• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PENDREKObrana kultury v CR
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    Just pro HN

    GRANTOVÝ VELETOČ aneb ZA PRAVDU SE PLATÍ KOPANCEM
    „Za pravdu se všude platí kopancem, to je mezinárodně uznávaná valuta!“, říkal Werich Horníčkovi v legendární předscéně z Balady z hadrů přesně před půl stoletím. Nejnověji jsem se o trvalé platnosti téhle valuty na vlastní kůži přesvědčil při posledním krkolomném veletoči vedoucích pražských konšelů, konkrétně pánů Pavla Béma a Milana Richtera. Posledně jmenovaný řekl Hospodářským novinám: „To, že netrváme na dotaci na vstupenku, jsem já sám řekl už před třemi týdny. Po třech týdnech jen přišel primátor a řekl to samé…“ O tom, že tento svůj absurdní, nemravný a protismyslný princip (čím víc sedadel a diváků, tím větší dotace z veřejných zdrojů: ať žije Ein Kessel Buntes!) radní Richter sedm měsíců tvrdošíjně hájil proti naší i zahraniční odborné veřejnosti, až tím málem způsobil třetí pražskou defenestraci, o tom, že návrhy grantové komise na zrušení či alespoň změkčení jeho absurdních, od boku vystřelených dotačních „pilířů“ už od prosince loňského roku opakovaně zamítal (je to podle něho „absolutně spravedlivé, transparentní, objektivní“ – a navíc je to „politické rozhodnutí zastupitelstva, které grantová komise nemůže měnit, jen naplňovat!“), o tom všem radní raději pomlčel.
    HLEDÁNÍ VINÍKÜ MEZI KRITIKY
    Chybu přiznává radní Richter jedinou, že totiž rozdělování peněz prý – svěřil odborníkům: „Zřekl jsem se tím odpovědnosti. Oni rozdělili peníze, ale já jsem za jejich rozhodnutí byl kritizován. Proto teď grantovou komisi rušíme!“ Tuto absurdní logiku od něho bohužel alibisticky přebírá i primátor: vinni jsou ne ti, kteří celý nesmysl vymysleli a direktivně po druhých vynucovali, ale ti, kteří proti němu od začátku protestovali. Ti, kteří už před půl rokem chtěli poskytnout divadlům, galériím a festivalům přesně to samé, co jim teď – po bouřlivých protestech – narychlo jako flastr na mezitím rozjetou mezinárodní ostudu poskytují pánové Bém a Richter. Ti, kteří navrhovali nerespektovat Richterův absurdní vstupenkový pilíř a dorovnat žádosti o víceleté – rozuměj nejdůležitější - granty (pánové Bém a Richter jim totiž zpočátku uchystali jednu velkou, hezkou a výmluvnou nulu) alespoň na loňskou úroveň. A přesně to odborníkům v grantové komisi tehdy zatrhli. Kdo? Nu pánové Bém a Richter (první z titulu šéfa instituce, druhý z titulu horlivého vykonavatele). Naštěstí existují o tom všem písemné, ověřené a autorizované zápisy. Nejprve komise docela logicky navrhovala nezapočítávat do celkové nově rozdělované částky dříve nasmlouvané, již běžící víceleté granty, a naplnit tak takto „ušetřenou“ částkou cca 60 milionů prázdno, které radní ponechali pro žadatele o víceleté granty (mj. Semafor, Archa, řada galérií a festivalů). Návrh byl smeten ze stolu. Navrhovali jsme tedy zrušit pilíř plošné dotace na vstupenku a z něho „dofinancovat“ opravdu potřebné (víceleté granty). Opět zamítnuto! Kdyby to, mimochodem, prošlo, nebyly by žádné nepokoje. Nastalo tedy nové kolo Richterem nařízeného šetření – přesto ještě pro pražskou kulturu kolo nikoliv likvidační. Komise se musela radním omluvit z mírného navýšení: „Upravený součet grantů“, píše se v zápisu z 31.1.2008, „není v souladu s určenými procenty v jednotlivých skupinách, převyšuje celkově určenou částku na granty o 16 milionů, a to vzhledem k dříve přiděleným víceletým grantům a grantové podpoře č. 1 (dotace na vstupenky). Další snižování návrhů již však nelze provést, neprospělo by rozvoji kultury v Praze, což je v přímém rozporu s Kulturní politikou HMP. Komise vidí nejschůdnější řešení v tom, že navrhuje celkové snížení částky přidělené ve skupině č. 1 a doplnění ostatních grantových skupin o tuto částku. Členové GK grantovou skupinu č. 1 zásadně odmítají, jsou proti mechanickému přidělování grantové podpory a navrhují, aby tato grantová skupina byla zrušena. Žádají, aby v příštím grantovém roce byly vyhlášeny pouze „hodnotící“ grantové skupiny.“
    ZBAVMNE SE SVĚDKÜ NAŠEHO SELHÁNÍ!
    Všechny tyto návrhy byly vzápětí radními zamítnuty. Výsledkem byly známé události, petice, manifestace. A teprve pak pánové Bém a Richter (prosím v tomto pořadí ne naopak, pane radní!) po více než šesti měsících náhle uznali to, co jsme já a jedenáct mých kolegů do nekonečna opakovali už od prosince loňského roku, a co nám oba tito pánové – respektive úřad, který vedou – znovu a znovu házeli na hlavu. Že totiž nejnovější český grantový trakař, zvaný plošná dotace na vstupenku, je nejen nesmysl, ale je to i velmi nebezpečný precedens, kterým se dostali k penězům i ryze turistické atrakce typu černých divadel (v Ta Fantastice cca 50x do měsíce!) , pimprlata v Karlovce a okolí, popř. turistický výprodej kýčovitých suvenýrů, zvaný Muchovo muzeum. A že příště může přijít žádat o dotaci opravdu i příslovečné muzeum voskových figurín.
    Inu - je před volbami, a bylo nutno nějak důstojně vyklidit pole. A tak se našel jako viník nepohodlný a marně protestující svědek vlastního selhání: grantová komise. Její zrušení – a převedení jejích výkonných pravomocí na resuscitovaný Poradní sbor primátora – je ovšem flagrantním porušením platné Kulturní a grantové politiky, na níž si náhle pan primátor rozpomněl a jejíhož striktního uplatňování se tak vehementně dovolává. Těžko si představit, že bude ctihodný Poradní sbor posuzovat 700 – 800 žádostí: ten je tu pouze od toho, aby stanovil pravidla (koncepci!) a kontroloval jejich dodržování. Výkonnou činnost – posuzování a rozdělování grantů, resp. návrhy na jejich rozdělování – nemůže dělat zase nikdo jiný, než odborníci v grantových komisích, ať jim budeme říkat jakkoli. Hlavně ale aby mezi nimi nebyli, usoudili páni radní, svědkové našeho selhání!
    Vladimír Just, teatrolog a (naštěstí už) bývalý člen GK
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    http://www.lidovky.cz/bem-ustoupil-divadelnikum-meni-granty-dho-/ln_kultura.asp?c=A080609_215047_ln_kultura_mel

    To vypadá na úplnou kapitulaci. No jsem zvědavá co s kulturními dotacemi nakonec vymyslí.
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    Smějeme se s Milanem -čím dál víc - Jana Machalická, lidové noviny, 12.6.2008

    U kormidla Pavel Bém - Jana Machalická, lidové noviny, 10.6.2008
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    Tak a mame po prdeli. Radni pristoupili na 3 ze 4 pozadavku a ja abych zase zacal normalne zit. Uz vim, proc Mao chtel tu permanentni revoluci. Vysedavat po kavarnach a rvat "odstoupit" na radni se sice neda srovnat s gerilou v cinskych horach a s Velkym pochodem, ale v zasade je v obojim kus romantiky:)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    http://show.idnes.cz/bem-s-richtrem-meni-grantovy-system-od-divadel-chteji-audit-p40-/divadlo.asp?c=A080609_203305_divadlo_mia


    0. chudáček horolezec musel pracovat celý víkend na grantovém systému...

    Ale myšlenka personálního auditu. Cha cha. Takže budou u zadního vchodu do divadla píchačky, a chlastání po představeních se dá vykázat jako teambuilding - tedy vzdělávání.

    A která agentura v ČR je schopná provádět personální audit u divadel. Respektive, ono se to někde dělá? Jasně že u nehereckých zaměstnanců to jde. Ale jak chcete měřit efektivitu herce a nebo muzikanta?

    O tom že tedy pražské konzultantnské firmy budou mít vážně radost.

    A nechtěli voni páni radní původně podoporovat studentnské projekty?

    No řekněme že je asi pokrok, že se smířili s tím, že Richtrův návrh má značné díry. Ale podmínit žádost o grant personálním a finančním auditem - to nechtěj tuším ani ESF na dálnice, čističky a podobné velké fláky. Ale kvůli 100000 grantu utratíte 50000 za audit.
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: řekl to samotný pan Richtr, tak to musí být pravda :)

    NAVON_DU_SANDAU: rozmarné léto je milé představení, naprosto nekomerční. hodně to zachovává vančurovu poetiku, uprostřed herci (sic!) prodávají párky a limo jako na plovárně. žádná pompéznost, žádná strojenost.

    NAVON_DU_SANDAU: českému systému by prospělo, kdyby si firmy mohly odečítat dotace kultury z daní. pak by nebyla třeba tak velká městská/státní podpora. jinde ve světě takové problémy určitě budou. peníze na kulturu nikdo nedává rád a snadno, protože všichni to mají tendenci poměřovat s párkama, gulášema, lůžkama v nemocnicích etc. ale pokud nechceme být barbaři, tak kulturu potřebujeme, ne?
    HUGO
    HUGO --- ---
    CATT: a) no dejme tomu b) fajn, děkuji, odkud tuto informaci čerpáš?
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: jo, slysel jsem, ze rakusaci maj na krku nejakej podobnej pruser.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    CATT: No hele, upřímně řečeno (pořád mě teda ještě žere ta demonstrace či co to bylo u ND) - to co tam předváděli účinkující mi přišlo taky jako reklama na muzikály menších rozměrů. Příkladně Špalek a jeho promo na Rozmarné léto. Já teda nevím nakolik je tohle alternativní kultura. Mě to přišlo dost muzikálový.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Zajímala by mě jedna věc. Padly tu před časem slova, že venku to dělají jinak a dobře (funguje to) - nicméně z tý demonstrace jsem si vzpomněl na jednu Rakušačku nebo odkud byla, která říkala, že u nich je situace stejná. Takže by mě zajímalo kdo ví o nějakým systému odjinud který funguje a jak je to tam zařízený s tím rozdělováním prachů a posuzováním komu?
    CATT
    CATT --- ---
    Neověřený drb ze zákulisí: Přes všechno zaklínání ziskovostí jsou na tom prý muzikálová divadla dost špatně, proto jim kamarád Richtr přisypal penízky do kasy. Lidi už zřejmě nechtějí tak žrát Angeliky a jiné kýče.
    Potom by celá situace byla až komická. Zaklínání se spravedlností by bylo proto, aby komerční divadla "netrpěla" odlivem diváků :)
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: a) kultura je podfinancovaná, divadla rezervy mít nemůžou - také díky tomu, že to jsou ops a zisk musí reinvestovat
    b) momentálně je to 25 procent, tedy čtvrtina rozpočtu na kulturu
    HUGO
    HUGO --- ---
    CATT: přesto však je rozdíl mezi likvidačním potenciálem procenta jednoho a procenty deseti, patnácti; tak mě jenom zajímá, jaký je ten reálný propad příjmů... divadla-neziskovky předpokládám hospodaří s konečnou bilancí nula, nicméně za jistých okolností lze najít dostatečné rezervy v rozpočtech a krácení, je-li vůbec jaké, přestát
    CATT
    CATT --- ---
    HUGO: Jde v zásadě o to, že divadla fungují šul-nul. Jakýkoli nesystémový zásah je jednoduše zničí.
    Když někdo má třeba přislíbený víceletý grant, schválený před dvěma lety na čtyři roky a najednou ty peníze nejsou, tak je jedno, jestli je to jedno procento nebo deset - v obou případech je to likvidační.
    HUGO
    HUGO --- ---
    z Petice Za Prahu kulturní "...Zavedením plošné dotace na vstupenku, která se týká i komerčních kulturních aktivit, došlo k zásadnímu krácení podpory neziskových subjektů poskytujících kulturní služby Pražanům, a tedy k vážnému ohrožení jejich kontinuálních aktivit..."

    jak vlastně velké, vyjádřeno v procentech, je zmiňované krácení?
    ITSX
    ITSX --- ---
    QUANTI: omg:)
    PENDREK
    PENDREK --- ---
    na ohaneni se "prumernym cechem" jsem uz zvylky. nabizi se argument: ja taky nechodim na fotbal a vy ho dotujete. a co prinesl fotbal pozitivniho? je nebezpecny pro hrace, pro fanousky i pro lidi, kteri s nim ani nechteji mit nic spolecneho. a to nemluvim o vydajich na tezkoodence, vrtulniky atd.
    me na tom bemove clanku stejne jako na richterove argumentaci stve hlavne to, jak se porad ohaneji cisly a vzbuzuji u buranske casti verejnosti dojem, ze umelci chteji jen vic a vic penez. ale umelci chteji v podstate jen systemove zmeny. jestli je neco hazeni penez do kanalu, tak je to podpora modelingu, nevkusnych muzikalu a soubyznysu obecne. (od toho je to byznys, aby si na sebe vydelal sam. kultura plni jine funkce.)
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    Čochtan napsal(a):
    Proč nezisková divadla brečí, že nemají zisk ? Že jim ho musí nahradit daňový poplatník ?
    Proč tedy nehrají tak, aby zisk (plné hlediště) měli ?
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ZUZKAOU: ale dost dobre mohl, sama takovych par znam (a zbytku se radsi neptam :])

    mnonic...
    SHAGA
    SHAGA --- ---
    QUANTI: Jojo, taky jsem u ní nevěřícně vrtěl hlavou.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    QUANTI: ber to takhle - ten příspěvek skutečně nemusel psát prostý občan...
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ...jezismarja, ja jsem tu diskusi nemela cist, je mi z ni spatne...
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ...popripade
    Prač s granty pro kulturu. Podpora patří do vědy a vzdělání. Dávat prachy do kultury je totéž, jako je házet do automatů nebo do studny.

    ...a z toho se mi chce regulerne brecet, protoze civilizace, ktera odlisuje kulturu od vzdelani, toho nema moc pred sebou...
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    PENDREK: hezke, ale myslim, ze nazor vetsiny verejnosti naprosto krystalicky vyjadruje tento:

    Dobrý den,
    děkuji za blog. Přiznám se, že jako prostý občan se ve sporu začínám už trochu ztrácet. Názory, laické, nicméně mám.

    Zaboha nemůžu pochopit proč by některá divadla měla být podporována a některá ne. Stejně tak mi není jasné, jak se pozná ta "přínosnější" kultura. Přiznávám a očekávám tvrdou reakci, že například v Semaforu žádný přínos pro kulturu nevidím, pro mne jsou to odrhovačky a humor který bavil před třiceti lety - nicméně proti gustu však víte.

    Přiznávám, že co se týče divadla nejsem nějaký lumen a na představení se více než jednou ročně podívat nejdu a ani pak asi nechodím na onu "vysokou" kulturu - to koncerty si užiji víc. osobně mám pocit, že tady existuje jakási skupina znalců, která si osobuje právo rozhodovat co je a co není hodnotné a snaží se tento názor vnutit nám - prosté veřejnosti.

    Takže se rád zeptám místních kulturních odborníků, abych si to ujasnil a pozměnil své buranské pohledy na věc:

    1) V čem spočívá přínos oněch rebelujících divadel oproti těm ostatním? Jsou skutečně mnohem "umělečtější" a kultura v Praze bez nich by upadla?

    2) Proč by měla být tato "umělecká" divadla jakkoli zvýhodněna? Proč by mělo město - jsou to příspěvkovky, lepit jejich hospodaření a platit jejich výmysly?

    3) Kdo by měl rozhodovat co je "umělecké" a rozdělovat tak peníze? Jaká jsou kritéria?

    4) Myslíte si, že má průměrný čech zájem chodit na "fascinující experimenty nadějí českého divadla"?

    5) četl jsem článek v posledním Reflexu o výhodnosti nekomerčních scén ve Státech, a proto: Vyprodukovalo některé z oněch "uměleckých" divadel za dobu grantové podpory něco z čeho se stal kasovní trhák, nebo nedejbože film?

    Děkuji a s hlubokou úctou očekávám odpovědi místních kulturologů, uměnoznalců, kunsthistoriků a komediantů všeho druhu.

    S úctou
    PEP
    Nešlo by najít nějaké peníze pro mladé kapely? Že by se třeba vzali divadlům :).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam