsme_tak_bohati.html

    vkládám poslední článek...
    četla jsem ho asi před rokem, kdy měl synem obrovské zdravotní problémy....které se změnou školy téměř 100% vyřešily. Hodně jsem si po přečtení článku ujasnila...pochopila, co vlastně syn potřebuje a prachy, které taky nemám (chiméro) prostě nějak sehnala - obětovala... Byl to docela risk, taky jsem nemohla vědět, jaké to tam bude...a můj názor je, že tyto děti (ne nadprůměrné, ale nadané, lidi si ty 2 pojmy pletou) MUSÍ MÍT speciální výuku, rychlejší a rozšířenou, a to jim normální základka dát prostě nemůže...a kdo takové dítě nemá - nic o tom neví - at nerozhoduje...
    zdá se, že autor toho článku je ředitel, nebo učitel na gymplu Budánka v Praze, zminuje se o ni...

    Jinak se musím "pochlubit" - Ron se v březnu umístnil na 1. místě v matematické soutěži klokan a na 5. místě v miniolympiádě 4. tříd ve městě Brně... samozřejmě - on spokojený není, na příští rok si dal závazek, že musí být mezi prvními 3... jo, co já bych za to dala, se jen dostat mezi vybrané (jsou to ti 2-3 nejlepší ze školních kol) zúčastněné....
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZOFI zaregistrovali něco nového od dřívějších dob? já ne.
    a že děti z programu Obecná škola se naučí míň, to bylo jasné předem.
    je to stejné jako s waldorfskými školami - děti jsou tam víc v pohodě, protože se na ně netlačí, ale když se mají dostat na náročnější školy, nezvládnou buď přijímačky, nebo potom ten tlak při výuce a zkoušení.
    jsem ráda, že u nás ve škole je to skloubené. v látce se postupuje dost rychle a probírá se dost hluboko, ale mají i dost času na odpočinek a válení po koberci :-) nevím, k čemu by byla škola, která by dítě jen naučila hledat na internetu... takové schopnosti se u žádných přijímaček netestují :-)
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    http://www.rodina.cz/clanek31.htm

    protože se tu nic neděje, vkládám odkaz na článek o 8 letých gymplech...tak si aspon počtěte...
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZOFI dávám ten odkaz na nástěnku.
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    http://www.rodina.cz/clanek6110.htm

    Přečtěte si článek o nadaných dětech...
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    QZUZKA: Aha, tak oni to přepočítávají dost složitě... No, ale je pravda, že tohle je trochu OT. (I když - člověk s tak vysokým percentilem se asi může považovat za nadaného.)
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    TRAVIX: nene, právě opačně... opravdu se NSZ přepočítává i "podle kvality uchazečů" (http://www.scio.cz/in/2vs/nsz/percentil.asp)... což stejně neřeší to, že za bezchybný oddíl testu je 97 prostě málo (zkazilo mi to v tom termínu průměr..).

    Desetiny náhodné jsou vždy, to jistě. Ale testy u Scia jsou (podle vyjádření zástupců Scia loni na předávání cen) zaměřené tak, aby spolehlivě testovaly většinu.. ne extrémy..

    Mám dojem, že by to tu mohlo být trochu OT..
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    QZUZKA: "jak kvalitní konkurence tuto variantu psala" už je riziko pužívání percentilu. Pokud tuto variantu testu psali samí géniové, nedostaneš vysoký percentil, ani kdyby ses rozkrájela. Pokud by ji psali samí pitomci, budeš mít hodně, i když nejsi ve formě. Ale vzhledem k tomu, že se to dělí náhodně (a že NSZ dělají tisíce lidí), je tenhle problém minimalizovaný - v praxi to téměř nehraje roli.

    Ale máš pravdu - ty desetinky už jsou spíš o náhodě. Ale to máš při každým typu testu.
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    TRAVIX: já tomu teoreticky rozumím, ale tehdy mě to trochu naštvalo - šlo mi o absolutní umístění (a hlavně s ním spojenou prémii) a za plný počet bodů v sekci nebyl percentil 100.. scio pak uznalo, že konkrétní hodnoty percentilu nad 95-96 jsou už v podstatě o náhodě...

    ten přepočet je ještě komplikovanějí - mám dojem, že u maturantů se počítá i "jak kvalitní konkurence tuto variantu psala"
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Ano, ale to je právě smysl percentilu. Hlavní důvod, proč se používá přepočet na percentil je, že se smažou rozdíly mezi variantami testu. Pokud jsi měla ve druhém testu víc bodů, je možné, že ten test byl lehčí. Ani největší profesionál ti nesestaví dva naprosto stejně náročné testy.
    Proto se používá percentil. Pokud je jeden test těžký, všichni účastníci dostanou méně bodů. Pokud je test lehký, účastníci dostanou více bodů. A určitě uznáš, že by nebylo fér, kdyby přijímali lidi na VŠ jenom proto, že náhodou psali trochu jinou variantu testu. Proto se spočítá percentil - srovnání s ostatními, kteří píší stejnou variantu. Pokud jsi např. lepší než 90% lidí, dostaneš percentil 90, ať píšeš jakkoliv lehký nebo náročný test.
    FIFI
    FIFI --- ---
    QZUZKA: no to je právě ten chaos, lepší percentil, více bodů uáááá z toho by jeden upadl :-)

    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    TANAIS: naučit se dá do určité míry - naučením se zlepší výsledek o pár (nebo třeba deset) percentilových bodů.. ale když má někdo "přirozený výsledek" 40, pravděpodobně se nenaučí na 70...
    a mně loni lepší percentil vyšel z prvního testu, než z druhého (kde jsem zase měla více bodů..)
    TANAIS
    TANAIS --- ---
    Sama za sebe si myslím, že testy studijních předpokladů na vejšku lze nacvičit. Tedy - alespoň já jsem ten případ, který to tak udělal. Stačilo si jich pár projet a v podstatě jsem se "naučila", jak na ně.
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    FIFI: Třeba je bude psát u přijímaček na VŠ... Už dneska je používá asi 50 fakult. A mimochodem, OSP 94% je úžasný výsledek, gratuluji :-)
    ZUZKAOU: Od Gaussovy křivky se odchýlit nemůžou. Pokud by se všichni naučili vyplňovat testy, dostanou víc bodů, ale protože percentil se počítá V POROVNÁNÍ S OSTATNÍMI, na výsledku to nic nezmění.

    Jinak, testy OSP jsou od toho, aby zjistily, jestli umí člověk pracovat s informacemi. Většina VŠ už totiž zjistila, že:
    a) Na gymnáziích vás nenaučí nic, co by bylo potřeba pro praktický život a studium nějakého oboru. (A tudíž se nemůžou psát přijímačky z odborných znalostí.)
    b) Schopnost našprtat se nazpaměť na zkoušku není zas až TAK důležitá.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    třikrát, paní Kudláčková, maximálně třikrát za deset let ;)
    FIFI
    FIFI --- ---
    ZUZKAOU: já tomu SCIU fakt nerozumím, podle mne jsou dost divní :-)
    Kdybych věděla, že kluk u nich bude mít takového výsledky, tak ho snad dám na nějakou školu, kde se to SCIO píše:-)). Podle mne to budou trochu matláci, testy vyrábějí XYZ let a stejně pak udělají chybu v zadání. V těch únorových zkouškách, v sobotu ráno, zjistil ředitel školy, kde se to psalo, že mají chybu v tom jejich zaškrtávacím formuláři, že ho mají pro 500 dětí špatně vytisknutý. Rodčům pak v klidu napíší:

    Vazeni rodice,

    Vase dite se v sobotu 9. unora zucastnilo Narodnich srovnavacich zkousek z OSP, matematiky a ceskeho jazyka. Zkousky z OSP a z matematiky probehly bez problemu. Ve zkousce z ceskeho jazyka se vsak bohuzel vyskytla chyba. Jednalo se o posunute cislovani otazek v zaznamovych arsich ucastniku. Administratori zkousek vydali ihned detem pokyn, jak zaznamove archy vyplnovat a v naproste vetsine pripadu zkousky probehly zcela regulerne, s nepatrnym casovym posunem (1 - 2 minuty). I tak vsak jde o chybu, ktera by se stat nemela (a take se nam nestava), a proto bychom se Vam touto cestou radi omluvili a informovali Vas o zpusobu reseni nastale situace.

    Zaznamove archy vsech ucastniku budou peclive analyzovany s cilem zjistit, zda prece jen nektere z deti nevyplnilo sve odpovedi jako "posunute". V takovem pripade pak samozrejme vezmeme v uvahu odpovedi ditete tak, jako by byly zapsany spravne. S pomoci statistickych metod bude overena objektivita vysledku. Na www.scio.cz si pak budete moci zkontrolovat zaznamovy arch sveho ditete, i to, jak jsme priradili jeho odpovedi. Protoze analyzy preci jen zaberou urcity cas, je mozne, ze se vyhodnoceni zkousek prodlouzi o cca 3 - 4 dny (tj. vysledky na www.scio.cz budou k dispozici az 18. 2. 2008).

    Tiskova chyba nebude mit na vysledek zkousky vliv. Presto musime konstatovat, ze zkousky neprobehly, jak jsme slibili a jak jste pravem mohli ocekavat. Jako omluvu, prosim, prijmete maly darek. Prihlasenim na teto adrese ziskate vstup na 1 mesic zdarma do "Skoly za skolou": www.zaskolou.cz/registrace/nszs (vice informaci o "Skole za skolou" zde www.skolazaskolou.cz/oskole.asp). Verime, ze stejne, jako "zatezova" situace zkousky, bude pro budouci studium Vaseho ditete prinosem i tato sluzba.

    Pokud byste chybu vnimali jako zavaznou (coz je plnym pravem zakaznika), nabizime tyto alternativy:

    1) U Vaseho ditete nebude vyhodnocena zkouska z CJ a bude Vam vracena 1/3 ceny zkousky (tj. 300 Kc). V takovem pripade se, prosime, rozhodnete do 15. unora a do tohoto data (vcetne) nas e-mailem informujte o teto volbe (odpovedi posílejte na e-mailovou adresu scio@scio.cz). V odpovedi, prosime, uvedte jmeno, prijmeni a kod ucastnika zkousky.

    nebo

    2) Nebude vubec vyhodnocena cela zkouska, tj. OSP, MAT a CJ, a bude Vam vracena plna castka (tj. 890 Kc). V takovem pripade se, prosime, rozhodnete do 15. unora a do tohoto data (vcetne) nas e-mailem informujte o teto volbe (odpovedi posílejte na e-mailovou adresu scio@scio.cz). V odpovedi, prosime, uvedte jmeno, prijmeni a kod ucastnika zkousky.

    Pokud od Vas do 15. unora zadnou reakci neobrzime, budeme se ridit tim, ze zkouska Vaseho ditete ma byt kompletne a radne vyhodnocena.

    Dekujeme za pochopeni i za Vasi dalsi prizen

    (něco jako omlouváme se za toto nedopatření, které se stává maximálně jednou dvakrát za deset let:-)))) )
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Nevím jak je to u děcek. Ale u těch testů na výšku se jim to rozhodně hýbe. 2000 brali na FSS MU i ty, kterým vyšel percentil 94 - tj 6% nejlepších.
    Loni bylo potřeba mít více jak 98.4 a to se jim tam hlásí více lidí a dokonce jich i víc berou. Takže mají v háji normální rozložení (gaussovu křivku), protože se uchazeči o studium naučili vyplňovat testy a vypovídá to méně, než na začátku, kdy ty testy používali.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    FIFI: tak studijní předpokady by měli měřit úspěch při studiu, ne?
    FIFI
    FIFI --- ---
    Doufám, že to chápu správně..já mu spíš vysvětluju, to, co pokazil, ty percentily moc neprožívám :-)

    Ono je to někdy sporný, třeba v tom první testu měli souřadnice bodů - tj. na ose x a y. SCIo se píše v sobotu a už v úterý po SCIU to probírali ve škole :-), takže jak říkám, zaměřujeme se na to, co mu nešlo, co neuměl, co pokazil, co neprobírali, probíráme, co bylo jasné atd..nějaký percentily neprožíváme:)
    FIFI
    FIFI --- ---
    tady: http://www.scio.cz/tvorba_testu/hodnoceni_kvality/percentily.asp

    Co je to percentil?
    Percentil vyjadřuje, jak se jednotlivý účastník umístil v rámci všech ostatních účastníků, nebo jinak vyjádřeno, kolik procent ostatních účastníků dosáhlo horšího výsledku než o­n (např. umístil-li se účastník na 93. percentilu, znamená to, že předstihl 93 % ostatních a jen 7 % ze všech testovaných bylo lepších než o­n). Pokud je znám i celkový počet testovaných, je možné díky percentilu určit i absolutní pořadí účastníka.

    Použití v přijímacích zkouškách
    Při použití několika variant (verzí) testů, které nemají zcela stejnou obtížnost (stejná obtížnost je reálně nedosažitelná), je chybou slučovat bodové zisky testovaných z jednotlivých verzí do celkového pořadí - ze dvou stejně připravených účastníků dosáhne ten, kdo řeší obtížnější verzi, pravděpodobně méně bodů. Co ovšem porovnávat jde, je právě údaj o pořadí, které při různých počtech účastníků v jednotlivých verzích je třeba přepočítat právě na percentil. Účastník, který je na 50. percentilu v obtížnější variantě, bude pak v celkovém pořadí na stejné úrovni s účastníkem v 50. percentilu lehčí varianty (bez ohledu na jejich různý bodový zisk, který způsobila nestejná obtížnost variant).

    Je výpočet s percentilem obtížný?
    Rozhodně není - zvládne jej kdokoliv, kdo alespoň trochu zná práci např. s Excelem. V nejjednoduším případě se percentil stanoví tak, že se pořadí všech účastníků podle dosažené hodnoty skóre přepočítá na stupnici 1 - 100. Pro uvedený výpočet lze použít i vestavěnou funkci Excelu PERCENTRANK.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam