• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    Rusi se vas oblibeny klub, kino, divadlo? Nahradi ho nejake "takykulturni" zarizeni, obchodni centrum nebo kancelare? Co znamena tento trend pro kulturni rozvoj nasi zeme? Muzeme s tim neco delat?


    rozbalit záhlaví
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: nemyslím si, že kritik musí nabízet jiné "řešení", než to, které kritizuje. kritik imho má popisovat kvality a nedostatky kritizovaného "řešení". nerad bych slovíčkařil, ale nedovedu si představit, že by třeba kritik divadelního představení v kritice popisoval, jak by se to mělo správně hrát/režírovat/jánevimco. kritik hodnotí. ale nejsem žádnej filozof takže to tak možná neni.
    zpět k článku. jasně, že mme machalická hystericky lamentuje. ale je potřeba si uvědomit, že to je sloupek v novinách pro "běžné lidi". smyslem takovýchto článků je především na problém upozornit a snažit se v "obyčejných lidech" vzbudit zájem o problematiku. naznačit pohled z určité strany. no jasný - richter je co se týče práce s médii - je na mnohem vyšší úrovni. ty slogany a demagogický kejkle s číslama mu jdou lépe a stravitelněji. popisování "funkčních modelů ze zahraničí" v novinovém sloupku opravdu nemá smysl. od toho jsou odbornější plátky. tady je problém, že nikdo žádné odborníky neposlouchá a návrhy nechce poslouchat... to už člověku nezbývá než lamentovat, informovat o tom, co se děje a doufat, že to tzřeba nenechá chladným více lidí... :/

    k dotazu na konec - jasně že jde o peníze. ale myslím si, že minimálně z poloviny o princip. že prachy na kulturu - pod záminkou "kultury" - jdou - a dost zbytečně - na podporu podnikání - showbusinessu. a přitom z hlediska rozpočtu města, jakož i z hlediska rozpočtu takových subjektů jako je hybernia/broadway, jsou ty částky, na kterých je životně závislá spousta "malých" divadel, opravdu směšný. když se rozděluje takhle málo peněz, tak se prostě nemůžou rozdělovat plošně, protože pak ta dotace ztrácí smysl... bla bla bla - víme...
    paranoidní jedinci ti tady zajisté brzy začnou rozkrývat politická pozadí případů, třeba že snížit počet dotovaných divadel v praze je nutné, ale politicky nejvýhodnější je vyrobit takový systém, který ta divadla zlikviduje sám a půjde to svést na "komisi" namísto striktního zavření nějakého konkrétního divadla, budou upozorňovat na provázanost určitých zainteresovaných osob a jejich zájmů (jaktože se najednou transformuje i karlín, když ještě před rokem magistrát tvrdil, že z důvodu ochrany investic do budovy po povodních se transformovat nebude? kam chodí pan radní nejraději do divadla? s kýmže na podzim rozjíždí karlín koprodukci? jakou stranu propaguje lucie bílá?...), na problematiku správy nemovitosti v praze, a v tom už se točí o dost víc peněz, než v ňáký kultuře, na to, jak to v praze bylo s nemovitostma v centru v divokých časech po revoluci, že zkrátka tohle je jen špička ledovce mafiánskýho ledovce na pražskym magistrátu, atd. atd... ale já takhle paranoidní nejsem. vůbec ne ;) já jsem spíš romantický naivní snílek, kterej se ještě pořád čas od času diví lidské povaze tak, že nevěří vlastním očím/uším/...
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    ZUZU: Promiň, ale aniž bych se chtěl zastávat Richtra, tak Machalická akorát neurčitě a povšechně mele. Já chápu frustraci nad kritickou situací s dotacema, chápu vztek nad Richtrem, který přišel s dotací na vstupenku, následkem čehož budou nejvíc dotovaná muzikálová divadla, ale dobře, pokud někdo kritizuje, nechť tak činí, ale dořekne, jak to teda dělat líp. Nadávání bez pointy je nadávání bez pointy, nic víc. Ve chvíli, kdy už jsem čekal, že s něčím přijde (skutečně jsem doufal v nějaký protinávrh) tak začala plácat o potřebě kultury a umění nekomerčního typu. No jo to ale víme, proč neřekne jak to dělat líp než to dělá Richtr. To není řečnická výzva s podtextem, že to nejde. To je prostě něco co každý kritik čehokoli konkrétního musí udělat, aby měla kritika smysl. Prostě navrhnout řešení.

    BTW zmiňuje nějaký funkční modely v zahraničí, aniž by to rozváděla. Jaký modely to jsou, může k tomu někdo něco říct? Osvícený donátor, co si vybere tu neziskovku, která má nárok, dle gusta osvíceného donátora? No vždyť sakra jo, taky to dostaly muzikály. Tohle by se dalo přijmout, kdyby to šlo z donátorovy kapsy (děkujeme, pane hrabě, a ten výstřih na kostýmu slečny Márinky příště dle osvíceného přání zvětšíme), ale za státní prachy? Já nechci osvíceného donátora, protože podstaný je to slovo donátor a osvícený je jen přívlastek. Zatímco jména zůstávají, přívlastky se snadno mění.

    Jeden dotaz na konec - chápu to dobře, že kamenem úrazu je především to, že kultura dostala nepřekvapivě o hodně míň prachů?
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: to bys rád, že? ;) neboj, na dráždivost tvého projevu jsme už zvyklí :)
    NAVON_DU_SANDAU: no právě. zase to míří k nějakýmu rozhodovacímu orgánu...

    a je to stále stejné lehce filozofické pozadí těhle debat, jak to tu proběhlo už asi před dvěma měsícema - jestli náhodou pravé umění nemá být ze své podstaty amatérské vs. skutečnost, že nějak podporovaná tvorba (jidlo/nocleh/ošacení herců) umožňuje dosáhnout ("výrobně") mnohem náročnějších (nikoliv však zákonitě "kvalitnějších") inscenačních počinů. - problematika mecenášství atd.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    (...jasně že je to tady plácání do vody, a nevzejde z toho nic konkrétního, jako z drtivé většiny ostatních debat na internetu - ale jestli vás moje řeči dráždí, klidně sklapnu)
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    ZUZU: To nevím. Nekonečno scén by to nemělo. To je nemožné.
    Takže nedotovat? Nebo komise? Ten Richter se zmiňoval o nějakých "odbornících".
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jak by se urcovalo, ktery soubor tam vystupovat bude a ktery ne? nebo by melo nekonecno scen, aby se vystridali vsichni?
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PENDREK: Ale jo. Jenže ty provozní náklady přece můžeš vyúčtovat zvlášť, ne? A taky jsou víceméně nezávislé na úspěšnosti té hry.
    I tak je ale otázka, kolik lidí vlastně může úspěšně pojmout činoherní sál, tak aby z toho ještě ti úplně vzadu něco měli, a kolik by teda musela být cena nedotované vstupenky, aby ti lidé, co dali dohromady představení, nemuseli žebrat, pokud by je živil jen a pouze výnos lístků.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Nevidím rozdíl mezi "dobrým" a "kvalitním". Kritici jo?
    CATT
    CATT --- ---
    Když budeme dotovat náklady, jak stanovíme množství divadel, která se budou dotovat? Když vznikne jedno nové geniální, má se zahrnout? Když naopak jedno staré upadne a sklouzne do komerce, tak ho přestat dotovat. Ba ne, přes dotace nákladů to nepůjde.
    Ano, je to obtížné hodnotit kvalitu. Často se ani zkušení kritici neshodnou, co je dobré divadlo. Ale když se jich obecně zeptáš, která divadla jsou kvalitní a která ne, tak se shodnou. Zvláštní, že.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jak spravne upozornila ta Kalenska v rozhovoru s Richterem na http://www.lidovky.cz/platime-aby-si-v-divadle-mohli-rozsvitit-ff2-/ln_rozhovory.asp?c=A080502_183659_ln_rozhovory_mtr "Je to jedno. Když nebudou mít na elektřinu, nebudou hrát. Když nebudou mít na mzdy hercům, taky nebudou hrát."
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    PENDREK: Ale pendrek, já se jen pořád cpu s tím dotováním provozních nákladů. Nebo provozem nějakého multidivadla za státní prachy, kde by bylo víc scén, kde by mohly různé soubory účinkovat buď za nějakej symbolickej poplatek nebo zdarma.
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: to bych se vazne taky divil. a co z toho vyplyva? ze maji hrat ve stanu?
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    CATT: podle toho, co jsem cetl, ma uz ted semafor mesicne 350 tisic.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    CATT: ...ale nemůžu si pomoct, zase jste se ráčil zmínit o tom nájmu, v kauze Suchý, Richter a Semafor, a já bych se vážně divil, kdyby ty provozní náklady na kamenné divadlo v Praze neodčerpaly podstatný podíl nákladů na provoz souboru či hraní divadla.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    CATT: No ale to jsme zas u toho ošidného posuzování, co je ta kvalitní umělecká činnost. Já na svý genijalitě nebazíruju 24/7, pane (dávám si krátké přestávky), ale vysvětlete mi teda, jak sestavíte, budete provozovat, obměňovat a kontrolovat tu komisi, protože jak se zdá jsme tady v tom stínovém ministerstvu kultury nevymysleli nic jiného. Zmínil jste se letmo o nějakým fungujícím modelu někde, jaký je to model a kde funguje?
    CATT
    CATT --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Genijální, pane. Akorát divadla ty granty momentální sice získávají na základě současné činnosti, ale na projekty, které vypracují do budoucnosti. Takže když Archa dostane odklepnuto určité peníze, tak něco naplánuje a když jí to škrtnou, tak vynechá polovinu projektů.
    Vemte si třeba, že Richtr říká, že "dává Suchému půl milionu měsíčně". Tak za prvé to nedává Suchému, ale Semaforu. Za druhé je tam divadlo v nájmu a měsíčně platí městu! Za třetí si spočítejte, co to je půl milionu - to jsou roční platy dvou lidí, kteří mají průměrný plat! Takže dvanáct měsíců, to je pokud dobře počítám 24 lidí.
    Od příštího roku dostane Semafor ne 500 tisíc, ale 300 tisíc.
    Jiná divadla na tom budou podobně.

    A ještě k provozním nákladům. Co mi pak brání začít hrát mnohem častěji, když to někdo přece zaplatí? A zahrnovat do takových nákladů i kavárnu?

    Vtip je totiž v tom, že ta dotace je na uměleckou činnost - my chceme podporovat kvalitní divadla. Takže těžko to nějak převedeme na provozní náklady.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    No hele a co třeba platit divadlům ty provozní náklady typu elektřina, uklízečka, nájmy, a tak dále? Tudíž z lístků by se nemuselo ufinancovat tohle, a šlo by to čistě jen na platy.
    ZUZU
    ZUZU --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam